Verkeerd pinbedrag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Re: Verkeerd pinbedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:21

Jeetje zeg wat een belachelijke manier van omgaan met klanten zeg := Ben benieuwd wat het hoofdkantoor zegt!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:22

Amalarab schreef:
Yucca schreef:

Nee hoor, mensen die foto's voor minder verkopen doen dat :Y) (tenzij het twee foto's waren van 10x15cm)

Niet voor de klanten zelf, omlaag met die prijzen.

Als je het bedrag te hoog vind moet je geen foto's kopen, fotografen berekenen niet een dergelijke prijs om klanten een poot uit te trekken, maar om alle kosten te dekken en een boterham ter verdienen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:54

als ze erbij blijven zonder excuus het bedrag te gaan vorderen van jou zou ik als ik jou was hun naam bekend maken en je verhaal groot maken!!! wat een situatie zeg..... fotos terug, geld lekker daar laten en naar een andere fotograaf....

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:55

Patries90 schreef:
Heb inderdaad contact opgenomen met het bedrijf, mijn verhaal gedaan de voicemail via speaker laten horen. Dit is zeker niet de gang van zaken en ze willen nu dat ik het bedrag zonder een excuus van hun kant overmaak.. Dat heb ik geweigerd.. Heb gezegd dat ik zeker bereid ben was te betalen maar dat hun de genen zijn die fout zitten en dat een excuus minstens op z'n plaats is. Behalve de manier waarop ik behandeld word.. En het feit dat mijn telefoon nummer hier niet voor bedoeld is. Heb gezegd dat ik dan de foto's terug zal sturen en dat ze die €1,05 mogen houden..
Morgen word ik terug gebeld door de directie.

Heb je nu met de verantwoordelijke van de winkel gesproken en vonden zij dat maar heel normaal hoe hun verkoopster met klanten omgaat? :=

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:15

Het is geen winkel........ dit is zo'n mobiele fotostudio die een of een paar dagen ergens staan. Bijv in de entree van albert heijn ofzo. De verkoopsters gaan dan paar dagen later naar diezelfde locatie met de foto's. Volgens mij ideaal studentenbaantje ;)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:20

Wat een belachelijke situatie! Ik heb bijna de indruk dat dat meisje dit bewust doet. Er zullen vast mensen zijn die het geld naar haar prive rekening overmaken. Zij vliegt er bij het bedrijf dan wel uit omdat ze het niet goed gedaan heeft, maar ondertussen vangt ze een x aantal keer het geld op haar eigen rekening...

Maar goed.. Wat zou ik doen?
De foto's terugsturen en mijn 1,05 terugeisen (of laten voor wat het is). Volgens het consumentenrecht heb je namelijk gewoon recht op geld terug als de dienst/het product niet bevalt. Dus daar kan je altijd beroep op doen. Dan moet je wel nieuwe foto's laten maken, maar deze prijs voor 2 foto's vind ik ook echt belachelijk!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:22

Jeetje, wat een grof mens zeg! Het is niet jou schuld dat zij de verkeerde prijs intikt. Bedrijf reageert ook echt belachelijk.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:22

jeetje ts, ik zou er klaar mee zijn, even fotos snel onder de scanner leggen en terug brengen
en die 1.05 euro mogen ze houden

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:26

Over beter lezen gesproken dan zie je dat ik in een eerder bericht dat al aan heb gegeven dat het niet naar privé hoort.
Dus zelf even beter lezen :)
manzano schreef:
little_king schreef:
Ben ik de enige die vind dat het resterende bedrag overgemaakt moet worden?
Je hebt zelf ook niet opgelet want dat ding geeft ook aan welk bedrag je gaat pinnen.
Als er nu 1050,00 was afgepint dan was het ook goed zo?
Dat ts boos is op de winkelmedewerker vind ik heel terecht, maar alle reacties hier van niet betalen toch niet correct.

