Zelf dieren opfokken voor de slacht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xHaithi

Re: Zelf dieren opfokken voor de slacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:35

Wat leuk! Ik wil dit dus ook heel graag later, dus hopelijk heb ik daar dan ook de mogelijkheden toe. Desnoods probeer ik het bij een boer te regelen dat mijn koebeest bij zijn koebeesten op de weide mag zodat ik er zelf iets minder zorglast aan heb of gebruik van weideruimte (tenzij ik echt een paar hectaren kan kopen..) Ik ben erg benieuwd hoe je het allemaal zal regelen TS. Interessant project!

Ik vind het trouwens ook hypocriet dat zoveel mensen dit dan weer niet willen doen en uit de supermarkt blijven kopen, maar anderen wel hypocriet noemen als die geen paard willen eten of paarden naar de slacht doen zielig vinden.
Hier kan je net echt een verschil mee maken. Moest iedereen gewoon slachten naar zijn noden zouden er veel minder dieren moeten worden geslacht en moeten worden gefokt/opgehokt en bijgevolg worden mishandeld. Daarom wil ik dit dus ook! :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 21:54

Had niet verwacht hier zoveel positieve reacties op te krijgen.
Morgen maar eens rond de tafel gaan zitten en kijken of we serieuze plannen gaan maken of niet.
Als het door gaat, zouden jullie het dan leuk vinden om op de hoogte te worden gehouden van de vorderingen?

(Bij mij thuis kregen we vroeger ook altijd een halve koe en half varken en een keer zat er zelfs een heel varkenshoofd bij.. Vonden de honden toen niet echt erg.)

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:58

Persoonlijk weet ik dat ik dat ook niet kan, maar je weet wel zeker dat het dier een goed leven heeft gehad. Mijn ouders krijgen wel eens vlees van een kennis, en die drempel ben ik nu wel over. Ik hecht me veel te snel aan dieren, dus kan het zelf niet :o

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:59

Elise_0o schreef:
Morgen maar eens rond de tafel gaan zitten en kijken of we serieuze plannen gaan maken of niet.
Als het door gaat, zouden jullie het dan leuk vinden om op de hoogte te worden gehouden van de vorderingen?

(Bij mij thuis kregen we vroeger ook altijd een halve koe en half varken en een keer zat er zelfs een heel varkenshoofd bij.. Vonden de honden toen niet echt erg.)

Vorderingen zijn altijd leuk!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:00

Waar ik woon in Griekenland, hebben we konijnen, geiten en kippen voor eigen gebruik.
Misschien een beetje krom, maar ik heb geen moeite met de kippen, met de rest wel.

Ik eet het niet hoor, geiten en konijnen. In de ochtend sta ik ze te voeren, in de avond liggen ze op mijn bord.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:03

Eigen vlees zoals bijvoorbeeld kip smaakt heel anders dan vlees uit de supermarkt.
Zelfs als je zelf mestkippen opfokt tot 10-12 weken en je voert ze met gewoon graan dan krijg je vlees met een perfecte smaak en structuur. Niet te vergelijken met die witte rommel uit de winkel.

Hier gaat het overschot aan hanen de vriezer in. Beter vlees kan je niet krijgen. Zelf slachten is absoluut niet zielig. Je moet wel weten wat je aan het doen bent uiteraard!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:07

Ja ik denk dat ik dat kan en wil het ook héél graag.
Dit omdat je alles zelf in de hand hebt; leefomstandigheden, medicijngebruik en toevoegingen aan het eindproduct.
Supermarktvlees zitten conserveringsmiddelen in, antibiotica en de dieren hebben een poedersuiker voor ze veel te jong geslacht worden.

Lijkt me echt heerlijk om de dieren in je eigen achtertuin te houden, volledig zicht te hebben op wat er gegeven wordt aan medicijnen en voer en ze dan op fatsoenlijke leeftijd na een heerlijk leven lekker zelf te kunnen eten.
Veel gezonder en schijnt nog veel lekkerder te zijn ook.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:07

Elise_0o schreef:

Ik zou dat ook zeker meevolgen. Ik ben erg benieuwd!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:08

Elise_0o schreef:

wij hadden vroeger thuis (ik 9 jaar) ook regelmatig een halve koe op de keukentafel liggen met 4 hebberige tantes erom heen die ieder aanwezen wat ze hebben wilde.
Wat ik nooit zal vergeten dat mijn moeder zei: ''ik hoef de tong niet, daarmee zat ie altijd in z'n neus.'' :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:09

Elise_0o schreef:

Heel graag!
Graag inclusief alles wat geregeld moet worden en waar je rekening mee moet houden.
Ben heel benieuwd!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:09

Krissis schreef:
Wat ik nooit zal vergeten dat mijn moeder zei: ''ik hoef de tong niet, daarmee zat ie altijd in z'n neus.'' :')

_O-

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:23

anneliesdj schreef:
Heel graag!
Graag inclusief alles wat geregeld moet worden en waar je rekening mee moet houden.
Ben heel benieuwd!

Juist dat ja! lijkt me een heel geregel met regeltjes e.d. als je niet weet waar je moet beginnen is dat heel wat. Heb de ruimte niet, maar mocht dat ooit komen, is de kans dat er een biggetje en een kalfje aangeschaft wordt behoorlijk :j

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:30

Houden jullie, TS en ieder ander die er over denkt, er wel rekening mee dat je kalfjes, biggetjes, lammetjes ed. Beter niet alleen kun houden?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 22:32

Froukje1993 schreef:
Houden jullie, TS en ieder ander die er over denkt, er wel rekening mee dat je kalfjes, biggetjes, lammetjes ed. Beter niet alleen kun houden?

