Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
simodi schreef:" Het omhakken of rooien van bomen is niet zomaar toegestaan. Hiervoor heeft u een vergunning nodig. Ook stevig snoeien valt hieronder. Kleine bomen of struiken mag u wel zonder vergunning verwijderen, maar grotere niet. Ook heeft u voor het kappen van bepaalde soorten bomen en/of bomen in bepaalde gebieden een omgevingsvergunning nodig. Vroeger heette deze vergunning de kapvergunning.
Er kunnen meerdere redenen zijn om een vergunning aan te vragen, zoals:
- De boom vormt een gevaar voor de omgeving.
- De boom zorgt voor erg veel schaduw of belemmert het zicht.
- De boom moet gekapt worden vanwege onderhoud in de omgeving. "
Schaduw is dus een goede reden om een boom te willen kappen en daarvoor vergunning aan te vragen.
simodi schreef:Je kunt op de site van jouw gemeente in de zgn Bomenverordening kijken, wanneer precies een vergunning nodg is en wanneer de geweigerd wordt.
jiehaaa schreef:Boras schreef:Ts heb je geen houten meubelen staan omdat je zo begaan bent met de bomen?
Ik hou ook van bomen en natuur. Maar er zijn ook andere belangen. Als er nu een andere mooie boom voor wordt gepland. Ik denk namelijk dat er ten bate van jouw inrichting of wat dan ook wat van jou is ook wel een boom gesneuveld is. Principes zijn goed, maar redelijkheid ook.
Dat eerste stukje van je reactie vind ik een aparte opmerking, no offense.
Ik heb geen idee of ze iets anders willen planten, zoals ik al zei waren ze meteen weg. Dus dan blijft er toch weinig gespreksstof over?
)
Snap totaal niet waarom je toestemming van je overburen hebben moet om een boom te kappen. Zulke grote bomen horen niet in stadstuinen, ik geef ze groot gelijk dat ze hem weg willen hebben. Alleen al de rotzooi die er ieder jaar uit komt................... lekker alles in je tuin en de goten. BraveSpots schreef:Neem het omgekeerde: waarom zou je je droomhuis laten schieten voor één boom die in de weg staat. Dat lijkt me zonde.
Sterker nog ik zou niet eens aan denken dat je toestemming moet vragen om een boom te kappen die notabene in je eigen tuin staat. Het is toch je eigen grond?
Lynn_Nikita schreef:Leuk dat jij nu uitzicht op een boom hebt, maar hij niet niet van jou dus vind ik het dom dat hun toestemming moeten vragen om een boom om te kappen. Het is toch hun tuin?

Lynn_Nikita schreef:Misschien om de lieve vrede te bewaren tussen de buurt en hun? Als er nergens staat dat dit hoeft, kunnen ze straks toch ook gewoon kappen of niet?
Die boom kwam inmiddels ook al boven de huizen uit.
Buren waren er blij van, want zo'n boom brengt ook de nodige overlast met zich mee.
little_king schreef:Mijn zwager wilde ook zijn boom kwijt. Mocht dat ook niet. het was een enorm ding en zodoende zijn tuin maar half bruikbaar.
Toen stormde het hard en heel toevallig lag hij daarmee half om.
Ja dat kan niet blijven hangen dus moest hij toch helemaal om.
Met andere woorden, bemoei je er niet mee, zet je eigen boom als je groen en vogels wilt.
Als de buren de boom niet meer willen gaat hij toch wel een keer om.
En terecht. Hun huis, hun tuin, hun boom, waar hun voor betaald hebben.

Gini schreef:Ik ben blij dat je je realiseert dat jij alleen de lusten hebt van de boom. Prachtig groen, kwetterende vogeltjes en schaduw.
Wij zijn ook van plan twee bomen uit te doen en tien jaar geleden hebben we er ook al eentje weggedaan.
Waarom:
1. Een klein woonwijk tuintje is gewoon geen plaats voor joekels van bomen. Het kost heel wat moeite om ocharme de bomen zelf gezond te houden (bij eentje is dat niet gelukt, daarom dat die weg moet). Een grote boom in een kleine tuin is zoals een paard 24/7 opsluiten in de box, maw het komt de boom zelf niet ten goed.
2. De boom neemt zeer veel plaats in. Je hebt weinig andere mogelijkheden. Je hebt amper plek voor andere mooie planten en struiken. Ik heb vaak plantjes moet laten staan in de bloemenwinkel omdat we toch geen plaats hebben om ze te planten.
3. Het leven van ander groen komt in gevaar. De plek rond de bomen staat geel gras. Al het gras is dor en dood omdat de boomwortels al het water opnemen. Plek wordt ook alleen maar groter en als je een klein tuintje hebt spreek je al snel over een heel dor grasperk.
4. Plekken die dan wel ontsnappen aan de waterzuigende wortels, krijgen amper zon. Zie je dus nog wel een mooi groen grasdek? Think again. Ga eens dichterbij kijken. Weet je wat de groene kleur geeft? Mos. We hebben heel veel mos in de tuin. En ja, ons gras krijgt wel zon (dat is wat jij ook ziet, af en toe krijgt het gras van de buren zon). Maar absoluut niet genoeg om een mooi en gezond grasperk op te leveren. Laat staan als alles mooi bedekt wordt onder een bladerdek. Dan kan je iedere dag gaan harken of je kan letterlijk kunstgras leggen, want dan blijft er van het natuurlijke gras niets meer over.
5. Tenslotte heb je nog het aspect van gevaar. Onze treurwilg (10 jaar geleden uitgedaan) was zo gevaarlijk gaan hellen dat we vreesden dat die ieder moment kon instorten. Niet op ons huis en niet op onze garage, maar op het huis van de buren. En dat kan je heel wat duiten kosten. Boom eruit dus.
Wortels die onder tuinhokjes en fundamenten gaan kunnen ook heel wat schade aanrichten.
Kortom, ik hou ook van bomen, maar het moet wel passen in de ruimte en omgeving.
little_king schreef:En je gaat het krantje in de gaten houden of er vergunning wordt aangevraagd?
En zo te lezen anders wel even indient dat je het we niet mee eens bent.
Dat is toch bemoeien?

little_king schreef:Ja dat is bemoeien.
Hun boom, hun tuin, hun geld.
Maar jij gaat nu beslissen wat ze kunnen doen met hun eigendom?
Ja het is een regel dat je je mag bemoeien, het is geen regel dat het moet.
Leven en laten leven.
koop je eigen airco, zet leuke voedsel bakjes op je balkon voor de vogels en klaar.