Webshop gebruikt foto van mijn paard, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

PureSG

Re: Webshop gebruikt foto van mijn paard, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:49

10% korting... Dat is niks. Ik was niet akkoord gegaan, als je deelneemt aan het onderzoek krijg je al 15% korting, dus ik vind dit vrij laag. :+

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 14:59

Mailtje terug gedaan en verwezen naar het auteursrecht. Ook voor een betere ''deal'' gevraagd..
benieuwd of ze met wat beters komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:03

Wauw, ik moet hier ook mee gaan beginnen... zijn meerdere webshops die een foto van Kim gebruiken. :D

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom je een 'betere deal' wil hebben. :o
Maar goed, dat zal wel een verschil aan instelling zijn.

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 15:05

Ik vind het gewoon niet kunnen dat mensen zomaar foto's gebruiken die ik gemaakt heb en waar nog eens mijn paard op staat.

Kleine moeite om een mailtje te sturen om te vragen of je de foto mag gebruiken toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:06

Dat wel, maar om er nou gelijk een deal uit te willen halen en niet tevreden zijn met 10% korting.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:08

KoudbloedKim schreef:
Dat wel, maar om er nou gelijk een deal uit te willen halen en niet tevreden zijn met 10% korting.

dit dacht ik ook wel een beetje :j

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:08

Is die ruitersport zaak wel te vertrouwen? Bedoel engels bandje? Enz? Ik weet niet? Gebruiken foto's van google? Ruikt naar oplichting? OF denk ik dan heel raar? Geld maken? Van die webshops die misbruik maken van geld vangen?

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 15:09

Ze hebben nu een actie waar mee je 15% korting krijgt, nou dan ga ik echt niet akkoord met 10% nee!
Maar prima dat jij het niet erg vindt, daar gaat het hier niet over. ;)

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 15:09

Kostolany schreef:
Is die ruitersport zaak wel te vertrouwen? Bedoel engels bandje? Enz? Ik weet niet? Gebruiken foto's van google? Ruikt naar oplichting? OF denk ik dan heel raar? Geld maken? Van die webshops die misbruik maken van geld vangen?

Ik heb nu wel een normaal mailtje terug dus denk het niet.. Maar zat er in het begin ook aan te denken ja :j

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 15:11

Als iemand wat van mij gebruikt(heeft) wil ik daar wel wat voor.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:14

Normaal zou er gewoon betaald moeten worden voor foto's en dit bedrag kan aardig oplopen (als zijnde 150-250 euro per 6 maanden online en kan dus nog verder oplopen) adv verschillende factoren (natuurlijk gaat het er bij dit soort bedragen wel om dat het inprinciepe van B2B is dus dat fotograaf dit professioneel doet), dus ik zou ook zeker niet akkoord gaan met 'maar' 10% korting, want zij hebben daarbij natuurlijk ook weer omzet ;) Als is dit natuurlijk wel keus aan jou, aangezien jou kijk hierop alleen telt.
Goed dat je erachteraan gegaan bent iniedergeval, en ik hooop ook dat ze volgende keer dan wel even nadenken voor ze weer zomaar een foto van google afhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:20

Ik had het laatst ook, ik heb ze een mailtje gestuurd en ze hebben de foto zo verwijderd en excuses aangeboden. Klaar.
Het is stom, slordig en onprofessioneel maar aangezien ik geen professionele fotograaf ben die hier mijn brood mee verdien en het bedrijf in kwestie er ook niet rijk van is geworden, meh.

Wat wil/verwacht je zelf? 50% korting? Een tegoedbon? 200 euro? Heb je ze een voorstel gedaan? :)

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 15:25

Anthea schreef:
Ik had het laatst ook, ik heb ze een mailtje gestuurd en ze hebben de foto zo verwijderd en excuses aangeboden. Klaar.
Het is stom, slordig en onprofessioneel maar aangezien ik geen professionele fotograaf ben die hier mijn brood mee verdien en het bedrijf in kwestie er ook niet rijk van is geworden, meh.

