Asbest wie weet hier meer over.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 19:30

KoudbloedKim schreef:
gohya schreef:
Het klinkt stom,maar mocht mijn leven over 30 jaar voorbij zijn,so be it,in deze wereld valt er nog weinig te leven.Mijn dochter boeit het ook niet,w.b.t. de gevaren,zij is net zo nuchter en makkelijk als ik.
En jij vindt het als moeder goed dat jouw dochter zich bewust blootstelt aan een dodelijke ziekte? :o

Ik heb dit topic met stijgende verbazing zitten lezen...
Mocht dit mijn huis zijn, had ik de kat gepakt, was desnoods naar een hotel gegaan en had alle instanties gebeld die er maar mogelijk zijn om dit probleem aan te pakken.
Het gaat om asbest en de gevolgen daarvan, niet om een griepje?!

Alleen de kat mee is makkelijk,wij wonen met 5 personen in dit huis,dit huis is aangepast voor gehandicapten,mijn vriend is zwaar gehandicapt.Die heeft overal hulpmiddelen nodig,die heb je niet in hotels of andere huizen.
Het is zó makkelijk om dingen te zeggen,sta er zelf maar eens voor,kijken of het dan nog makkelijk gaat.

Anoniem

Re: Asbest wie weet hier meer over.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:35

Dan zorg je toch dat in ieder geval de personen die wél weg kunnen, een ander onderdak zoeken?
Jij hebt bewust je dochter op een kamer met asbest laten slapen, ik kan er echt niet bij hoe je dat als moeder kunt doen!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 19:41

Ze was en sliep al bijna 3 dagen op zolder,voor we zeker wisten dat het idd. om asbest ging!
Het kwaad zou al geschied zijn.
Ander onderdak? waar zou ik dat moeten vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:43

Desnoods bij het Leger des Heils!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 19:49

KoudbloedKim schreef:
Desnoods bij het Leger des Heils!!

Die zien ons aankomen met de huisdieren.Nee sorry,daar zou ik echt niet heen gaan.
Maar het topic gaat er niet over of we nou wel of niet ziek kunnen worden over 10,20,30 of 40 jaar,maar over de fouten die gemaakt zijn en om te voorkomen dat er meerdere mensen dit mee moeten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:54

Ach weet je, laat ook maar... :x

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 19:57

Ik snap je wel hoor KoudbloemKim,maar wat heb ik aan HAD nu maar.
Na 3 dagen in de asbest zijn we sowieso al te laat.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 04:33

Ik snap je heisa niet.
Woensdag vond je al dat stuk astbest. Na 1 dag al.
Toch blijf je in huis.

Beetje mosterd na de maaltijd en zeggen dat je niet zoveel om het leven geeft maar wel de media erbij halen.

Ik had woensdag je huis uit gegaan en de hele circus laten aanrukken.
Daar had je heisa moeten maken.

Ik begrijp dat je nu verhaal wilt halen ik begrijp alleen je lakse houding niet. En nog steeds blijf je in huis.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 06:45

Asbest is echt smerig spul! Grappige is dat je in belgie bv zelf nog asbest platen mag verwijderen en afvoeren. Dat kun je gewoon wegbrengen, hier zou je het nergens kwijt kunnen..

Zelf was ik idd niet thuis gebleven en zou een eventuele (hotel) rekening bij de woningstichting declareren. Moeten ze hun werk maar goed doen.

Overigens zit er wel een verschil tussen 3 dagen asbest en 7 dagen asbest. Ik zou daar echt niet blijven zitten tot dat die zolder helemaal is schoon gemaakt en alle spullen ook. Dat je het eerder niet wist daar kun je niks aan doen, maar er nu blijven zitten is niet verstandig. Is er geen zorghotel waar je met je vriend tijdelijk heen kunt?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 09:00

Volgens mij heb je juist wél snel ingegrepen, alleen het lijkt me lastig om tot de conclusie te komen dat de situatie echt gevaarlijk is. Je gaat er toch van uit, dat die mensen weten wat ze doen. Je twijfelt of iets asbest is of niet. Het duurt dan gewoon even tot je tot conclusies komt. En tsja, je dagelijkse leven draait natuurlijk ook door, zeker als er iemand in huis is, die bepaalde ondersteuning nodig heeft, dan verkas je niet zomaar even.

Maar lijkt me wel dat je er nu wel zo snel mogelijk uit moet. En die kosten zou je eigenlijk moeten kunnen declareren, want dit kan zo echt niet. Dus trek aan zoveel mogelijk touwen en bewaar in elk geval bonnetjes van je gemaakte kosten!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 09:21

Hannanas schreef:
Ik snap je heisa niet.
Woensdag vond je al dat stuk astbest. Na 1 dag al.
Toch blijf je in huis.

Beetje mosterd na de maaltijd en zeggen dat je niet zoveel om het leven geeft maar wel de media erbij halen.

