Winterbanden/ zomerbanden/ 4 seizoenbanden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Re: Winterbanden/ zomerbanden/ 4 seizoenbanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:48

Ik rij al jaren op all weather banden rond met mijn tuinhuisje.
Wij wonen buitenuit waar niet gestrooit wordt en de weg naar stal is ook zo.
Nooit geen problemen gehad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:06

Hier mijn Fiat Fiorino afgelopen weekend ingeruild voor een Honda Jazz uit 2010, leuk wagentje wel :)

Alleen...bij de Fiorino had ik zowel zomer- als winterbanden, omdat ik op de zomerbanden anders niet eens van het erf af kwam bij sneeuw en ijs :P

Nu liggen er onder de Jazz nieuwe zomerbandjes, en ik wil toch wel wat zekerheid dat ik als het glad wordt, nog wel (veilig) de weg op kan, maar waar doe je nu goed aan...zouden All Weather banden genoeg grip geven of kan je dan toch beter niet gokken en gewoon voor winterbanden gaan...? :=

Heb eigenlijk helemaal geen zin in dat stomme wisselen van banden, maar wil wel een beetje budget-vriendelijk en betrouwbaar rond kunnen rijden :j Dat ik niet ineens vast sta omdat ik ergens niet weg kom :P

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:18

Ik had tot een paar terug ook geen winterbanden, totdat ze bij een auto zaten die we kochten, dus zomerbanden op lm velgen en winterbanden op lm velgen. Eerst hadden mijn man en ik zoiets van ach onzin maar we zijn daar allebei van terug gekomen. De winterbanden hebben meer grip dan de zomerbanden, en nee we rijden niet met een flut merk maar Michelins van allebei de sets. We wonen achteraf en ons bedrijf is ook op een van die weggetjes te vinden waar vaak niet word gestrooid. Mijn man heeft een tijdje met mijn auto gereden omdat ik niets kon en in het ziekenhuis lag, maar hij zegt ook dat hij veel meer grip heeft als hij onverwachts moet remmen of uitwijken. Ik ben blij dat ze er nu weer onder liggen.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:32

We hebben hier op 2 van de 4 auto's all weather banden liggen.
De andere twee hebben vorige week de winter bandjes erop gekregen.

Mijn eigen auto heeft ook all weather banden en ik ben er helemaal tevreden mee. Nooit problemen gehad terwijl we bovenop een stevige heuvel wonen met veel scherpe bochten. We hebben overigens nu ook al sneeuw liggen.

Voor het gele monster (klein busje, staat op zomer/winterbandjes) werd het ook echt tijd die had steeds minder grip door dat natte weer en die vorst aan de grond.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:44

Volgend jaar is mijn kleine scheurmonster ook toe aan nieuwe banden.
Maar ik zit er dan wel over na te denken om er misschien All weather banden onder te doen.
Ik rijd niet veel kilometers op dit moment, maar kan volgend jaar zo zijn dat hij weer elke dag moet rijden. Mijn ouders rijden al jaren met zomerbanden, ook in de winter. Maar wij rijden ook veel te weinig kilometers om te wisselen. Hij staat elke dag thuis en rijdt hooguit 80 KM in een week :o .
Mijn eigen auto rijdt bijna helemaal niks meer, omdat ik nu weer volledig naar school ga.

Maar zou ik er verstandig aan doen, om er volgend jaar richting de zomer all weather banden erom te zetten?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:21

Ik heb ook sinds een week de winterbanden er weer onder. Vlak voordat ik deze auto (mijn eerste) kocht, maakte mijn zus een schuiver met haar auto met zomerbanden. Dus ik ging sowieso voor de winterbanden. De winterbanden hebben hun eigen velgen, waardoor we zelf de zomer- en winterbanden kunnen wisselen.

De winterbanden geven me een fijn gevoel van meer zekerheid. Ik wil niet besparen op veiligheid.

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:11

Na bijna 12 jaar in mijn Peugot 106 rond gereden te hebben op gewone banden het jaar rond. Heb ik afscheid genomen en mijzelf getrakteerd op een Suzuki Vitara. Met een kudde paarden en een meute honden toch wel makkelijker. Bij de Vitara zaten zgan winterbanden. Dit weekend gaan ze erop (opslag en opleggen geen probleem gelukkig). Dankzij vriend lief. Ben benieuwd hoe ik ze ga ervaren. Ik wens overigens geen sneeuw een beetje is mooi. En deze auto zal bij de eerste vlokken niet spontaan in een slee veranderen. :D

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:16

Hier ook eerder geen winterbanden en gewoon de winter door op zomerbandjes.
Nu 3 jaar terug bij de nieuwe auto ook swinters op winterbanden en je merkt duidelijk het verschil. Ga ze er nu weer binnenkort opzetten. Vind het ideaal en zeker meer grip en veiliger.
Zomerbanden op de netter velgen en de winterbanden op de stalen velgen.
Ik raad het ook zeker aan.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:18

Mijn vriend is automonteur hij zegt het volgende:

- 4 seizoenen banden zijn prut (je hebt nooit optimale omstandigeheden van de banden in combinatie met het weer
- winterbanden zijn in de winter veiliger, maar zijn in de zomer te zacht waardoor ze dan veel te snel slijten, winterbanden moet je dus in de zomer eraf halen en vervangen door je zomerbanden zodat je zolang mogelijk doet met je bandjes...
- zomerbanden met een goed profiel zijn beter dan winterbanden met te weinig profiel maar goed dat is dan weer een open deur intrappen...

