Janine1990 schreef:Maar naar aanleiding van jouw reactie Shadow0, en de zekerheid waarmee je je reacties brengt, vraag ik me af: Heb jij aanwijzingen (dwz nieuwsberichten e.d.) dat Facebook inderdaad onze gezondheid aantast?
Het is in elk geval wel bewezen dat diverse industrieen (denk aan tabaksindustrie, farmaceutische industrie, voeding) marketingstrategieen bedenken om producten waarvan ze allang weten dat het
ongezond is te verkopen. En die manipulatie ging altijd al ver.
Maar met facebook wordt het steeds onmogelijker om te bepalen of een bepaalde reactie die je leest werkelijk van een persoon afkomt, of van facebook. Zo heeft facebook namens gebruikers pagina's geliket waar zij juist heel erg tegen zijn.
(
http://readwrite.com/2014/01/10/faceboo ... JGLah04DBT )
Citaat:
In andere berichten geef je aan dat jij met name het monopolisme van Facebook hekelt, dus volgens mij maak jij je niet zo zeer zorgen over de aantasting van de privacy. Dus vraag ik me af op welke grondrechten jij duidt?
Klopt. Vrijheid van meningsuiting bv (die wordt door facebook al behoorlijk beperkt door allerlei vage neurotische opvattingen over bloot, maar als je ervoor betaalt kun je ongetwijfeld ook een 'laat deze likes en berichten niet door naar anderen'-policy kopen.) En indirect dus ook bv recht op vereniging. De koppeling met whatsapp maakt de macht en dat risico nog veel groter.
Met de privacy heb ik trouwens ook moeite hoor: privacy is belangrijk, noodzakelijk zelfs, als tegenwicht tegen een overheid die machtsmisbruik maakt. (Toen de Sovjet-Unie nog bestond wisten we allemaal wel wat de risico's waren van teveel inbreuk op de privacy - ik vind het echt onvoorstelbaar dat we dat nu allemaal al vergeten lijken te zijn.)