Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:19

Hm, ik vind een parelhoen toch echt een van de meest nutteloze hoenders die er te krijgen zijn.
Legt weinig eieren, zit weinig vlees aan, zijn lelijk, maken herrie en lopen je in de weg.
Maar als ze ongedierte verdelgen zonder je groente op te vreten hebben ze tenminste één voordeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:20

Ik ga volgen!

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:28

gaaf idee!

maar sceptisch.

(je hebt allerlei dieren die niet zelfvoorzienend zijn.
je geitjes bijvoorbeeld. leuk hoor. maar die oude dieren ga je dus echt niet opeten.. en de kipsoorten die je hebt zijn zo onefficient als maar kan, leggen amper eieren, niet fatsoenlijk te eten, min vlees etc)
daarbij heb je veeeels te weinig land om echt fatsoenlijk zelf voorzienend te zijn. alles moet je flink bijvoeren etc. (lekker is dat, weet niet of je het weet maar 1kilo kip is 2kilo voeding, 1 varken is 4 kilo voeding etc (en dan tel je nog eens x de jaren dat elke kilo moet leven etc.. ) ... en als je niet fatsoenlijk land hebt zodat je je dieren ook nog eens puur moet bijvoeren met brokken kun je dat dan nog eens gemakkelijk keer 10 doen, omdat je er veel meer voer instopt dan een kipje of varkentje dat lekker op het land alles bij elkaar raapt ;)

En waar haal je alle tijd of het efficient te doen?
Je bent voor mijn gevoel meer een kinderboerderij aan het opbouwen.. helemaal met hoe je de planten etc doet.. zo maak je het leven duurder dan normaal..
en nou zeg ik niet dat prijs boven zelf verbouwen moet staan.
maar hier draai je verlies op.. en dan bedoel ik niet dat je er niet blij mee bent,
maar zelfvoorziening is wel dat je er van kan leven ipv door je hobby diertjes er geld bij moet gaan leggen ;)

en als jij serieus ook denkt om varkens van het grote formaat ( zoals op foto, niet de hangbuikzwijntjes) wilt gaan houden op jullie stukje grond (ook al gebruik je het geheel) wilt houden.. dan weet ik niet in hoeverre jij met dit soort varkens om kunt gaan.. die hebben veeel groter nodig!
(ongeacht of je ze opeet of voor de hobby... dat vind ik diep triest als je dit serieus overweegt)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:12

Goh KingYasFenn, wat een leuke en opbouwende bijdrage weet je hier te plaatsen zeg. Daar wordt een mens echt blij van!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:44

KingYasFenn, lees de andere posts van TS anders ook even :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:53

*grin* TS dus het wordt zoiets: http://www.youtube.com/watch?v=lOfZLb33uCg

Sorry moest daar meteen aan denken bij je topic :D

Verder, je kippen. Je vind kippenrassen die het gehele jaar door eieren leggen maar niks? Een combi met broedkippen en leg kippen zodat je ook steeds haantjes etc. kunt gebruiken voor de slacht?

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:56

Super leuk! Mijn vader heeft een enorme volkstuin, dus we hebben een vriezer bij moeten kopen die elk jaar weer vol zit met snijbonen, sperzibonen en tuinbonen :). Ook heeft hij nog een soort van aardappelkelder gebouwd, dus geen supermarkt aardappels hier :).

Weet je al wat voor groenten je allemaal gaat verbouwen?:)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 12:48

Parelhoenders, noooooit meer! Stelletje herriemakers, was stiekem blij toen ze allemaal dood waren.. :\

Ik heb op het blad landleven een abbo, dus daar had ik ook in gelezen hoe het moest, maar helaas had ik dus niet de goede pan. En ik was ongeduldig.. :P

Ik heb dit jaar mijn zaden besteld bij Vreekens uit Dordrecht. Volgende keer proberen om mijn eigen zaden te zaaien.

Ik heb tot nu toe:
Stamboon Contender
Stamboon Borlotto
Stamboon Golden Wax Roquencourt
3 kleuren Radijs
Stamsnijbonen Merveille de Piemonte
Artisjok
Witte kool
Reuzenui Ailsa Craig
Suikermais Jade green
Kruisbestomaat
Prei Carentan 2
Stamdoperwten Half pint
Suikermais Tasty Sweet
Mini pofmaïs Tom Thumb
Spinazie Winterreuzen viroflex
Bleu lake sperziebonen
Peulen of sluimererwten Stam de Grace
Bladmosterd

En van vorig jaar heb ik nog snijbonen, erwten, sperziebonen en boterbonen over.
Mijn oom zorgt voor verschillende soorten pompoenen, tomaten en paprika's.
Verder heb ik nog verschillende kruiden staan en ik zal nog meer zaden gaan kopen, zoals rode kool, rode uien, Bosui enz

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:01

Leuk om te volgen! En dat filmpje, daar lag ik helemaal dubbel van het lachen...

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 16:25

KingYasFenn schreef:
gaaf idee!

maar sceptisch.

