Schoonmaakschema van je huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:09

Toevallig afgelopen week bij de JUMBO het gratis tijdschrift meegenomen; hoofdonderwerp: schoonmaak! Verbijsterend om te lezen dat na één dag je vaatdoekje/ sponsje waarmee je je keukenaanrecht schoonveegt, minstens 4 miljard méér bacterieën heeft dan een toiletpot na een week.
En maakt iemand zijn koelkast wel eens schoon?Eet smakelijk!

Anoniem

Re: Schoonmaakschema van je huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:38

Heel vaak maak ik de koelkast schoon brrrrrr

En vaatdoekjes... die gooi ik weg bleeee vieze dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:41

vonneke schreef:
Joman schreef:
Ik krijg echt het idee dat sommigen hier smetvrees hebben. Van een paar bacterieen ga je niet dood hoor. Beetje weerstand is nooit verkeerd ;)

Heeft niks met smetvrees te maken maar met hygiene.

Ach sommigen hier houden er een poetsschema na dat op het bizarre af is. Heeft imo alles met smetvrees te maken.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:42

Citaat:
Verbijsterend om te lezen dat na één dag je vaatdoekje/ sponsje waarmee je je keukenaanrecht schoonveegt, minstens 4 miljard méér bacterieën heeft dan een toiletpot na een week.

..vandaar hier elke dag een schoon vaatdoekje..maar niet de wc.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:50

3x pd een schoon vaatdoekje en ik was ze op 90 graden

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:05

Tip: vaatdoekje nat maken en 2 minuten op 800 wtt in de magnetron: alle bacterieën dood. Wel oppassen als je het doekje eruit haalt = heet!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:21

Allejandro schreef:
Citaat:
Verbijsterend om te lezen dat na één dag je vaatdoekje/ sponsje waarmee je je keukenaanrecht schoonveegt, minstens 4 miljard méér bacterieën heeft dan een toiletpot na een week.

..vandaar hier elke dag een schoon vaatdoekje..maar niet de wc.

Ik gebruik geen vaatdoekjes maar keukenrol. Dat gooi ik gewoon weg na een keer iets afnemen :)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:25

Ik stofzuig elke dag, net als de was. Verder doe ik 1 kamer per dag. Na 10 dagen ben ik dan het huis door. Komt ook goed uit, want vriendlief heeft een 10 dagen rooster en vind het fijn om de slaapkamer te doen na zijn nachtdienst (mannen en zweten :r )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:06

Vaatdoekjes gaan hier ook per dag naar boven voor de was. En inderdaad ook op 90 graden. Net als ondergoed etc.

Maar ik maak echt niet elke dag schoon := ja doekje over het aanrecht en dan hop de was in. Toilet wordt hier bijna niet gebruikt, enige wat vaker per week gaat is de kattenbak.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:10

Niks smetvrees. Absoluut niet.
Maar anders is het niet leefbaar voor mijn vriend.
Ben eraan gewend geraakt. Als ik tv kijk in de reclame even stofzuigen of afstoffen e.d.
Zeker als je het bijhoudt valt het allemaal wel mee.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:11

Iedere dag stofzuigen beneden, dagelijks de toiletten met chloor en de wasbak in de badkamer.
Op donderdag doe ik de hele begane grond en op vrijdag de bovenverdiepingen. Dat zijn mijn vrije dagen en dat doe ik dan in een uurtje of 2, dus stoffen, zuigen en dweilen.
Tijdens het koken doe ik bv wel de keukenkastjes of een keer de oven of koelkast.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:31

benangelique schreef:
Precies dat.

Een gezin met 5 personen in huis en dan maar 1x pw het toilet schoonmaken?

Ik weet niet wat je daar zo vreemd aan vind.. We hebben 2 toiletten en zitten daar niet de hele dag op en plassen ook niet op de bril en douchen dagelijks. Wij werken, gaan naar school, sport, vrienden etc.

Standaard 1x pwk vind ik echt geen probleem, wanneer iemand buiten het gezin naar het toilet is geweest haal ik er een doekje over, maar dat valt bij mij niet onder de categorie schoonmaken

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:39

Geen schema hier.
Ik werk bij een schoonmaak bedrijf en naast mijn kantoor werk daar werk ik ook een aantal uur per dag op de werkvloer. Wordt bijna gek van al die schema's elke dag. Daarom heb ik er geen voor mijn eigen huis.
Ik doe iets als ik denk dat het nodig is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 01:20

Iedere donderdag komt de poetsvrouw, de ene week poetst ze boven, de andere week beneden. Wel doet ze wekelijks alles stofzuigen, wc's boven en beneden en de wastafels.
Op maandag wordt het beddengoed uitgewassen, alles gezogen en gedweild, en de wc's gedaan. Wij wonen met zijn 2-en, geen huisdieren, en werken beide fulltime. Wel zitten we in een buitengebied waardoor we toch meer vuil binnen krijgen als toen we een jaar geleden nog midden in de woonwijk woonden waar mooie stoepen en dergelijke waren. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 01:47

Ik heb geen schema. Ik doe maar wat en dat bevalt prima. Maar ben dan ook wel redelijk netjes denk ik. En voor de gemeenschappelijke keuken/woonkamer is er ook geen schema, deze deel ik met 3 anderen. Maar dat gaat ongeveer zo:

