Leren met geld omgaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Leren met geld omgaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:04

Boodschappen doen voor weinig en daar ook voedzaam van eten heb ik ondertussen wel geleerd, het is vooral de randuitgaven die het lastig maken. Ik kan voor een tientje per week in principe best eten denk ik (met een beetje concessies hier en daar) maar het zijn de broodjes op school, de lunch met een vriendinnetje, met de taxi ipv de fiets naar huis als ik uit ben geweest.. Dat soort stomme dingen...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:06

Winged schreef:
Ir111 schreef:
Het is wel zaak je minimale weekgeld realistisch, maar ook echt minimaal, te houden.

En daarnaast letten op de aanbiedingen.

Zeker, bij het vaststellen van je minimale weekgeld ga je natuurlijk goed kijken naar je uitgave patroon. Hoeveel geef ik waar aan uit, is het echt nodig? En als het echt nodig is, kan het goedkoper. Daar horen aanbiedingen in de gaten houden ook zeker bij. :j

Het grappige is dat ik het besparen op boodschappen erg eenvoudig vond. Ik had veel meer moeite om maar 1 avond in de kroeg te staan in plaats van 2 avonden...

edit: wat TS beschrijft inderdaad. Daar hielp mijn weekbudget dus goed bij. Is een overzichtelijke periode en je kunt keuzes maken, nu een taxi is morgen geen lunch. Wat wil ik liever?

Anoniem

Re: Leren met geld omgaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:07

Het in de kroeg staan is inderdaad lastig. Als vriendinnen me op zaterdagavond bellen ben ik altijd wel te porren om even een dansje te gaan doen, en dan pin ik wel gewoon 30 euro per keer. Dan denk ik altijd ach joh, is toch maar 30 euro, maar als ik dan weer blut ben dan denk ik oliebol, die 30 euro had ik veeeeel beter kunnen gebruiken.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:08

Emmaa_ schreef:
Boodschappen doen voor weinig en daar ook voedzaam van eten heb ik ondertussen wel geleerd, het is vooral de randuitgaven die het lastig maken. Ik kan voor een tientje per week in principe best eten denk ik (met een beetje concessies hier en daar) maar het zijn de broodjes op school, de lunch met een vriendinnetje, met de taxi ipv de fiets naar huis als ik uit ben geweest.. Dat soort stomme dingen...

De taxi vind ik opzich niet eens zo heel fout. Je eigen veiligheid is ook belangrijk. Maar dat eten op school is (ik neem aan net als bij mij) veel duurder dan als je het zelf in bv de supermarkt koopt. Denk dan na en haal desnoods een pak afbak broodjes bij de aldi en beleg ze zelf neem die mee.. Ongetwijfeld goedkoper

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:11

Ik herken jou zo goed he! Ik heb nu met moeite 147 euro gespaard, ik ben makkelijk in staat om 50 euro in de week uit te geven aan eten op het werk en dergelijke. Ik heb er niet eens de vaste lasten bij, die heb ik over een paar dagen na mijn 18e verjaardag pas.

Daardoor zie ik nu toch meer in dat ik toch wat geld opzij moet zetten, wil ik mijn studie en dergelijke ooit kunnen betalen. Wat voor mij heel fijn werkt is per maand een vast bedrag pinnen. Stel nou dat ik 180 euro verdien, dan mag ik van mezelf 50 euro pinnen per maand die ik uitgeef aan dingetjes zoals eten, kleren etc.

Wat misschien ook werkt is pinsparen? Dan kan je een percentage, bijvoorbeeld 20% van het bedrag dat je pint automatisch op een spaarrekening zetten. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar een vriendin van me zegt dat het heel fijn werkt.

Ook is het een goed idee om dingen in de aanbieding te halen en eventueel in te vriezen (tenzij je dit echt niet lekker vindt) Eet je graag kip en is de kip in de aanbieding? Koop dan eventueel 2 porties meer en vries die in. Dat kan erg veel geld schelen. Let er ook goed op bij welke winkel je boodschappen doet. De ene winkel heeft vaker leuke aanbiedingen dan een andere winkel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:12

Ik zit nog een beetje na te denken, maar wat is de reden om naar Amerika te gaan? Ik bedoel: vind je dat nu verstandig met je financiële situatie? Je zegt zelf al dat je daar geld wilt gaan uitgeven aan kleren etc, dingen je toch niet nodig hebt. Is de reis zelf wel nodig? (studiegerelateerd bijv?).