Ik had woensdag je huis uit gegaan en de hele circus laten aanrukken.
Daar had je heisa moeten maken.

Ik begrijp dat je nu verhaal wilt halen ik begrijp alleen je lakse houding niet. En nog steeds blijf je in huis.

Jij hebt duidelijk niet goed gelezen.
Iedereen blijft in zijn huis,ook de kennis waar asbest gevonden was.
Nogmaals wel of niet in huis blijven daar gaat het in dit topic niet om,het gaat hoe en waar melden.
Ik kon niet eerder dan na 3 dagen ingrijpen,pas toen was het bevestigd dat het idd. om asbest ging!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 09:31

Maar dat iedereen dat doet, betekend toch niet dat jij het ook moet doen? Jijzelf en je hele gezin wordt nog steeds blootgesteld aan asbest en je blijft doodleuk zitten waar je zit.... En dus word het risico alleen maar hoger en hoger. Het is niet zo dat als je er al aan blootgesteld bent, je er daarna immuun voor bent omdat je toch al ziek wordt ofzo. Door nog steeds in dat huis te blijven verhoog je het risico enorm, elke dag langer is een hoger risico. Waarom in godsnaam dat risico nemen? Als ik je in de röntgenruimte van een ziekenhuis zet blijf je daar toch ook niet gezellig zitten want "ik ben er nu toch al aan blootgesteld"?

Ik snap de lakse houding van de instantie niet, maar ik begrijp ook niks van de lakse houding van de bewoners. Er is asbest vastgesteld, dat zweeft inmiddels gewoon door het hele huis heen en iedereen blijft gewoon zitten waar hij zit :n
Om het er niet over te hebben dat je het aan je kleren hebt en dus zo meeneemt naar andere plekken, waarmee je dus óók nog een risico bent voor mensen in je omgeving. Jij bent er al aan blootgesteld, maar door nu te blijven stel je anderen er ook aan bloot, die nergens vanaf weten. Heb je je dat al gerealiseerd?

Gehandicapt of niet, dan klop je maar aan bij het ziekenhuis en leg je daar de situatie uit, of een verzorgingstehuis, maar pak nou alsjeblieft je boeltje en maak dat je daar wegkomt. Er is inderdaad al een deel kwaad geschied, maar je maakt het willens en wetens wel een heel stuk groter nu door te blijven....

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:51

Lalidan schreef:
Maar dat iedereen dat doet, betekend toch niet dat jij het ook moet doen? Jijzelf en je hele gezin wordt nog steeds blootgesteld aan asbest en je blijft doodleuk zitten waar je zit.... En dus word het risico alleen maar hoger en hoger. Het is niet zo dat als je er al aan blootgesteld bent, je er daarna immuun voor bent omdat je toch al ziek wordt ofzo. Door nog steeds in dat huis te blijven verhoog je het risico enorm, elke dag langer is een hoger risico. Waarom in godsnaam dat risico nemen? Als ik je in de röntgenruimte van een ziekenhuis zet blijf je daar toch ook niet gezellig zitten want "ik ben er nu toch al aan blootgesteld"?

Ik snap de lakse houding van de instantie niet, maar ik begrijp ook niks van de lakse houding van de bewoners. Er is asbest vastgesteld, dat zweeft inmiddels gewoon door het hele huis heen en iedereen blijft gewoon zitten waar hij zit :n
Om het er niet over te hebben dat je het aan je kleren hebt en dus zo meeneemt naar andere plekken, waarmee je dus óók nog een risico bent voor mensen in je omgeving. Jij bent er al aan blootgesteld, maar door nu te blijven stel je anderen er ook aan bloot, die nergens vanaf weten. Heb je je dat al gerealiseerd?

Gehandicapt of niet, dan klop je maar aan bij het ziekenhuis en leg je daar de situatie uit, of een verzorgingstehuis, maar pak nou alsjeblieft je boeltje en maak dat je daar wegkomt. Er is inderdaad al een deel kwaad geschied, maar je maakt het willens en wetens wel een heel stuk groter nu door te blijven....

Helemaal mee eens!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:50

Lalidan schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Misschien is die über-fatalistische houding iets kenmerkends voor Neder-Saksen uit die wijk? :roll: Ik kan er ècht niet bij. Als er iemand zich brandt, trek je die persoon dan maar niet uit het vuur omdat ie toch al brandwonden heeft? Of als er iemand in het water valt, trekken jullie die persoon er maar niet uit omdat je tóch wel een keer doodgaat?

