Ik ben een Orchidee moordenaar...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:35

Eventjes wat tips van de bloemist:
Weinig water, een keer per week kort gieten of dompelen is voldoende.

Niet in de volle middag zon! Ochtend of avond zon kan opzich wel. Plant moet wel licht staan.

Orchideeën nóóit uit de oorspronkelijke ompot halen! Dit is echt de dood! Als je hettoch doet altijd ompotten met orchideeëngrond.

Onthoudt dat een orchidee een epyfiet is en dus in bomen groeit. Daarom hebben ze luchtwortels en hebben ze minder water nodig dan andere planten. ze halen hun voeding dus niet echt uit de grond in de natuur.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:37

Die van mij hadden geen blaadjes meer en waren enkel nog bruine takken :(

Heb ze een tijdje laten staan aan een raam waar geen direct zonlicht kwam,
op beiden staan nu terug bloemetjes :j

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:58

Zoolgangster schreef:
@Quir zo'n sierpot is meestal niet zo'n probleem, als er daardoor maar niet water in de pot blijft staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:00

Ik heb net maar even mn Orchideeën gebadderd, hopelijk gaat hij ooit nog bloeien :')

Quir

Re: Ik ben een Orchidee moordenaar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 17:17

De sier pot is veel breder dan de potjes van de orchideeën zelf en nadat ik ze in water gehad heb laat ik ze altijd in de wasbak uit druppen. In de pot dus geen water verder. :)

Dan moet dat goed komen toch?
Nu alleen nog even de worteltjes gaan afdrogen... en dan nog maar eens per week laten drinken. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:24

Hmm ik doe ook iets fout.. ik heb er 1 staan met enkel nog maar blad.. geen bloemetjes meer. Zo verwaarloosd als het maar zijn kan (stoffig plekje, weinig water). Blad ziet er vrolijk uit, maar er groeit helemaal niks nieuws aan -O-

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:43

@idinn, die heb ik ook zo vaak gehad. Adv op MP en er zijn wel liefhebbers die ze op komen halen voor een 2e leven :-p

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:47

Ik krijg die van mijn juist niet dood :Y) Ooit gekregen, maar vind ze niet echt mooi. Maar ja, een gezonde plant wegdoen, dat kan ik niet zo goed.

Die van mij staan in de vensterbank op het noord-westen, krijgen water als ik er toevallig aan denk (soms eens in de week, soms ook ineens drie weken niet). Ze zijn zelfs eens gereduceerd tot een stokerig takje waar de bladeren vanaf vielen, maar met één keer water geven kwamen ze wonderbaarlijk weer tot leven, met lange stengels met 10+ bloemen. Dus inderdaad: standje verwaarlozen schijnt te werken :j

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:35

Ik heb de hoop opgegeven om orchideeën te laten leven, ik haal 1x in de zoveel tijd nieuwe bij de plantenhal voor een paar euro :+ En ik overweeg over te stappen op iets van plastic :')

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:25

Het zijn beiden dendrobiums, maar niet dezelfde. Die op je foto is een nobile en de andere kan een emmavariant zijn.
De orchideeëngrond is heel luchtig. dit heeft een orchidee ook nodig. De wortels hebben lucht en licht nodig. Je maakt hem ook blijer met het besproeien van de plant dan dat je hem daadwerkelijk water geeft.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:27

Hier in huis gingen ook alle orchideeën dood, maar ik heb nu wel de perfecte techniek om ze levend en mooi te houden.
Oké, ik ben een beetje een controlfreak qua dagen maar ik hou van structuur :D
Op woensdag en zaterdag spray ik de groene bladeren in met Orchideeënspray en op zondag staan alle orchideeën een uur lang onder water. Dan zet ik de kraan gewoon in de pot, laat ik de pot helemaal vollopen tot het randje, laat ik die zo een uur staan en dan gooi ik de pot weer leeg. 1x in de 3 weken doe ik in dit 'badje' orchideeënvoeding van Pokon (soort mest).

Ze zijn allemaal super mooi in bloei en blijven nieuwe knoppen krijgen, zelfs de orchidee van mijn moeder die eigenlijk al 2jr voor dood werd aangezien.

Ze staan bij mij in het raamkozijn en hebben de hele dag zon achter het raam. Het raam staat op het zuiden.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:39

Mijn orchidee leeft inmiddels 3,5 jaar.
Bloeit een paar keer per jaar.
De vorige gingen na 1 keer bloeien allemaal dood.
Ik deed toen ook echt mij best om ze in leven te houden.

Nu ben ik laks. En hij doet het erg goed!
Water... uhm, 1 keer in de 3 weken ofzo? En dan doe ik er veel in, dus komt er onderin een laagje te staan.
Haal ik er ook niet uit.
Ik doe niks met speciale voeding ofzo. Dus gewoon 1 keer in de zoveel tijd een plens water en klaar.
Hij staat niet in het zonlicht.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:46

Eerst hadden we orchideeen die helaas het loodje legden. Degenen die we nu hebben zijn heel blij al voor de tweede keer aan het bloeien :-) Eentje staat zelfs al in bloei sinds eind december en krijgt nu een nieuwe stengel met knoppen erbij +:)+

Veel licht, maar teveel licht is ook niet goed. Nooit de luchtwortels afknippen. Als er geen bloemen meer in zitten, maar ze zijn nog wel groen (vooral onderaan) dan gewoon met rust laten totdat er weer wat leven in komt. Zodra ze echt helemaal bruin worden (ook onderaan) is het helaas wel einde verhaal.

