Samen het huis uit; kopen of huren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Samen het huis uit; kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:24

En toch zou ik ook een advies gesprek bij de hypotheek man aanvragen :)
Dan kun je goed vergelijken :)

Ik schrok van de lage maandlasten namelijk :')

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 17:28

Ga ik ook doen :) Maar we gaan toch eerst huren, hebben daar net de voordelen van in gezien dus eerst maar kijken hoe het allemaal gaat straks :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:37

Snapte ik inderdaad hoor dat jullie al een poosje aan het denken waren, maar dan toch lekker doortastend hoor dat je in de praktijk ook vlotjes verder gaat +:)+

Ach, al wil je over 3 maanden wat gaan kopen, je zegt je huur op, pakt je spullen vast en bent weg :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:40

Dat is het voordeel van huur inderdaad :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:50

Als zo lees zie wel dat nogal mensen fout in gaan doordat ze vergeten dat koophuis meer kost dan alleen de rente. Je krijgt ook de kosten er bij van onderhoud, c.v. installatie, enz.

Bij huur moet weer opassen dat je niet te veel verdient, en zo doende niet in aanmerking komt voor sociale huur.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:54

Joram schreef:
Als zo lees zie wel dat nogal mensen fout in gaan doordat ze vergeten dat koophuis meer kost dan alleen de rente. Je krijgt ook de kosten er bij van onderhoud, c.v. installatie, enz.

Bij huur moet weer opassen dat je niet te veel verdient, en zo doende niet in aanmerking komt voor sociale huur.

Vergeet niet de hypotheekrente aftrek nu nog erbij :)

Al met al ben ik echt goedkoper uit dan huur, bij huur zit vaak servicekosten.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 18:37

Servicekosten zijn in ons geval nog geen €6,- per maand :)

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 18:38

pmarena schreef:
Snapte ik inderdaad hoor dat jullie al een poosje aan het denken waren, maar dan toch lekker doortastend hoor dat je in de praktijk ook vlotjes verder gaat +:)+

Jaaa ik heb jullie niet voor niks aan het werk gezet hoor, om tips en verhalen hier te posten :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:37

Wel spannend, wie weet zit je dit jaar nog in een eigen huisje dan :):)

Mag ook wel eens ook zachtjes aan zeg, 26, jullie hebben dapper volgehouden thuis :+

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 21:50

pmarena schreef:
Mag ook wel eens ook zachtjes aan zeg, 26, jullie hebben dapper volgehouden thuis :+

:D :D

Ach, we hebben beide niks te klagen thuis. Het afgelopen half jaar heb ik ook het rijk (zo goed als) voor mij alleen gehad. Dit ivm het seizoenswerk van mijn ouders, ze runnen het hele camping seizoen een camping winkel. Ik heb nooit zoiets gehad van, 'ik moet hier weg!'. Maar nu mijn vriend en ik beide werk hebben, willen we toch wel graag samen een stekje.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:52

Herkenbaar ts! Ik ben ietsje ouder nog :')

Lekker kunnen sparen in ieder geval :D

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:00

Zo, nu heb ik ook even de tijd om te reageren. :D :D

Het zou uitermate onverstandig zijn om direct een huis te kopen als je nog nooit (met elkaar) samen hebt gewoond. Ik hoorde laatst nog een verhaal van iemand die al 4 jaar samen was met haar vriend, toen ging samenwonen en vervolgens binnen 2 maanden weer op het ouderlijk nest was. Dan wil je ook geen koophuis hebben, trust me. Je leert iemand op een compleet andere manier kennen als je gaat samenwonen. Je komt sneller aan een koopwoning dan eraf. :')
Rustig aan elkaar leren kennen en rustig aan kijken naar de mogelijkheden van een koopwoning.

Mijn advies is dus om te gaan huren, maar daar waren jullie al over uit. Ik ben heel benieuwd hoe het morgen is!! Veel succes. :D

Hou je er trouwens wel rekening mee dat bij bepaalde woningstichtingen hier in het noorden een minimale huurperiode is?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:05

(Wij hebben juist bewust voor die koopwoning gekozen, ook al hebben wij nog nooit samen gewoond; ja wel periodes 24/7 samengeleefd (én primitief gekampeerd bij -10 in een mini tentje) in een van de ouderlijke huizen als oppas. Maar als je elkaar na al die jaren niet kent, de gewoontes niet weet en de ergernissen niet kent, zit er sowieso iets niet goed :') ik weet met wie ik ga samenwonen haha, ik weet dat hij elke ochtend zijn glas laat staan op tafel na het ontbijt (en gebruikte glazen waarin hij karnemelk doet niet omspoeld...), hij weet dat ik de chocovlokken chronisch vergeet op te ruimen, dat ik stofzuigen haat en hij de was doen vreselijk vind :') en dat hij een ramp is om boodschappen te doen zonder lijstje en ik na het werk te lui ben om te koken haha. Ik zou zo morgen met hem trouwen als het kon <3 )

Ts, ben benieuwd hoe het huisje is! Hopelijk een schot in de roos!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 07:26

vuurneon schreef:
(Wij hebben juist bewust voor die koopwoning gekozen, ook al hebben wij nog nooit samen gewoond; ja wel periodes 24/7 samengeleefd (én primitief gekampeerd bij -10 in een mini tentje) in een van de ouderlijke huizen als oppas. Maar als je elkaar na al die jaren niet kent, de gewoontes niet weet en de ergernissen niet kent, zit er sowieso iets niet goed :') ik weet met wie ik ga samenwonen haha, ik weet dat hij elke ochtend zijn glas laat staan op tafel na het ontbijt (en gebruikte glazen waarin hij karnemelk doet niet omspoeld...), hij weet dat ik de chocovlokken chronisch vergeet op te ruimen, dat ik stofzuigen haat en hij de was doen vreselijk vind :') en dat hij een ramp is om boodschappen te doen zonder lijstje en ik na het werk te lui ben om te koken haha. Ik zou zo morgen met hem trouwen als het kon <3 )

Ts, ben benieuwd hoe het huisje is! Hopelijk een schot in de roos!

