Bemidelingskosten, mag dit in mijn geval?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 09:27

anneliesdj schreef:
Goh wat apart, nooit geweten dat dat niet mocht.
Wel zijn wij al een paar keer verhuisd van/naar particuliere huur en hebben daarbij dus ook veel woningen gezien die bemiddeld werden. De meesten hiervan hebben we maar links laten liggen vanwege die bemiddelingskosten, zijn ook genoeg huizen waarbij ze dat niet vragen en het zijn nogal bedragen.

veerle92 schreef:
onredelijk bedrag zeker, maar durf geen brief te sturen als ik niks zeker weet. Bang dat ze me dadelijk eruit zetten ofzo en dat is het laatste wat ik wil aangezien het kleintje over ongeveer 10 weken verwacht word

Eruit zetten kan zowieso niet zomaar. Maar daar hoef je toch ook niet bang voor te zijn aangezien je de makelaar aanspreekt en niet je verhuurder?
Huur je voor onbepaalde tijd? Dan moet je zowieso nergens bang voor zijn, dan kunnen ze je er alleen uitzetten als je structureel overlast geeft of niet betaald.

Ik stuur verlopig nog niks, laat eerst de kleine maar komen en als alles dan goed gaat kan ik het altijd nog doen. Ik heb nu voor een jaar en word daarna stilzwijgend verlengd.

Choiix

Re: Bemidelingskosten, mag dit in mijn geval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 09:35

Het is tot 15 jaar na dato vorderbaar dus je kan altijd nog terugvorderen als je gaat verhuizen of zo :)

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 11:04

Choiix schreef:
Snoekiej schreef:
Choiix, kun jij mij misschien helpen? Ik ben bezig tegen KamerRaad in Leiden, heb al 2x een brief (terugvragen & herinnering) gestuurd, maar helemaal geen reactie. Moet nu nog een aanmaning versturen, maar ik las ergens dat je iets over de kosten van een incassobureau ofzo erin moest zetten, en dat begreep ik niet precies hoe dat zat.

Stuur je twee brieven even in PB. Incassobureau inschakelen is onnodig, gerechtsdeurwaarder wel, maar dat is de volgende stap. Dan reageer ik hier met een brief (zonder gegevens van jou uiteraard) :) wordt waarschijnlijk wel pas morgen. Toevallig heb ik nog een Leids arrest achter de hand als extra pressiemiddel. Komt goed :)

Super bedankt :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 18:20

Mijn vorig huisje is helaas niet doorgegaan, maar ik heb nu een nieuwe kandidaat. Morgenavond word ik er over gebeld en dan volgt waarschijnlijk een bezichtiging. Ik heb de advertentie van Marktplaats en het wordt ook bemiddeld. Ik heb aangegeven dat ik heb begrepen dat de verhuurder de bemiddelingskosten (50% maand huur + btw) moet betalen en niet de huurder, maar zij antwoordde dat als ik via haar een woning krijg ik haar bemiddelingskosten moet betalen. Dat lijkt me toch niet...
Wat raden jullie aan? Nu maar gewoon niets meer hierover zeggen, en dan als ik het contract heb getekend (mocht alles doorgaan) de kosten terugvorderen? Ik vind dat ergens ook een beetje onbeschoft om dan eerst maar niets meer te zeggen maar dan toch ineens op mijn strepen te gaan staan. Hoewel bemiddelingskosten vragen terwijl dat niet mag ook niet netjes is natuurlijk.
Overigens weet ik niet of de verhuurder bemiddelingskosten betaalt aan de bemiddelaar, maar dat lijkt me wel?

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:58

Als je op je strepen staat dan kijg je het huis waarschijnlijk niet, dan wel iemand die het wel betaald.
Dus ik zou het aannemen, betalen, en daarna de bemiddelingskosten terugvorderen.
Zij een onbeschoft spelletje spelen, dan kan jij dat ook :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:17

Century schreef:
Overigens weet ik niet of de verhuurder bemiddelingskosten betaalt aan de bemiddelaar, maar dat lijkt me wel?

