Uit huis gaan, hoe moet dat nou?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Uit huis gaan, hoe moet dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:13

san87; De onderneming an sich zou je nog kunnen zeggen "tis het waard" maar de kosten zijn ook niet min, naar wat ik lees.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:18

Ayasha schreef:
san87; De onderneming an sich zou je nog kunnen zeggen "tis het waard" maar de kosten zijn ook niet min, naar wat ik lees.

Het kost belachelijk veel :). Ik bedoel meer te zeggen dat ik denk dat haar vader wel weet wat hij wel of niet als bouwgrond kan verkopen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:22

Maar vader die boer is en zijn inkomsten dus uit die grond haalt en dat ook kan bewijzen, mag daar vermoedelijk ook "gewoon" op bouwen (enfin dat is ook iets minder simpel dan ik het hier stal maar jij begrijpt vast wat ik bedoel)
Echter, veranderd deze grond van eigenaar (TS) dan moet TS dus lijkt me ook als agrariër aan de slag en de nodige bewijzen kunnen voorleggen en dat is zowel administratief als financieel "gene kattenpis" als ik goed gelezen heb. :)

En als de grond van pa blijft, dan kan ze net zo goed een uit de kluiten gewassen tuinhuis in de tuin zetten en daar een leuk woonplekje van maken of gewoon thuis blijven wonen lijkt me. Is goedkoper en sneller als je het mij vraagt.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:47

Klopt, dat is ook precies wat ik de eerste keer al aandroeg als optie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:48

Voor een tuinhuis heb je ook een niet makkelijk te verkrijgen vergunning nodig... Hier althans wel, en wij kregen hem niet. Maar weet niet of dat per gemeente verschilt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:49

Jep maar daar leek ze niet zo blij mee en de andere opties lijken me niet echt haalbaar... Mja.. Sowieso als je niet kan werken en dan nog een hele hoop eisen wil stellen aan het huis en je buren denk ik dat je jezelf gewoon vast zet.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:54

Ayasha schreef:
Jep maar daar leek ze niet zo blij mee en de andere opties lijken me niet echt haalbaar... Mja.. Sowieso als je niet kan werken en dan nog een hele hoop eisen wil stellen aan het huis en je buren denk ik dat je jezelf gewoon vast zet.

Daarom. Een eigen huisje is zeker haalbaar, maar niet met de eisenlijst van TS.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:54

Oei! Ik snap je gevoel dat je je ouders bent ontgroeid. Maar in deze situatie de deur uit gaan is denk ik niet helemaal realistisch (als je zonder al te veel zorgen naar een mooie plek over wilt gaan).

Bedenk je wel dat er bij een huis bouwen veel kosten komen. Bijv een eventuele bestemminsplanwijziging. Dat kan behoorlijk in de papieren lopen.
Ik weet niet wat de huizenprijzen zijn daar waar jij wilt wonen. Maar een rijtjeswoning huren is redelijk duur hier in de buurt. Als je een indicatie wilt kun je me pben, dan kan ik je laten zien wat ik betaal aan lasten voor een tussenwoning.
Heb je goed gespaard voor een uitzet? Is het haalbaar om nu te sparen voor een inboedel?

Even iets anders: ik heb weinig ervaring met leren/autisme. Is werkend leren niet iets voor je? Je leert dan enkel in de praktijk door meteen aan het werk gezet te worden.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:04

Ik ben net 23 en ik stond 4,5 jaar ingeschreven en heb met veel mazzel in de zomer periode een appartementje kunnen bemachtigen terwijl het echt enorm verouderd is. Ze gaan later dit jaar renoveren dus heb dan als het goed is een jaar zonder verwarming en met een gaskachel, geiser, verouderd toilet/douche/keuken gezeten. Het is heel gehorig, je hoort het als mensen de trappenhal binnen komen, als de bovenbuurman snurkt/plast. Maar dat zijn geluiden waar je allemaal aan went en waar ik nu bv gewoon doorheen slaap. Zolang hij verder z'n gemak houd snachts zodat ik kan slapen. Je hoort je aan elkaar aan te passen.

Ik kan het alleen betalen gelukkig en ben heel blij dat ik überhaupt zo jong een plek voor mezelf heb. Bij mijn volgende plek word ik veeleisend maar voor nu, heel blij dat ik iets heb.

Ik denk ook niet dat het helemaal realistisch is met de eisen die je hebt en de situatie waarin je momenteel verkeerd. Inderdaad inschrijven bij de sociale woningbouw en tot die tijd een kamer/studio/anti kraak huren en zorgen dat je geen eigen voordeur hebt en je inschrijf tijd behouden word.
Ik snap dat het vervelend is als je plek bijvoorbeeld gehorig/wat verouderd is. Maar inprincipe zou het van tijdelijk aard zijn tot je uiteindelijk lang genoeg ingeschreven staat voor een huisje. Dus hoe sneller je inschrijft hoe eerder je de mogelijkheid hebt. In Eindhoven duurt het heel lang voordat je echt een huis hebt, lees een jaar of 8 jaar, maar in nabijgelegen kleine dorpjes is dat met een jaar of 3 wel mogelijk. Dus misschien daar ook naar kijken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 10:05

Willeke: werkend leren zou juist een probleem gaan worden denk ik. Ik kan heel goed de theorie onthouden maar de praktijk gaat juist altijd fout.

Chantal: de situatie die jij noemt daar kan ik juist niet tegen, ik wen daar niet aan. Ik heb 2 jaar op kamers gewoond een daar had ik ook een gehorig plekje; ik kan het niet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:46

Ik heb niet alles gelezen, maar haak even in op het appartemen/huis-gedeelte.