Daarbij is het magische antwoord zoek op marktplaats en gij zult vinden :P en dan ben je een stuk goedkoper uit :P

;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:20

Maar is dat dan een kwestie van ervaring (dus in de praktijk echt merken dat 4 seizoenen banden duidelijk minder grip geven en aanmerkelijk sneller slijten)...of gewoon napraterij van wat hem aangeleerd is en hij dagelijks hoort, vraag ik me dan af :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:26

Het ligt er natuurlijk wel aan wat je met je auto doet.
Voor snelweggebruik zullen de meeste al-wheather echt wel voldoen.
Als je regelmatig over besneeuwde wegen kronkelt of ongestrooide wegen over moet dan is het een ander verhaal. Ik heb het ook al een keer gepresteerd om met mijn 4x4 met winterbanden mijzelf vast te rijden in een berg sneeuw :+
Maar ik kan je verzekren dat ik met mijn zomerbanden dan een paar kilometer eerder al was uitgeschakelt.

Wat Ikke eigenlijk zegt als het nog eens goed lees is niet dat winter banden over-rated zijn, maar dat zomerbanden over-rated zijn.
dat geloof ik eigenlijk ook wel, ook al wissel ik ze wel trouw.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:29

Ervaring... Hij ziet genoeg auto's met verschillende type bandjes binnen komen om daar over te oordelen.. Vaak zijn het vaste klanten en weet je hoeveel km ze ermee rijden en wanneer ze nieuwe bandjes nodig hebben. Daarbij moeten monteurs vaak ook proefrijden met auto's als er problemen zijn :P hij rijdt dus regelmatig rond in allerlei verschillende auto's met verschillende type bandjes... En verschil is zeker te voelen

En nog een aanvullende conclusie; yukituki bandjes (cheapass crappy bandjes van vage merken moet je ook vanaf blijven...) Die laten vaak zwaar te wensen over kwa grip en slijtvastheid, zie onderzoeken consumentengids... Als je niet vertrouwt op het oordeel van iemand die dag in dag uit met auto's bezig is ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:37

Dus hij is daardoor wel overtuigd van winterbanden, begrijpelijk :j

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:39

Jip :) het is ook uiteindelijk niet veel duurder dan maar 1 setje zomerbanden... Je zomerbanden slijten immers ook minder snel :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:40

Het gaat mij meer om het irritante aspect van moeten verwisselen en een set banden in je schuur in de weg hebben liggen, heb daar echt een pesthekel aan al die zooi overal een plekje moeten geven :P

Snap ik dat je het kan laten bewaren in een garage maar dat vind ik dan weer een stukje kosten die ik liever niet heb, ben echt een zeikerd en een krent wat dat soort dingen betreft :')

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:53

Ik heb vorige winter op zomerbanden gereden, ging prima opzich, heb een Polo en er hoeft geen trailer of wat dan ook achter.

1x gedrift op een gewone weg terwijl er tegenliggers aankwamen, lang leve de verhoging anders was het de sloot in geworden :oo .

Tweede incident was echt heel stom. Onderweg naar de verjaardag van m'n schoonmoeder, het sneeuwde voor het eerst. Groooooote vlokken. Ik reed op een asfalt weg en die ging dan met een brug over een kanaaltje heen in zo'n S-slinger. Ik was alleen vergeten dat die gehele slinger en brug van klinkers waren en dus spekglad. Begon te laat met remmen en sturen waardoor ik zo de andere kant op gleed tegen een paaltje aan. Spatbord naar de kl0ten en ook een lamp. Zat vast in de sneeuw maar na wat heen en weer wrikken reed ik er uiteindelijk weer uit. 3 km verderop lag geen vlokje sneeuw! Mando zal de plek wel kennen want het is (vlakbij) haar woonplaats.

Deze winter ga ik wel op winterbanden. Is uiteindelijk toch goedkoper dan m'n mooie lichtmetalen velgen beschadigd door stoepjes en spatborden vervangen (en in de juiste kleur vinden).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:54

Neon schreef:
Ervaring... Hij ziet genoeg auto's met verschillende type bandjes binnen komen om daar over te oordelen.. Vaak zijn het vaste klanten en weet je hoeveel km ze ermee rijden en wanneer ze nieuwe bandjes nodig hebben. Daarbij moeten monteurs vaak ook proefrijden met auto's als er problemen zijn :P hij rijdt dus regelmatig rond in allerlei verschillende auto's met verschillende type bandjes... En verschil is zeker te voelen

En nog een aanvullende conclusie; yukituki bandjes (cheapass crappy bandjes van vage merken moet je ook vanaf blijven...) Die laten vaak zwaar te wensen over kwa grip en slijtvastheid, zie onderzoeken consumentengids... Als je niet vertrouwt op het oordeel van iemand die dag in dag uit met auto's bezig is ;)

