macbook apple of windows laptop?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Quad

Re: macbook apple of windows laptop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:15

Ik volg het topic maar ik ga er geen inhoudelijke reactie erop geven, maar wat een gemiep verder zeg. :/

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:18

Quad schreef:
Ik volg het topic maar ik ga er geen inhoudelijke reactie erop geven, maar wat een gemiep verder zeg. :/

Hmm, deze reactie is wel een goede toevoeing...? :+

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:31

Persoonlijk vind ik deze drie filmpjes geniaal en vind ik persoonlijk dat het perfect het verschil laat zien, waarom ik Mac zoveel beter vind.

Dit is dus een wat oudere man, die altijd met XP of windows 7 heeft gewerkt, en verder enkel ervaring heeft met ipad en iphone. En nu voor het eerst zowel windows 8 als voor het eerst in zijn leven op een mac werkt. (filmpjes zijn alweer wat ouder). Laatste filmpje, geeft de uiteindelijk de mening van de man na beide geprobeerd te hebben.

https://www.youtube.com/watch?v=v4boTbv9_nU
https://www.youtube.com/watch?v=XeeOkHjV7nM
https://www.youtube.com/watch?v=QbjnbhWVN8c

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:36

Shadow0 schreef:
Ik denk dat dat persoonlijke antipathie is :)

Ik denk dat het gewoon de doelgroep is eigenlijk, er zijn een boel mensen die best wat meer willen betalen voor extra gemak en daarom mac kiezen, die vinden windows verwarrend en onhandig. Zeker mensen die met oudere versies van windows hebben gewerkt misschien. En dan heb je ook juist mensen die graag zelf een boel willen kiezen een aanpassen en die er wel een beetje verstand van hebben die vinden mac dan vaak veel te weinig opties bieden.

Ik vind het altijd een beetje een twijfelachtig of mac nu echt zoveel duurder is. De mensen in mijn omgeving die een mac hebben doen er allemaal wel een stuk langer mee dus die nieuwprijs ligt wel hoger maar of je nu altijd uiteindelijk meer kwijt bent betwijfel ik. Bij windows bij je trouwens ook zo 200,- lichter als je je besturingsysteem en je office suite weer een beetje up to date wilt hebben na 2 jaar, bij mac hoef je daar in het algemeen niets voor bij te betalen.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:37

Ik heb een early 2011 MacBook Pro 15". Mijn laatste windows laptop was een HP Pavillion en die draaide Vista (en Vista is bah en stom! :+ Maar hij is nu 8 jaar oud en werkt, hoewel traaaag, nog steeds.. dus punten voor HP :) ). Ik ben toen overgestapt op een mac voor de goede accuduur, de trackpad en het besturingssysteem (moest voor mijn studie o.a. programmeren en heb geen desktop, dus had ook een virtuele Windows via VMware). Hij doet het nog steeds prima. Het enige nadeel is dat de koeling van in elk geval de 2011 serie niet zo sterk was en dit heeft van de zomer dan ook geresulteerd in een GPU die was los geraakt door de warmte (gelukkig is mijn vriend goed in elektronica repareren, zonder beeld heb je toch eigenlijk een paperweight van 2000 euro :+ )
Verder een hele fijne laptop, waar ik ook nog steeds blij mee ben! :) (Ik hou nu de temperatuur wel wat beter in de gaten ;) ) Inmiddels heeft er al Snow Leopard, Mavericks en nu Yosemite op gestaan en dat gaat prima.
(Edit: zie dat Thesserd hierboven hetzelfde zegt over de koeling, maar dan bij de iMacs)

Dat gezegd, heb ik wel het idee dat MacBooks duurder zijn geworden en met wat ze kunnen in verhouding een stuk minder vooruit zijn gegaan de afgelopen paar jaar dan Windows laptops. Mijn eigen dilemma toen mijn MacBook niet meer werkte was dan ook: Als ik nu een nieuwe laptop moet, koop ik dan een Dell XPS 15 of toch weer een MacBook? Qua verstand wees alles naar de Dell, maar mijn gevoel ging weer voor de trackpad en het besturingssysteem van de MacBook.. alleen die is weer veel te duur voor wat je qua performance krijgt en ik heb geen 1000 euro extra over voor een besturingssysteem en een trackpad.. gelukkig heb ik uiteindelijk niet hoeven kiezen :+

Ik heb als tijdelijke laptop deze zomer overigens een drie jaar oude HP met een preview van Windows 10 van een vriend geleend en dat werkte eigenlijk ook wel heel erg prettig (niet één keer vastgelopen, terwijl dat normaal wel een talent is van mij, en je merkte nauwelijks dat die laptop drie jaar oud was qua snelheid :) ).

