Algemeen bezuinigen in en om het huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Algemeen bezuinigen in en om het huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:06

LED is inderdaad iets heel anders dan de spaarlamp. LEDs zijn juist helemaal niet slecht voor het milieu aangezien ze zeker 25 jaar meegaan.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:04

GamblersCup schreef:
Die heb ik er niet voor niets apart van aangesloten :)

Nog eentje, ook al vaker tegengekomen: ik was meestal met het 30 minuten programma. Wast alles prima schoon! Alleen als het echt vies is (mestkleding van stal, maar die trek ik dan ook vaker aan voor het uitmesten voor het de was in gaat, kattendekentjes, maar ook de witte was) gaat het op een normaal 2 uur durend programma.

En niet te vergeten: vaatwasblokjes door de midden breken, doe je er dubbel zo lang mee en het wordt toch wel goed schoon.

De 30 min programma's van je wasmachine besparen niet meer, maar zon programma verbruikt juist meer energie! Voor een kort programma moet je machine in kortere tijd het water op de juiste temp brengen wat veel meer energie kost dan wat je denkt. Je kunt beter een programma kiezen die er langer over doet. Klinkt raar maar volgens mij is dit wel zo..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:19

Hm, dat is interessant om uit te zoeken... !

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:53

ik heb een abbo van 7,- per maand, 100 sms'jes, 300 belminuten.

ik gebruik voor de vaatwasser halve tabletten.

ik rij op rustige momenten nooit de max. snelheid, langzaam optrekken enzo.

stekkers in een stekkerdoos met schakelaar die 's nachts uit gaat.

droger gaat wel aan, dat is gewoon niet anders mogelijk met zo'n klein huis.
en ik heb paarden dus eigenlijk doe ik helemaal niet aan bezuinigen... :+
maar heb niet 10 setjes, laatste dekje was 2 euro en 2dehands. :')

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:21

Roos_s schreef:
GamblersCup schreef:
Die heb ik er niet voor niets apart van aangesloten :)

Nog eentje, ook al vaker tegengekomen: ik was meestal met het 30 minuten programma. Wast alles prima schoon! Alleen als het echt vies is (mestkleding van stal, maar die trek ik dan ook vaker aan voor het uitmesten voor het de was in gaat, kattendekentjes, maar ook de witte was) gaat het op een normaal 2 uur durend programma.

En niet te vergeten: vaatwasblokjes door de midden breken, doe je er dubbel zo lang mee en het wordt toch wel goed schoon.

De 30 min programma's van je wasmachine besparen niet meer, maar zon programma verbruikt juist meer energie! Voor een kort programma moet je machine in kortere tijd het water op de juiste temp brengen wat veel meer energie kost dan wat je denkt. Je kunt beter een programma kiezen die er langer over doet. Klinkt raar maar volgens mij is dit wel zo..

Dat heb ik ook eens gelezen inderdaad. Op een lagere temperatuur wassen is uiteraard prima. Maar zo'n kort programma kun je beter niet gebruiken.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:11

* Boven geen verwarming aan (alleen in de badkamer )
* Ik heb geen droger, hang alles aan een droogrek op zolder
* Ik was eigenlijk nooit op 60graden, altijd 30 of 40.
* Boterhamzakjes die ik gebruik voor om mijn brood mee te nemen naar het werk bewaar ik ( ik "ontbijt" op de heenweg in de auto, dat zakje gooi ik 9 van de 10x niet weg, zakjes die ik gebruik op mijn werk gooi ik overigens wel weg ), maar dat zakje gebruik ik dan weer als poepzakje als ik de hond ga uitlaten.
Oke, boterhamzakjes zijn enorm goedkoop, maar toch.
* Laat lampen niet onnodig branden

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:24

Ik ga ook even meelezen, misschien komen er nog leuke tips voorbij.

