Even een boompje opzetten: boom van de overburen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: Even een boompje opzetten: boom van de overburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 14:39

Je kunt op de site van jouw gemeente in de zgn Bomenverordening kijken, wanneer precies een vergunning nodg is en wanneer de geweigerd wordt. ;)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 14:41

simodi schreef:
" Het omhakken of rooien van bomen is niet zomaar toegestaan. Hiervoor heeft u een vergunning nodig. Ook stevig snoeien valt hieronder. Kleine bomen of struiken mag u wel zonder vergunning verwijderen, maar grotere niet. Ook heeft u voor het kappen van bepaalde soorten bomen en/of bomen in bepaalde gebieden een omgevingsvergunning nodig. Vroeger heette deze vergunning de kapvergunning.
Er kunnen meerdere redenen zijn om een vergunning aan te vragen, zoals:
- De boom vormt een gevaar voor de omgeving.
- De boom zorgt voor erg veel schaduw of belemmert het zicht.
- De boom moet gekapt worden vanwege onderhoud in de omgeving. "

Schaduw is dus een goede reden om een boom te willen kappen en daarvoor vergunning aan te vragen.

In de regels van mijn gemeente staat juist dat er over het algemeen GEEN kapvergunning wordt afgegeven als er sprake is van belemmering van zicht of lichtinval.
Goede redenen zijn: Ziekte, beschadiging, bouw, sloop, bodemsanering.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 14:42

simodi schreef:
Je kunt op de site van jouw gemeente in de zgn Bomenverordening kijken, wanneer precies een vergunning nodg is en wanneer de geweigerd wordt. ;)

Ga ik eens doen, dank je.

Vergunning kan onder meer worden geweigerd i.v.m. de waarde voor de leefbaarheid, waarde voor het stadsschoon, waarde voor natuur- en milieu en landschapsschoon.

Of deze boom daaronder valt is natuurlijk aan de gemeente. Tamelijk ruim te interpreteren begrippen.
Laatst bijgewerkt door jiehaaa op 08-06-13 15:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 14:46

jiehaaa schreef:
Boras schreef:
Ts heb je geen houten meubelen staan omdat je zo begaan bent met de bomen?

Ik hou ook van bomen en natuur. Maar er zijn ook andere belangen. Als er nu een andere mooie boom voor wordt gepland. Ik denk namelijk dat er ten bate van jouw inrichting of wat dan ook wat van jou is ook wel een boom gesneuveld is. Principes zijn goed, maar redelijkheid ook.

Dat eerste stukje van je reactie vind ik een aparte opmerking, no offense.

Ik heb geen idee of ze iets anders willen planten, zoals ik al zei waren ze meteen weg. Dus dan blijft er toch weinig gespreksstof over?

Zeker no offense, ook niet van mijn kant :)

Je schreef over het kappen van een oude boom of van gezonde bomen. Dat je daar tegen bent.
Toen vroeg ik me dus af of je daarin zo principieel bent dat je zelf geen gebruik maakt van hout, zodat er voor jou geen oude en/of gezonde bomen zijn gekapt.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 15:00

@Boras: ik ben geen boomknuffelaar of milieu activist. En ik heb ook wel wat hout in huis. Weinig nieuw hout, meeste dingen hebben al een eigenaar gehad voor mij. Ik vind het wel erg zonde dat er tropische regenwouden gekapt worden en dat snelwegen door natuurgebieden worden aangelegd. Desalniettemin rij ik ook graag auto over een goede asfaltweg.

Dus is het hypocriet dat ik het zonde vind dat deze boom misschien het veld moet ruimen? Misschien wel.

Maakt bovenstaande dat ik mijn mening moet herzien? Ik vind van niet. Het blijft zonde van deze specifieke boom die naar mijn mening zoveel toevoegt aan het straatbeeld.

