dit gebeurt er dus als je te koud wast met vloeibaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 01:58

Citaat:
De kans op vetluis kunt u verkleinen door met vloeibare wasmiddelen te wassen. Het ontstaat immers door poederwasmiddelen die niet goed oplossen, door het gebruik van vloeibare wasmiddelen gaat u dit uit de weg.

http://www.wasmachinereinigen.nl/stinkende-wasmachine

ambre

Re: dit gebeurt er dus als je te koud wast met vloeibaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 07:25

Ik gebruik de antikalk tabletten vd Lidl en was alleen met vloeibaar.
Alles op 40 graden,behalve de handdoeken en het beddegoed.Die gaan op 60.
Soms draai ik hem leeg met een vaatwastablet op 90.
Moet ik ook echt weer eens doen,goede herinnering dit topic.
Mijn vorige was een Miele,daar was de trommel ook van afgebroken en ik had vetluis.
Nu een Bosch,kostte 600€,als ik daar 10 jaar mee doe dan kost het me 60€ per jaar.
Dat valt dan nog mee.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 07:37

Ik gebruik eigenlijk altijd poeder in een bolletje. Een enkele keer heb ik weleens dat het niet goed opgelost is maar dan heb ik hem te vol gestopt op een lage temperatuur. Eens per maand doe ik de wasmachine op 90 graden met wasmachine reiniger laten draaien. Dit haal je gewoon bij de supermarkt voor 1,60 dacht ik. is een witte fles met groen/blauw etiket. Werkt prima. De reiniger is ook voor de vaatwasser.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 07:50

Oké... het blijkt maar weer dat ik geen echte huisvrouw ben, want ik had nog nooit van vetluis gehoord hahaha.
Ik heb een AEG en hij is inmiddels een jaar of 8 oud. Ik draai al mijn wassen op 40 of 60 graden.
Goed dat ik nu lees dat hij ook af en toe eens leeg moet draaien op de hoogste temperatuur. Dat ga ik zeker doen. Die vaatwastabletten, die gooi je gewoon in die lege trommel neem ik aan?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:52

Ik was handdoeken en beddengoed afwisselend op 60 of 90 graden, vind ik wel zo hygiënisch(en daar gaat dan ondergoed enz bij). Dus mijn machine wast 2x per week heet. De rest gaat op 30 of 40 graden.
1x in de zoveel tijd, meestal als er weer zo'n topic is haha, gaat ie op 90 met vaatwasblokjes en azijn :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:16

waar helpt een vaatwastablet tegen dan???

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:58

Ik ben altijd bang dat als ik ons ondergoed op 90 graden was,ik heel veel kinderondergoed erbij heb.
Kan ik er echt een vaatwasblok in gooien? Waartegen helpt dat? Hooguit vet neem ik aan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:01

Mootje1980 schreef:
Ik ben altijd bang dat als ik ons ondergoed op 90 graden was,ik heel veel kinderondergoed erbij heb.
Kan ik er echt een vaatwasblok in gooien? Waartegen helpt dat? Hooguit vet neem ik aan.

Dat valt gelukkig wel mee hoor.
Alleen echte luxe lingerie was ik niet heet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:08

ikkeniet schreef:
..Wat je soms kan doen als je wast op 60graden, is een wasmachine aansluiten op een boiler of op de heetwaterkraan. Scheelt je lange opwarmtijd.
Dus ook minder elektra.
..
Het scheelt idd lange opwarmtijd, maar die boiler of heetwaterkraan halen ook eerst ergens hun energie vandaan om heet te worden ;)
Ook bestaat het gevaar van inbranden. Een vlek die ineens onder heet water gehouden wordt kan inbranden en dan gaat ie er helemaal niet meer uit.

Verder wordt er veel gepraat over vloeibaar of poeder, maar wat te denken van goedkope en dure merken...mij dunkt dat er toch ook wel verschil in de samenstelling zit wat niet alleen beter schoon wast maar ook beter voor de machine is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:21

Mootje1980 schreef:

Vet en kalk als je zo een totaal vaatwasblokje neemt :j

Heb n.a.v. dit topic mijn wasmachine ook weer eens leeg op 95 graden met een vaatwasblokje laten draaien, was al weer even geleden.

Ik heb bij onze buren weleens een verstopte riolering door grote hoeveelheden onopgelost waspoeder gezien... Die mannen vonden vloeibaar juist weer beter :')

Is het niet gewoon een kwestie van niet overdoseren, af en toe op hogere temperaturen wassen en zo nu een dan reinigen op echt hoge temperatuur?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:22

fransje23 schreef:
Mootje1980 schreef:

Vet en kalk als je zo een totaal vaatwasblokje neemt :j

Heb n.a.v. dit topic mijn wasmachine ook weer eens leeg op 95 graden met een vaatwasblokje laten draaien, was al weer even geleden.

Ik heb bij onze buren weleens een verstopte riolering door grote hoeveelheden onopgelost waspoeder gezien... Die mannen vonden vloeibaar juist weer beter :')

Is het niet gewoon een kwestie van niet overdoseren, af en toe op hogere temperaturen wassen en zo nu een dan reinigen op echt hoge temperatuur?