Dat is niet jouw pakkie an, dus daar zou ik mij geen zorgen over gaan maken. Huis accepteren en dan kosten terug vorderen. Moeten ze zich maar aan de wet houden.. :Y)

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:04

Sammie schreef:
Snoekiej schreef:
Choiix, kun jij mij misschien helpen? Ik ben bezig tegen KamerRaad in Leiden, heb al 2x een brief (terugvragen & herinnering) gestuurd, maar helemaal geen reactie. Moet nu nog een aanmaning versturen, maar ik las ergens dat je iets over de kosten van een incassobureau ofzo erin moest zetten, en dat begreep ik niet precies hoe dat zat.

Nee, ik gaf aan dat je (ook) een in gebreke stelling moet sturen :P en dat er bij geen betaling voor datum x een incassobureau/gerechtsdeurwaarder ingeschakeld moet worden en dat alle kosten die hier uit voortvloeien voor hun rekening zijn :) . Alleen een incassobureau schat ik in dat dat lastig gaat worden, omdat zij liever geen bedragen incasseren die betwistbaar zijn. En dat kantoor gaat het bedrag zeer zeker betwisten. Maar eer je dat doet, kun je beter even contact opnemen met een incassobureau/advocaat/juridisch loket/ gerechtsdeurwaarder hierover. Zij kunnen ze vertellen hoe succesvol je vordering kan zijn als je het aan hen overdraagt.

Sorry Sammie, ik kwam er toch niet helemaal uit. Ik lees namelijk soms dat je de rechtsweg moet bewandelen, en soms dat ik een incassobureau moet inschakelen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:21

Je moet het aantal brieven idd houden zoals de wet dat aangeeft. Dus je stuurt x brieven en dan mag je vervolgstappen nemen. Dat had een incassobureau kunnen zijn, maar zij hebben minder bevoegdheden dan een gerechtsdeurwaarder én incassobureau's zijn niet happig op betwiste bedragen. Dus is een gerechtsdeurwaarder idd beter. Maar dat kun je natuurlijk pas doen als je je gehouden hebt aan de wettelijke regels van aanmanen en de tijd die daarbij komt kijken. Een week is bijvoorbeeld te kort.

Overigens als je iets niet snapt gewoon zeggen of doorvragen. Dan is het voor iedereen hopelijk helder en komen er geen verhalen de wereld in die niet blijken te kloppen :)

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:12

Bedankt voor de extra uitleg :)
Ik heb de eerste brief gestuurd met 2 weken termijn (stond in voorbeeldbrief op inet), tweede brief ook met twee weken. Nu zijn we bijna vier weken verder, dus had twee weken geleden alweer een brief kunnen sturen, maar nog niet gedaan. Dit is dan dus de laatste brief geloof ik (aanmaning), en dan vervolgstappen. Wel lastig dat ik geen enkele reactie heb teruggekregen van het bureau, maakt een beetje onzeker.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 14:20

Ik heb laatst contact gehad met een jurist.. ze zei dat het na 5 jaar pas "verjaard" is.. alleen vond zij dat het voor 600 euro haast niet de moeite is om het aan te vechten ivm kosten van deurwaarders enzo.. Nou kwam ik laatst een site tegen waar ze alles voor je regelden.. dan kreeg ik 400 terug en regelde hun alles voor de overige 200 euro....
Nooit dat ik die site weer terug kan vinden natuurlijk.... :(

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:23

Kosten deurwaarder zijn toch voor de andere partij? Als indiener kost het je vast wel wat, maar nooit meer dan 600 euro lijkt mij?

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:54

Zo'n site heb ik ook wel gevonden TS, ook naar gemaild, maar die namen alleen zaken aan waarbij er schriftelijk bewijs is dat de bemiddelaar voor de huurder en de verhuurder is. Dus de kant en klare zaken zeg maar. Dat is lekker makkelijk verdienen natuurlijk.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 19:39

Schop het topic even weer omhoog maar wou toch nog even wat laten weten.

