Een boot....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:08

Maar dat is helaas niet de enige regel :p

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:11

Ja, dat is altijd een probleem dat veel bootbezitters de regels niet kennen, maar dat geldt net zo goed voor zeilers...en zeilers hebben niet op iedere motorboot voorrang, groot schip gaat voor zeilboot, geloof uit m'n hoofd >20meter... We hebben er al eens een zeiler op gehad, die liep te schelden van haal je vaarbewijs... Ehhhh ja..wie moet er dan een vaarbewijs halen. We zijn toch echt 20+ meter..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 16:17

Ik denk dat je met "goed zeemanschap" en hoffelijkheid een heel eind komt...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:21

Grote boten hebben volgens mij niet altijd voorrang op zeilers. Plezierjachten niet, alleen beroepsvaart toch? Dat had ik begrepen uit de digitale zeilcursus, maar kan het ook mis hebben hoor! Of vallen alle grote boten gewoon onder beroepsvaart?
Reden dat zeilers meestal voorrang hebben is dat ze gewoon niet zomaar even kunnen remmen of het roer om gooien. Zelfs al zouden ze geen voorrang hebben. En als er even geen wind is, sja dan is het wachten en hopen dat er geen beroepsvaart op je af komt :+ al regelmatig gebeurd bij ons, dat we ineens stil lagen, haha
En in rivieren heeft elke boot die langs de rechter wal vaart voorrang of iets dergelijks.. En dan heb je nog loef gaat voor lij, of was het loef wijkt voor lij? :') Gelukkig stuurt vriendlief altijd :Y) die kent de regels beter dan ik haha

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:42

Ik dacht ook alleen beroepsvaart maar die routes zijn nogal duidelijk aangegeven. Je kunt die vrachtschepen überhaupt niet missen. :')

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:47

Nee, we zitten niet bij de ingang van de Mijnden, maar zou je vandaag daar de Drecht op varen richting Kievitsbuurt (binnendoor dus) is het een kleine 700 meter verder :)

Er zijn nogal wat regels op het water, ik heb een mini zakgids gekregen voor op de boot :)
Heb mijn vaarbewijs wel (ben alleen zo'n stamper met leren, ff erin en er weer uit) en voor op Loosdrecht is mun kennis ruim voldoende maar bij afvaart naar groter water pak ik dat gidsje er soms bij :+

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:48

Hé, ik ken hem anders. Ik heb altijd geleerd motor wijkt voor zeil wijkt voor spier. Dus een roeiboot heeft voorrang op een zeilboot, zoals ik het geleerd hebt tenminste. En inderdaad alleen beroepsvaart is uitgezonderd dacht ik, dat gaat altijd voor. Maar beroepsvaart zijn niet alleen vrachtschepen. Pontjes, rondvaartboten, charterschepen zijn ook allemaal beroepsvaart.

Het is loef wijkt voor lij Annemiek. En zeil over stuurboord wijkt voor zeil over bakboord.

Edit: heb het even opgezocht, het is motor wijkt voor spier wijkt voor zeil. Weer wat geleerd :P En inderdaad ook klein wijkt voor groot (>20 meter).
Laatst bijgewerkt door Sanned op 10-06-14 16:53, in het totaal 2 keer bewerkt

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:48

zeilers laat ik altijd voor gaan, helaas zijn er ook genoeg zeilers die denken dat het water voor hun alleen is :') Vorig jaar had ik er bijna eentje onder de boot, die vond het nodig om maar ineens om te keren :\ ik ben 11,50 meter en heb maar 1 schroef dus ben ook niet zo heel wendbaar.

Kleine kinderen in motorbootjes heb ik het ook niet zo op, als ik buiten sta te varen heb ik voor de boot een redelijke dode hoek en heb al een paar keer gehad dat ze dan precies in die dode hoek gaan varen met een klein rubberbootje, als je er dan wat van zegt krijg je een grote bek en moet ik maar beter opletten |o

Mensen die een jacht of sloep huren zijn ook vaak gevaarlijk

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:52

Zoals sanned heb ik hem ook geleerd ja. Of zoals mijn opa zei: 'loef wijkt voor lij en jij bent een ei.' :')

Barryplopper, dan ging die zeilboot waarschijnlijk overstag. Zou even niet zo snel de regels/situatie weten maar ik gok dat de zeilboot voorrang had.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:54

Roeiboot voorrang op zeilboot heb ik nog nooit gehoord. Kan dat niet een oude regel zijn ofzo?

