Ervaring gevraagd in (zeer) goedkope auto'tjes.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smurfje

Re: Ervaring gevraagd in (zeer) goedkope auto'tjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:21

Automaten zijn ook duurder in maandelijkse kosten. En onderhoud. Maar verder het chassis is het zelfde als een schakel bak. Vele kleine automaatjes zijn soms beter dan die grote. Je kan gewoon niet meer techniek in zo'n auto stoppwn dan nodig. Dus kan er ook minder stuk gaan.

Auto fanaat mee nemen is altijd aan te raden. Maar het sluit eventuele on voorziene mankementen niet uit. Maar ook met een auto van 3000 heb je dit. Dingen nakijken als motorblok droog maar niet te schoon. Remmen. gas. Hand rem. raampjes. Zijn allemaal zelf te testen. Uitlaat testen op lek is ook te doen.

Maar echt veel meer nakijken zonder hem op de brug te zetten is erg lastig. Aankaarten om bij een garage in de buurt op jou kosten een voorkeuring te doen is ook een optie. Sputteren ze tegen. Auto gelijk laten staan. Gaan ze akkoord. Laat hem dan ook in de buurt voor keuren. Kost misschien 75 euro. Maar er komt al een hoop boven water.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 15:33

Ik zou niet vasthouden aan een automaat omdat je dan de keuze voor jezelf zo beperkt. Kom je er wel een tegen (m'n dochter heeft pas een saxo'tje automaat met nog geen ton op de teller (en NAP) voor 1100 euro op de kop getikt), dan is het mooi meegenomen!
Verstandige beslissing trouwens, zet je geld maar even opzij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 15:37

MarjanB schreef:
Caira schreef:
Ik heb hetzelfde als TS, mijn cinquecentoetje gaat echt niet door de APK komen, dus er moet echt een nieuwe komen. Ik heb 5 jaar geweldig hierin gereden maar voor mijn opleiding moet ik anderhalf uur in de auto en dat zie ik niet zitten in zo'n klein ding. Nu zag ik een renault twingo of een ford KA staan is dat wat?

Beide laten staan! Renault is motorisch slecht en ka's roesten nog harder dan opels en fiat

Absoluut! Dat zijn de auto's die echt veel ellende opleveren globaal gezien (je kan mazzel hebben, maar geen monteur op het werk van mijn man zul je aantreffen in een Renault of Ka om die redenen :D, of nou ja... Je zult ze er vaak in aantreffen ivm die ellende, goede werkverschaffing iig!)

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 15:41

ligt er helemaal aan hoe de auto is.

Wij hebben een auto gekocht voor 500 euro, een oude opel astra, hebben er tot nu toe nog nooit problemen mee gehad.

Familie van mij had een auto van 12 000 euro gekocht, deze heeft het nog nooit 2 maanden vol gehouden zonder erge hoge kosten!

Prijs zegt dus niet altijd alles, maar ik zou wel iemand mee nemen met verstand van auto's.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 15:41

MarjanB schreef:
Caira schreef:
Ik heb hetzelfde als TS, mijn cinquecentoetje gaat echt niet door de APK komen, dus er moet echt een nieuwe komen. Ik heb 5 jaar geweldig hierin gereden maar voor mijn opleiding moet ik anderhalf uur in de auto en dat zie ik niet zitten in zo'n klein ding. Nu zag ik een renault twingo of een ford KA staan is dat wat?

Beide laten staan! Renault is motorisch slecht en ka's roesten nog harder dan opels en fiat

Absoluut! Dat zijn de auto's die echt veel ellende opleveren globaal gezien (je kan mazzel hebben, maar geen monteur op het werk van mijn man zul je aantreffen in een Renault of Ka om die redenen :D, of nou ja... Je zult ze er vaak in aantreffen ivm die ellende, goede werkverschaffing iig!)[/quote]

Mijn Opel uit 1994 roest helemaal niet?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 15:44

Opel valt mee :j
Maar de Ka is onder veel autokenners een berucht type, net als Renault. Dan heb ik het niet over die ene auto die het wel leuk doet maar mensen die dagelijks tientallen auto's zien omdat het hun werk is. Bij fiat is het erg type afhankelijk hoe snel ze roesten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 15:52

Maar als er nu nog niet te veel roest onder een KA zit en ik hem altijd binnen zet moet dat toch geen probleem opleveren?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 15:52

Mijn man roept nu; liever geen auto dan een Ka :=

Ik zou verder kijken eerlijk gezegd :o

Megane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 15:54

skvetta schreef:
Ik heb 4 jaar geleden een Renault twingo gekocht uit 1997. Met 15.000 km op de teller. Oude eigenaar reed maar 600 km per jaar. Mijn ka ingeruild en hoefde maar 450 euro bij te leggen. Vorig jaar nieuwe all weather banden erop laten leggen en ik hoop er nu nog 2 jaar mee vooruit te kunnen. Ben nu al wel aan het sparen voor een nieuwe auto zodat het ook kan als deze vervangen moet worden.