Je hebt laatst je kamer etc opgeruimd, ben je toen geen spullen tegen gekomen die je amper gebruikt en die nog verkoopbaar zijn?

En wanneer je al die keren waarbij je kleine kosten maakt en denkt 'dit zal weinig schelen' bij elkaar optelt is het een flink bedrag. Probeer dat ook voor ogen te houden.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 18-02-15 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:12

Ts, dus een gat van 120 euro is al boven water, uitgaan. Als je nu eens zorgt voor een baan waar je 150 euro mee verdient dan kun je daar van uitgaan en kleding van kopen. Kun je de rest van je rekeningen tenminste betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:13

Cayenne schreef:
Ik zit nog een beetje na te denken, maar wat is de reden om naar Amerika te gaan? Ik bedoel: vind je dat nu verstandig met je financiële situatie? Je zegt zelf al dat je daar geld wilt gaan uitgeven aan kleren etc, dingen je toch niet nodig hebt. Is de reis zelf wel nodig? (studiegerelateerd bijv?).

Je hebt laatst je kamer etc opgeruimd, ben je toen geen spullen tegen gekomen die je amper gebruikt en die nog verkoopbaar zijn?

Mijn ouders hebben me gevraagd of ik na een paar jaar weer eens mee wil op vakantie met hun, en zij hebben besloten om dit jaar naar Amerika te gaan. Het is niet dat ik er naartoe moet of dat ik er geld moet uitgeven, ik betaal zelf niks voor de reis + hotel en zal daar ongetwijfeld ook wel wat van m'n ouders krijgen. Het is meer dat ik er geld wíl uitgeven...

En ik zat wel te denken om een aantal paar schoenen te verkopen en dergelijke :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:14

bigone schreef:
Ts, dus een gat van 120 euro is al boven water, uitgaan. Als je nu eens zorgt voor een baan waar je 150 euro mee verdient dan kun je daar van uitgaan en kleding van kopen. Kun je de rest van je rekeningen tenminste betalen.

Ik ga maar eens per maand uit, als het niet minder is :) Heb zo nu en dan een feestje maar sta niet elke week in de kroeg :n

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:15

Emmaa_ schreef:
En ik zat wel te denken om een aantal paar schoenen te verkopen en dergelijke :j

Slim! Alle zooi die je niet gebruikt verkopen. Scheelt je ook nog eens opruimen. :D

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:15

Net zeg je dat als ze op een zaterdag vragen of je meegaat je meegaat.???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:17

quera schreef:
Net zeg je dat als ze op een zaterdag vragen of je meegaat je meegaat.???

Ja, maar ik zeg nergens dat dat elke week gebeurt :) áls ze het vragen ga ik mee, maar dat gebeurt ongeveer eens in de maand en niet elke week

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:19

Maak eens een lijstje met je uitgaven en inkomsten....

Hoe het nu is..

Ga dan eens kijken wat er overbodig is... Schrap dat en kijk eens hoeveel je dan mist en overhoud.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:20

Heb een beetje snel alles doorgelezen, maar het lijkt alsof je steeds een beetje smoesjes zoekt om niet ergens mee te stoppen. Stoppen met roken kan niet (dat kan prima, ZEKER als je geen geld hebt), opzeggen sportschool abonnement, het is 'maar' 20 euro, eh hallo, daar kun je wel weer iets leuks van doen of het geld bij je schuld leggen? Vind het ook heel 'dom' van je ouders dat ze maar geld in een bodemloze put blijven pompen. Ik ben zelf ook student en ik ben ook nog eens lid van een studentenvereniging dus mij hoef je niks te vertellen over een geldgebrek hebben. Maar om nou elke maand bij mijn ouders aan te kloppen? Nee, bedankt. Bovendien was het mijn keuze om uit huis te gaan, dus het geld is mijn zorg. Natuurlijk kan ik om geld vragen als het echt niet anders kan, maar ik hou de eer liever aan mezelf en dan werk ik maar wat harder/extra. Vind dat je wel heel makkelijk zo met dingen omgaat als het aan mij ligt.. :=

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:26

Emmaa_ schreef:
Het probleem ligt ook niet bij mijn inkomsten, die zijn hoog genoeg.