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:55

ja dat klopt maar laat dan even weten wat je gaat doen zodat een ander er rekening mee kan houden, even een keertje achterom kijken is wel zo veilig en kost geen moeite. Er standaard maar vanuit gaan dat je altijd voorrang hebt in een zeilboot is niet slim. Nou kan ik redelijk sturen met het bootje maar als je een paar van die mallooten in een grote huurboot hebt die geen flauw idee hebben wat ze aan het doen zijn heb je als zeilmeneer wel een probleempje

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:57

Dochterlief loopt stage bij http://www.rivab.nl/ ze is daar aan het helpen om een lemsteraak te restaureren.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:58

8nnemiek, zie mijn edit, ik had me vergist. Of nou ja, ik heb hem verkeerd van mijn vader geleerd :P Het is inderdaad andersom.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:02

Aha op die manier, kan de situatie niet goed inschatten. Maar ik begrijp je wel, blik over je schouder werpen kan altijd. Vervelende is dan dat jij de sjaak bent als er iets gebeurd.

Onwetendheid is denk ik nummer 1 ongelukken op het water. Heb met mijn vader op onze oude bm'er bijna een keer een hele zware botsing gehad door een plotselinge rukwind. Gelukkig waren er in beide boten ervaren zeilers en is een ongeluk voorkomen door alles direct los te laten. (de andere was een behoorlijke zeilboot). Dan ben ik toch wel blij want als 1 van de 2 dat niet deed dan kon het behoorlijk anders aflopen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:04

Jongens ik raak helemaal in de war :')

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:26

Hnhaha, nou, zoals ik hem ken gaat groot voor zeil... Wij krijgen 23 meter en 55 ton ook niet ff in z'n achteruit, en zeer wendbaar is zo'n stompe kop ook niet. Natuurlijk hou je er rekening mee, maar vaak weten de mensen de regels niet. Vaak mensen die een huurbootje meenemen.
Hier zie je dat groot voor gaat. http://www.toerzeilers.nl/documentatie/ ... %20BPR.pdf
Gelijk een deel van het vaarbewijs erin.

Oh, de Drecht, mooi stukje, zal volgende keer eens opletten of ik wat zie:-) wij liggen nu in Nieuw Loosdrecht.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:37

Hoi!

Lijkt me erg leuk, een botentopic. Heb een aantal weken geleden ook al eens een topic geopend, maar helemaal geen reactie opgehad, jammer genoeg.

Hier een fanatiek zeiler met twee zeilboten :D.

Leuk, TS, dat je ook de watersport in wilt! Liggeld en zooi hangt heel erg af van havens en dergelijke, denk ik. Bij ons, in Harderwijk, mag je namelijk gewoon je bootje aan de strandjes leggen. Aan een ankertje, betonnen blok of meerlijn. En het kost geen geld, dus die ligkosten heb je dan al niet. Dus inderdaad, gewoon ff in de omgeving informeren daar over. Onderhoudskosten hangen denk ik ook vooral van je boot af. De kleine van ons is van polyester en hoeven we in de winter alleen maar goed schoon te maken en te waxen, maar de grote moeten we elke winter weer pittig hard opknappen en daar zijn we dan ook heel water Zaterdagen mee bezig. Geen idee of je hier wat aan hebt, succes in ieder geval met het kiezen!

Dit zijn de zeven hoofdvaarregels in de goede volgorde:
1. Oploper wijkt.
2. Kruisende koers wijkt voor gestrekte koers stuurboordswal.
3. Klein (kleiner dan 20 meter) wijkt voor groot (groter dan 20 meter).
4. Nevenvaarwater wijkt voor hoofdvaarwater.
5. Motor wijkt voor spierkracht wijkt voor zeil.
6. Stuurboord wijkt voor bakboord.
7. Loef wijkt voor lij.