Ik vind het ook zonde als gezonde bomen worden gekapt, vooral als ze al oud zijn. Dit is voor het eerst dat ik zelf met zoiets te maken krijg. En dan komt het ineens heel erg dichtbij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:03

Bij ons op het erf stond een gigantische naaldboom, ding was minstens 15 meter hoog, stond heel handig precies midden op het erf en domineerde de hele omgeving. Dan heb ik het nog niet over de ellende van de vallende naalden en de lagen vuil van de vorige bewoners die tussen de oude naalden lagen (mc Donalds doosjes, blikjes bier etc.)
We hebben niks geinformeerd in de buurt, gewoon vergunning gevragd, gekregen. Er moet een hoogstamboom teruggeplant worden, maar niet per se op die plek. Als mijn erf opnieuw aangelegd wordt (meer tuin, oprit verleggen, op de plek van de boom komt een parking met een begroeide carport,..) dan plant ik naast de oprit bolcatalpa's en er staat bij het stukje gazon wat al aangelegd werd nu een gouden krulwilg want die vind ik WEL mooi.

Mijn huis, mijn erf, ik moet er wonen, ik moet er tegenaan kijken. Willen mensen een naaldboom dan knallen ze zelf met kerst hun boompje maar in hun tuin hoor!
Maar het eerste wat iedereen zei was: tjee, jullie hebben eigenlijk best een groot stuk grond _/-\o_

(had ik de vergunning niet gehad dan had ik idd de boom per ongeluk laten verongelukken :+ )

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:13

Wij hadden een giga Ceder in de tuin toen we hier kwamen wonen, dat was een van de eerste dingen die we omzaagden nadat het koopkontrakt getekend was en we er kwamen te wonen. Daar laat je een huis toch niet om overgaan? Niemand wat gevraagd, er staat nu een prachtige Lijsterbes. :D Snap totaal niet waarom je toestemming van je overburen hebben moet om een boom te kappen. Zulke grote bomen horen niet in stadstuinen, ik geef ze groot gelijk dat ze hem weg willen hebben. Alleen al de rotzooi die er ieder jaar uit komt................... lekker alles in je tuin en de goten.
Het is nu ook een heel stuk lichter in huis. +:)+

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 15:16

Het is ook wel makkelijk praten vanuit mijn positie, dat realiseer ik me terdege. Ik heb vooral plezier van de boom.

Ik begrijp alleen niet dat die mensen niet voorafgaand aan de koop deze vraag hadden gesteld als het zo belangrijk voor ze is. Hoewel... Dat moet ik terugnemen. Ik ben ook wel eens onaangenaam verrast na de koop van een huis.

Mijn vorige buren hadden sportduiven. Die hadden ze al voordat wij er gingen wonen. Wat heb ik die krengen vervloekt, nooit verwacht dat ik daar zoveel overlast van zou hebben. Getracht goede afspraken te maken met mijn buren, maar dat bleek uiteindelijk onmogelijk. Tsja, dan kan ik wel blijven klagen, maar ik had me ook vooraf in de materie kunnen verdiepen. Dan was ik daar nooit gaan wonen. De buren dwingen om hun duiven weg te doen vond ik niet fair, die hadden ze al zo lang als ze daar woonden. Kom ik als nieuwkomer even eisen dat ze ermee stoppen. Nee, zo ben ik niet. Onderling goede afspraken maken had ik nog wel op gehoopt. Ik heb het zo goed mogelijk geaccepteerd. Had ik mijn huiswerk maar beter moeten doen vooraf.

Uiteindelijk verhuisd. Naar een mooie groene straat in de stad. Geen duivenmelkers hier (vooraf gecheckt, van schade en schande wordt men wijs), wel wat stadsduiven maar daar heb ik weinig last van.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:20

BraveSpots schreef:
Neem het omgekeerde: waarom zou je je droomhuis laten schieten voor één boom die in de weg staat. Dat lijkt me zonde.

Sterker nog ik zou niet eens aan denken dat je toestemming moet vragen om een boom te kappen die notabene in je eigen tuin staat. Het is toch je eigen grond?