Bij ons ook hoor, je weet toch waar je mee gaat samenwonen? Ik heb geen nieuwe dingen geleerd over hem toen we gingen samenwonen zoals iedereen zegt. Het was ook niet wennen, ik heb hem ook niet op een compleet andere manier leren kennen :n het was gewoon alsof ht nooit anders geweest was toen wij samenwoonden :+: wat mij betreft moet je iemand gewoon goed leren kennen vóor je gaat samenwonen :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 08:02

Ik ben ook geen skeletten in de kast tegengekomen zeg maar, maargoed gezien het toch heel erg vaak gebeurt is het wel zo verstandig om toch even redelijk risico-loos te kunnen wennen aan het samenwonen.

Al is het alleen maar omdat je van daar uit op je gemakje heel weloverwogen kunt gaan zoeken naar de perfecte koopwoning :j

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 08:31

Het is heel verstandig om eerst te gaan huren. Geen stress van verborgen gebreken, voor het eerst echt samenwonen e.d. En je kan even ervaren hoe het is om een 'eigen' huisje te wonen. Je krijgt ook een ander beeld van je ideale huis (althans, dat had ik).

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:47

Jolliegirl schreef:
Wij gaan kopen.

Je betaald aan hypotheek haast net zoveel als aan huur..
Hypotheek steek je nog in je eigen investering, huur gooi je zeg maar weg.. Je bouwt er niets mee op.

Dé voornaamste reden voor ons om te gaan kopen.

Tsja was dat maar waar...
De huizenprijzen zijn de afgelopen jaren flink gekelderd, dus eigenlijk gooi je momenteel nog veel meer geld weg met een koopwoning. De kans dat je nu je hypotheek terug krijgt voor een woning die je 5 jaar geleden hebt gekocht is helaas niet zo groot. Je gaat flink 'nat' mocht je je woning dus weer kwijt willen. Ik heb dit in mijn directe omgeving helaas meerdere malen zien gebeuren.
Dus huren is best verstandig, totdat je weet wat je beide echt wilt en dan lekker wat kopen en er heel wat jaartjes blijven wonen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:53

Enige voordeel van kopen is/was voor mij: ik kon kopen wat ik zelf echt leuk vond, en zat niet vast aan keuze uit huurwoningen en ik betaal een stuk minder hypotheek dan wat ik aan huur zou betalen.

Verder... ppfftt... dure grap dat kopen. *sprak zij die net een nieuwe cv ketel heeft moeten kopen*

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:53

Verstandig dat jullie gaan huren!
Dat huren geld weggooien is, is i.m.o. echt onzin. Hoor het vaker hoor, maar komt volgens mij voornamelijk door omgeving (ouders etc) die voor 20000 gulden een huis kochten vroeger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:55

Als ik kijk naar onze eigen situatie, ben ik ook erg blij dat we zijn gaan huren. We betalen nu voor ons nieuwbouwhuis (en toevallig ook ons droomhuis) minder aan huur, dan dat we aan hypotheek zouden betalen wanneer we hem zouden kopen, exact hetzelfde huis stond aan de andere kant van het plein namelijk te koop, alleen dan 2 jaar oud). En dat in de particuliere sector :) Uiteindelijk, als het huis ouder is, willen we hem overkopen.

Vind het voor jullie ook een goede eerste stap, lekker huren en van daaruit verder kijken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:09

Jans, Dan hebben jullie wel erg veel geluk, maar als ik hier kijk betaal je vaak meer aan huur, of woon je gewoon kleiner, en heb je veel minder keuze

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:10

Ik besef me ook erg dat we flink geluk hebben met dit huis :) loont over het algemeen heel erg om, als je wil huren maar niet sociaal mag huren, te kijken naar nieuwbouwprojecten, of daar huur aangeboden wordt :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:21

Lynn_Nikita schreef:
Jans, Dan hebben jullie wel erg veel geluk, maar als ik hier kijk betaal je vaak meer aan huur, of woon je gewoon kleiner, en heb je veel minder keuze

Inderdaad. Zeker als je met huur net boven de toeslaggrens zit, betaal je makkelijk 650 tot 700,- huur.
Mijn hypotheek is nog geen 450,- Daar is weinig huurhuis voor te vinden denk ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:21

Voor 450 euro hypotheek lijkt me ook weinig koophuis te vinden...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:23

Hangt ook heel erg van de regio af, en wanneer het huis gekocht is natuurlijk. Mijn ouders betalen ook niet veel voor de hypotheek, hun huis is net zo groot als het mijne, hun hypotheek de helft van mijn huur :+ (140 m2). Enige verschil is dat het huis al 26 jaar in zijn bezit is, en ik net een half jaar in mijn huis woon :D