Hier ook een Twingo :D een kanarie gele uit 1996.
Toevallig tegen aan gelopen vorige week, 350 euro met APK en 4 seizoenen bandjes. En: geen spatje roest! helemaal nergens.
Wij nemen zelf altijd iemand mee die wat meer verstand van auto's heeft, hij kijkt de auto dan eerst even na.

Hiervoor hebben we een Opel Astra gehad (1998) voor 850 euro, super fijne auto! ook met nieuwe APK. Helaas zelf stuk gereden, maar daar was verder niks mis mee.

En nog een Seat cordoba, (iets meer dan 1000€) dit was helaas een drama-auto. Was verroest, dit had de garage mooi weggewerkt met bestickering oid, op het eerste oog zag je er niks aan!
hier hebben we nog geen maand in gereden, het ding bleek olie te zuipen (elke keer kon er weer een nieuwe bus in) Toen is hij naar de garage geweest, auto bleek gewoon helemaal af te zijn, is aan een garage verkocht voor €450.

Naast de Twingo hebben we nog een Megane uit 2003, deze gebruiken we vooral voor grotere afstanden , of als we met zijn drieën weg gaan. Deze was iets duurder, maar ook een hele fijne auto. Hier geen nare ervaringen met Renault :) Wel de nokkenas, maar dit is een bekend probleem geloof ik, en dit was al duidelijk bij aankoop. En al helemaal geen motorische problemen gehad, dit was bij ons juist bij de oude Seat Ibiza van mijn vriend altijd een probleem, evenals de Cordoba.

Vriendin van ons heeft een Corsa uit 98(?) die was 450 euro oid, maar die mankeert ook nooit wat, vrijwel geen roestplekje op te vinden.

En dan ken ik nog iemand met een starlet, die rijd ook altijd! niet de mooiste, maar starten en lopen.

Ik denk dat je er gewoon net tegen aan moet lopen. Als je de mogelijkheid hebt zou ik iemand met verstand van auto's meenemen (liefst iemand met kennis van dat specifieke merk, die weten vaak ook waar de puntjes zitten waar je rekening mee moet houden)
Auto's blijft toch een persoonlijk ding, de een heeft ergens slechte ervaringen mee en de ander juist goede, zoiets blijft lastig.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 15:57

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 16:08

Ford Ka staat zo slecht bekend... Ken zelf ook alleen maar mensen die er veel problemen mee hebben... (Ok, op 1 iemand na :'))

Aan de andere kant... het blijft altijd een gok.... (Met mijn auto nooit iets gehad, ken ook iemand anders met dezelfde soort auto die zo vaak wat heeft :S) Het hangt echt van de staat van de auto af, aantal KM, hoe is hij onderhouden etc. en ik denk ook met geluk :')

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:09

Net een rondje garages gedaan, ford KA is idd niets, dat werd me overal verteld, Maar wat dan wel? Ik heb nog niets gezien waar ik warm van werd, wel heul veel zooi.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:20

Nissan micra kan ik je aanraden (heeft ook geen distributieriem maar een ketting). Het is altijd kijken per auto maar die dingen zijn echt sterk motorisch. Golfje kan ook. De oudere golfjes zijn beter dan die van nu. Golf 4 met 1,4 benzine geeft ook nog wel vaak problemen met olie verbruik. de nieuwste veel gedoe met distributieriemen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:21

Er staan hier toch genoeg opties genoemd? :+
Daarnaast is het iets makkelijker te beoordelen met een budget.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:24

Ik heb zelf gewoon een garage benaderd... En die heeft voor mij een auto uitgezocht (het grappige is, hij had hem gekocht bij een auto-dealer en ik betaalde 1.000 euro minder dan dat ie daar op de site stond... :'))

(Wel de garage waar mijn vader al jaren met zijn auto komt... ) Misschien is dat een optie?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:26

Caira schreef:
Net een rondje garages gedaan, ford KA is idd niets, dat werd me overal verteld, Maar wat dan wel? Ik heb nog niets gezien waar ik warm van werd, wel heul veel zooi.