Helemaal mee eens
ons huidige huis had erg veel dingen wat we zochten , enige nadeel, achter in de tuin meterhoge dennen waardoor al het licht ontnomen werd, alles vol lag met naalden en na een storm ook nog eens alles vol lag met takken. Uiteindelijk ook voor elkaar gekregen dat ze gekapt konden worden.
Gelukkig hadden er meerdere buren last van en heeft de eigenaar uiteindelijk alle bomen gatis laten weghalen ( had ik ook al geregeld)
Leuk dat jij nu uitzicht op een boom hebt, maar hij niet niet van jou dus vind ik het dom dat hun toestemming moeten vragen om een boom om te kappen. Het is toch hun tuin?
Ik zou hier als koper niet een huis door laten schieten wat verder idiaal is, maar ik zou er ook niet van te voren zo goed informeren of die wel weg zou kunnen, daar ga ik eigenlijk wel vanuit als het op mijn eigen grond staat, misschien dachten de nieuwe eigenaren ook we zo
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 08-06-13 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 15:23

Lynn_Nikita schreef:
Leuk dat jij nu uitzicht op een boom hebt, maar hij niet niet van jou dus vind ik het dom dat hun toestemming moeten vragen om een boom om te kappen. Het is toch hun tuin?

Of dat dom is? Misschien wel, maar ik bepaal de regels niet. En ik kan ook nergens terugvinden dat ze de buurt moeten raadplegen. Toch hebben ze dat gedaan. Dus er zal wel een reden voor zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:24

Misschien om de lieve vrede te bewaren tussen de buurt en hun? Als er nergens staat dat dit hoeft, kunnen ze straks toch ook gewoon kappen of niet?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:28

Mijn zwager wilde ook zijn boom kwijt. Mocht dat ook niet. het was een enorm ding en zodoende zijn tuin maar half bruikbaar.
Toen stormde het hard en heel toevallig lag hij daarmee half om.
Ja dat kan niet blijven hangen dus moest hij toch helemaal om.

Met andere woorden, bemoei je er niet mee, zet je eigen boom als je groen en vogels wilt.
Als de buren de boom niet meer willen gaat hij toch wel een keer om.
En terecht. Hun huis, hun tuin, hun boom, waar hun voor betaald hebben.

Gini

Ik ben blij dat je je realiseert dat jij alleen de lusten hebt van de boom. Prachtig groen, kwetterende vogeltjes en schaduw.

Wij zijn ook van plan twee bomen uit te doen en tien jaar geleden hebben we er ook al eentje weggedaan.
Waarom:
1. Een klein woonwijk tuintje is gewoon geen plaats voor joekels van bomen. Het kost heel wat moeite om ocharme de bomen zelf gezond te houden (bij eentje is dat niet gelukt, daarom dat die weg moet). Een grote boom in een kleine tuin is zoals een paard 24/7 opsluiten in de box, maw het komt de boom zelf niet ten goed.
2. De boom neemt zeer veel plaats in. Je hebt weinig andere mogelijkheden. Je hebt amper plek voor andere mooie planten en struiken. Ik heb vaak plantjes moet laten staan in de bloemenwinkel omdat we toch geen plaats hebben om ze te planten.
3. Het leven van ander groen komt in gevaar. De plek rond de bomen staat geel gras. Al het gras is dor en dood omdat de boomwortels al het water opnemen. Plek wordt ook alleen maar groter en als je een klein tuintje hebt spreek je al snel over een heel dor grasperk.
4. Plekken die dan wel ontsnappen aan de waterzuigende wortels, krijgen amper zon. Zie je dus nog wel een mooi groen grasdek? Think again. Ga eens dichterbij kijken. Weet je wat de groene kleur geeft? Mos. We hebben heel veel mos in de tuin. En ja, ons gras krijgt wel zon (dat is wat jij ook ziet, af en toe krijgt het gras van de buren zon). Maar absoluut niet genoeg om een mooi en gezond grasperk op te leveren. Laat staan als alles mooi bedekt wordt onder een bladerdek. Dan kan je iedere dag gaan harken of je kan letterlijk kunstgras leggen, want dan blijft er van het natuurlijke gras niets meer over.
5. Tenslotte heb je nog het aspect van gevaar. Onze treurwilg (10 jaar geleden uitgedaan) was zo gevaarlijk gaan hellen dat we vreesden dat die ieder moment kon instorten. Niet op ons huis en niet op onze garage, maar op het huis van de buren. En dat kan je heel wat duiten kosten. Boom eruit dus.
Wortels die onder tuinhokjes en fundamenten gaan kunnen ook heel wat schade aanrichten.

Kortom, ik hou ook van bomen, maar het moet wel passen in de ruimte en omgeving.