Lijkt me logisch, vandaar dat ik ook geen groot koeienras wil!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:36

Nouja, helaas niet voor iedereen. Dus, ik denk ik vermeld het even. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:37

Haha ik denk dat als het je juist gaat om het dierenwelzijn, dat je rekening houd met dat soort dingen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:37

Froukje1993 schreef:

Daar had ik inderdaad ook aan gedacht. Nu is het voor mij persoonlijk geen nabije toekomst maar ik zat al te bedenken dat je een 2de koebeest van iemand anders erbij zou kunnen zetten of dus bij een boer die meer koeien heeft :) Biggetjes en lammetjes e.d. uiteraard zelfde verhaal.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:43

Ik denk dan op iets langere termijn; je moet zo'n dier toch wel 6-12 maanden voeren voor je er wat mee kunt, in geval van koe 12 maanden geloof ik.
Dus ik zie dan 3 kalveren samen, later worden 2 gedekt en 1 geslacht. Jonge kalfjes erbij, waarna 1 van de oudere koeien weer geslacht wordt, jonge kalfjes worden groter, worden ook gedekt en de laatste 'oude' koe wordt geslacht. Als je zo doorgaat houd het zichzelf dus op peil en heb je altijd twee of drie kalveren en een of twee oudere dieren.
Voor varkens ed geld dan hetzelfde natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 12-01-14 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:43

Froukje1993 schreef:

Ik ga er eigenlijk standaard vanuit dat geen enkel beest alleen gehouden zou moeten worden. ;)
Buiten dieren in huis dan (bijv. hond) want die heeft genoeg aanspraak en aandacht dus dat vind ik wel kunnen. maar alle grotere dieren vind ik dat eigenlijk iet alleen gehouden moeten worden. Misschien samen doen met ouders, zus of een ander familielid? Krijgen die ook lekker vlees 8-)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:44

Zou het zelf graag willen, maar absoluut niet kunnen. Het dier zou een goed leven hebben gehad, maar ik zou de stap van naar de slager brengen niet kunnen nemen. Ik weet van mezelf dat ik me teveel zou hechten, dus ik begin er maar niet aan.
Enige uitzondering is de hanen, die slachten we dan wel. Misschien ook omdat ze elkaar al zowat afmaken en de hennen lastig vallen, maar emotioneel heb ik daar dan geen moeite mee. Maar een klein kalfje groot brengen, of een biggetje? Heb ik hier straks een grote stier of beer rondlopen waar ik geen afscheid van kan nemen. :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:48

Ik zou het niet kunnen denk ik... Alhoewel ik wel vrolijk de kippen van mijn vriendin op at, die ik een dag ervoor gevoerd had. Dus heb geen problemen mee dat ik het dier ken. Maar ja, zelf houden is een ander verhaal (of het moet bij een boer staan dat ik niet de dagelijkse verzorging heb). Zou buurman de kippen zelf opfokken en slachten, prima :j zou ik zo eten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:49

Ik denk dat het moment van wegbrengen wel even moeilijk is, maar je weet dan ook dat het dier een prachtig leven heeft gehad en dat zou het wat mij betreft wel goed maken. Denk dat ik daar niet zoveel problemen mee zou hebben, zolang ik niet het daadwerkelijke doodmaken/slachten zou zien.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:52

pluisje88 schreef:
Froukje1993 schreef:

Ik ga er eigenlijk standaard vanuit dat geen enkel beest alleen gehouden zou moeten worden. ;)
Buiten dieren in huis dan (bijv. hond) want die heeft genoeg aanspraak en aandacht dus dat vind ik wel kunnen. maar alle grotere dieren vind ik dat eigenlijk iet alleen gehouden moeten worden. Misschien samen doen met ouders, zus of een ander familielid? Krijgen die ook lekker vlees 8-)

Ik wil ze de kost niet geven die het niet weet.. En daar kun je heule vervelende beesten van krijgen.
xHaithi schreef:
Froukje1993 schreef:

Daar had ik inderdaad ook aan gedacht. Nu is het voor mij persoonlijk geen nabije toekomst maar ik zat al te bedenken dat je een 2de koebeest van iemand anders erbij zou kunnen zetten of dus bij een boer die meer koeien heeft :) Biggetjes en lammetjes e.d. uiteraard zelfde verhaal.

Kan, maar maak dan wel weer goede afspraken. Anders kan meneer boer er zomaar met je koe van door gaan, want als je hem bij iemand anders in de kudde zet staan ze ook op dat bedrijfst UBN, wettelijk ben je dan dus helemaal geen eigenaar.

Maar, bij goede afspraken ed. Is het een hele mooie oplossing! :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:52

anneliesdj schreef:
Denk dat ik daar niet zoveel problemen mee zou hebben, zolang ik niet het daadwerkelijke doodmaken/slachten zou zien.

Dit denk ik ook dat het bij mij zo zou zijn :j

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:09

Zo zou ik m'n paarden ook naar de slager brengen als die om een of andere reden dood zouden moeten.
Dan zie ik ze liever terug op m'n eigen bord dan op het bord van een ander.

We zijn net verhuisd naar Frankrijk.
Komend voorjaar gaan we een ren voor de kippen maken (houden we voor eieren en vlees) en een ren voor een paar grote konijnen (voor het vlees)
Verder moeten we nog uitzoeken wat we hier kunnen houden zonder een vergunning nodig te hebben.
Maar het zou goed kunnen dat we bijv 2 koeien bij de buurman tussen z'n koeien zetten. Als deze dan zo ver zijn verdwijnen ze ook in de vriezer.