Jullie moeten daar weg! Liever vandaag dan morgen, maar hoe dan ook: wegwezen daar! Elke dag langer geeft meer kans op schade.
Probeer desnoods via de huisarts, gemeente, maatschappelijk werker, brandweer, wie of wat dan ook, probeer iets!
Volgens mij zijn jullie typisch klanten voor de Sociaal Pedagogische hulpverlening, met zo'n lakse instelling. (Ja sorry, dan maar wat minder aardig.)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 19:40

Quote:Zoolgangster.Volgens mij zijn jullie typisch klanten voor de Sociaal Pedagogische hulpverlening, met zo'n lakse instelling. (Ja sorry, dan maar wat minder aardig.)

Je mag denken wat je wil,boeit mij toch niet.En NEE wij zijn geen klanten voor de SP hulpverlening.

De meeste maken zich druk omdat er stukjes asbest in huis liggen.Wie zegt dat er ook Asbest Vezels hier in huis zijn? moet ik een hoop heisa en paniek gaan veroorzaken over iets wat niet eens zeker is?
Nou sorry,ik ben geen Paniekzaaier. Eerst weten of het idd. zo is,en dán pas verder ingrijpen.
Men kan wel zeggen:ga naar het leger des heils,ga naar een hotel, ga naar het ziekenhuis.Tuurlijk die lachen je keihard uit,die zeggen;zolang het niet bekend is dat er vezels zijn,hoef je je niet druk te maken.
Dit is ook wat die man zei van de GGD.Lijkt mij dat hij het weet,hij heeft er voor gestudeert,en niet bokt.

We gaan morgen naar de H.A. om dit ook te bespreken,en daarna door naar de gemeente.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:51

Lalidan schreef:

Ik vind toch ook wel dat er een beetje makkelijk geoordeeld wordt. Zo eenvoudig is het allemaal ook weer niet. Een aantal jaar geleden was er ook zo'n heel gedoe met de woningen hier in Kanaleneiland - maar het had nog heel wat voeten in de aarde voor mensen een behoorlijke plek hadden. Ik denk, met alle respect, dat ziekenhuizen en verzorginstehuizen je echt op straat laten staan - heel wat mensen met accutere zorgbehoeften (zoals na een gebroken heup) krijgen ook geen hulp.

Kortom: het is ook wel weer vrij makkelijk oordelen wat je zelf zou doen. Ik zou niet durven zeggen wat ik zou doen, in een vergelijkbare situatie. Ik denk dat een abstract risico voor over een heleboel jaren me toch niet zou raken. En hoewel asbest erg link is, vind ik tegelijkertijd dat het drama soms wat overdreven wordt. (Nogmaals: Kanaleneiland. Dat gedoe duurde tijden, en toen ineens waren die laatste minuten belangrijk. Mwah.)

Zoolgangster: ik vind een aantal van die opmerkingen niet echt sportief. Risico's moeten altijd een beetje in verhouding gezien worden. Hoewel dit een linke situatie is die niet voor hoort te komen, gaat het toch niet om een situatie van accute dood. Dat maakt toch een beetje uit voor het perspectief lijkt me.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:00

Asbest is er in verschillende soorten de gevaarlijkste is blauwe Asbest deze zit ook in Chroom6 ja waar het leger mee gespoten heeft. De asbest die in jouw huis gebruikt is is de grijze asbest deze is geplakt of met cement aan elkaar vast gemaakt. Deze is niet zo gevaarlijk.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 20:46

Ulissa schreef:
Asbest is er in verschillende soorten de gevaarlijkste is blauwe Asbest deze zit ook in Chroom6 ja waar het leger mee gespoten heeft. De asbest die in jouw huis gebruikt is is de grijze asbest deze is geplakt of met cement aan elkaar vast gemaakt. Deze is niet zo gevaarlijk.

Volgens Google heet de grijze asbest, Blauwe asbest.Iemand hier in dit topic zei ook dat het blauwe asbest is.Ik weet het niet,ik heb weinig verstand van de soorten asbest.

Jij begrijpt het tenminste Shadow0 iedereen praat makkelijk vanachter de p.c.
Er word idd. redelijk overdreven als het om asbest gaat.Zolang er niets bekend is over vezels in huis,maak ik me nergens druk over.

Het topic gaat ook helemaal niet over in of uit huis gaan.
Het gaat over hoe en waar melden,en dan vooral over dit bedrijf.Ik vind het gewoon niet kunnen hoe ze dit afhandelen.Ik wil gewoon dat dit allemaal word uit gezocht,zodat al die andere mensen dit niet ook mee maken.Dát is het hele punt,niet mijn gezondheid of mijn leven,maar het leven van andere mensen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 20:50

Ulissa schreef:

Niet alleen de dakplaten zijn van asbest,ook bij de metalen kozijnen/ramen, de gevelplaat bij de deur,de kastdeur waar onze ketel in hangt,de vensterbanken buiten [binnen?]. De golfplaten op de schuur zijn een poosje geleden vervangen,die waren ook van asbest.
En in mijn tuin ligt op 50cm diepte helemaal vol met asbest.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:04

Om te weten of het stuk dat je vond asbest is kan je vrij simpel 99% zeker zijn door gewoon een aansteker aan te steken en bij een vezeltje te houden. Brandt het vezeltje niet, maar gaat het enkel wat gloeien, dan is het quasi zeker asbest.

