Moestuin wie o wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nerina_97

Re: Moestuin wie o wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:32

Sinds kort heb ik ook een moestuintje. Ik woon in een tussenwoning en heb een klein reepje tuin. Daarin staat sinds kort de vergeten groente snijbiet! Het is denk ik het meest vergelijkbaar met spinazie.
Als ik later (ooit) een grotere tuin heb, zou ik ook wortelen erbij willen zetten.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:46

Wat zijn nou dingen die het leuk en goed doen in zo'n moestuinbak van 50x100?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:48

Ik had ook snijbiet staan, die deden het erg goed! Tot de bakken gevallen waren :(.

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:49

corientjuhh schreef:
Ik snap er helemaal niks van.. al mn courgette planten drogen uit...
Ik geef ze elke dag voldoende water.. buiten begonnen paar dagen geleden al en nu zag ik net dat die nog binnen staan ook al beginnen....
Help?

Hebben ze al meerder blaadjes? En hebben ze al lange en meerdere wortels?
Zo niet moet je eerst wachten tot ze dat hebben en dan in de volle grond zetten en dan echt veel water geven (niet te veel)
Er moet een moerasje ontstaan dan :p
En anders kan het misschien zijn dat ze een ziekte hebben

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:51

Hier uiteraard ook een groentetuin, maar er zit voor dit jaar nog een boel werk in, dat telkens ff tussen de andere bezigheden door gaat.
Afbeelding
Hier waren we bezig met de tuin afgraven. Vorig jaar een hoekje met de hand gedaan, maar dat kost je je rug en echt teveel tijd, dit jaar dus met wat grover geschut.

De vaste inhoud zijn onderandere:
8 pruimenbomen
3 perenbomen
4 appelbomen
3 perziken
2 notenbomen
1 grote en 5 kleine kersenbomen
2 bessenstruiken
Een frambozen "struik"

Verder staan nu in de tuin zelf aardbeien, rabarber, wat kruiden en knoflook. Niet zo heel veel in de tuin zelf, maar al het fruit van de bomen is wel veel.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:59

Laura12 schreef:
corientjuhh schreef:
Ik snap er helemaal niks van.. al mn courgette planten drogen uit...
Ik geef ze elke dag voldoende water.. buiten begonnen paar dagen geleden al en nu zag ik net dat die nog binnen staan ook al beginnen....
Help?

Hebben ze al meerder blaadjes? En hebben ze al lange en meerdere wortels?
Zo niet moet je eerst wachten tot ze dat hebben en dan in de volle grond zetten en dan echt veel water geven (niet te veel)
Er moet een moerasje ontstaan dan :p
En anders kan het misschien zijn dat ze een ziekte hebben

Ze begonnen met hun 2e paar blaadjes
Ziekte lijkt me sterk gezien ze t zowel binnen als buiten hebben...
Nou als alles mislukt heb ik alsnog nieuwe zaadjes, maar zonde is het wel...
Ik ga maar eens even moerasjes maken in de hoop dat ze nog te redden zijn...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 18:02

Misschien eerst te droog en vervolgens te nat? Als je de grond gewoon vochtig hebt zou dat goed genoeg moeten zijn, maar als de wortels door droogte al stuk zijn helpt water geven niet meer.

Ik was hier een beetje te enthausiast met zaaien en heb nu planten die te lang binnen hebben gestaan... De courgettes, meloenen en pompoenen zijn te hard de lucht in geschoten. De tomaten, paprika's en pepers tegelijk gedaan maar die gaan een stuk minder hard, die staan er nog goed bij.

We hebben hier vier bedden van 4x6 ofzo, plus een hotbed van mest/stro van 2x8. Als het goed is zal die zelf warmte afgeven zodat de planten die eigenlijk in warmere klimaten horen het beter doen. Het eerste jaar met zo'n grote groentetuin, eerder gewoon wat boontjes, pompoenen en courgettes in de bloementuin. Het lijkt me erg leuk!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 18:08

Afbeelding
Deel overzicht plantjes oerwoud in de schuur.

Afbeelding
Voornamelijk de tomaat.

