Hoe komen jullie aan die slakken? Spontaan erin of erin gezet? Hier geen slakken, enkel vissen en kikkers.
Anoniem
Geplaatst: 14-05-13 15:26
Neonlight schreef:
Hoe komen jullie aan die slakken? Spontaan erin of erin gezet? Hier geen slakken, enkel vissen en kikkers.
Ik heb ze uit de vijver voor gehaald. En die zijn toendertijd meegekomen met planten bij iemand uit de vijver volgens mij Maar het kan ook zijn dat ze meegekomen zijn met het riet.
Ik hád ook slakken,maar ze zijn op een of andere manier allemaal verdwenen. Ik heb bloedzuigers in me vijver,maar heb geen idee hoe ik die eruit kan krijgen.
8nnemiek
Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-13 15:30
Ik heb er vorig jaar een aantal uit een natuurbeekje gevist Helaas heb ik ze niet meer gezien.. Zouden koi's ook slakken eten? Ik wil er wel graag nog een paar bij. Heb wel het idee dat ze íets doen.. Onze vijver was vorig jaar ineens heel helder nadat ik wat slakjes, zuurstofplantjes en water uit die natuurbeek erbij had gegooid.
Komt grootste gedeelte door zuurstofplanten. Kijk maar eens in een moeras hoe helde dat water is. Puur door het riet en zuurstofplanten. Vandaar dat wij voor in de vijver rietplanten hadden. Wel in een aparte bak omdat de wortels door het zeil gaan.
FlyAway
Geplaatst: 14-05-13 15:42
Wij hebben 2 vijvers. 1 zelf aangelegde "natuurvijver" en 1 paddenpoel, die lag er al toen wij het huis kochten. Die laatste zit tjokkievol met groene kikkers. Als je er een kwartiertje rustig gaat zitten, dan tel je er zomaar een stuk of 50. Dan zullen er vast nog véél meer zitten Erg leuk. We horen ze nét uit het slaapkamerraam. Erg leuk. Ieder jaar heel veel kikkerdril, die populair is bij de familie met vijvers natuurlijk
We doen er zo min mogelijk aan, hooguit eens in de paar jaar plantenresten verwijderen. Het waterniveau van de vijver is afhankelijk van het grondwaterniveau. Dat kan zomaar een verschil zijn van 1 meter tussen het hoogste en laagste niveau. We doen er qua vissen dus ook niet teveel in. Filteren doen we ook niet. De vijver zit vol met prachtige oude lelies en veel riet. Echt wel een mooi natuurlijk plekje. We doen het vissenoverschot uit onze aangelegde vijver er zo nu en dan in als het te hard gaat met jonkies.
Onze aangelegde vijver is 18kuub, het diepste punt is 2 meter en de vijver is ongeveer 10 meter lang en op het breedste punt 3,5 meter breed. We hebben de vijver 5 jaar geleden aangelegd en gelukkig is alles nu lekker vol en groen. We hebben er voornamelijk japanse koi`s in, maar ook 2 steuren, een sterlet van ongeveer 70cm en een diamantsteur van ongeveer 65cm. We hebben er ook nog wat goudvisjes in zitten en natuurlijk wat grondeltjes. Er zitten ook wat bruine kikkers en wat groene kikkers. Helaas ook wel padden, daar zijn we minder blij mee. Die vangen we zoveel mogelijk en die zetten we een heel eind verderop weer uit. Vijvervissen en padden is geen goede combinatie! Paddenmannen hebben namelijk een grijpreflex (op de buik zit een gevoelig plekje) en als er dus iets op die plek drukt (een nieuwsgierige koien neus, of een steur) dan grijpen ze zich in een reflex vast. Nou wil dat niet altijd goed lukken op zo`n glibberig lijf maar als ze dan ook maar ergens houvast hebben, dan krijg je ze er ook niet meer zo makkelijk af. Wij hebben hier al gehad dat er een pad op de neus van een koi zat en z`n handen in de oogkassen van een koi had gedrukt. Als je er niet op tijd bij bent, dan gaat zo`n koi gewoon dood (kan niks meer zien, eet niet, etc). Ook hebben we een pad gehad die met z`n kop in de bek van onze diamantsteur aan het koekeloeren was .
Wij hebben rond deze tijd van het jaar ook altijd last van draadalg. Het beste wat je kunt doen is met een stokje er doorheen roeren om zo het ergste weg te halen. Probeer vooral niet alles eruit te halen (vooral niet als je koi`s hebt) want als je de draadalg er uit haalt, dan krijg je geheid een nitrietpiek en dat is heel slecht voor je vissen. Al die middeltjes die je er in kunt gooien zijn negen van de tien keer ook slecht voor je vissen.