Wat wil/verwacht je zelf? 50% korting? Een tegoedbon? 200 euro? Heb je ze een voorstel gedaan? :)

Ze hebben mijn geen excuses aangeboden, en daarnaast blijf ik erbij dat 10% natuurlijk niks is.
Ik had voorgesteld dat ik een fleece deken zou ontvangen van hun, maar daar gaan ze niet akkoord mee.
Het gaat mij vooral om het idee dat ze zomaar andermans foto gebruiken en het dan maar af doen met 10% korting.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:26

Mwah, een deal vind ik nu ook niet nodig. Gewoon er af laten halen die handel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:27

KoudbloedKim schreef:
nah.. ik weet niet, maar 10% korting geven omdat zij gewoon google gebruiken als ze zelf geen leuke foto kunnen vinden.. Ten eerste wat is dat voor een instelling…? (zij willen een bedrijf, maar zijn te belabberd om geld uit te geven aan promotiemateriaal) Ten tweede zijn ze totaal niet op de hoogte van de regels, dus wie zegt dat ze het wel nauw nemen met retourrecht etc.. Ten derde en dat vind ik zelf eigenlijk nog het belangrijkste in deze zaak, ze vragen géén toestemming, maar geven als compensatie 10% korting. Wat dus inhoudt dat ts geld moet uitgeven aan hun toko, terwijl zij al weken, wellicht maanden al geld hebben verdiend aan de foto van ts… Hoe krom wil je het hebben, denk ik dan.. En dan 10 procent.. Besteedt 100 euro, moet je er nog 90 betalen, omdat zij een foto jatten... En die 10 euro... hebben ze alsnog de inkoopprijs terug. Heeft hen dus nog eens gewoon 90 euro extra opgeleverd, naast de inkomsten vanwege een foto waarvoor ze geen toestemming hebben gevraagd en het heeft ze uiteindelijk helemaal niks gekost.

En met wat ze nu ook komen, het zou ts verdikkeme geen enkele cent moeten kosten..

Ik zou trouwens ook de ‘deal’ niet bij hun neerleggen, maar zelf bepalen wat je wil. En zo niet.. dan volgt er gewoon een realistische, maar veel hogere onkostenvergoeding.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:33

Ik vind een fleecedeken een prima vergoeding! :j

Ik zou in je volgende voorstel nogmaals om een fleecedeken vragen en indien ze daarmee niet akkoord gaan een gemiddelde onkostenvergoeding zoals promotiemateriaal kost.

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:34

kan je niet gewoon een schade vergoeding eisen en zeggen dat je anders aangifte tegen ze doet, of ben ik nu heel erg? :+

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 15:34

Sammie schreef:
KoudbloedKim schreef:
nah.. ik weet niet, maar 10% korting geven omdat zij gewoon google gebruiken als ze zelf geen leuke foto kunnen vinden.. Ten eerste wat is dat voor een instelling…? (zij willen een bedrijf, maar zijn te belabberd om geld uit te geven aan promotiemateriaal) Ten tweede zijn ze totaal niet op de hoogte van de regels, dus wie zegt dat ze het wel nauw nemen met retourrecht etc.. Ten derde en dat vind ik zelf eigenlijk nog het belangrijkste in deze zaak, ze vragen géén toestemming, maar geven als compensatie 10% korting. Wat dus inhoudt dat ts geld moet uitgeven aan hun toko, terwijl zij al weken, wellicht maanden al geld hebben verdiend aan de foto van ts… Hoe krom wil je het hebben, denk ik dan.. En dan 10 procent.. Besteedt 100 euro, moet je er nog 90 betalen, omdat zij een foto jatten... En die 10 euro... hebben ze alsnog de inkoopprijs terug. Heeft hen dus nog eens gewoon 90 euro extra opgeleverd, naast de inkomsten vanwege een foto waarvoor ze geen toestemming hebben gevraagd en het heeft ze uiteindelijk helemaal niks gekost.

En met wat ze nu ook komen, het zou ts verdikkeme geen enkele cent moeten kosten..

Ik zou trouwens ook de ‘deal’ niet bij hun neerleggen, maar zelf bepalen wat je wil. En zo niet.. dan volgt er gewoon een realistische, maar veel hogere onkostenvergoeding.

maar wat is dan realistisch om te vragen? ze hebben al gezegd dat ze met de deken niet akkoord gaan.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:35

Ik zou niet blij zijn met mijn paarden op forums etc, onze hengst wordt ook constant gebruikt voor facebook covers en kleurengroepen maar er wordt altijd netjes toestemming gevraagd. Anders direct eraf halen, mijn foto's mijn keuze. Maar ik vind de webshop wel wat nonchalant hoor. Maar ik zou er verder niets voor hoeven. Een net excuus was wel genoeg voor mij :j

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:36

Wat Sammie zegt.
Het is te belachelijk voor woorden dat TS ook nog eens geld moet uitgeven aan deze webshop om tot haar compensatie te komen, terwijl zij al geld hebben verdient aan haar foto.