Dan moet je misschien beter lezen...... er staat alleen niet betalen op haar priverekening.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:35

eilleen333 schreef:
De foto's terugsturen en mijn 1,05 terugeisen (of laten voor wat het is). Volgens het consumentenrecht heb je namelijk gewoon recht op geld terug als de dienst/het product niet bevalt. Dus daar kan je altijd beroep op doen. Dan moet je wel nieuwe foto's laten maken, maar deze prijs voor 2 foto's vind ik ook echt belachelijk!

Er is niet mis met de foto's alleen met de verkoopster :Y) dus volgens mij kan je ze dan echt niet zonder meer terug brengen, dat recht heb je niet perce in een fysieke winkel http://www.consuwijzer.nl/thema/een-pro ... 1984457489.

Bovendien is een foto een product wat speciaal voor jou gemaakt is dus met ruilen ligt dat ook weer anders, zou ook wel mooi zijn. Bestel twee dure afdrukken van een foto die online op lage resolutie en/of met logo's te zien is of in winkel die uberhaubt niet te downloaden zijn, scan ze thuis in en stuur/breng ze terug :$ Dan kunnen alle fotograven wel inpakken :)*

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:44

manzano schreef:
Volgens mij ideaal studentenbaantje ;)

Zeker als je zo nu en dan wat in je eigen zakken steekt :') .

Maar TS wat iemand hier zei zou ik ook zeker doen als je van de directie geen fatsoenlijk verhaal krijgt: even langsgaan bij de winkel waar ze gestationeerd hebben en het verhaal daar nogmaals doen. Die mogen ook weten met wat voor onbeschofteriken ze samenwerken!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:47

little_king schreef:
Over beter lezen gesproken dan zie je dat ik in een eerder bericht dat al aan heb gegeven dat het niet naar privé hoort.
Dus zelf even beter lezen :)

little_king schreef:
Ben ik de enige die vind dat het resterende bedrag overgemaakt moet

Dan had je ook gelezen dat je totaal niet de enige bent die vindt dat er wel gewoon betaald moet worden :O

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:49

maar ts zegt toch te willen betalen? ze vraagt alleen om een excuus op de manier waarop ze benaderd word

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:50

Liedje89: het beroep op maatwerk gaat hier niet op, omdat je vooraf geen koop hebt gesloten: je mag na afloop nog beslissen of je de foto's wel of niet afneemt.

Wat betreft de juridische kant: ik weet niet of je de foto's op die manier terug kunt sturen. Maar ik weet ook niet of je verplicht bent (wettelijk gezien) om achteraf een fout van de verkoper te herstellen. Ik betwijfel het eigenlijk... consumenten zijn in dat opzicht redelijk beschermd.
Het lijkt me meer een kwestie van coulance, van redelijkheid, dat je hun fout wilt herstellen omdat het op zich redelijk is om voor iets te betalen. Maar die coulance, die hebben ze ruimschoots verspeeld, dat is duidelijk.

Dan zou ik zeggen: koop gewoon terugdraaien, dan heeft niemand er oneigenlijk voordeel aan. Lijkt mij hier de redelijkste oplossing.

Foto's eerst kopieren lijkt mij een inbreuk op het auteursrecht, maar dat hangt er natuurlijk nogal vanaf, als de rechter zou oordelen dat je, ook zonder betaling van die overige 101,45, eigenaar bent van die foto's mag je ze natuurlijk best kopieren en daarna terugsturen. Zelf zou ik het niet doen, ik zou dat niet de juiste weg vinden. Maar of het juridisch verkeerd is, is de vraag lijkt mij.

Als je echt doelbewust foto's bestelt, inscant en dan weer terugstuurt, dan ben je de boel natuurlijk aan het belazeren. Dat bepleit niemand. Maar in deze omstandigheden ligt het wel iets anders.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:52

liedje89 schreef:
eilleen333 schreef:

Er is niet mis met de foto's alleen met de verkoopster :Y) dus volgens mij kan je ze dan echt niet zonder meer terug brengen, dat recht heb je niet perce in een fysieke winkel http://www.consuwijzer.nl/thema/een-pro ... 1984457489.