Goof

Hier is ook een boom neer gehaald zonder daarvoor een vergunning te hebben. Boom was van de buren en was een afzichtelijk groot ding dat mijn zonlicht tegenhield. Zij wilden er ook vanaf dus we hebben het ding neer gehaald.
De gemeente heeft echt niet in de gaten dat die boom er niet meer staat, hadden ze hooguit kunnen weten door meldingen van buren. Maar dan had het al te laat geweest }>

Wel hebben we voor het kappen even gekeken of er geen bezette vogelnesten in zaten, want dan hadden we hem uiteraard laten staan tot alles uitgevlogen was. In het broedseizoen mag je namelijk ook niet kappen als er een nest in zit.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 15:29

Lynn_Nikita schreef:
Misschien om de lieve vrede te bewaren tussen de buurt en hun? Als er nergens staat dat dit hoeft, kunnen ze straks toch ook gewoon kappen of niet?

Nee zomaar kappen kan niet zonder vergunning. Dat heeft de gemeente bepaald.

Als ze langskwamen om het in goed overleg te regelen dan had ik verwacht dat ze er wel even over verder hadden willen praten. Die kans heb ik wel geboden, maar ik heb zelden mensen zo snel zien vertrekken. Nog geen minuut binnen om met veel moeite de boom aan te wijzen.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:29

Mijn zwager heeft onlangs een huis gekocht met een piepklein voortuintje... De vorige bewoners hadden het briljante idee om in dat kleine voortuintje een kastanjeboom te laten groeien :o? Die boom kwam inmiddels ook al boven de huizen uit.

Tja, verder was het een prachtig huis, dus wel gekocht en die boom is gelijk tegen de vlakte gegaan :Y) Buren waren er blij van, want zo'n boom brengt ook de nodige overlast met zich mee.
Ik vind een beetje groen in de tuin prachtig en heb ook niet tegen op een klein boompje, maar een enorme kastanjeboom in je voortuin, gaat mij ook wat te ver.

Maar als je zo gehecht bent aan die boom, waarom plaats je dan niet zelf een boom in je (achter)tuin? Ik snap wel dat de buren er vanaf willen hoor :j

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 15:30

little_king schreef:
Mijn zwager wilde ook zijn boom kwijt. Mocht dat ook niet. het was een enorm ding en zodoende zijn tuin maar half bruikbaar.
Toen stormde het hard en heel toevallig lag hij daarmee half om.
Ja dat kan niet blijven hangen dus moest hij toch helemaal om.

Met andere woorden, bemoei je er niet mee, zet je eigen boom als je groen en vogels wilt.
Als de buren de boom niet meer willen gaat hij toch wel een keer om.
En terecht. Hun huis, hun tuin, hun boom, waar hun voor betaald hebben.

Bemoei je er niet mee? Mij wordt wat gevraagd! Ik heb alleen antwoord gegeven op de vraag die mij werd gesteld.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:32

En je gaat het krantje in de gaten houden of er vergunning wordt aangevraagd?
En zo te lezen anders wel even indient dat je het we niet mee eens bent.
Dat is toch bemoeien?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 15:33

Gini schreef:
Ik ben blij dat je je realiseert dat jij alleen de lusten hebt van de boom. Prachtig groen, kwetterende vogeltjes en schaduw.