In jouw omgeving is alles rotzooi. Heel simpel: jij woont te dicht bij de zee. zout en auto's zijn niet bepaalt vrienden........

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:31

ikke schreef:
Caira schreef:

In jouw omgeving is alles rotzooi. Heel simpel: jij woont te dicht bij de zee. zout en auto's zijn niet bepaalt vrienden........

:+ :D klopt.

Nissan micra vind ik dan weer zo klein. Budget max. 1400 maar ik hoop voor minder klaar te zijn.

http://www.autotrack.nl/tweedehands/ope ... 8963/fotos

Is dit wat?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:35

Caira schreef:
ikke schreef:

:+ :D klopt.

Nissan micra vind ik dan weer zo klein. Budget max. 1400 maar ik hoop voor minder klaar te zijn.

http://www.autotrack.nl/tweedehands/ope ... 8963/fotos

Is dit wat?

Misschien, als ie er op z'n minst een nieuwe, ECHTE, APK op doet en niet zoals dat gebakje van mij, waar zonder te kijken een afmelding is gedaan. Als daar een steekproef op was gekomen, had ie nu bij de sloop gestaan........

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:36

Ik laat hem wel nakijken hoor, want hij moet minstens 2 jaar meegaan

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:37

Ik heb een jaar gereden in een Seat Marbella uit '81 :+
Koste mij 175€ in aanschaf incl. nieuwe APK.
Op een gegeven moment liet ie mij in de steek en heb ik hem op de site: ikwilvanmijnautoaf.nl en kreeg er nog €150,= voor terug met een vrijwaringsbewijs :Y)

Wegenbelasting was iets van €10 p.mnd en verzekering ook bijna niks.

Ivm geboorte dochtertje wel een iets veiliger auto nu (BMW), maar die is dan ook duurder in de verzekering en wegenbelasting

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:51

Megane schreef:
Hier geen nare ervaringen met Renault :) Wel de nokkenas, maar dit is een bekend probleem geloof ik, en dit was al duidelijk bij aankoop. En al helemaal geen motorische problemen gehad, dit was bij ons juist bij de oude Seat Ibiza van mijn vriend altijd een probleem, evenals de Cordoba.

Nu ben ik benieuwd waar jouw nokkenas zit haha.

Caira, die heeft al een pittige km stand maar daar is de prijs dan ook wel naar. Hou er wel rekening mee dat zo'n hoge km stand vaak extra vervangingskosten met zich meebrengt. Een auto zit vol met bewegende onderdelen en die slijten nou eenmaal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:44

DarkShines schreef:
Megane schreef:
Hier geen nare ervaringen met Renault :) Wel de nokkenas, maar dit is een bekend probleem geloof ik, en dit was al duidelijk bij aankoop. En al helemaal geen motorische problemen gehad, dit was bij ons juist bij de oude Seat Ibiza van mijn vriend altijd een probleem, evenals de Cordoba.

Nu ben ik benieuwd waar jouw nokkenas zit haha.

Caira, die heeft al een pittige km stand maar daar is de prijs dan ook wel naar. Hou er wel rekening mee dat zo'n hoge km stand vaak extra vervangingskosten met zich meebrengt. Een auto zit vol met bewegende onderdelen en die slijten nou eenmaal.

Fout! De vraag moet zijn: hoe degelijk heeft het autootje z'n onderhoudsbeurten gehad.

Zoals een Range Rover bezitter eens zei, terwijl ik in zijn puntgaaf blok met 700k MIJLEN keek: olie, olie, olie is het voorkomen van alle ellende.........

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:01

Een range rover is wel een ander verhaal dan een Opel corsa haha.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:04

Ik rijd al bijna drie jaar rond in een auto van 500 euro :D
al twee keer gekeurd en geen grote onkosten aan gehad...
je moet er denk gewoon een beetje geluk mee hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:06

DarkShines schreef:
Een range rover is wel een ander verhaal dan een Opel corsa haha.

Nee, in de basis is het dezelfde auto. Zuigers die in cilinders bewegen en daardoor, via de krukas, de versnellingsbak aandrijven.

Het zal die olie worst wezen of ze door vier of zes of acht cilinders moet, zolang ze maar van goede kwaliteit is! Datzelfde geldt voor versnellingsbakolie. Het boeit niet hoeveel power erdoor gaat, evenmin hoeveel tandwielen erin zitten; als het spul met goede olie gesmeerd wordt, blijft het heel.

Olie, olie, olie en nog meer olie is het toverwoord voor een lange levensduur.