(je hebt allerlei dieren die niet zelfvoorzienend zijn.
je geitjes bijvoorbeeld. leuk hoor. maar die oude dieren ga je dus echt niet opeten.. en de kipsoorten die je hebt zijn zo onefficient als maar kan, leggen amper eieren, niet fatsoenlijk te eten, min vlees etc)
daarbij heb je veeeels te weinig land om echt fatsoenlijk zelf voorzienend te zijn. alles moet je flink bijvoeren etc. (lekker is dat, weet niet of je het weet maar 1kilo kip is 2kilo voeding, 1 varken is 4 kilo voeding etc (en dan tel je nog eens x de jaren dat elke kilo moet leven etc.. ) ... en als je niet fatsoenlijk land hebt zodat je je dieren ook nog eens puur moet bijvoeren met brokken kun je dat dan nog eens gemakkelijk keer 10 doen, omdat je er veel meer voer instopt dan een kipje of varkentje dat lekker op het land alles bij elkaar raapt ;)

En waar haal je alle tijd of het efficient te doen?
Je bent voor mijn gevoel meer een kinderboerderij aan het opbouwen.. helemaal met hoe je de planten etc doet.. zo maak je het leven duurder dan normaal..
en nou zeg ik niet dat prijs boven zelf verbouwen moet staan.
maar hier draai je verlies op.. en dan bedoel ik niet dat je er niet blij mee bent,
maar zelfvoorziening is wel dat je er van kan leven ipv door je hobby diertjes er geld bij moet gaan leggen ;)

en als jij serieus ook denkt om varkens van het grote formaat ( zoals op foto, niet de hangbuikzwijntjes) wilt gaan houden op jullie stukje grond (ook al gebruik je het geheel) wilt houden.. dan weet ik niet in hoeverre jij met dit soort varkens om kunt gaan.. die hebben veeel groter nodig!
(ongeacht of je ze opeet of voor de hobby... dat vind ik diep triest als je dit serieus overweegt)

Even getwijfeld of ik hier op zou reageren, maar vooruit ik ga een poging wagen.

Mijn geiten wonen hier al meer dan 10 jaar, het zou een beetje raar zijn als ik nu zou zeggen, jullie kosten mij alleen maar geld en ik heb niets aan jullie, ik ga jullie nu opruimen. Nee, het is een hobby en dat is de reden dat ik ze heb. (Dat geld trouwens ook voor mijn 3 honden en 4 katten..)

De kippen, het zijn kruisingen tussen oa australorps, brahma's en barnevelders. Als je je huiswerk had gedaan dan had je geweten dat deze kippen een goede eiproductie hebben en goed vlees.
Wij hebben veel grote eieren, grote gezonde kippen en ze zijn vrij rustig en tam. Meer kan ik niet wensen.

Er staat (deels) zelfvoorziening, omdat ik helaas niet geheel zelfvoorzienend kan zijn. Hier streef ik dan ook niet naar. Ook doe ik dit puur omdat ik het leuk vind en nieuwsgierig ben, niet vanwege financiële redenen. Ik heb hier genoeg tijd voor, omdat ik niet werk. Kinderboerderij is heel leuk, heb ook jaren op een kinderboerderij gewerkt, maar is toch net iets anders.

Het varken op de foto was een voorbeeld, ik wil niet van zulke grote varkens gaan houden. Iets terug kun je ook een link vinden van de varkens waar ik in geïnteresseerd ben.

Misschien een idee dat je even het hele topic (en misschien ook het andere topic) doorleest voordat je gewoon maar dingen gaat roepen? Of doe dit dan via de PB? Heb namelijk weinig zin om mij te gaan verdedigen of hier een hele discussie te gaan starten..

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 16:31

Maartje1990 schreef:

Verder, je kippen. Je vind kippenrassen die het gehele jaar door eieren leggen maar niks? Een combi met broedkippen en leg kippen zodat je ook steeds haantjes etc. kunt gebruiken voor de slacht?

Ik twijfel over het kippen slachten, ik weet namelijk niet of ik dat zelf zou kunnen.
En het slachthuis ziet me al om de zoveel tijd aankomen met een paar kippen :')
Mijn oom (van wie ik ook de plantjes krijg) die slacht wel zelf, dus misschien dat alle hanen en jonge ganzen naar hem toe gaan en hij ze dan voor ons slacht, maar hij is ook alweer in de 70..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:36

Kippen slachten kun je zelf ook doen, is heel simpel, google maar eens :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:39

Misschien wil je oom het jou (of je vriend) leren? Zou het niet zomaar van google leren, je wilt toch voorkomen dat je beestjes pijn hebben neem ik aan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:53

Het snel doodmaken heb ik google niet voor nodig hoor, maar je kunt op google wel vinden hoe je ingewanden en veren verwijdert op een makkelijke manier.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 20:33

Het gaat e rmeer om of ik het psychologisch kan..

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:36

Misschien een keer met je oom 'samen' doen? Dan kom je er denk in snel genoeg achter of het iets voor jou is of niet :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:38

Elise_0o schreef:
Het gaat e rmeer om of ik het psychologisch kan..