@sunshine, broodtrommel van de action kost nog geen euro geloof ik ;) beter als boterhammen zakjes

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:42

Ik heb een broodtrommel, maar vind zakjes fijner :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:43

Vind een broodtrommel iedere dag afwassen een ramp..... :o

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:47

Kentaro schreef:
Vind een broodtrommel iedere dag afwassen een ramp..... :o

Precies, ik ook!!
Ik er vergeet hem ook vaak, staat hij weer op het werk ( net zoals dat nu mijn telefoon oplader & sjaal nog op het werk liggen :+ )

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:58

Bespaart dat opvangen van water nou echt zoveel (of doen jullie het voor het milieu)? Ik heb zelf gemerkt dat gebruik van extra water je de kop niet kost. Wij gingen van 1-persoons naar 2-persoons. We houden beiden van lang douchen, gaan vaak genoeg naar de wc, gebruiken gewoon water (vangen het dus niet op en laten soms de kraan weleens lopen bij het afwassen) en kregen een melding dat we wel heel veel water boven het eerdere verbruik hadden verbruikt (niet heel gek als ineens een persoon extra moet douchen ed). Wij bang voor de rekening, maar het was nog geen twintig euro (maandbedrag ging ook niet omhoog)....

Voor dat geld ga ik echt niet het water opvangen van de douche om vervolgens de wc door te spoelen....

Wij besparen (niet altijd bewust overigens):
- Wassen en drogen (we hebben wel een droger) maar 1-2x per week. Alleen volle trommels (soms maar 1x in de week) op 30 of 40 graden.
- Altijd alle stekkers eruit
- boven geen verwarming aan (tenzij het echt heel koud is)
- We koken vaak voor 2 dagen (we eten niet veel, dus van gewone gerechten ala ovenschotels kunnen we vaak twee dagen eten)
- Verwarming staat standaard op 15 graden (niet dat dat nu uitmaakt)
- vaatwasser enkel aan als die bomvol zit en we dus geen borden meer hebben

Verder doen wij niet zo aan besparen volgens mij. Dus ik lees even mee. Altijd mooi meegenomen!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 12:29

Er was gisteren ook op TV dat je met een douchebeurt van 5 minuten +/- 40 liter!! water verbruikt :oo

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:30

Als een huishoudelijk apparaat aan vervanging toe is letten we extra op het energieverbruik. Bijv. Onze wasdroger werkt op gas, de vriezer ontdooit automatisch en heeft label AA+ (wel duurder in aanschaf maar zuiniger in gebruik)
In de voorraadkelder zit een lamp met bewegingsmelder, mocht je vergeten de lamp uit te doen als je met volle handen weg loopt dan gaat het licht in ieder geval vanzelf uit.
Kleine waterkoker aangeschaft zodat je niet teveel water kookt.
We hebben een tv schotel met een abbo van 9 euro per maand. Meer dan genoeg zenders!
Internet op mijn mobiel alleen via wifi. daardoor een abbo van 9 euro per maand.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 09:00

Wij gaan met de schotel over op een bepaald pakket. Dat wordt dan met zijn allen ingekocht. Kost weinig maar zeer veel zenders. Mijn man mag kleine stukjes koper en messing meenemen van zijn werk en daar vangen we dan dus geld voor.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:14

zap schreef:
Bespaart dat opvangen van water nou echt zoveel (of doen jullie het voor het milieu)?

Ik vind schoon water verspillen zonde, ik vang het opwarmwater van de douche op om mee te dweilen.

Bij alles wat ik nieuw koop (koelkast enz) let ik op A+ of AA+ Of A++ (of wat dan ook) je moet er als het goed is lang mee doen en dan is het wel zo fijn als het niet zoveel verbruikt.