Maar als er op zo'n manier wordt omgegaan met asbesthoudende materialen zal je ook asbestvezels in je huis hebben, dat lijkt me nogal logisch. Ik heb zelf ook asbest verwijderd in mijn woning voor we er in woonden, maar geen brokken gemaakt. Het is namelijk bij breuken in de platen, erin zagen, ... dat de vezels vrijkomen.

Het is echt niet zo'n moeite trouwens om zo'n platen breukloos te verwijderen. Als ze daar al brokken mee maken...

En overdreven of niet, als het stuk afval dat je vond asbest bevat kan je nu wel je boeltje pakken en het risico beperken want je blijft dan wel asbestvezels inademen elke moment je langer blijft. Die vezels lossen namelijk niet op uit zichzelf.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:35

Bij verwarmingen in scholen en openbare gebouwen werd het meest blauwe asbest gebruikt.
Ik begrijp heel goed dat je je zorgen maakt. Ik zou ook voorzichtig zijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 09:10

Callisto04 ik heb die stukjes asbest niet meer,die hebben ze mee genomen,ook hets tukje wat ik bewaard had als bewijs.Het laatste stukje wat ik buiten vond,doet helemaal niets met een aansteker erbij,het brand niet en het gloeit niet,dan is dat stukje geen asbest dus.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:26

Shadow0 schreef:
Ik vind toch ook wel dat er een beetje makkelijk geoordeeld wordt. Zo eenvoudig is het allemaal ook weer niet. Een aantal jaar geleden was er ook zo'n heel gedoe met de woningen hier in Kanaleneiland - maar het had nog heel wat voeten in de aarde voor mensen een behoorlijke plek hadden. Ik denk, met alle respect, dat ziekenhuizen en verzorginstehuizen je echt op straat laten staan - heel wat mensen met accutere zorgbehoeften (zoals na een gebroken heup) krijgen ook geen hulp.

Tuurlijk is het niet zo simpel. Maar TS probeert het niet eens, vind het allemaal niet nodig. En dát stoort me. Want er ís aangetoond dat er afgebroken stukken asbest zijn. Je kan simpelweg niet iets afbreken zonder stofdeeltjes te krijgen, met welk materiaal dan ook. De kans dat er daadwerkelijk asbestdeeltjes zitten, is dus zo goed als aangetoond. Inmiddels weten we ook hoe schadelijk asbest is en dat een heel klein beetje inademen al genoeg is om er aan dood te gaan. En TS blijft rustig zitten waar ze zit en doet niks.....

Edit: Niks in de zin van voorkomen dat ze er langer aan blootgesteld wordt en ook anderen risico lopen. Alleen maar voorkomen dat het nogmaals gebeurt. Maar het gebeurt nu en het is nog steeds gaande!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 15:11

Bij de Gemeente geweest,die doen niets,die stuurde me door naar de Woningbouw.
Daar ben ik geweest,die gingen bellen met het sloop bedrijf.De baas van het sloopbedrijf heeft me net gebeld,hij komt morgenochtend kijken en meten.Ik heb gezegd dat ik zijn bedrijf niet vertrouw w.b.t. meten, maar hij wil eventueel ook wel een onafhankelijk bedrijf laten meten.Hij zegt dat het geen asbest kan zijn,de man die dat bevestigd had,had maar wat gezegd volgens hem.Ik zeg ook ik weet wat asbest is,me tuin ligt er vol mee,precies dezelfde stukken.
Nou morgen zouden we verder praten.

Niemand heeft gezegd dat we uit huis moeten! de gemeente niet, de woningbouw niet,en het sloopbedrijf niet.
Dus houd a.u.b. op met zeggen dat ik het huis uit moet.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:24

Jezus wat kunnen jullie je eigen allemaal druk maken om iemand anders zijn situatie. TS vraagt wat ze kan doen en als zij aangeeft dat ze in het huis blijft dan laat dat zo. Het is allemaal niet zo makkelijk zoals jullie zelf zeggen. Er zitten hier mensen van alles te roepen en als ts aangeeft dat dit geen mogelijkheid is zijn ze meteen boos. (zelfs de mensen die 100 topics openen hier met zielige verhalen die zelf een schop onder hun kont nodig hebben).

TS, zoek nog even een stukje asbest en laat het bijv analyseren op het gehalte asbest. Je zou ook een ander asbest saneringsbedrijf kunnen bellen en hun de situatie uitleggen en vragen welke weg je zou kunnen bewandelen. Vaak wil een adviesbureau hier gewoon gratis advies ingeven. Succes!