- Vegen: als er zand, hooi, stro ligt pakt iemand wel x een bezem om het buiten te vegen
- Dweilen: zodra het na nat weer terug droog is
- Afwas: netjes stapelen en doen als je er zin in hebt; maar was ik af dan doe ik direct alles
- Aanrecht sopje: als je toch gaat afwassen
- Oven/koelkast/magnetron/kastjes: voor wie daar zin in heeft (laat ik vaak last van schoonmaakkriebels hebben)
- Raam zemen: gedaan toen ik mij ergerde aan de vliegenstrontjes en platgeslagen vliegen
- Vuilnis: zak "vol" = naast vuilnisbak (kan uit de bak nog zat bij), dan nog verder vullen, dan buiten bovenaan de trap. En met geluk naar de container +-100 meter verderop voor de 2e ernaast ligt :+

We doen maar wat. En tot nu toe gaat dat eigenlijk wel prima. Denk dat ik redelijk vaak wat schoonmaak qua aanrecht/tafel. Kotgenootje veegt vaak en dweilt met enige regelmaat. Een ander loopt wat vaker met het bakje groente afval naar de mesthoop. Afwas doen we redelijk vaak van elkaar (of iemand heeft veel verzameld en jijzelf bijna niks). En momenteel ben ik eigenlijk altijd thuis, vanwege enkel 2 vakken zelfstudie dit semester. Dus dan vind ik het niet erg om veel te doen. Daarbij ben ik gewoon nogal van het schoonmaken zodra na een grijze dag eens de zon schijnt. Mijn kot is dan zo schoon. Dus ja dan leef ik mij verder uit op de keukenkastjes etc :')

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:55

Brrrr moet er niet aan denken om 1x pm te dweilen.

Iedere dag stofzuigen en 2x pw dweilen.

Wc 1x grote beurt en dagelijks glorix doekje overal langs.

1x pw afstoffen voor het stofzuigen.

Boven stofzuig ik in het weekend.

Badkamer 1x per 2 weken. Vloer en wc daar maak ik vaker schoon.

Aanrecht altijd schoon na het eten. Wel zo netjes en fris.

Wassen doe ik bijna iedere dag zoveel kleding en 2 kids.

Iedereen alle dagen douchen en schone kleren.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:14

Ons gezin bestaat uit 6 personen, 4 kinderen en 2 volwassenen,een lang harige hond,een kat en een fret.

Stofzuigen, 2 x per dag.
Afstoffen,afnemen met een nat doekje dagelijks.
Wc dagelijks.
keuken (aanrecht) 3x per dag.
Douche, dagelijks na het douchen, 2 keer in de week grote beurt.
Was, elke dag, was vouwen doe ik elke avond als de kinderen op bed liggen terwijl ik tv aan het kijken ben.
Dweilen, 3 X per week indien nodig vaker.
Bedden verschoon ik 1 x per week.
Slaapkamer/(achtervertrekken.wij wonen gelijkvloers ) stofzuig ik 2 x per week,de kinderkamers dweil ik dan ook.

Wij wonen achteraf/op een boerderij.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:19

Laura1589 schreef:
Wij wonen met z'n 2en, allebei fulltime werkend en geen huisdieren.

Stofzuigen 1-2 keer per week
Wc's + badkamer 1 keer per week
Dweilen 1 keer per 2 weken
Keuken dagelijks na het koken, maar 1 keer per week echt grondig
Stof afnemen 1 keer per week
Bed verschonen 1 keer per week
Wassen 4-5 per week
Afwassen doet de vaatwasser
Tafels afnemen en rommel opruimen dagelijks

Verder doe ik als ik een vrije dag heb vaak nog wat extra klusjes, bijvoorbeeld de ramen lappen, koelkast schoonmaken etc

Hoppa, exact mijn lijstje (alleen wassen wij met de hand dagelijks af).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:21

Lay_D schreef:
Ons gezin bestaat uit 6 personen, 4 kinderen en 2 volwassenen,een lang harige hond,een kat en een fret.

Stofzuigen, 2 x per dag.
Afstoffen,afnemen met een nat doekje dagelijks.
Wc dagelijks.
keuken (aanrecht) 3x per dag.
Douche, dagelijks na het douchen, 2 keer in de week grote beurt.
Was, elke dag, was vouwen doe ik elke avond als de kinderen op bed liggen terwijl ik tv aan het kijken ben.
Dweilen, 3 X per week indien nodig vaker.
Bedden verschoon ik 1 x per week.
Slaapkamer/(achtervertrekken.wij wonen gelijkvloers ) stofzuig ik 2 x per week,de kinderkamers dweil ik dan ook.

Wij wonen achteraf/op een boerderij.

Werk jij ook nog? Wat een schema zeg!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:24

Lang leve de poetsvrouw :+

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:26

Ik heb een gezin dat uit 5 personen bestaat.
En ik heb 4 (kleine) hondjes.
Mijn schema:

Elke dag:
Zo goed als alles afstoffen.
Overal stofzuigen.
De keuken deurtjes van buiten.
De wastafel en wc in de badkamer.
Bedden opmaken.
De was doen.
Dweilen.

We hebben gelukkig een vaatwasser.

Elke donderdag middag:
De hele badkamer incl. bad en tegels enz.
Alle bedden,banken en kasten aan de kant.
En iets extra zoals bijv. koelkast, binnenkant kastjes keuken, kledingkasten opnieuw inrichten.
(alles eruit, en opnieuw opvouwen)

Elke zondag worden de bedden verschoont.

Zal heus wat vergeten zijn.
(En ik werk ook nog gewoon elke dag)