Als het geleend geld is, ligt een deel van het probleem dus wel bij je inkomsten. Je leent geld deels voor luxe en gaat ook met dat bedrag de mist nog in. Je creëert schulden met geld waar al een schuld op rust.

Dat gezegd hebbende zou ik kijken naar manieren om je inkomsten te vergroten, je uitgaven te verlagen en je schulden / betalingsachterstanden te verminderen. Zeg onnodige abonnementen op.

Pak of print alle openstaande rekeningen en zet op papier wat je aan wie moet betalen. Bel zo nodig bedrijven op om evt een betalingsregeling te treffen voordat rekeningen worden doorgestuurd naar een incassobureau.

Spullen verkopen is een handige manier om nu je financiën wat te verruimen maar lost op lange termijn niets op zolang jij je inkomsten- en uitgavenpatroon niet verandert.

Ik weet niet of het al genoemd js, maar kan je je pinpas ook in beheer geven bij een vriendin/familielid? Elke week een klein bedrag pinnen waarvan je je boodschappen kunt betalen en dat je nog een tientje ofzo voor nood hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:27

Als je het niet zo snel had doorgelezen had je geweten dat mijn ouders me geen geld geven, en dat het dus ook niet nodig is om dit soort uitspraken te doen. Ik kán wel stoppen met roken, ik wíl het gewoon niet :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Misschien inderdaad eens verstandig om met je ouders om de tafel te gaan en hen te zeggen dat ze stoppen met het geld geven voor sigaretten. Voor jou een goede manier om je verslaving aan te pakken en om te leren met geld om te gaan. Wil je roken? Dan moet je er voor zorgen dat er geld is om te roken.

Kun je rood staan? Of heb ik daar overheen gelezen? Zo ja, ook dat uitschakelen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 18-02-15 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Nog even voor mijn beeldvorming:
Je betaalt alleen de huur en pa en ma betalen de ziektekosten/studiekosten?

Als student woonde ik wel thuis, maar betaalde ik wel zelf mijn studie, verzekering, benzine etc. Wel mét bijbaantje, maar kon wel elke maand 300 euro sparen. Krijg echt voor jezelf inzichtelijk waar je al dat geld aan uitgeeft... Want 2 weken in overbodige luxe met 2 weken op water en brood ten opzichte van een maand gewoon leven én sparen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:28

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, sorry dus als dit al gezegd is.

Wat mij opvalt is dat je zegt dat het niet ligt aan je inkomsten. Maar ik zie ook staan dat je inkomsten bestaan uit maximaal lenen bij de DUO. En daar gaat het dus al verkeerd in mijn ogen. Je hebt niet alleen een probleem met je geld uitgeven. Maar ook zeker met je inkomsten. Je bent namelijk aan het feesten, roken, drinken, vakantie vieren en kleding kopen van geleend geld. Nu is het echt geen ramp om van dat DUO geld te leven als student als je niet anders kan. En dan mag je ook best eens naar een feestje, nieuwe kleding of op een vakantie. Maar hou dat dan wel realistisch, geen nieuwe garderobe elke maand, geen dure verre reizen, niet elke weekend tig feestjes etc. Want je gaat het allemaal weer terug moeten betalen + rente. En die rente is niet hoog, maar die is er wel.

Misschien helpt het als je gewoon op mijn duo eens bekijkt hoe hoog je studieschuld op dit moment al is?

En als je van jezelf weet dat je barslecht bent met omgaan met geld. Lever je pinpas in bij je ouders. Stel met hun of dit topic (maar niet zelf) een realistisch maandbedrag wat je mag uitgeven. En kijk naar welke vaste lasten niet nodig zijn en zorg dat je die kwijtraakt (zoals je sportschoolabonnement waar je toch niks mee doet, die 20 euro kan ik bijna 2 weken van eten). Zodat je gewoon kunt leven (maar niet te buitensporig dat je geld na 2 weken op is), maar ook wat overblijft om te sparen. Je ouders geven jou begin van de maand een envelop met geld. En op = op. Volgende maand krijg je je volgende envelopje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:29

Winged schreef:
Nog even voor mijn beeldvorming:
Je betaalt alleen de huur en pa en ma betalen de ziektekosten/studiekosten?

