Wanneer kochten jullie je eerste huis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:56

Ik was 23 en mijn vriend 25 :)
Hij met een vast contract (fulltime) ik met een tijdelijk contract met intentieverklaring (30 uur).
Inmiddels heb ook ik een vast contract :)

MarjanB

Re: Wanneer kochten jullie je eerste huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:00

Ik was nog net 25 en mn vriend 26 toen we ons eerste rijtjeshuis kochten. 2 jaar gewoond en nu hebben we ons 2e huis, 2 onder 1 kap met ruimte voor de paarden :D We hebben allebei een fulltime baan met vast contract. Mn vriend is ict er en ik journalist

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:06

Afgelopen jaar rond deze tijd :) Ik was 30 en vriend 33. Hij een vaste baan, ik zat midden in sollicitatieprocedure (baan gekregen, en inmiddels omgezet naar vast contract ;) )

Wij wilden de starterswoning bewust overslaan, gezien de woningcrisis die ivm onze fijne aardbevingen nog niet snel voor bij zal zijn. We zijn dus meteen voor een huis gegaan waar we wel 20 jaar zouden willen en kunnen wonen. Dat is gelukt :) En nog steeds superblij mee. In dit huis voelde ik me binnen twee maanden meer thuis dan ik me ooit in een huurhuis gevoeld heb :)

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:09

TeSs2411 schreef:
Oke, dankje voor de verheldering! Belgische variant van de BKR zullen ze niet vinden, vriend heeft namelijk niet in belgie gewerkt voordat hij naar Nederland kwam. Dus dat scheelt..

Das inderdaad een pak minder aan woonlasten zeg.. wij betalen alleen al 750 huur excl gas, water , licht en gemeentelijke belastingen.. De betonbrokken van het bovenliggende balkon vallen bij ons op het terras en de huurbaas is ook een drama..

Nee, mijn vriend had ook geen registratie, ook nooit in Duitsland gewerkt, maar ze gaan wel even checken of je niet in het systeem staat, en dat kan dus even duren voordat de bank antwoord heeft van de Belgische BKR. (mijn vriend woonde al 8-9 jaar niet meer in Duitsland en de Duitse BKR registreert maar voor 5 jaar, maar ze gingen toch checken :+ )

Ja drama die huurbazen. Daarom gingen wij ook kopen. Plan was eerst ongeveer 5 jaar huren en dan met een hoger salaris een huis kopen. Nou na 1 jaar waren we het al zo zat dat we bij verschillende tussenpersonen (hypotheker, hypotheekshop etc.) zijn gaan vragen wat we aan hypotheek zouden kunnen krijgen en wat de maandlasten daarvan waren. Toen was de keus snel gemaakt: eerste huis iets kleiner kopen dan gepland voor ons eerste koophuis en als er kinderen komen dan maar doorstromen naar iets groters. Nog langer huur betalen aan die huisjesmelker vonden we weggegooid geld. :o

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:22

In 1991 heb ik mijn eerste huis gekocht voor 70.000 gulden, was een kleine twee onder een kap. In 1996 heb ik samen met mijn inmiddels ex partner mijn tweede huis gekocht wat ik later alleen heb overgenomen. Hier wil ik graag blijven wonen.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:17

Misschien hoort deze vraag niet helemaal in dit topic thuis.. maar aangezien er hier behoorlijk wat huizen kopers zijn stel ik hem toch maar :o

Ik zit wel eens rond te kijken op het internet en kom dan veel huizen tegen met erfpacht.. Ik snap dat de koopsom een stuk lager is omdat je dus elk jaar een bepaald bedrag moet betalen aan de erfpachter..
Maar verder heb ik er echt geen kaas van gegeten ( wordt ook niet heel erg wijzer via google met al die termen)

Iemand hier die ervaring heeft met erfpacht en wat de voor en nadelen ervan zijn ?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 13:39

Erfpacht weet ik niet echt net als dat je soms leest duokoop regeling. Ik vind een starters regeling al gevaarlijk klinken :-P.simpelweg omdat je eerst dus wel minder betaald maar na een tijd betaal je de hypotheekkosten en de kosten van die lening (na 3 jaar ga je geloof ik die starters lening afbetalen).wat als je dan toch niet veel meer bent gaan verdienen.

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:55

TeSs2411 schreef:
Misschien hoort deze vraag niet helemaal in dit topic thuis.. maar aangezien er hier behoorlijk wat huizen kopers zijn stel ik hem toch maar :o

Ik zit wel eens rond te kijken op het internet en kom dan veel huizen tegen met erfpacht.. Ik snap dat de koopsom een stuk lager is omdat je dus elk jaar een bepaald bedrag moet betalen aan de erfpachter..
Maar verder heb ik er echt geen kaas van gegeten ( wordt ook niet heel erg wijzer via google met al die termen)

Iemand hier die ervaring heeft met erfpacht en wat de voor en nadelen ervan zijn ?

Erfpacht is een lastig probleem omdat banken geen hypotheken verstrekken aan huizen op particuliere erfpachtgrond. Is de erfpacht van een gemeente dan is onteigenen makkelijker. Ik heb destijds gezegd dat ik mijn huidige huis wilde koper als de eigenaar ervoor zou zorgen dat de erfpacht eraf was.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 00:47

Ik heb ook gekeken naar erfpacht, maar dat zou uiteindelijk veel duurder zijn. Ook heb je dan het probleem dat je een huis hebt, maar dat de grond niet van jou is.

Ik weet niet meer precies hoe het in elkaar stak, maar mijn adviseur raadde het me af.