Edit: maar er is geen excuus. De webshop gaat er luchtig mee om en probeert er alleen maar een slaatje uit te slaan. Ik vind het maar onbeschoft. :n

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:42

Ben ik nou de enige die het gewoon leuk vindt als ze een foto van mij paard zouden gebruiken :?
Ik zou het juist grappig vinden en het zou me echt geen drol uitmaken of ze er wel of geen toestemming voor vragen...

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:42

Je zou dus eventueel aan kunnen geven wat het zou kosten (wil het wel even uitzoeken als je een pb'tje stuurt) als ze de foto normaal bekostigen, maar uitleggen dat je met (ik noem maar wat) 25% ook akkoord gaat omdat dit dus gewoon een eigen foto is.
Verder vind ik het van de webshop inderdaad veel te luchtig, gratis foto's van anderen gebruik maken, hier geld mee verdienen maar zodra er iets gebeurd geen gepaste vergoeding.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:46

Oei. Dit is alles behalve goede reclame voor de betreffende webshop. Lekker foto's jatten, er geld mee verdienen. Als je ze wijst op hun gedrag kan er nog geen sorry vanaf en mag je de deken die hun met behulp van jou foto misschien wel dik wins al mee is gemaakt kopen met 10% korting.
Jezus wat slecht!
Met zulke mensen wil je toch voor je verdriet geen zaken mee doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:50

annemerel schreef:
maar wat is dan realistisch om te vragen? ze hebben al gezegd dat ze met de deken niet akkoord gaan.

Dat kan die webshop wel zeggen, maar wettelijk gezien houdt dat geen steek. :) Als je kijkt naar de marktprijzen in foto’s als promomateriaal mogen ze eigenlijk erg blij zijn dat ts slechts een deken vraagt. En dan is het wellicht nog als leuke grappige opmerking geplaatst ook (hier ga ik dan maar even vanuit, ik weet niet hoe ts het heeft omschreven). Dan hadden ze eigenlijk gelijk sorry voor het ongemak en hij is onderweg of wordt lastig we hebben nog wel een dekje voor hier liggen moeten roepen. Nu hebben ze ook nog eens dít topic aan hun broek hangen. :)

Als je naar de marktprijzen kijkt voor dit soortmateriaal kun je soms vaak genoeg meer dan de kostprijs van die deken neerleggen (eea ook afhankelijk van wat precies de afspraken zijn tussen fotografen en opdrachtgevers.) Er is vast wel een fotograaf die hier wat standaard gemiddelde prijzen kan aangeven.. ?

Ik val trouwens ook enorm over de manier van reageren van de webshop. Dat een kind van 12 of 13 foto’s pikt van Bokt voor een paardenspelletje is al redelijk vreemd, maar goed daarvan kan ik het nog wel hebben. Maar een website.. Daar verwacht je toch iets meer professionaliteit van? Zeker omdat je hoopt klanten uit heel Nederland te trekken.. Dan kun je verwachten dat mensen hun eigen foto tegenkomen en denken heej? Als ze de kosten willen drukken is het minste dat ze kunnen doen is eerst vragen of ze je foto mogen gebruiken én dan 10 of 15 % korting als vergoeding aanbieden. Niet op het moment dat ze gesnapt worden. :P

ElCamino schreef:
Ben ik nou de enige die het gewoon leuk vindt als ze een foto van mij paard zouden gebruiken :?
Ik zou het juist grappig vinden en het zou me echt geen drol uitmaken of ze er wel of geen toestemming voor vragen...
Vind je het ook nog grappig als je je paard tegenkomt op marktplaats? En dat die te koop staat voor een paar duizend euro? En dat ze aan jou gaan vragen waarom je paard te koop staat?

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 16:01

Ik zie net dat de deken wel van de site is afgehaald nu, maar nog geen 2de mailtje terug.