Dus als kruisend zeilbootje in een vaargeul heb je geen voorrang voor een motorboot, want regel 2 komt eerder dan regel 5.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 19:03

Nouja, willen wel, maar zonder ligplek wordt het lastig.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:06

Wij hebben ook een boot. Onwijs veel verschillende boten gehad (nog nooit een zeilschip want das niks voor ons :') ) heb zelfs mijn slaapfeestje vroeger gehouden op het binnenvaartschip haha. Vaar zelf ook maar minder als eerst. Lol gaat er voor mij een beetje af omdat ik alleen nog tijd heb in vakanties en dan zit iedereen op het water haha :P Is wel veel werk hoor een boot, daar moet je wel rekening mee houden. Uiteraard verschilt het per boot, en zul je aan een klein speedbootje veel minder werk hebben.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:24

Het liggeld verschilt wel enorm trouwens, Loosdrecht is echt erg duur wat dat betreft. Wij betalen voor 8 meter boot dik 800 euro in het hoogseizoen. Laagseizoen weten we niet want toen lag hij op de werf.
Gelukkig werkt mijn broertje als projectleider op een grote scheepswerf dus we konden de boot daar mooi opknappen zonder al teveel kosten. De (beroepsmatige) verf kostte ons een paar kratjes bier ipv honderden euro's :D

En praat me niet over sloepen en huurboten, wat een ellende, vooral het volk wat erin zit, hun gebrek aan kennis is nog tot daaraan toe, maar die arrogante asociale houding kan ik wel schieten.

Sowieso is het op het water tegenwoordig heel anders dan vroeger.
Wij hebben een prive eiland, staat rondom duidelijk aangegeven, maar hoe vaak we wel niet mensen weg moeten sturen als we aan komen varen :( en dan wordt er ook nog veel gejat in de winter dat we er weinig zijn. Of mensen die ff aanleggen om (de honden) te (laten) poepen.
En nog grote bekken hebben ook wanneer je vraagt ergens anders hun heil te zoeken.Moet dan wel lachen,mijn pa pleurt bij dat soort gasten tegenwoordig gewoon zijn tig ton wegende stalen boot tegen die doorgaans polyester dingetjes, dan zijn ze toch snel weg.
Maar jammer dat het zo moet.

Wat overige regels betreft, bij mijn weten ben je nog altijd verplicht vaste koers te houden, bij een zeilboot weet je dat ze op een rivier wel moeten laveren en dien je daarop te anticiperen (mits dan onder de 20 meter) maar op een grote plas water hoef je hetzelfde te proberen hoor, da's echt niet de bedoeling...

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:35

Wij zitten aan het gooimeer. En bij ons op de hoek worden zeil en motor boten verhuurd. Zovaak als dat wij mensen van het ij meer afgehaald hebben omdat ze en vast zitten. Of überhaupt niet eens weten hoe het werkt

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:52

Danique_G schreef:
Vaarbewijs is ook handig omdat je de voorrangsregels kent. Soms zijn wij aan het zeilen en duikt er zo'n irritant motorbootje vlak voor ons opduiken (zeilboten hebben voorrang op motorboten) om een botsing te voorkomen moeten wij compleet afvallen en alles loslaten. Heel vervelend...

Prima weertje om aan de boot te werken Corine :D

Nog zo een: goed zeemanschap. Oftewel: al zit de ander fout, jij moet alles doen om te voorkomen dat er een botsing plaatsvindt (ja, anders ben jij aansprakelijk)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:56

Goed zeemanschap ja, dat is de allerbelangrijkste regel, staat bovenaan in ons zeilboek :D

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:41

vandaag kreeg ik eindelijk het verlossende antwoord

Citaat:
Beste Niels,

Nou je hebt een De Ruiter, hieronder de reactie van degene die nog aan De Ruiterschepen heeft gebouwd.
Hier hebben wij nog contact mee.

Gisteren even overlegd met senior en zoals ik ook al dacht is dit schip zeker een de Ruiter, de oorspronkelijke vorm was met zeildoek, ongeveer volgens de rode lijn, dus zal het schip waarschijnlijk later zijn verbouwd/dichtgemaakt.

Als je bijgaand formulier wilt invullen en die mij terugmailt dan zal ik je schip op de site zetten.
Ook ontvang ik graag een aantal foto's met zeker 1 foto met de eigenaar(en) per PDF.

Na inschrijving krijg je toegang op de afgeschermde pagina's van de site.
Daarnaast mag je dan een De Ruitergeusje aanschaffen, deze wordt alleen aan De Ruitervaarders verstrekt.
Ook kunnen wij je eventueel de originele boegsticker leveren.
Wij vragen een vrijwillige bijdrage per schip van €25 per jaar om de diverse uitgaven te bekostigen.

Ik hoop dat ik je voldoende informatie heb gegeven en misschien wordt U het 41ste lid!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 19:34

Ok... Het wordt een algemeen topic...
Mensen ervaring met een "zwerfplek"?