Ik heb jaren gewoond in een appartement/flat. Buren naast, boven en onder. We hoorden echt NOOIT wat van de buren. Dikke betonnen muren, degelijke bouw. Echt ideaal.
Sinds enige tijd zijn we verhuisd naar een hoekwoning....... en ik hoor van alles van de buren..... hoesten, de wc, de vogel etc. etc.

Kortom, ga vooral woningen bekijken en bekijk hoe ze gebouwd zijn. Een appartement hoeft helemaal niet gehoriger te zijn een gewone woning. Er zijn momenten dat ik echt heeeel graag terug wil naar ons oude flatje en de stilte :') :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:32

antje_vip schreef:
Willeke: werkend leren zou juist een probleem gaan worden denk ik. Ik kan heel goed de theorie onthouden maar de praktijk gaat juist altijd fout.

Chantal: de situatie die jij noemt daar kan ik juist niet tegen, ik wen daar niet aan. Ik heb 2 jaar op kamers gewoond een daar had ik ook een gehorig plekje; ik kan het niet.

Hoe zie jij je toekomst eigenlijk? :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:34

Ayasha schreef:
Hoe zie jij je toekomst eigenlijk? :)

Daar ben ik ook benieuwd naar. Je roept alleen maar wat je niet kunt, maar wat kun je wel?
Je zult toch concessies moeten doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:41

Ik begrijp dat het allemaal niet zo simpel is, zeker een onzichtbare "beperking" (mag ik het zo noemen?) maakt het des te moeilijker omdat er geen begrip voor is. Dus zie mijn vraag niet als een aanval, ik begrijp echt dat het moeilijk is. :)
Maar ik vraag me gewoon af wat je wil later en hoe je dat zou willen bereiken. :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 11:49

Ik zie mijn toekomst nog niet... ik heb geen idee wat ik wil, wat ik kan, etc. Ik zit in een twintigercrisis :=

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:50

Dan is het waarschijnlijk handiger om dat eerst eens voor jezelf op een rijtje te zetten :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:53

Dat vraag ik me af. Soms is het helemaal prima om gewoon met kleine (of niet zo heel kleine stappen) te beginnen. Op jezelf gaan wonen kan een hele prima eerste stap zijn.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:54

Dat vind ik dan wel weer een vrij grote stap. Als TS niet in staat is om op eigen terrein te gaan wonen, dan zal ze toch een vorm van inkomsten moeten vinden om een ander huisje/appartement te bekostigen. Dat bedoel ik eigenlijk :)

Gefeliciteerd trouwens, Shadow :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:56

Dat idee kreeg ik al en ik ben het met cayenne eens.
Misschien moet je eerst een idee krijgen van wat je nu precies wil en/of dat haalbaar is. En als je daar een idee van hebt, verder kijken. Anders zit je straks misschien vast in een situatie, waardoor je je éigenlijke dromen niet kan najagen. Dat zou jammer zijn toch?
Je hebt een heel leven voor je, ik weet (ben ook vooraan in de 20) dat "wij twintigers" de neiging hebben om vooruit te willen stormen want dat gevoel zit nu eenmaal in onze jonge, energieke hersenen en lichamen, maar beter zouden we even de tijd nemen om ter plekke te blijven trappelen en even kijken welke richting we precies willen uit stormen. ;)
Dat voorkomt dat we straks vast zitten op een éénrichtings-straat en we tot de conclusie komen dat we eigenlijk zouden moeten kunnen om keren...

Degene die verzon dat stilstaan, per definitie achteruitgang is, heeft beslist nog veel moeten leren er na. :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:00

Idd Ayasha, juist om te voorkomen dat je straks in een situatie zit waarbij je straks in de knoop komt (of erger) is het handig om eerst goed uit te stippelen wat je graag wilt en of het haalbaar is. Dat voorkomt teleurstellingen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:47

En dat je weet wat je wil, betekent nog niet dat je het met sprongen moet doen, van daaruit kan je het nog stapje voor stapje doen zoals Shadow heel verstandig aan raadt.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:34

_Daniella schreef:
Ik vind 2000,- echt weinig voor alles :=

Vind ik ook!! Ik wil per se alles nieuw (wel gewoon Ikea/Leen Bakker) en zit nu tegen de 3000 aan en dan heb ik nog geen elektronica. Maar goed, daar heb ik voor gespaard.

TS: wat zou jij zelf het allerliefst willen? En waar ben je eventueel bereid om wat op in te leveren?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:43

Ik denk ook dat het niet haalbaar is, maar weet weinig van huur toeslag enz dus kan je daar niet echt mee helpen.
Wel kan ik je vertellen dat er wel degelijk appartementen bestaan die niet gehorig zijn.
Zelf woon ik in een appartement op de 5de verdieping, dit houdt in dat ik rondom buren heb, echter hoor ik hier nooit iets van en dit terwijl de buurman een baby heeft!
Ik moet er wel bij zeggen dat het een redelijk nieuw (2007) goed geïsoleerd appartement is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:11

Aranel schreef:
_Daniella schreef:

Vind ik ook!! Ik wil per se alles nieuw (wel gewoon Ikea/Leen Bakker) en zit nu tegen de 3000 aan en dan heb ik nog geen elektronica. Maar goed, daar heb ik voor gespaard.

TS: wat zou jij zelf het allerliefst willen? En waar ben je eventueel bereid om wat op in te leveren?

Dan doe je wel heel onzuinig hoor.. :=

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:19

Aranel schreef:
_Daniella schreef:

Sparen? Wat is dat? :o?