Als student woonde ik wel thuis, maar betaalde ik wel zelf mijn studie, verzekering, benzine etc. Wel mét bijbaantje, maar kon wel elke maand 300 euro sparen. Krijg echt voor jezelf inzichtelijk waar je al dat geld aan uitgeeft... Want 2 weken in overbodige luxe met 2 weken op water en brood ten opzichte van een maand gewoon leven én sparen...

Ik betaal zelf mijn huur, collegegeld en boeken, wat maandelijks dus 469 + ongeveer 160 euro is. Ik krijg wel zorgtoeslag wat ik mag houden, waardoor er weer 70 vanaf gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:29

Cayenne schreef:
Misschien inderdaad eens verstandig om met je ouders om de tafel te gaan en hen te zeggen dat ze stoppen met het geld geven voor sigaretten. Voor jou een goede manier om je verslaving aan te pakken en om te leren met geld om te gaan. Wil je roken? Dan moet je er voor zorgen dat er geld is om te roken.

Kun je rood staan? Of heb ik daar overheen gelezen? Zo ja, ook dat uitschakelen.

Ik kan inderdaad rood staan en heb dit in het verleden ook 'voor noodgevallen' gehad, maar heb mezelf daar met pijn en moeite weer uit gewerkt en het idee is inderdaad om het uit te zetten :)

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:30

Mag ik vragen waarom je niet wil stoppen met roken? Hier ben ik nu best nieuwsgierig naar geworden :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:31

Ts, elke keer kom je op je woorden terug en is het zo erg nog niet, ik snap dat je er moeite mee hebt maar je praat alles goed. Hoeveel leen je nu precies per maand, hoeveel dragen je ouders bij, heb je alle toeslagen waar je recht op hebt?? Hoe zit het met je mobiele abbo??Allemaal vragen waar je overheen leest waarschijnlijk. Je overtollige spullen verkopen is altijd een goede zaak, maar zet het geld dan weg voor Amerika en blijf er af. Je moet het bezuinigen gewoon als een sport gaan benaderen en niet als een straf waar je met allerlei excuses eigenlijk onder uit probeert te komen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:35

Emmaa_ schreef:
Ik betaal zelf mijn huur, collegegeld en boeken, wat maandelijks dus 469 + ongeveer 160 euro is. Ik krijg wel zorgtoeslag wat ik mag houden, waardoor er weer 70 vanaf gaat.

Oke, dus zo om en nabij de 200 euro die je kan besteden aan levensonderhoud.
Als je van die 200 euro nou 100 euro neerlegt voor eten/drinken en die andere 100 op de spaarrekening zet? Of om deze maand te beginnen/af te leren 50 euro op de spaarrekening?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:36

bigone schreef:
Ts, elke keer kom je op je woorden terug en is het zo erg nog niet, ik snap dat je er moeite mee hebt maar je praat alles goed. Hoeveel leen je nu precies per maand, hoeveel dragen je ouders bij, heb je alle toeslagen waar je recht op hebt?? Hoe zit het met je mobiele abbo??Allemaal vragen waar je overheen leest waarschijnlijk. Je overtollige spullen verkopen is altijd een goede zaak, maar zet het geld dan weg voor Amerika en blijf er af. Je moet het bezuinigen gewoon als een sport gaan benaderen en niet als een straf waar je met allerlei excuses eigenlijk onder uit probeert te komen.

Ik wil best mijn financiele situatie even op een rijtje zetten als dat makkelijk is hoor :) Ik kom niet op mijn woorden terug voor zover ik weet.

Wat erin komt:
833 euro studiefinanciering
76 euro zorgtoeslag
Hooguit 20 euro per maand van mijn ouders als ik echt te krap zit

Wat ik zelf betaal:
469 euro aan huur
Ongeveer 150 euro (weet het exacte bedrag niet uit mijn hoofd) collegegeld
20 euro sportschool
Eens per half jaar schoolboeken, was begin dit jaar 200 euro en begin februari nog eens 80

Wat mijn ouders betalen:
Zorgverzekering
Telefoonabonnement