Verder valt het me op als mensen een huis kopen, dat ze liever veel geld aan een mooie nieuwe keuken uitgeven (ook al is de oude nog goed) dan dat ze het in isolatiemateriaal of andere energiebesparing stoppen.
Of mensen maken de lelijke oude radiatoren onzuinig door er een mooie ombouw omheen te zetten.
Het is in mijn ogen beter om je geld uit te geven aan de lelijke oude radiator vervangen voor een moderne of eventueel radiatofolie achter je radiator te plakken.
Ook is het beter om in ruimtes waar je nooit komt de verwarmingsleidingen te isoleren.
Ik heb als isolatiemateriaal in de voorzetwand (naar de buren) isovlas gebruikt in plaats van rockwool of glaswol, vlas reguleert het binnenklimaat en vochtigheid beter (en is gezonder).

Ook probeer ik bij het klussen en verbouwen materialen te recyclen.
Schoonmaken doe ik niet met voor elke klus een (duur) schoonmaakmiddel. Gewoon groene zeep en azijn is voldoende.
Als ik eieren kook gooi ik het gekookte (hete) water over mijn vaatdoek, desinfecteert en zorgt ervoor dat de vaatdoek niet gaat stinken zodat ik minder vaak een hete was met vaatdoekjes hoef te draaien.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:30

@Nicolletje, ik zie jou in je bericht over radiator folie praten. Heeft dit veel effect? Want ik zag toevallig gisteren dat ze dat bij de lidl hebben liggen deze week. Maar ik wist niet of het wel echt nut heeft.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:59

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:40

Ik heb het eens aan collega's gevraagd (verwarmingsbedrijf) en kreeg als antwoord dat het hun insziens niet opweegt tegen de kosten.....

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:00

Radiatorfolie heeft volgens mij alleen zin als je in een oud huis woont, waar veel warmteverlies door de muur heen naar buiten is. Ik heb in een appartement uit 1950 gewoond en daar voelde je heel duidelijk verschil in temperatuur tussen buitenmuren en binnenmuren. Dat heb ik in m'n huidige (nieuwbouw) woning niet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:38

In jouw nieuwbouwwoning heb je (neem ik aan) ook geen lelijke oude radiatoren :)
Bij de Lidl zie ik, heb je 6 meter voor 6 euro, het zijn nou niet echt grote investeringskosten.
Een ombouw is al een stuk duurder.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:07

Wij hebben ook een oud huis met het folie achter de radiatoren, maar wij merken geen tot weinig verschil.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 20:24

Hmm, ik denk dat het misschien alleen in kleine ruimtes nut heeft dan?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:34

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:14

Ik heb alles gelezen, want ik had hier dikke crisis toen ik de eindafrekening kreeg voor gas en electra. M'n man (kunstenaar) had zonder dat ik het wist een bouwlamp aangeschaft zodat hij extreem veel licht had in z'n atelier. Hij is Amerikaans en ik zweer het, die mensen hebben geen flauw benul van de kosten van electra :')
Goed, een zware hartverzakking (van mij) en een mega uitbrander (voor hem) later heb ik de teugels heel strak aangehaald.

Voorheen hoefde ik per jaar maar 20 euro bij te betalen of kreeg ik iets van 20 euro terug, ondanks zijn vreselijke gewoontes. Alle apparaten moeten bijvoorbeeld op standby staan (want dat kost toch niets en het is zo vervelend om de knop in te moeten drukken om het apparaat aan te zetten. Hier heeft hij serieus ruzie om gemaakt!). De gaskachel moet aan en dan moet er ook een raam open want de warmte gecombineerd met de frisse lucht is zo fijn ( :roll: ). De PC moet 's nachts blijven draaien want anders moet ie wel 30 seconden wachten om 's ochtends dat kreng op te starten |o Lichten in kamers waar hij niet is blijven ook gewoon branden (en ik maar alles achter z'n reet weer uitdoen). Douchen moet logischerwijs minstens een half uur duren, etc.