Afbeelding
Aardbeien ene kant en bonen zaad aan de andere kant.

Binnen.
Afbeelding
Onkruid (mariadistel) voor paard. :P

Afbeelding
De kropsla en rucola.

Afbeelding
De paprika.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 18:11

ik ben zoooo blij mijn aardappels gaan ontzettend hard *\o/*

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 18:54

Wat leuk al die foto's.
Ik sjouw iedere dag mijn planten overdag naar buiten en savonds weer naar binnen. Ze worden dan lekker compact en stevig. De courgettes hou ik even buiten maar dan onder een afdakje want die gaan nu wel heel hard.
Pepers hou ik binnen als het buiten koud is zoals vandaag maar als de zon schijnt gaan ze ook overdekt naar buiten.

Ik vang zoveel mogelijk slakken maar nu is er een beestje dat de kiemplantjes van de snijbiet onder de grond afbijt -O- wat kan dit zijn? een aardrups?

Ik kan al bijna raapsteeltjes eten *\o/* en de pluksla gaat ook als de brandweer.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 18:54

Bij t zien van alle fotos heb ik t gevoel dat mijne eigenlijk ook te lang zijn xD
Uitgezonderd van de tomaat en paprika
Nouja ga er gewoon mee door zie wel wat er over blijft haha
En anders opnieuw beginnen maar dan anders :)
Korter binnen en in de vensterbank of direct in de grond

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:50

mijn pepers doen het op een of andere manier buiten beter dan binnen :') pprika en cherry tomaat ook ze staan onder een afdakje waar eigenlijk geen wind komt

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:54

Jeeee gezaaid.

Tussendoor ff een fotootje gemaakt

Afbeelding

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 02:07

Ik ga morgen misschien nog even aan de zaai :)
Hoge groenten (bv tomaat) zet ik meerdere van in een potje en lage groenten (bv sla) zet ik per 1 in een potje zodat ze veel ruimte hebben en minder snel hoef om te poten
Heb potjes van ca 10cm doorsnee en 10 tot 15 cm hoog :)
Ik ga alles van de AH groentetuintjes gebruiken en niks van al t andere zaad wat ik heb liggen

Heb ook nog radijs en rode biet gezaaid alleen iets te enthousiast.. gevolg 50 radijzen en zelfde geldt voor de rode biet :')
Maar eens even ruimte voor zien te vinden denk ik hahaha
Heb nog een meter moestuin staan, denk dat ik die opoffer voor de radijzen en de rode bieten in t overige stukje groentetuin :)

Tomaten heb ik maar weer even binnengehaald, ze groeiden wel, maar vond ze er toch niet geheel florisant uitzien
Direct maar even in een grotere pot gezet :)

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 07:48

dat van die rode bieten is herkenbaar ik heb daar ook heel veel van gezaait haha

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 08:27

ja hier dus ook, gelukkig houden mijn schoonouders die bij...mijn groene vingers zijn nog in nalevering (telt dat ook mee?)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 08:53

Telt ook. Ik ben een tuinder die er wel voor zorgt. Maar er niks uit eet. Handig he

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:16

Mijn moeder is vooral van het jong spul qua onderhoud en ik ben vooral van het oosten en overpotten van de de planten. Voorlopig hebben wij alleen wat dingen in de kas staan behalve dingen die tegen koude nachten kunnen. Officieel mogen we nog 10 soorten al in de volle grond inzaaien maar daar gaan we nog niet aan beginnen. Vinden we het nog te koud voor. Deze staat daarom in de kas om te worden voorgetrokken.

Voor onze courgette planten is het nog te vroeg (wij hebben een late soort) die gaan we pas na half mei in de kas voortrekken om daarna in juni in de volle grond te zetten.

Het bloementuin (wat normaal onder de fruit bomen staan) komt dit jaar gewoon naar de achtertuin. Heel veel 1 en 2 jarige planten zijn namelijk overleden (hadden we 3 jaar terug gekocht) dus daar gaan we nu ons eigen zaad voor gebruiken. Dit gaat vooral in de bloempotten die we overal hebben staan (en misschien komen daar ook meloen planten nog bij te staan) en we hebben de grond rondom de pruimenboom dit voorjaar leeggehaald (was vooral brandnetel geworden) en die gaan we dus ook inzaaien.