Daar ben ik het mee eens, volgens mij hebben veel mensen de neiging om te veel wasmiddel te gebruiken

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:40

Hij staat de draaien op 95! :)

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:43

Minimaal 1 keer per week op 95 graden wassen.
Dan een flinke schep biotex of iets in die trant erin.
Alleen maar koud of 30 graden is super slecht voor je wasmachine! Mooi voorbeeld! Ook voor de vaatwasser, het beste voor je vaatwasser is aldi poeder. Blokjes en zakjes zit allemaal bindmiddel in wat de machine kapot maakt. Het is allemaal puur marketing, mensen nemen het als zoete koek! :n

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:52

Ik zit toch een beetje met verbazing te lezen dat er nog best veel op hoge temperaturen gewassen wordt...
Ondergoed bv., ik vind het al stoer dat ik het in de wasmachine doe (op het label staat altijd handwas)! En beddengoed hetzelfde, dat is toch ook redelijk kwetsbaar.

Doe dan wel weer braaf 1 x in de maand een programma op de hoogste temperatuur (gewoon het schoonmaakprogramma van de machine) met zo'n schoonmaakzakje erbij. Nooit problemen hier, terwijl alles wordt gewassen met vloeibaar + wasverzachter.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:08

Hoe voorkom je krimp op 90 graden? Ik was nu handdoeken etc op 60 en dan worden ze al stelselmatig kleiner en een beetje vervormd :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:09

Dat voorkom je niet. Het kan helpen als je een goede kwaliteit handdoeken koopt van voorgekrompen katoen.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:12

Geluk hebben denk ik? :')
mijn handdoeken en beddengoed krimpen niet op 90 graden, handdoeken zijn van de Hema en beddengoed altijd wel van een beter merk (slaapt lekkerder).

Ik denk ook dat vloeibaar of poeder niet uitmaakt, als je maar niet teveel gebruikt :)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:13

Ik verdun mijn wasverzachter met azijn, gebruik antikalk tabletten (huismerk). Handdoeken en ondergoed op 60, soms 90, de rest op 40. Ik heb meestal van die capsules met vloeibaar wasmiddel in, dan kan je niet overdoseren :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:14

turtlelito schreef:
Ik zit toch een beetje met verbazing te lezen dat er nog best veel op hoge temperaturen gewassen wordt...
Ondergoed bv., ik vind het al stoer dat ik het in de wasmachine doe (op het label staat altijd handwas)! En beddengoed hetzelfde, dat is toch ook redelijk kwetsbaar.

Doe dan wel weer braaf 1 x in de maand een programma op de hoogste temperatuur (gewoon het schoonmaakprogramma van de machine) met zo'n schoonmaakzakje erbij. Nooit problemen hier, terwijl alles wordt gewassen met vloeibaar + wasverzachter.....

Ik vind het gewoon ranzig om ondergoed en beddengoed op lage temperatuur te wassen :r. Het stikt van de bacterien, en bij welke temperatuur voelen die zich het beste op hun gemak? Op zo'n 30/40 graden, en vocht vinden ze helemaal prettig dus ze groeien dan als een malle. Deze dingen gaan bij mij echt op 60gr minimaal. Puur voor hygiene.
Alleen kleding doe ik op 30/40gr. Zit toch wat minder rotzooi in. Handdoeken e.d. Gaan ook op 60gr.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:16

DubbelDun schreef:
Dat voorkom je niet. Het kan helpen als je een goede kwaliteit handdoeken koopt van voorgekrompen katoen.

Ik heb al hele dure want ik krijg ze van mijn oma, die geeft veel meer geld uit aan dat soort spul ;) Zelf haal ik ze gewoon bij de HEMA maar die zijn na een was al maat gastendoekje :o Zou mijn machine te heet wassen, dat de thermostaat niet klopt, of welk merk handdoeken kopen jullie?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:21

Ik koop geen handdoeken met zo een brede sierband want die wil nog weleens krimpen.. Krijgt je handdoek een "toffee-model".
Was ze samen met beddengoed en ondergoed gewoon op 60 graden.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:11

Ik heb ook handdoeken van de Hema. Zien er na een jaar nog prima uit. Ik durf het trouwens niet op 95gr te wassen :n

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:35

@fransje: daar heb je idd gelijk in. Alhoewel ik ok handdoeken heb met een band die niet krimpt.

Overigens vraag ik me af of Verootje gelijk heeft of dat het tussen onze oren zit...zijn er cijfers bekend van een toegenomen aantal mensen met infecties in de private parts afdeling sinds het in zwang gekomen is om op lagere temperaturen te wassen ??

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:55

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 13:05

Jeetje zeg, Drama

Ik was afwisselend vloeibaar en poeder. Net welke Dash in de aanbieding is :D
Maar wel regelmatig goed heet. Witte was op kook was.
En zelden zo koud wassen. Dat wordt toch niet zuiver.