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:39

@Shiloh Als je veel waarde hecht gaan gebruiksvriendelijkheid en een simpel systeem dan is een mac product wat voor jou idd :+ persoonlijk heb ik niet de behoefte om me samen te voegen met bejaarden en onervarenen die baat hebben bij OSX's gebruiksvriendelijkheid :')

Maar daar staat tegenover dat je op een mac veel programma's niet kan installeren, vooral games, sowieso is een mac minder geschikt voor gamen. Ook betaal je veel meer en kun je er als computer nerd minder uit halen. Verruit de meeste ICTers, Tweakers bijv., prefereren Windows omdat daar volgens mij meer in te sleutelen valt etc. Als ik mijn broer zo af en toe hoor, die heeft echt helemaal geen goed woord voor Apple producten over :')

Het is maar net wat je persoonlijke voorkeur is en vanuit welke kant je het bekijkt.

Zelf vind ik dat ik wel recht van spreken heb gezien ik zowel jaren met een mac heb gewerkt als met een Windows PC. Ik werk zelfs nog steeds dagelijks met een mac, maar gamen (en soms ook werken) lekker op een mid-high end gaming PC die in verhouding veel goedkoper is.

Zie verdere uitleg in mijn post op de vorige pagina, laatste post :+
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 19-01-15 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:40

Liedje89. Plus dat als je na 3 jaar een macbook air van 1300 euro weer wilt verkopen, dat je er dan makkelijk ongeveer 700 euro voor kan vangen en na 6 jaar zelfs nog steeds rond de 200. Ze zijn dus ook vrij waardevast.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 01:13

Je hoeft natuurlijk niet perce onervaren of bejaard te zijn om geen zin te hebben om vanalles zelf te doen >;) . Persoonlijk vind ik daar gewoon niets aan, het kan wel maar als ik een ander ook kan betalen om het te doen doe ik het niet. Zie het net als het kopen van een vaatwasser of een wasmachine, ik kan best afwassen of wassen want ik heb gewoon handen maar ik vind er niets aan dus koop ik een machine die het voor me doet :Z .

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 01:25

@ Thesserd. Jammer dat je zo bij de hand moet doen met je scharen bij bejaarden opmerking. Lekker denigrerend en behoorlijk ongepast in een fatsoenlijk gesprek.

Nee, veel games werken niet op Mac, maar het zijn er steeds meer en een macbook pro kan veel games prima draaien. Maar goed, ik heb dan ook geen laptop om te gamen, dat doe ik eventueel wel op de xbox, maar ik heb helemaal geen behoefte om te gamen op mijn computer.

Verder heb ik zoals ik eerder al aangaf nog geen enkel programma gevonden die ik nodig had die ik niet op Mac kon installeren of anders geen net zo goed zo niet beter alternatief had op de Mac.

Ik ben geen ICT'er, geen programmeur, dus ik heb die behoefte aan sleutelen totaal niet. Ik wil gewoon een systeem dat soepel werkt, waar ik alles snel kan vinden, en waar alles logisch en simpel is. Dat is Mac zo voor mij.

Tuurlijk gaat het over persoonlijke voorkeuren en wat je zoekt. Dat is toch bij alles zo? Dat is toch ook waarom de 1 in een mercedes auto rijdt, de ander in een fiat, en weer een ander liever de trein pakt. De TS vraagt ervaringen en meningen en die worden gedeeld. Ik snap niet waarom een persoonlijke ervaring en mening constant weerlegt hoeft te worden of neerbuigend over moet worden gedaan.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 08:46

Overigens: ik speel vaak starcraft met mijn broers, deze systemen worden er gebruikt:
-Mid 2012 MacBook air
-Mid 2014 MacBook Pro
-Een Windows gaming laptop

Raad eend op welk systeem we moeten wachten bij het opstarten van het spel :D

Het hoeft echt absoluut niet zo te zijn dat games slecht draaien op een Apple. Wees je er alleen wel van bewust dat er veel minder keuze in games is.

Vind het wel grappig hoe sommige mensen reageren, echt super fanatiek en soms zelfs een tikkeltje ongepast. Het is maar een computer he ;)

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 09:42

danzzz schreef:
Wat wil je eigenlijk doen met je laptop?