Bovendien is een foto een product wat speciaal voor jou gemaakt is dus met ruilen ligt dat ook weer anders, zou ook wel mooi zijn. Bestel twee dure afdrukken van een foto die online op lage resolutie en/of met logo's te zien is of in winkel die uberhaubt niet te downloaden zijn, scan ze thuis in en stuur/breng ze terug :$ Dan kunnen alle fotograven wel inpakken :)*

Maar volgens mij is de wet wel zo. Maar dat zou TS voor de zekerheid even moeten navragen. Kijk, als TS het geld er voor over heeft, dan kan ze het resterende bedrag overmaken. Het is aan het bedrijf om het netjes op te lossen (ik zou wat korting geven ivm het gedrag van dat meisje). Maar verder zie ik dan geen probleem.
Ik zou alleen voor zoveel geld geen twee foto's willen. Dus ik had ze in eerste instantie al niet meegenomen. Stel dat ik dat in een vlaag van verstandsverbijstering toch had gedaan zou ik ze eigenlijk wel willen retourneren omdat dit bedrijf in mijn ogen zeer onprofessioneel bezig is, en dan zou ik gewoon van de koop af willen zien.

Volgens mij moet dat volgens de wet kunnen. Zoiets is dacht ik in college over recht een keer gezegd. Maar dat college had een veterinaire basis, dus het kan best zijn dat ik geen gelijk heb.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:53

StalNollie schreef:
maar ts zegt toch te willen betalen? ze vraagt alleen om een excuus op de manier waarop ze benaderd word

Inderdaad, alleen is het bedrijf niet verplicht omdat te doen. Een beetje mens zou dat wel doen en een leuke korting geven ofzo. Maar het heeft denk ik weinig nut om aan te dringen op een excuus...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:54

Shadow0 schreef:
Foto's eerst kopieren lijkt mij een inbreuk op het auteursrecht, maar dat hangt er natuurlijk nogal vanaf, als de rechter zou oordelen dat je, ook zonder betaling van die overige 101,45, eigenaar bent van die foto's mag je ze natuurlijk best kopieren en daarna terugsturen. Zelf zou ik het niet doen, ik zou dat niet de juiste weg vinden. Maar of het juridisch verkeerd is, is de vraag lijkt mij.

Je bent nooit de eigenaar van de auteursrechten, tenzij je zelf de foto gemaakt hebt. Inscannen en terugsturen is dus idd schending van de auteursrechten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:57

Vjestagirl: kopieren voor eigen gebruik mag gewoon :) Je mag het alleen niet openbaar maken. Als je de foto's rechtmatig in bezit hebt mag je ze dus zelf inscannen, gebruiken als bureaubladachtergrond, kopieren, op je wc hangen of aan de muur in je kamer.
(En bij het maken van een portret in opdracht - waarvan ik zo niet durf te zeggen of dat zo is, heb je als gefotografeerde zelfs nog wat extra rechten: de portretrechten.)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:03

Als je de foto's rechtmatig in je bezit hebt ja, niet als je er niet voor betaald hebt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:04

ehhh... na de reactie die je nu hebt gekregen, dus zonder uit zichzelf excuus te hebben gemaakt, zou voor mij de kous af zijn en zou ik gezegd hebben niet meer te zullen betalen.
Hadden ze zelf maar goed met jou als klant om moeten gaan. Dat 1 medewerker zich zo gedraagt is al erg genoeg, als je als bedrijf / collega zijnde daar niet eens excuus voor wil maken ben je samen gewoon erg fout bezig.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:07

@manzano mijn excuses, het woordje bijna vergeten.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:08

Jeetje wat een verhaal.
Ik zou ze ook niet meer nodig hebben.
Wat zeiden ze van dat meisje dat ze je zo behandeld heeft?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:16

Yucca schreef:
Als je de foto's rechtmatig in je bezit hebt ja, niet als je er niet voor betaald hebt.