Natuurlijk is er verschil, maar als ik zie dat mijn BF Goodridge AT banden (formeel een winterband) gewoon zonder problemen 150.000km mee gaan, dan verwijs ik dat slijtage-verhaal naar het rijk der fabelen!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:19

Ik geloof dat ik nog old school Michelin SnoTrac3's eronder heb liggen. :=

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:26

Doodeng die mensen met zomerbanden als het spekglad is!
Daarnaast zijn ze niet alleen zelf de klos bij een ongeluk, maar brengen ze ook bewust hun mede weggebruikers in gevaar. Ik lach me altijd rot om die mensen met zomerbanden die in de winter amper voor het stoplicht weg kunnen rijden, of zowat de rotonde afschuiven. Maar stiekem vind ik het ook wel erg associaal. Van mij mag het verplicht gesteld worden om banden met genoeg profiel te hebben in winterse omstandigheden, net zoals in Duitsland.

Ik ben de afgelopen paar winters heel blij geweest met goede 4 seizoensbanden. Hoef ik toch niet twee keer per jaar te verwisselen, maar kan ik wel veiliger rijden dan met zomerbanden.
Het eerste wat wij altijd doen als we een auto kopen is de zomerbanden eronder weg halen en 4 seizoensbanden eronder. Ook als de andere banden net 2 maanden oud waren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:02

_suus19_ schreef:
Doodeng die mensen met zomerbanden als het spekglad is!
Daarnaast zijn ze niet alleen zelf de klos bij een ongeluk, maar brengen ze ook bewust hun mede weggebruikers in gevaar. Ik lach me altijd rot om die mensen met zomerbanden die in de winter amper voor het stoplicht weg kunnen rijden, of zowat de rotonde afschuiven. Maar stiekem vind ik het ook wel erg associaal. Van mij mag het verplicht gesteld worden om banden met genoeg profiel te hebben in winterse omstandigheden, net zoals in Duitsland.

Ik ben de afgelopen paar winters heel blij geweest met goede 4 seizoensbanden. Hoef ik toch niet twee keer per jaar te verwisselen, maar kan ik wel veiliger rijden dan met zomerbanden.
Het eerste wat wij altijd doen als we een auto kopen is de zomerbanden eronder weg halen en 4 seizoensbanden eronder. Ook als de andere banden net 2 maanden oud waren.

De propaganda van de bandenfabrikanten heeft z'n werk gedaan.......

Ik stuur onze oer-Pinda 4x4 probleemloos de winter door op Michelin Energy bandjes. en erger: ik stuur erop dat ie een beetje driftend de bocht doorgaat; dan krijg ik dat ding tenminste de bocht door.......

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:24

Als je eenmaal rijdt dan is het allemaal niet zo'n probleem met zomerbandjes: gewoon een beetje voorzichtig zijn en anticiperen :j

Maar mij gaat het meer om het weg kunnen rijden van een schuin parkeerplekje of put in de weg ofzo, daar ben ik de boot wel mee in gegaan met zomerbandjes :P

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:38

Of ook een mooie, zware auto's met relatief weinig vermogen zoals een (oudere) Prius die bruggetjes niet meer opkomen zonder een flinke aanloop :=

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:52

Het punt met zomerbandjes is, zoals met de meeste situaties die op het randje zitten. Zolang het goed gaat, gaat het goed. Alleen als het fout gaat, is het risico dat het dan ook echt fout heel groot.

Het is net als die mensen die met neckrope buiten gaan rijden met hun paard (dus zonder hoofdstel). Zolang het goed gaat, gaat het goed. Maar als het fout gaat, heb je ook direct wel heel weinig in te brengen.

Winterbanden (of all-weather banden)/hoofdstel (bitloos of met bit) voorkomt niet altijd dat het bij fout gaan, echt fout gaat. Maar het geeft wel meer kans om het met een sisser af te laten lopen doordat je sneller weer controle hebt en minder snel de controle kwijtraakt.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:00

Onder mijn auto heb ik jaar rond winterbanden.
Mocht hij langer meegaan heb ik nog een reserve set liggen (oude auto).

De ander auto heeft zomer en winter. De winterbanden zijn er vorige week onder gegaan. net op tijd wan we hebben nu sneeuw.

Met zomer banden kun je het hier vergeten bij winterse omstandigheden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 02:30

Bagheera_206 schreef:
Ik rij helaas een voorwiel aangedreven auto... Als ik later groot ben wil ik een Vollie met AWD of een Vrijlandertje lijkt mij ook wel wat. :+

Denk je erom dat die Vollie met AWD niet volledig AWD is :D Die is eigenlijk voorwiel aangedreven, en pakt de 4x4 alleen maar (automatisch) als het echt nodig is. En ik heb dat omschakelen naar 4x4 nog maar 1 keer gehad in mijn Vollie :j Toen ik een keer de natte berm in moest.

Vandaag voor het eerst met de winterbandjes gereden. Moest echt even weer wennen aan het extra geluid :+

Kwam ook nog dit plaatje tegen op FB. Moest er wel om lachen :D

Afbeelding