We zijn inmiddels verhuist. Alles in het nieuwe huis is nu op orde
En ik heb een bedrijf ingeschakeld om de bemiddelingskosten terug te vorderen.

Zij krijgen 30% van het bedrag als ze de zaak winnen. Winnen ze niet, betaal je niks.
Ben benieuwd.

We zijn achteraf ook met onze borg nog even flink opgelicht... hier ga ik nu ook achterna.
Wou eerst alles weer rustig hebben in ons nieuwe huis.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:01

Succes! Laat je uitkomst tzt weten?

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 21:03

Ga ik zeker doen! Heb vandaag alles dingen doorgestuurd die ik had.
Ze zeiden al dat het wel aardig sterk is met wat ik allemaal gestuurd heb!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:06

fijn dat je het even omhoog schopt! Ga die uitzending ook eens kijken, heb laatst €400,- aan bemiddelingskosten betaald!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 00:48

Wij hebben inmiddels een koophuis dus ga het ook proberen. Vergeet aldoor de brief uit te printen morgen ff doen.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 20:11

Bedrijf heeft de 1ste brief inmiddels de deur uit gedaan, hier staat een reactietermijn van 14 dagen voor. Al verwacht ik dat ze wel eerder toegeven aan een bedrijf dan aan een brief die je zelf stuurt.
We wachten rustig af!

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:49

Dat denk ik ook wel ja. Met alle drukte en stress die ik al op mn bordje heb gehad heb ik dit ook weer laten varen maar als ik dit uit handen kan geven aan een bedrijf dan mogen ze van mij best 30% hebben van het bedrag dat ik terug kan krijgen... Ik zie graag een pb van je te gemoed ;)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 18:38

Ze hebben niet op de brief gereageerd, in de zin van geld terug betalen.
Ze beweren ons een brief gestuurd te hebben maar wij hebben niks ontvangen.. en hun hebben ons nieuwe adres niet eens.
Ze krijgen nu een concept van dagvaarding, mocht dit ook niet het gewenste resultaat hebben worden ze officieel gedagvaard. Ben benieuwd.

Iemand anders nog schot in de zaak?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:40

hmm volgt even als informatiebron voor in de toekomst

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:06

Hebben ze ook aangegeven wat er in hun brief stond? Als in geven ze toe wel jouw brief te hebben gehad over het terug betalen?

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 20:38

Het gaat nu via een bedrijf die hun een brief gestuurd heeft met 14 dagen reactie termijn. Ze hebben telefonisch(?) contact met dat bedrijf opgenomen en gezegd dat ze ons een verweer hebben gestuurd.
Wij hebben niks ontvangen of gekregen. Geen mail, brief of telefoontje.
Ze hebben ons nieuwe adres ook niet. Dus het lijkt me stug dat ze ons daadwerkelijk een brief gestuurd hebben

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 14:47

Hele tijd geleden maar wil nog even laten weten hoe het is afgelopen.
Het bedrijf heeft een heleboel voor ons moeten doen voordat de makelaar actie ging ondernemen.
De makelaar zit inmiddels op de rand van faillissement dus kon ons niet het hele bedrag terug betalen.
Uiteindelijk toch nog 350 euro terug gekregen (deel hiervan voor het bedrijf dat ons geholpen heeft)
Maar ben er erg blij mee en totaal niet rauwig om als de makelaar failliet gaat :)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:48

Fijn goed nieuws! Mag ik vragen heb je ook kosten gemaakt door dat bedrijf in te huren?

Wij hadden ook een brief gestuurd maar kreeg terug van de makelaar dat wij ons hadden ingeschreven, wat dus niet waar is. Maar ook dat het niet om bemiddelingskosten gaat maar om administratiekosten van 600 euro! :$ Dit mag ook niet maar schijnt moeilijker aan te vechten te zijn....