De kruiden die enkele dagen geleden zijn ingezaaid (om voor te trekken) die komen al netjes op. En eindelijk ook de peterselie. Deze had een kiemtijd van 11 dagen maar heeft er hier 30 over gedaan (en 3 keer opnieuw ingezaaid) Staat nu thuis achter het raam waar de zon op staan (dus dat bakje wordt gedurende dag verplaatst)

Foto's komen nog. Ben mijn telefoon - laptop kabel een beetje kwijt (krijg je ervan als je grote opruiming doet) dus mocht ik die niet vinden dan even via FB

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 14:31

Toen mijn vader 8 jaar geleden 50 werd kreeg hij een super leuk beschilderd bord van zijn zus met daarop: 't Verre Land. We noemden onze moestuin altijd zo omdat het land niet bij huis was... :)
Vorig jaar heb ik het bord van mijn vader gekregen omdat ook mijn moestuin niet bij huis is vond hij dat ik het ook maar 't Verre land moest noemen. Gezien hij behoorlijk aangetast was heb ik vorig jaar een leuk nieuw bord van gemaakt
Afbeelding

Nu zit ik met een flinke griep thuis.. :( ik had vorige week al het 't verre land bord mee naar huis genomen om hem weer even een nieuw kleurtje te geven. Verflucht zal vast niet goed zijn voor me, maar ach ruik toch niets, zo vol dat ik zit..
Me kleurtjes ver te voorschijn gehaald en dit is het resultaat! :)

Afbeelding
Afbeelding

Ik word helemaal vrolijk van alle leuke verhalen en foto's! Leuk dat toch nog wel veel mensen hun eigen producten verbouwen. Als ik kijk op het complex waar ik zit ben ik echt de jongste...

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 14:41

Wij hebben sinds dit weekend ook weer een nieuwe serre staan.
Een gedrocht van 6x3m, pal in onze eigen tuin, lekker makkelijk!
Op dit moment zit erin:
wortelen
sla
paprika
tomaten
cherrytomaten
venkel
bonen (struikjes, niet op ranken)
snijsla

De serre staat dus behoorlijk vol, maar we hebben achterin de tuin nog een brak stukje, waar we misschien nog wel wat meloenen of komkommers opzetten, waar het niet zo erg is dat het wat begint te woekeren.

Oh en aardappelen in een zak komen er ook nog bij :p

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 16:14

Hui-len....
Vannacht kan t -5 worden...
Wou vandaag de radijzen naar buiten doen...
Woensdag maar
Hopen dat de sla en broccoli zaadjes het overleven

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:22

corientjuhh schreef:
Hui-len....
Vannacht kan t -5 worden...
Wou vandaag de radijzen naar buiten doen...
Woensdag maar
Hopen dat de sla en broccoli zaadjes het overleven

Heb je planten die niet tegen vorst kunnen? Dan pas na IJsheiligen naar buiten zetten. Ookal is het nog zo mooi weer. :(:)

Ik ga woensdag weer wat voortrekken in de kas en donderdag in de achtertuin aan de slag

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:32

Ik verhuis eind mei en dan kan ik éindelijk een moestuintje gaan opzetten. Dan kom ik namelijk in het bezit van een klein tuintje :D

Nu staat alles in aquaria bij het raam, allemaal ook minimoestuintjes van de AH. Wel ook al zaadmatjes en linten gekocht van verschillende planten (en bloemen)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:38

Er staan 3 zielige courgette plantjes..
En had nog broccoli en sla gezaaid verder niks

Maar overleven de zaadjes het wel? Zijn nog niet ontkiemt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 22:23

Wat nog onder de grond zit heeft er denk ik niet oveel last van. Maar -5?? dat is wel heul veel.
Ik heb fleecedoek over alles heengelegd en alles in de potjes binnengehaald.
Ik denk dat het hier rond het vriespunt komt. Tot nu toe viel het steeds mee. Duimen dus maar.