Nieuwe Android update - DRAMA

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:17

Tilmar schreef:
Amaris schreef:
Over lollipop:
op mijn tablet Asus Nexus 1e generatie was het draaaama. Ding deed bijna niets meer. Ik dacht eerst dat de software te zwaar was voor de al paar jaar oude tablet, maar dat was niet zo.

Uiteindelijk via google gevonden dat ik niet de enige was (hele wereld met nexus heeft zowat problemen) en is het opgelost door de cache te legen.

Die heb ik ook gevonden! Helpt echt super! Gelukkig maar, want ding was zowat onbruikbaar. En de update niet installeren was ook geen optie want ik kreeg steeds pop ups over de update.

Nou he? Ik zette onderhand sneller de laptop aan, want eer dat ik die tablet eens aan de praat kreeg. Maarja... daar heb je geen tablet voor...

okdoei

Re: Nieuwe Android update - DRAMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:26

M'n vader heeft de S5, en er de ballen verstand van. Hij had gisteren al een paniek aanval omdat hij dacht dat z'n telefoon gehackt was terwijl hij de update had gedaan. :')

en ohja, de RTV Oost app deed het niet meer dus hij kon z'n telefoon wel weg gooien vond ie zelf :+

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:23

Ik kreeg ook een melding dat er een software update klaar stond om te installeren op mijn Galaxy S5. Toen gingen bij mij even alle alarmbellen rinkelen. Ik had namelijk hetzelfde ervaren met mijn vorige HTC 1X met een update naar kitkat.

Als ik een toestel koop dan doe ik dat omdat ik het design en de interface mooi vind, en qua specificaties ontlopen de duurdere telefoons elkaar niet zo erg. Dus design van de telefoon en de 'look' en 'feel' van het operating system zijn voor mij de twee belangrijkste dingen.

Toen ik jaren geleden mijn HTC 1X kocht, was ik helemaal in de 7e hemel met het toestel. Totdat er na een maand of 5 een melding kwam over een software update. In mijn onwetendheid (je kan niet overal verstand van hebben, nietwaar...) heb ik die update uitgevoerd en had ik ineens een hele andere telefoon qua 'look'. De hele reden waarom ik dat ding gekocht had was gewoon kompleet verdwenen. Daarna heb ik de telefoon eigenlijk uitsluitend met tegenzin gebruikt totdat mijn contract afgelopen was. Dat was dus vorig jaar oktober.

Toen heb ik een Galaxy S5 gekocht bij een contract, omdat ik dat zo'n fijne en mooie interface vond. En toen kwam de melding vorige week dat er een software update klaar stond om geïnstalleerd te worden. GROOT ALARM !!! Ik heb meteen 'cancel' ingedrukt omdat ik zo'n vermoeden had wat er komen ging. En ja hoor, na het zoeken op internet kwam ik de éne na de andere negatieve reactie tegen over de update naar Android Lollipop. De klachten lopen uiteen van een gehalveerde accu-duur tot aan het niet overgaan van de telefoon als je gebeld word, en het verliezen van WiFi verbinding zodat je gedwongen word om belkosten (data) te maken. Is dit soms een smerige streek van de providers om meer in rekening te kunnen brengen en zo goud-geld aan ons te verdienen zonder dat we het in de gaten hebben? Nu er overal gratis WiFi hotspots zijn in de stad verdienen ze sowieso al minder aan ons data verkeer.

Maar het ergste vind ik vooralsnog dat de hele interface er ineens anders uit ziet. Alle, maar dan ook echt alle redenen waarom ik deze telefoon gekocht heb zijn dan in één klap verdwenen.

Het moet ongeveer hetzelfde voelen als dat je vandaag bij de Volkswagen dealer een splinternieuwe blauwe VW Golf koopt, en over drie maanden dwingt de dealer jou om de auto geel te laten spuiten en er een dahsboard in te laten bouwen van een Peugeot en er een motor in te zetten van een Dihatsu.

Ik snap niet waar een fabrikant het lef vandaan haalt !!!

Maar het ergste is nog dat je er helemaal niets aan kunt doen. Vrijwel alle telefoons hebben vanaf de fabriek de instelling aan staan om software updates automatisch uit te voeren. Tenzij je erg technisch onderbouwd bent en op de hoogte van al deze technologie, is het vrijwel onmogelijk om dit te weten of überhaupt maar te vermoeden op welke plek in alle menu's je deze optie uit kunt zetten.

Maar zoals gezegd, ik was dus dankzij mijn oplettendheid en mijn eerdere slechte ervaring met de HTC 1X zeer snel om te reageren en de update weg te klikken. De update blijft zichzelf nog wel steeds iedere keer melden, en telefonisch contact met Samsung over dit probleem heeft als antwoord opgeleverd dat ze dit bij een Samsung Service Centre wel voor me uit kunnen zetten. Dat betekent overigens wel dat ik er speciaal een trip voor moet maken naar Rotterdam. Uiteraard worden mijn gemaakte reiskosten en verloren uren niet vergoed.