Mijn dochter zegt namelijk dat als je geen ervaring hebt met Mac, dat de overschakeling van een Windows OS naar een Mac OS voor sommige mensen heel moeilijk is.

Ik denk dat het juist eerder andersom is. Als je als Apple gebruiker ineens voor het eerst een Windows moet gebruiken dan val je spontaan van je kruk. Het is zo ingewikkelder, en alle instelling etc.

Ik ben overgestapt toen ik ging studeren en ik wil echt niets anders meer. <3 Het voldoet echt aan al mijn eisen en ik heb nog nooit een virusscan hoeven installeren.
Nu wil ik niet met mijn neus in de lucht lopen hoor, maar nu ik Apple gewend ben vind ik dat Windows er een beetje goedkoop uitziet. :=

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 09:44

Wat wil je gaan doen op de laptop?

Voor windows zijn meer (gratis) programma's beschikbaar, en meer spelletjes.
Mac gebruik ik persoonlijk voor het programmeren van webapplicaties. Beide hebben ze pro's en con's.
Mijn privé laptop is een Windows laptopje.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 09:51

Apple. Ik heb m al 4 jaar rn werkt geweldig en je hebt nooit virussen

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:28

Shiloh schreef:
@ Thesserd. Jammer dat je zo bij de hand moet doen met je scharen bij bejaarden opmerking. Lekker denigrerend en behoorlijk ongepast in een fatsoenlijk gesprek.

Nee, veel games werken niet op Mac, maar het zijn er steeds meer en een macbook pro kan veel games prima draaien. Maar goed, ik heb dan ook geen laptop om te gamen, dat doe ik eventueel wel op de xbox, maar ik heb helemaal geen behoefte om te gamen op mijn computer.

Verder heb ik zoals ik eerder al aangaf nog geen enkel programma gevonden die ik nodig had die ik niet op Mac kon installeren of anders geen net zo goed zo niet beter alternatief had op de Mac.

Ik ben geen ICT'er, geen programmeur, dus ik heb die behoefte aan sleutelen totaal niet. Ik wil gewoon een systeem dat soepel werkt, waar ik alles snel kan vinden, en waar alles logisch en simpel is. Dat is Mac zo voor mij.

Tuurlijk gaat het over persoonlijke voorkeuren en wat je zoekt. Dat is toch bij alles zo? Dat is toch ook waarom de 1 in een mercedes auto rijdt, de ander in een fiat, en weer een ander liever de trein pakt. De TS vraagt ervaringen en meningen en die worden gedeeld. Ik snap niet waarom een persoonlijke ervaring en mening constant weerlegt hoeft te worden of neerbuigend over moet worden gedaan.

Nou nou nou, een beetje humor wordt niet meer gewaardeerd tegenwoordig :') Er stond niet voor niets een ":')" bij.... O:) Lastig aan internet discussies, een onserieuze ondertoon is daar toch lastiger te identificeren, ondanks de smileys...

Verder doe ik helemaal niet neerbuigend over iemands persoonlijke mening :) Ik vertel verder ook gewoon over mijn ervaring. Omdat er écht genoeg mensen zijn die beide systemen hebben ervaren en toch niet voor Apple kiezen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:56

Excuus dat ik zo reageer dan. MAar die smiley komt hier helemaal anders over. Ik zie die smiley echt als "zie mij iemand eens even kei hard uitlachen of te kakken zetten". Juist door dat traantje erbij en in combinatie met een toch wel lichtelijk sarcastische opmerking. Een gewone :) of een 8-) komt een stuk vriendelijker over.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:07

Och, ik had een dikke PC van dezelfde prijs als een Macbook voor het renderen van animaties (en omdat 3Ds Max niet op OSX draait) en die heb ik eerst maar eens de deur uit gedaan toen ik bedacht om geen animatie meer te studeren. Mijn god, altijd wachten, de Cloud van Adobe werkte voor geen meter, PS+ AI + IND open betekende traaaaaaag. Ja, 3Ds Max ging als een tierelier maar ik heb Adobe nu veeeeel harder nodig.
Nu heb ik een Macbook (Early 2011) en een iMac (late 2013) en die draaien met alle liefde PS + AI + IND tegelijk en mijn oude PC doet nu dienst als gaming pc bij mijn vriendje. Dat doet 'ie vloeiend, zijn we allemaal gelukkig :') Macbooks gebruiken hun capaciteiten anders.