Jullie begrijpen het waarschijnlijk wel: ik ben het he-le-maal zat :+

Wat ik zelf doe:

- 1x per dag afwassen, geen vaatwasser
- was opsparen, alleen handdoeken samen met ondergoed en sokken op 60/90 graden (maximaal eens in de 2 weken)
- vaak de koelkast laten ontdooien en schoonmaken, geen aparte diepvriezer
- geen droger
- geen kabeltv
- geen abonnementen, we hebben ook geen mobieltjes
- geen auto, we doen alles lopend of op de fiets
- goedkoopste huistelefonie met internet (hier EDPNet)
- goedkoopste energie leverancier (hier Nuon)
- alleen aanbiedingen kopen, brood alleen bij de Eurobakker om de hoek, deksels op de pannen tijdens het koken, geen frisdrank
- we hebben bijna overal spaarlampen, ik wil hiervoor in de plaats LED lampen, de bouwlamp heeft van mij een flinke schop gekregen
- de gaskachel staat nu alleen nog heel laag aan, helemaal uit is geen optie (oud woningbouw appartementje (anti-kraak), slechte isolering). Raam open alleen om snel een beetje te luchten
- slaapkamer deuren dicht, gordijnen dicht
- geen afzuigkap
- niet meer voedsel koken/kopen dan we op kunnen (restjes worden hier toch niet gegeten, ben daar zelf ook heel slecht in)
- lampen uit als je niet meer in dat vertrek bent
- kort douchen en niet elke dag (tenzij nodig)

Ik ben vast wel wat dingen vergeten.

Nu hij nog :=

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:29

Wat ik doe om te besparen:

- Als ik ga werken gaan alle gaskachels op waakvlam. In de zomer staan alle kachels uit (gaskraan draai ik dan dicht).
- Alle toestellen uit en laders uit de contactdoos als ik niet thuis ben en 's nachts
- Wanneer ik thuis ben brand maar één gaskachel, de rest staat op waakvlam. Mijn appartement is klein, dus heb vaak voldoende om met 1 kachel het hele appartement te verwarmen
- ik heb de goedkoopste energieleverancier op de markt via een groepsaankoop groene energie via SPa.
- alle lampen hebben spaarlampen
- in ruimtes waar ik niet ben/moet zijn alle lichten uitdoen
- in de winter koop ik steevast tochtstrips om de kieren aan ramen dicht te plakken (ik woon in een oud appartement en nog niet alle ramen zijn vervangen).
- gordijnen dicht 's avonds (houdt de warmte binnen)
- koken met de deksel op de potten
- restjes doe ik in de vriezer (als ik kook kan ik daar vaak meerdere keren van eten) en ipv grote diepvriespotten gebruik ik kleintjes zodat ik per portie kan uithalen en opwarmen, zo hoef ik niets weg te gooien
- ik koop één keer per week een brood en dat vries ik in. Ik haal uit wat ik nodig heb en steek de rest terug
- de koelkast en vriezer niet langer open houden dan nodig
- kort douchen en als ik eens wat langer moet douchen doe ik de kraan dicht als ik me inzeep of scheer en ook bij het tandenpoetsen de kraan dicht draaien.
- vaak kaarsen aandoen, spaart weer stroom van lampen
- abonnement Tv/vaste lijn/internet deel ik met mijn onderbuur. We betalen ieder de helft.
- afval sorteren doe ik niet. Hier betaal je voor huisvuilzakken van de stad en voor PMD zakken (daar mag dan brikpak, blik en plastick flaçons in). Ik gooi alles in één huisvuilzak. Dat bespaart niet alleen zakken, het zorgt er ook voor dat je geen geurtjes hebt (want ik ben maar alleen en krijg dus niet tweewekelijks twee zakken vol). Nu heb ik wekelijks 1 zak huisvuil. Alleen het papier hou ik apart.

Wat ik nog wil doen om te besparen:
- een regenton van 100L op mijn balkon zetten zodat ik daarmee water kan opvangen om de planten water te geven of de wc door te spoelen
- een ander telefoonabbonnement: ik spendeer per maand gemiddeld 54 euro aan mijn mobiel. Dat wil ik graag anders zien
- spaardouchekop plaatsen in de douche.