Dus... als je een melding ontvangt over een software update... ga eerst eens google'en op wat deze update inhoudt voordat je de keuze maakt om het te installeren. Ik heb het gelukkig niet gedaan, en dat wil ik graag zo houden! Mijn telefoon werkt prima, loopt nooit vast, verliest nooit WiFi, gaat ongeveer 2 volle dagen mee zonder op te hoeven laden, en doet gewoon wat het moet doen.

Succes!

John :)

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:39

Een HTC One X heeft nooit een update naar Android 4.4 gehad hoor.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:44

Quad schreef:

4.2.2 dan.

Mijn 1X zag er na de update kompleet anders uit dan ervoor. Andere iconen, andere schermen, andere kleurstellingen.

Maar het gaat er niet om welke update, maar om de manier waarop en het (kennelijke) gebrek aan keuze door onwetendheid.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:45

Quad schreef:
De Xperia Z heeft hem nog niet.
Ik weet overigens niet vanwaar die angst is, Android Lollipop is gewoon een goede update, de fabrikant past zelf wat extra's aan toe, waarvan ik bij Sony (van de grote merken) het meest prettigst vind, Samsung gooit er zoveel troep erover heen dat dat gewoon niet leuk is, LG is daar ook aardig mee aan de weg aan het timmeren, al leveren ze niet zoveel apps als Samsung mee.

Bedankt voor je reactie. :j Dus als ik het goed begrijp hoef ik me wat Sony betreft dus geen zorgen te maken. Gelukkig maar. :)

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:48

PureSG schreef:
Bedankt voor je reactie. :j Dus als ik het goed begrijp hoef ik me wat Sony betreft dus geen zorgen te maken. Gelukkig maar. :)

Ik zou toch maar wat voorzichtigheid betrachten als je de melding krijgt. Na veel google'en begrijp ik dat er geen weg terug is. Je kunt niet de oudere versie van het besturingssysteem weer terugzetten. :(

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:48

Automatische update uitzetten.. daar hoef je echt geen wiz kid voor te zijn. Dat lukt mij zelfs.
De update is 1 grote ramp. Telefoon valt uit, verrlichting heeft een eigen wil, mijn stil is weg... :'( mijn stil is gewoon wég.
Mijn popcorn is ermee gekapt, die stinkberichten van whatsapp bovenin mn scherm terwijl ik dat niet wil.
Ik mis een stuk van mn privacy daardoor en dat waardeer ik zeker niet.

Nee. Die update neem ik niemand in dank af. En kopieeren/plakken is helemaal een crime nu....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:50

Quad schreef:
Ik weet overigens niet vanwaar die angst is, Android Lollipop is gewoon een goede update, de fabrikant past zelf wat extra's aan toe, waarvan ik bij Sony (van de grote merken) het meest prettigst vind, Samsung gooit er zoveel troep erover heen dat dat gewoon niet leuk is, LG is daar ook aardig mee aan de weg aan het timmeren, al leveren ze niet zoveel apps als Samsung mee.

Nou, als ik moet afgaan op mijn ervaring lollipop met de nexus tablet dan ben ik toch niet geheel gerust. Ik zie geen enkele extra, alleen andere vorm iconen (terug, home, vensters) en een vreselijke vertraging in het apparaat.

Van mij had het niet gehoeven.

Ik heb overigens een Sony ZL, maar die staat nog netjes op 4.4.4. en van mij mag dat voorlopig zo blijven.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:54

Musicjohn schreef:
Quad schreef:

4.2.2 dan.

Mijn 1X zag er na de update kompleet anders uit dan ervoor. Andere iconen, andere schermen, andere kleurstellingen.

Maar het gaat er niet om welke update, maar om de manier waarop en het (kennelijke) gebrek aan keuze door onwetendheid.

De nieuwe Sense interface was wel prettiger in gebruik en strakker.

Het zag er wat anders uit maar het toestel was niet ineens radicaal anders in gebruik, zoals je over doet komen.

Van Kitkat naar Lollipop idem, zijn een aantal zaken anders, maar voor de gebruiker is het vooral cosmetisch, het is niet zo dat de instellingen ineens op een andere plek zitten etc.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:57

Amaris schreef:
Quad schreef:

Nou, als ik moet afgaan op mijn ervaring lollipop met de nexus tablet dan ben ik toch niet geheel gerust. Ik zie geen enkele extra, alleen andere vorm iconen (terug, home, vensters) en een vreselijke vertraging in het apparaat.

Van mij had het niet gehoeven.

Ik heb overigens een Sony ZL, maar die staat nog netjes op 4.4.4. en van mij mag dat voorlopig zo blijven.