Nu werk ik alleen met OSX en vroeg m'n moeder mij laatst of ik haar even kon helpen. Ik had geen idee wat ik aan het doen was, wat is dat Windows omslachtig :')

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:20

Shiloh schreef:
Excuus dat ik zo reageer dan. MAar die smiley komt hier helemaal anders over. Ik zie die smiley echt als "zie mij iemand eens even kei hard uitlachen of te kakken zetten". Juist door dat traantje erbij en in combinatie met een toch wel lichtelijk sarcastische opmerking. Een gewone :) of een 8-) komt een stuk vriendelijker over.

Haha ok de :) vind ik juist altijd een beetje betweterig ofzo... :+ En het was ook wel een sarcastische opmerking hè, maar sarcastisch zie ik niet perse als negatief, meer grappig :P Maar dat blijft lastig achter een beeldscherm. In het echt kun je elkaar beter inschatten wat dat betreft.

Wat ik trouwens opvallend vind, op mijn werk starten de Adobe Programma's veel langzamer op dan thuis op mijn Windows PC. Vooral als ik een groot PSD bestand moet openen, duurt echt héél lang hier, maar thuis heerlijk snel <3

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:23

Ik heb een Macbook Pro late 2011 en hij werkt nog steeds prima. Laatst wel de batterij laten vervangen omdat die duidelijk minder werd, kostte me 130 euro geloof ik maar nu is ie weer als nieuw. Op school heeft bijna iedereen een macbook en ik merk dat degenen met een windows laptop gewoon veel meer klagen. Sneller vastlopen, sloom, onduidelijkheden en ook hebben zij veel vaker problemen met de internetverbinding. Waar zij problemen mee hebben, vind ik juist de voordelen van Apple, plus dat de batterij veel langer meegaat. Mijn oude windows laptop had ik nog geen 2 jaar en toen kon hij al niet meer zonder stroom en vervolgens crashte die.

Het is even wennen, maar een macbook heeft zoveel voordelen. Als ik nu een laptop met die nieuwste windows voor me krijg snap ik er helemaal niks van :') Ik gebruik mijne ook voor alles; photoshop, sims, schoolwerk etc. en het werkt allemaal. Voor mij nooit meer windows.

Succes met je keuze!

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 19:33

Hmm lastig allemaal.
Diegen die mac air hebben.. kan photoshop daar op?
In de winkel zeiden ze dat die dat niet trok.en je dan voor en pro moet gaan maar een stuk duurder ook. :(

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:38

MarlindeRooz schreef:
Sinds ik een macbook heb ben ik om.

Het WERKT gewoon, hij is altijd snel en loopt NOOIT vast. :j

Hier ook sinds november trotse eigenaar van macbook en hoef echt nooit meer terug. Klinkt misschien met cliché. maar werkt echt. Hij doet alles wat je vraagt, je kan super veel dingen tegelijk doen. Lekker vlot, hapert nooit, je hoort hem ook nooit en hij ziet er ook stiekem nog eens mooi uit.

Het gekke was, dat ik eerst voor een windows ging. Een lenovo. Alleen die werd toen opeens 100 euro duurder en toen was met de actie de macbook goedkoper, dus toen wist ik het wel :D. Absoluut de beste koop die ik in mn leven gemaakt heb.

Hou van mn mac <3

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:59

juudii5 schreef:
Hmm lastig allemaal.
In de winkel zeiden ze dat die dat niet trok.en je dan voor en pro moet gaan maar een stuk duurder ook. :(

Ik heb een MacBook air van mid 2012(11", 4gb ram). Photoshop werkt er gewoon perfect op ;)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:03

Cyella schreef:
juudii5 schreef:
Hmm lastig allemaal.

