Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

. Ook heeft hij nog een soort van aardappelkelder gebouwd, dus geen supermarkt aardappels hier
.

KingYasFenn schreef:gaaf idee!
maar sceptisch.
(je hebt allerlei dieren die niet zelfvoorzienend zijn.
je geitjes bijvoorbeeld. leuk hoor. maar die oude dieren ga je dus echt niet opeten.. en de kipsoorten die je hebt zijn zo onefficient als maar kan, leggen amper eieren, niet fatsoenlijk te eten, min vlees etc)
daarbij heb je veeeels te weinig land om echt fatsoenlijk zelf voorzienend te zijn. alles moet je flink bijvoeren etc. (lekker is dat, weet niet of je het weet maar 1kilo kip is 2kilo voeding, 1 varken is 4 kilo voeding etc (en dan tel je nog eens x de jaren dat elke kilo moet leven etc.. ) ... en als je niet fatsoenlijk land hebt zodat je je dieren ook nog eens puur moet bijvoeren met brokken kun je dat dan nog eens gemakkelijk keer 10 doen, omdat je er veel meer voer instopt dan een kipje of varkentje dat lekker op het land alles bij elkaar raapt
En waar haal je alle tijd of het efficient te doen?
Je bent voor mijn gevoel meer een kinderboerderij aan het opbouwen.. helemaal met hoe je de planten etc doet.. zo maak je het leven duurder dan normaal..
en nou zeg ik niet dat prijs boven zelf verbouwen moet staan.
maar hier draai je verlies op.. en dan bedoel ik niet dat je er niet blij mee bent,
maar zelfvoorziening is wel dat je er van kan leven ipv door je hobby diertjes er geld bij moet gaan leggen
en als jij serieus ook denkt om varkens van het grote formaat ( zoals op foto, niet de hangbuikzwijntjes) wilt gaan houden op jullie stukje grond (ook al gebruik je het geheel) wilt houden.. dan weet ik niet in hoeverre jij met dit soort varkens om kunt gaan.. die hebben veeel groter nodig!
(ongeacht of je ze opeet of voor de hobby... dat vind ik diep triest als je dit serieus overweegt)
Maartje1990 schreef:*grin* TS dus het wordt zoiets: http://www.youtube.com/watch?v=lOfZLb33uCg
Sorry moest daar meteen aan denken bij je topic![]()
Verder, je kippen. Je vind kippenrassen die het gehele jaar door eieren leggen maar niks? Een combi met broedkippen en leg kippen zodat je ook steeds haantjes etc. kunt gebruiken voor de slacht?
Elise_0o schreef:Maartje1990 schreef:*grin* TS dus het wordt zoiets: http://www.youtube.com/watch?v=lOfZLb33uCg
Sorry moest daar meteen aan denken bij je topic![]()
Verder, je kippen. Je vind kippenrassen die het gehele jaar door eieren leggen maar niks? Een combi met broedkippen en leg kippen zodat je ook steeds haantjes etc. kunt gebruiken voor de slacht?
Ik twijfel over het kippen slachten, ik weet namelijk niet of ik dat zelf zou kunnen.
En het slachthuis ziet me al om de zoveel tijd aankomen met een paar kippen![]()
Mijn oom (van wie ik ook de plantjes krijg) die slacht wel zelf, dus misschien dat alle hanen en jonge ganzen naar hem toe gaan en hij ze dan voor ons slacht, maar hij is ook alweer in de 70..
Elise_0o schreef:Ik heb de camera erbij gepakt, een foto gemaakt en daarna ingezoomd
De witte geit heeft er eentje (een gele), maar de zwarte geit blijkbaar geen. Ben nu aan het twijfelen of ik die zwarte geit ga merken of niet, aangezien ik die witte net heb geregistreerd, maar het nummer was niet bekent.
) dan een stukje vlees uit de supermarkt. Als je jezelf daarnaast ervan kan verzekeren dat de kippen geen pijn hebben bij de slacht, lijkt het me minder moeilijk.
kan het iedereen aanraden