Als je koi`s hebt, dan moet je wel zorgen voor beperkte circulatie in je vijver. Koi`s zijn nou eenmaalgrote vervuilers.Wij hebben speciaal daarom een pomp gekocht met een winterstand, dan gaat hij op halve kracht. De UV lamp kun je het beste wel uitzetten in de winter.
Ieder jaar hebben we wel wat jonge koi karpertjes, erg leuk. Foto`s zal ik vanavond even opzoeken.
8nnemiek
Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-13 15:52
Ohh ik wil ook zo graag wat groene kikkers in mijn vijver! Kun je me niet een potje kikkerdril opsturen, FlyAway Ik heb afgelopen weekend nog bij een natuurvijver in de buurt gekeken of de kikkers al actief waren, maar ik hoorde bijna geen gekwaak, en ook nog geen dril kunnen ontdekken. Zijn ze dit jaar wat later, of heb ik gewoon niet goed gekeken?
De bruine kikkers zijn al geweest, maar de groene kikkers moeten nog. Zal deze maand wel gaan gebeuren. Ik durf eigenlijk niet te zeggen of ze nou later zijn dit jaar.
Ik betwijfel of het goed gaat met het opsturen van een potje
wij hebben ook een vijver! hij doet het wel minder goed dan een paar jaar geleden, we hebben hem een keer leeg gehaald omdat de drek zoveel was geworden dat er tot 30 cm van de rand de vijver vol zat met drek (vijver was er al voordat wij er kwamen wonen, zo'n 16 jaar geleden) en nu dus leeggehaald, nieuwe planten gekocht en slootwater er in gedaan en oude plantjes vissen, kikkers en salamanders terug gedaan... we hebben ook veel last van eendenkroos, de héle vijver zit vol erg vervelend.. verder geen kikkerdril dit jaar, wel gehad maar is dood gegaan oid.. nu kikkervisjes van vrienden van ons die we laten opgroeien in een kom en dan in de vijver doen..
julius_juut
Geplaatst: 15-05-13 14:08
Neonlight schreef:
Ik heb een jaar of wat geleden uit sloten uit de buurt slakken gevangen en in de vijver gegooid en die hebben zich enorm goed voortgeplant.
soesita
Geplaatst: 15-05-13 21:07
Maar te veel slakken wil je toch ook niet in je vijver, of wel? Ik heb altijjd geleerd: slakken komen vanzelf wel in de vijver, of je wilt of niet (waterplantjes e.d.). En je kan maar blij zijn als je er (nog) geen hebt, want ze vermeerderen zich als gek en vreten je waterplanten op.
Nu heb ik zelf in de periodes dat ik een vijver had geen slechte ervaringen met slakken gedaan, maar zo is het mij dus altijd wel verteld.
slakken zijn niet per definitie slecht, ze zijn over het algemeen ook goede schoonmakers, maar dat hangt af van welke slakken je hebt, ik heb veel poelslakken en nog wat andere soorten, en die doen het prima, slopen niks maar helpen wel met algen eten en dergelijke!
Meeste slakken komen niet aan planten, tenzij alle andere voedingsbronnen op zijn.
julius_juut
Geplaatst: 16-05-13 12:38
gohya schreef:
Iemand een idee hoe je bloedzuigers uit je vijver kan krijgen?
Als dat überhaupt mogelijk is zou ik dat ook graag willen weten! Die onbeesten zitten hier ook veel en ik word al panisch als ik er aan denk een op mijn lijf te krijgen, nog ergens als naalden bij een dokter.
Ik zag ze pas toen er een stukje Ham in de waterval lag,ik wilde dat eruit halen en dat zat vol met die vieze zwarte bloedzuigers.Nu durf ik niet meer met handen in de vijver om er troep uit te halen ofso. Miss. kunnen we ze eruit krijgen d.m.v. een stuk vlees? dat ze daar allemaal op gaan zitten?
Is het proberen waard. *gaat even een plak ham met visdraad in de vijver hangen* Ben benieuwd!
gohya
Geplaatst: 16-05-13 12:55
Ja ik denk wel dat het lukt,het zijn toch 'vlees' eters? althans voor bloed zullen ze toch op vlees moeten zitten. Bij mij zat heel die plak Ham bomvol,zó smerig he.
Met wat zoeken op internet is een stukje vlees (liefst wat bloederige lever) de beste oplossing tegen bloedzuigers. Verder wordt de zonnebaars nog genoemd, maar die lust ook jonge visjes.
Het zijn net kleine zwarte naakt slakjes.Ik heb gelezen dat ze zich ook op de vis vast kunnen zuigen en het bloed drinken.Dus volgens mij kunnen ze wel schadelijk zijn.Ze leven tenslotte van bloed en gaan anders dood zonder bloed toch?