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:50

Hier ook een orchideeën moordenaar :')
Ik heb er nu eindelijk eentje waar al een paar weken veel en mooie bloemen in zitten. Ik geef hem een keer per week een beetje water en soms vergeet ik het. Ik dacht dat deze ook niet meer tot leven zou komen, maar blijkbaar doet zijn nieuwe plek wonderen.
Hij staat op een lichte plek, maar niet in de volle zon, hooguit een uurtje per dag. Bovendien staat hij niet in de buurt van ramen o.i.d.
Mijn moeder heeft een arsenaal aan orchideen die allemaal leven en vaak bloemen hebben. Zij praat ertegen :wow: , zet ze wel eens onder de douche en dompelt ze ook af en toe.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 21:25

Even weer een schopje!

Ik denk dat ik ze in leven kan houden, al zijn ze beide uitgebloeid nu. Hebben wel veel nieuwe uitschieters.

Kan iemand mij vertellen welke soort de witte precies was en welke de paarse? Zodat ik kan op zoeken wat ik er mee moet doen nu.

De paarse alleen "stokje" (waar bloemetjes aan zaten) afknippen net boven de blaadjes of helemaal onderaan bij de wortels afknippen? Hij heeft nu twee nieuwe uitschieters onderaan.

De witte heeft stuk of 5 uitschieters onderaan, moet ik de "oude" die uitgebloeid zijn helemaal afknippen? En de nieuwe uitschieters omhoog leiden langs de stokjes?

Hmmm... is er misschien een boek over orchideeën waar alle soorten in staan met de verzorging er van?! Die zou ik heel graag hebben dan.

Eind augustus nieuwe kamerplanten uit zoeken, dus een boek van kamerplanten is ook heel welkom!

Dank jullie alvast! :D

Edit: typo's, telefoon.... haha

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:31

Ik knip alleen de takken van de Orchideeën af als deze afsterft. Als ie niet afsterft kan er later nog een nieuwe tak uitgroeien.

Verder geef ik ze eigenlijk erg weinig water. Soms krijgen ze weken geen water, maar ze doen het super! Heb mijn orchideeën al jaren en dacht ook altijd niet echt een plantenmens te zijn, maar ik vind orchideeën echt de makkelijkste planten die er zijn! Eigenlijk verwaarloos ik ze, maar ze hebben blijkbaar ook niet veel nodig.

De nieuwe uitschieters kan je inderdaad omhoog leiden want anders groeien ze meestal wat opzij, direct naar het licht toe.

Soms lijkt het trouwens of ze "dood" zijn, maar dan zijn ze gewoon uitgebloeid. Gewoon een tijdje laten staan, af en toe wat water geven en je zult zien dat je na een tijdje nieuwe uitschieters krijgt.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 22:04

Ik geef ze nu 1 keer in de maand orchidee voeding, oplossen in de juiste hoeveelheid water en laat ze daar ongeveer een 15 minuten in staan en dan half uur uitlekken.

En nu om de week een kwartiertje in lauw water en dan ook een half uurtje uitlekken. Gaat nu erg goed! Maar zijn nu gewoon uitgebloed, helaas.

Ik weet trouwens, vermoed ik althans, welke soorten het zijn:
Orchidee Dendrobium phalaenopsis (paarse)
Orchidee Dendrobium nobilé (witte)

Nu alleen nog uitzoeken wat ik er mee moet... bij de phalaenopsis de tak er wel uitknippen of toch niet, vind op verschillende sites verschillende dingen..
De witte nobilé bloeit meestal op de bladloze takken.

Wel erg vervelend dat ik weinig info kan vinden die overal gelijk is. Wil het graag goed doen. -O-

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:10

De mijne staan in de volle zon en krijgen iedere dag een volle plens water, en bloeien als een gek. Heb er inmiddels 17. :P

Vandaag in de kringloopwinkel toevallig wel een boek gezien over orchideeen, misschien bij bol?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:11

Ben ermee gestopt om ze binnen te houden. Heb Bletilla, Pleione en Roscoea in de tuin staan, in orchideengrond en het hele jaar buiten :+

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 22:22

Oh, kunnen ze ook buiten staan?! Heb wel alleen een balkon, maar daar wil ik er ook wel hebben staan!

Net op bol.com inderdaad wat boekjes gevonden, niet eens duur. Dus die ga ik morgen bestellen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:33

Sommige soorten kunnen inderdaad buiten blijven. Meestal goed beschut met veel bladeren als winterbescherming. Literatuur geeft aan in de winter naar binnen, ook leveranciers zeggen hetzelfde.
Staan bij mij op Oost Zuid Oost (stadstuin Randje provincie Utrecht), dus veel ochtendzon en ja zitten al 14 jaar in de grond en nog nooit naar binnen gehaald.