En dat is dus precies de vraag: of ze wel of niet rechtmatig in het bezit zijn. Dat gaat niet alleen om betalen, maar om de hele overeenkomst. De kans is groot dat de vergissing van de verkoper NIET door de koper hoeft te worden vergoed, puur juridisch. Grote kans namelijk dat als de koper de deur uitloopt de koop een feit is, omdat de verkoper er akkoord mee is gegaan. (Consument en bedrijf zijn hierin niet gelijk!)

Het lijkt mij wel gewoon een kwestie van fatsoen om te betalen, maar dan wel in redelijkheid. Dus door te erkennen dat het aardig van de klant is om moeite te doen om de fout van een verkoper te herstellen. Die redelijkheid heeft het bedrijf wel flink verspeeld inmiddels en dan zou ik ook geen behoefte meer hebben daar aan mee te werken. Moet je je klanten maar niet gaan bedreigen en dan zelfs nog geen excuus willen maken.

Mijn persoonlijke oplossing zou zijn: alles terugdraaien, alles op 0, niemand heeft er voordeel aan. Dat is wat mij betreft het meest redelijke.

Maar als je het echt helemaal juridisch wilt uitspelen, kan het ook zo zijn dat het rechtmatig is dat koper NIET de overige 100 euro hoeft te betalen. En dan mag ze met die foto's doen wat ze wil (behalve mogelijk openbaar maken, nogmaals, ik weet niet zeker of hier nu wel of niet portrertrecht op van toepassing is), dus inclusief kopieren en terugsturen naar het bedrijf.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:33

Shadow0 schreef:
Liedje89: het beroep op maatwerk gaat hier niet op, omdat je vooraf geen koop hebt gesloten: je mag na afloop nog beslissen of je de foto's wel of niet afneemt

Als je echt doelbewust foto's bestelt, inscant en dan weer terugstuurt, dan ben je de boel natuurlijk aan het belazeren. Dat bepleit niemand. Maar in deze omstandigheden ligt het wel iets anders..

Maar de TS heeft toch besloten de foto af te nemen er is dus wel degelijk een koop gesloten voor een product dat speciaal voor hen gemaakt is namelijk de afdrukken, de foto's zijn vrijblijvend gemaakt niet vrijblijvend afgedrukt die zijn pas afgedrukt toen een koop was gesloten waarschijnlijk.

Als ik TS was zou ik naar het juridisch loket bellen en vragen of je in zo'n geval tot betalen verplicht bent? Ik hoop voor haar van niet want ik zou zo'n bedrijf ook geen cent meer willen betalen, zeker niet zonder excuus :$. Maar je hebt best kans dat je nog wel moet betalen denk ik omdat het verschil tussen het afgesproken en het betaalde bedrag zo groot is gaat het toch duidelijk om een vergissing.

EDIT: foto's openbaar maken mag in principe sowieso niet zonder toestemming van de fotograaf. Met portretrecht heb je hoogstens het recht om publicatie tegen te gaan op het moment dat iemand een commercieel slaatje slaat uit jou hoofd of je image beschadigd, het geeft je nooit recht om iets met de foto's te doen zonder toestemming van de gene die het auteursrecht bezit.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:37

Nee Liedje, wat je nu zegt klopt niet. De insteek van dit soort bedrijven is dat ze kinderen voor weinig op de foto zetten. De eerste foto is gratis of kost maar 2,50, de rest van de gemaakte foto's moet voor betaald worden. De gemaakte foto's worden allemaal afgedrukt en naar de locatie van de fotoshoot gebracht, vaak een Albert Heijn o.i.d. . De klant ziet dus de foto's direct. Er wordt niets speciaal afgedrukt voor de klant. Alles wat niet afgenomen wordt, wordt vernietigd. Alles is geheel vrijblijvend dus.

TS, ik vind dat je het goed gedaan hebt zo. Als er niet eens een fatsoenlijk excuus van af kan, zou ik ook iemand van hogerhand willen spreken. Zo ga je niet met klanten om. Zelf zou ik de foto's al niet meer hoeven en zou ik ze zonder pardon terug sturen naar het postadres, met begeleidend schrijven dat je zwaar teleurgesteld bent in ze of zo.