Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Winged schreef:Ir111 schreef:Het is wel zaak je minimale weekgeld realistisch, maar ook echt minimaal, te houden.
En daarnaast letten op de aanbiedingen.

Emmaa_ schreef:Boodschappen doen voor weinig en daar ook voedzaam van eten heb ik ondertussen wel geleerd, het is vooral de randuitgaven die het lastig maken. Ik kan voor een tientje per week in principe best eten denk ik (met een beetje concessies hier en daar) maar het zijn de broodjes op school, de lunch met een vriendinnetje, met de taxi ipv de fiets naar huis als ik uit ben geweest.. Dat soort stomme dingen...
Cayenne schreef:Ik zit nog een beetje na te denken, maar wat is de reden om naar Amerika te gaan? Ik bedoel: vind je dat nu verstandig met je financiële situatie? Je zegt zelf al dat je daar geld wilt gaan uitgeven aan kleren etc, dingen je toch niet nodig hebt. Is de reis zelf wel nodig? (studiegerelateerd bijv?).
Je hebt laatst je kamer etc opgeruimd, ben je toen geen spullen tegen gekomen die je amper gebruikt en die nog verkoopbaar zijn?
bigone schreef:Ts, dus een gat van 120 euro is al boven water, uitgaan. Als je nu eens zorgt voor een baan waar je 150 euro mee verdient dan kun je daar van uitgaan en kleding van kopen. Kun je de rest van je rekeningen tenminste betalen.
Heb zo nu en dan een feestje maar sta niet elke week in de kroeg
Emmaa_ schreef:Het probleem ligt ook niet bij mijn inkomsten, die zijn hoog genoeg.
Winged schreef:Nog even voor mijn beeldvorming:
Je betaalt alleen de huur en pa en ma betalen de ziektekosten/studiekosten?
Als student woonde ik wel thuis, maar betaalde ik wel zelf mijn studie, verzekering, benzine etc. Wel mét bijbaantje, maar kon wel elke maand 300 euro sparen. Krijg echt voor jezelf inzichtelijk waar je al dat geld aan uitgeeft... Want 2 weken in overbodige luxe met 2 weken op water en brood ten opzichte van een maand gewoon leven én sparen...
Cayenne schreef:Misschien inderdaad eens verstandig om met je ouders om de tafel te gaan en hen te zeggen dat ze stoppen met het geld geven voor sigaretten. Voor jou een goede manier om je verslaving aan te pakken en om te leren met geld om te gaan. Wil je roken? Dan moet je er voor zorgen dat er geld is om te roken.
Kun je rood staan? Of heb ik daar overheen gelezen? Zo ja, ook dat uitschakelen.
Emmaa_ schreef:Ik betaal zelf mijn huur, collegegeld en boeken, wat maandelijks dus 469 + ongeveer 160 euro is. Ik krijg wel zorgtoeslag wat ik mag houden, waardoor er weer 70 vanaf gaat.
bigone schreef:Ts, elke keer kom je op je woorden terug en is het zo erg nog niet, ik snap dat je er moeite mee hebt maar je praat alles goed. Hoeveel leen je nu precies per maand, hoeveel dragen je ouders bij, heb je alle toeslagen waar je recht op hebt?? Hoe zit het met je mobiele abbo??Allemaal vragen waar je overheen leest waarschijnlijk. Je overtollige spullen verkopen is altijd een goede zaak, maar zet het geld dan weg voor Amerika en blijf er af. Je moet het bezuinigen gewoon als een sport gaan benaderen en niet als een straf waar je met allerlei excuses eigenlijk onder uit probeert te komen.
Ik kom niet op mijn woorden terug voor zover ik weet.