De Nexus van 2012 heeft helaas problemen met het geheugen, deze raakt behoorlijk gefragmenteerd nadat er veel data op staat. Dit zorgt voor traagheid van het apparaat, het is op te lossen maar vereist technische kennis van Android met betrekking tot rooten, flashen etc.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:58

PureSG schreef:
Quad schreef:

Ik baseer mij wat Sony betreft wel op Android 4.4, ik heb nog geen mogelijkheid gehad om een toestel van Sony met Lollipop onder handen te nemen.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:02

Quad schreef:
Het zag er wat anders uit maar het toestel was niet ineens radicaal anders in gebruik, zoals je over doet komen.

Van Kitkat naar Lollipop idem, zijn een aantal zaken anders, maar voor de gebruiker is het vooral cosmetisch, het is niet zo dat de instellingen ineens op een andere plek zitten etc.

Nou, het is maar wat je 'cosmetisch' noemt. Alle achtergronden van mooi rustig donker naar bijna wit, meldingen van berichten, whatsapp, mail en andere zaken op een aparte tab, je phone niet meer kunnen swipen naar 'opnemen' als hij overgaat (dus eerst moeten unlocken met een vingerafdruk of wachtwoord), je volumes van individuele applicaties niet meer kunnen beheren (of het staan aan - of het staat uit; een tussenweg is niet meer mogelijk), etc.

Maar ik ga hier geen welles / nietes spelletje van maken. Ik waarschuw alleen maar om wat voorzichtigheid te betrachten. Daar is toch niets mis mee?

John

Ilsevdberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:05

lekker handig die update, ik wacht wel tot dat die dingetjes zijn verholpen, met mn s4!

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:11

Ik heb een samsung S5 en heb de update ook al gehad. Ik heb nergens last van alleen ik vind het heel vervelend dat je nu je meldingen niet meer kan zien, op die plek staat nu dus je provider.

Hier in het topic was de oplossing al gegeven, maar dan krijg je het net zoals op de Iphone. Op je vergrendel scherm krijg je al je berichten, dus iedereen kan het lezen. Dat wil ik niet, iemand enige idee hoe je dat terug krijg naar het oude? Dus op de plek waar je provider staat.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:15

Heb met mijn s5 nergens last van. Hij is wat vlotter. Batterij is het zelfde gebleven. En alles werkt prima. Tja het ziet er even wat anders uit,maar dat is even een kwestie van wennen.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:16

saabineex schreef:
.../.. iemand enige idee hoe je dat terug krijg naar het oude?

Tsja... na ruim 3 dagen topics over dit probleem te hebben gelezen op internet ben ik dus tot de conclusie gekomen dat dit NIET mogelijk is. Tenzij je afgestudeerd computer programmeur / technicus / IT'er bent natuurlijk. :+

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:35

hahaha nja fijn... dan maar die andere functie aanzetten, wen er vanzelf aan.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:17

Ik kan me totaal niet vinden in sommige reacties hier. Ik denk dat het toch ook echt een stukje fouten/problemen zijn in de extra software laag van de telefoons zelf, want met een stock Android telefoon herken ik problemen als slechte accu, slechte wifi en trage telefoon niet hoor :')

Wellicht dat het opgelost wordt voor jullie met nog een nieuwere update er overheen? :+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:13

Quad schreef:
De Nexus van 2012 heeft helaas problemen met het geheugen, deze raakt behoorlijk gefragmenteerd nadat er veel data op staat. Dit zorgt voor traagheid van het apparaat, het is op te lossen maar vereist technische kennis van Android met betrekking tot rooten, flashen etc.

Gelukkig eist het vooral kennis van google :Y)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:09

0900-samsung bellen.
Eerst een backup maken, voor de zekerheid. Dan samsung bellen. Zij kunnen in ieder geval de samsung s5 van vodafone terugzetten naar vòòr de lollipop update.
Het advies wat ik kreeg van de vodafone man was het over een x-aantal maanden pas weer te updaten.

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 15:36

Ik ben heel erg blij met de lollipop update, was even wennen maar alles werkt nu beter! Ik had eerder wifi problemen die nu juist opgelost zijn en de batterij gaat weer langer mee. En heel fijn dat nu eindelijk het geluid van het cameraknopje weer uit kan, want dat was gewoon ronduit onhandig bij het vorige systeem. Layout is heel anders, vind ik niet per se storend, maar ik kan me voorstellen dat veel mensen het minder fijn vinden werken.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 15:39

ik ben gelukkig altijd veel te laat met updaten. ga het ook maar niet doen dus! :Y)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:05

Ik ben ook blij met de update.
Wat even zoeken naar het stil knopje, maar heb het gevonden.
Ik zet mijn telefoon zelfs niet meer op vliegtuigstand.
Gewoon op prioriteit.
De wekker gaat dan ook gewoon af.
Foto's maken zonder geluid is zeker geweldig.
Mijn battery gaat ook langer mee nu.
En het licht grijze toetsen bord vind ik ook mooi.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:11

ik heb het al meer gelezen dat ineens het camera geluid wel uit kan maar ik heb het nog niet gevonden op mijn S5. Die blijft vrlijk verder pgggen!