Wij zijn ook van plan twee bomen uit te doen en tien jaar geleden hebben we er ook al eentje weggedaan.
Waarom:
1. Een klein woonwijk tuintje is gewoon geen plaats voor joekels van bomen. Het kost heel wat moeite om ocharme de bomen zelf gezond te houden (bij eentje is dat niet gelukt, daarom dat die weg moet). Een grote boom in een kleine tuin is zoals een paard 24/7 opsluiten in de box, maw het komt de boom zelf niet ten goed.
2. De boom neemt zeer veel plaats in. Je hebt weinig andere mogelijkheden. Je hebt amper plek voor andere mooie planten en struiken. Ik heb vaak plantjes moet laten staan in de bloemenwinkel omdat we toch geen plaats hebben om ze te planten.
3. Het leven van ander groen komt in gevaar. De plek rond de bomen staat geel gras. Al het gras is dor en dood omdat de boomwortels al het water opnemen. Plek wordt ook alleen maar groter en als je een klein tuintje hebt spreek je al snel over een heel dor grasperk.
4. Plekken die dan wel ontsnappen aan de waterzuigende wortels, krijgen amper zon. Zie je dus nog wel een mooi groen grasdek? Think again. Ga eens dichterbij kijken. Weet je wat de groene kleur geeft? Mos. We hebben heel veel mos in de tuin. En ja, ons gras krijgt wel zon (dat is wat jij ook ziet, af en toe krijgt het gras van de buren zon). Maar absoluut niet genoeg om een mooi en gezond grasperk op te leveren. Laat staan als alles mooi bedekt wordt onder een bladerdek. Dan kan je iedere dag gaan harken of je kan letterlijk kunstgras leggen, want dan blijft er van het natuurlijke gras niets meer over.
5. Tenslotte heb je nog het aspect van gevaar. Onze treurwilg (10 jaar geleden uitgedaan) was zo gevaarlijk gaan hellen dat we vreesden dat die ieder moment kon instorten. Niet op ons huis en niet op onze garage, maar op het huis van de buren. En dat kan je heel wat duiten kosten. Boom eruit dus.
Wortels die onder tuinhokjes en fundamenten gaan kunnen ook heel wat schade aanrichten.

Kortom, ik hou ook van bomen, maar het moet wel passen in de ruimte en omgeving.

Veel goede argumenten natuurlijk. Gelukkig hoef ik de uiteindelijke beslissing niet te nemen. Als de gemeente bepaalt dat hij weg mag, wie ben ik dan?

Maar waarom zou ik als er een mogelijkheid is geen bezwaar aantekenen? Als die mogelijkheid er is, dan mag ik mijn recht om mijn zienswijze kenbaar te maken benutten. Daar is de procedure voor ingericht.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 15:37

little_king schreef:
En je gaat het krantje in de gaten houden of er vergunning wordt aangevraagd?
En zo te lezen anders wel even indient dat je het we niet mee eens bent.
Dat is toch bemoeien?

Als jij dat bemoeien wil noemen dan mag dat uiteraard.
Kijk, als iemand mij erop wijst dat ze een voornemen hebben dan is het natuurlijk niet raar dat ik met mijn andere opvatting wil weten wat er gaat gebeuren. Het gaat mij ook aan, al is het op een andere wijze dan dat het hen aangaat.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:40

Ja dat is bemoeien.
Hun boom, hun tuin, hun geld.
Maar jij gaat nu beslissen wat ze kunnen doen met hun eigendom?
Ja het is een regel dat je je mag bemoeien, het is geen regel dat het moet.
Leven en laten leven.
koop je eigen airco, zet leuke voedsel bakjes op je balkon voor de vogels en klaar.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 15:42

Ok, in het kader van bemoeien even een hele andere situatie.

Ik had een kennis met een hoge boom in de tuin. De nieuwe buren waren daar niet van gecharmeerd. Die eisten dat de boom weg werd gehaald.

Hadden zij zich er in jouw optiek dan ook niet mee moeten bemoeien little_king?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 15:44

little_king schreef:
Ja dat is bemoeien.
Hun boom, hun tuin, hun geld.
Maar jij gaat nu beslissen wat ze kunnen doen met hun eigendom?
Ja het is een regel dat je je mag bemoeien, het is geen regel dat het moet.
Leven en laten leven.
koop je eigen airco, zet leuke voedsel bakjes op je balkon voor de vogels en klaar.

Wil je op visite komen om te kijken hoe leuk het er hier uitziet bij mij, en ervaren hoe ik de zon al dan niet binnen of buiten hou?

Ik verzoek je de discussie redelijk te houden.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:45

Nee, dan heb je naar mijn idee niets te eisen.
Dat vind ik dus wel vallen onder wat jij aanhaalt, je wist toch dat hij er stond.
Maar hij is de eigendom van een ander, dus je kunt er niets mee.
Zo zie ik dat :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:46

Ja, ik vind dat de nieuwe buren zich ook niet hadden moeten bemoeien met een boom die er al stond, niet op hun domein. Je eigen tuin doe je mee wat je wilt, andermans tuin is andermans tuin.
Enige uitzondering voor mij: gevaarlijke situatie. Als de boom van de buren ondertussen nagenoeg in jouw tuin naar beneden komt, heb je wel enig recht van spreken hahahaha