Niet met je eigen kippen beginnen (oom vragen of je er bij kan zijn de volgende keer dat hij slacht) en de dieren die je voor het vlees hebt niet als huisdier zien (geen namen geven bv).

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:50

Elise_0o schreef:
Maartje1990 schreef:

Ik twijfel over het kippen slachten, ik weet namelijk niet of ik dat zelf zou kunnen.
En het slachthuis ziet me al om de zoveel tijd aankomen met een paar kippen :')
Mijn oom (van wie ik ook de plantjes krijg) die slacht wel zelf, dus misschien dat alle hanen en jonge ganzen naar hem toe gaan en hij ze dan voor ons slacht, maar hij is ook alweer in de 70..

Wij brengen ze wel naar een slager (naar een poelier in de buurt). Deze slacht ze en maakt er precies van wat wij willen hebben voor ongeveer €2.- per kip, voor deze poelier is dat ook gewoon werk, heb niet het idee dat hij het vervelend vind dat we er maar 10 per keer brengen. Het is ook niet ontzettend goedkoop als je kijkt naar wat ze tijdens het opgroeien nodig hebben en opeten maar dat is bij ons ook niet het doel. Wij hebben hiervoor gekozen om zo diervriendelijk mogelijk vlees te hebben. Onze kuikens groeien eerst op in een ruime stro stal met warmte lamp en veel daglicht en zodra ze groot genoeg zijn krijgen ze een hele wei met hok tot hun beschikking en eten ze zowel kippenvoer als allerlei restjes uit de keuken. Ik eet zelf vegetarisch maar het schijnt echt super goed vlees te zijn en we krijgen al regelmatig bestellingen van vrienden en familie.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 09:50

Dat is wel een idee, ik ga eens uitzoeken of wij ook een poelier in de buurt hebben die dat doet.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 10:11

Elise_0o schreef:
Ik heb de camera erbij gepakt, een foto gemaakt en daarna ingezoomd :P
De witte geit heeft er eentje (een gele), maar de zwarte geit blijkbaar geen. Ben nu aan het twijfelen of ik die zwarte geit ga merken of niet, aangezien ik die witte net heb geregistreerd, maar het nummer was niet bekent.

Waarschijnlijk zijn de geiten bij de LFNL geregistreerd en als dat zo is hebben ze ook eoa naam of geboorteletter.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 14:10

Heb het even bekeken en klopt wat je zegt, als je je bij hun aanmeld dan kun je in de database kijken en die is aangesloten bij I&R.
Het enige probleem is dat het nummer bij I&R niet bekend is, dus ben bang dat ik daar niet al teveel verder mee kom. Ik wacht gewoon nog even af wat ik van I&R te horen krijg en als het nodig is dan krijgen de geiten nieuwe oormerken.

Gisteren uitgezocht hoe het zat met een poelier om de kippen te laten slachten. Heb er eentje gevonden in Geffen, maar die heeft nog niet terug gemaild.

http://www.poelier-jovandruenen.nl/

Heb ook gelijk maar meer info over het slachten van de varkens opgezocht. Over het slachthuis Hooijmans in Kerkdriel kon ik bijna niets vinden, maar die over Cooymans in Den Dungen wel, dus die gelijk een mailtje gestuurd. Hier kreeg ik wel gelijk een mailtje van terug.
http://www.cooymansvlees.nl/

De term huisslachting betekent dat we voor particulieren hun aan huis gehouden dier slachten, aan huis mag al jaren niet meer.
U brengt uw varken, wij slachten het en maken het klaar naar uw wensen, kosten 95. Euro voor een varken tot 100 kg.
Wens u veel succes en hoop tegen de tijd dat Uw varken slachtrijp is iets van u te horen, mvg a. cooymans.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:17

Ik weet niet of je zelf vlees eet? Ik zou persoonlijk veel liever vlees eten van een kipje dat een goed leven had gehad en goed eten (en af en toe een uitstapje naar jouw heerlijke groententuin :+ ) dan een stukje vlees uit de supermarkt. Als je jezelf daarnaast ervan kan verzekeren dat de kippen geen pijn hebben bij de slacht, lijkt het me minder moeilijk.

Anders kan je altijd nog vegetariër worden *\o/* kan het iedereen aanraden :Y)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 14:23

Ik eet vlees en ben er ook bewust mee bezig, vandaar ook dit hele project.
Mijn vader en vriend zijn 2 grote vleeseters en die steken liever de kop in het zand (ze vinden een keer per week vega meer dan genoeg), maar ze zullen er nu toch aan moeten gaan geloven. Ik hoop ook stiekem dat ze hierdoor bewuster worden en minder vlees zullen willen eten. :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:07

Nog iets, geiten raken hun oormerken nog weleens kwijt. Onze geiten hebben behalve een oormerkje (clipje) een UBN-nummer in hun oren getatoeëerd.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 15:38

Als ik ze eens te pakken kan krijgen zal ik in hun oren kijken, hopelijk staat daar een nummer in.
Thnx voor de tip!