Ik heb een MacBook air van mid 2012(11", 4gb ram). Photoshop werkt er gewoon perfect op ;)

Ja ik heb ook allemaal programma's erop staan. Mn zusje was er echt op tegen dat ik een macbook kocht. Maar van haar kant was het jaloezie volgens mij. zij zei ook dat je niks te gelijk kon doen etc. nou daar merk ik niks van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:21

Ik heb een 13" Macbook Air (uit 2014) met i5 processor en 8GB RAM sinds 4 maanden en ik wil nooit meer iets anders. Ik ben echt de koningin in het vast laten lopen van computers en laptops en bij deze gebeurt me dat gewoon niet. Hij is mooi, licht, de batterij gaat EXTREEM lang mee. Ik kan gewoon 9 afleveringen gossip girl bijvoorbeeld kijken via netflix en dan nog is hij niet helemaal leeg. Ik zit altijd op youtube terwijl ik bezig ben met forummen/samenvatten voor school en dat is nooit een probleem. Ik hoef ook nooit mijn oplader mee te nemen naar school, ik zorg gewoon dat ie minstens 30% is opgeladen en dan houdt hij een dagje school wel vol. Het omschakelen was ik echt zo aangewend. Het touchpad is echt zo fijn, dat ik nu echt elke laptop met windows erop rot touchpads vind hebben. :+
Het kost veel geld, maar toen mijn vader en ik gingen vergelijken, kwamen we er op uit dat een windows laptop die aan dezelfde kenmerken voldeed m.b.t. grootte, gewicht, batterijduur en snelheid, eigenlijk gewoon net zo duur zou zijn. Apple is ook erg waardevast, na een paar jaar zijn ze nog steeds te verkopen voor een behoorlijk bedrag, terwijl je een windows laptop na 3-4 jaar echt wel af kan schrijven..

O ja, en hij maakt nooit geluid. Hoeveel dingen ik ook tegelijkertijd doe, hij gaat niet zoemen. Daarnaast wordt hij ook nooit heet. Als ik hem aan de oplader heb hangen en heel veel tegelijk doe wordt hij wel een beetje warm, maar nooit heet. :n
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-15 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:22

Ik zit op dit moment met hetzelfde dilemma, dus interessant topic!

Mijn Asus van 4 jaar is inmiddels aan het aftakelen en dus wordt het tijd voor een nieuwe. Nooit een Apple/Macbook voor mij zei ik altijd, maar de twijfel begint nu toch toe te slaan.

Belangrijke eis voor mij is dat mijn nieuwe laptop licht moet zijn, makkelijk vervoerbaar (niet groter dan 14") en snel (minstens i5).
Bij een Windows laptop kom je dan al gauw uit op 700 euro en meer.
Of legt 200 euro bij en je hebt een Macbook Air. Die gebruiksvriendelijker is, enorm lange accuduur heeft, veel mooier en fraaier dan een windows laptop en daarnaast ook minder snel aftakelt..

Ik ga denk ik afwachten of de Macbook Air in de aanbieding komt tijdens de BTW actie van MediaMarkt en dan wellicht overstappen naar Apple..

Groot nadeel vind ik wel dat je maar 128 GB opslag ruimte hebt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:25

Oehlalala schreef:
Ik zit op dit moment met hetzelfde dilemma, dus interessant topic!

Mijn Asus van 4 jaar is inmiddels aan het aftakelen en dus wordt het tijd voor een nieuwe. Nooit een Apple/Macbook voor mij zei ik altijd, maar de twijfel begint nu toch toe te slaan.

Belangrijke eis voor mij is dat mijn nieuwe laptop licht moet zijn, makkelijk vervoerbaar (niet groter dan 14") en snel (minstens i5).
Bij een Windows laptop kom je dan al gauw uit op 700 euro en meer.
Of legt 200 euro bij en je hebt een Macbook Air. Die gebruiksvriendelijker is, enorm lange accuduur heeft, veel mooier en fraaier dan een windows laptop en daarnaast ook minder snel aftakelt..

Ik ga denk ik afwachten of de Macbook Air in de aanbieding komt tijdens de BTW actie van MediaMarkt en dan wellicht overstappen naar Apple..

Groot nadeel vind ik wel dat je maar 128 GB opslag ruimte hebt..

Je hebt ze ook met 256GB opslagruimte :j
Als het financieel haalbaar is, zou ik voor de Air gaan. Ik heb hem sinds een paar maanden ook en ben er zo blij mee. En, een windows laptop moet je na 4 jaar echt vervangen over het algemeen, een mac kan dan echt nog wel mee, als je er goed mee omgaat.

Bijna alle laptops gaan inleveren op geheugen volgens mij, opslaan in een cloud wordt steeds populairder.. Ikzelf sla gewoon belangrijke dingen extern op, heb maar 10 foto's en 5 bestandjes (samenvattingen van deze periode) op mijn laptop staan. Als ik iets niet meer nodig heb, sla ik het extern op. Heb dus meer dan genoeg aan mijn 128GB :j