Fun-da deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:26

pmarena schreef:
Ik ben dan weer zo'n veel te ver doordenkende zeikerd die het wat te spannend vind om naast zo'n kanaal te gaan wonen.... zie dan al voor me hoe om 1 of andere reden daar een keer een mega overstroming komt met een woest om mijn huisje heen kolkend water :=

Daar hoef je niet voor in Delfzijl te wonen - 1953 was voor jouw huidige omgeving ook best heftig :D

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:48

_Lorette_

Re: Fun-da deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:02

Die website vind ik niet leuk. :P Wij zitten 1,5 m onder water (en hebben een gelijkvloerse woning...). Maar toen ik ging kijken naar welk familielid ik kon vluchten, zag ik dat de meeste woningen nog verder onder water zouden staan. Maar goed, die hebben soms nog een droge verdieping of zolder. Wij moeten dan op het dak gaan zitten. :))

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:05

Ik denk dat bijna heel het westen en alle poldergebieden slecht scoren, als het niet heel Nederland is.

Onze nok is 11m dus daar kan ik nog op klimmen :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:09

Ibbel schreef:
pmarena schreef:
Ik ben dan weer zo'n veel te ver doordenkende zeikerd die het wat te spannend vind om naast zo'n kanaal te gaan wonen.... zie dan al voor me hoe om 1 of andere reden daar een keer een mega overstroming komt met een woest om mijn huisje heen kolkend water :=

Daar hoef je niet voor in Delfzijl te wonen - 1953 was voor jouw huidige omgeving ook best heftig :D

Hier in onze directe omgeving zijn de voetjes droog gebleven, en ons huis ligt nog wat hoger dan het dorp :=
Ik heb daar ook serieus naar gekeken in de huizen zoektocht :o

Maar daarom, je weet nooit wat er kan gebeuren. Ik vind het wel een dingetje om op te letten altijd.
Kijk je kan natuurlijk altijd iets over het hoofd zien, en in het verleden behaalde resultaten geven geen garantie.... water kan van de andere kant komen. Het kan zo zijn dat dat betreffende kanaal om welke reden dan ook het laatste is dat zal overstromen. Maar ik vind het een dingetje om even alert op te zijn of je ergens wel zo veilig zit.

Nu is NL sowieso niet erg veilig natuurlijk als de zeespiegel flink zal gaan stijgen.... maar je hoeft het ook niet op te zoeken zeg maar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:27

Jij woont op Melissant toch? Mijn moeders huis is ook droog gebleven, maar het water stond wel aan de andere kant van de dijk := Haar tante en familie hielden geen droge voeten, die woonden aan de verkeerde kant, nog geen 50 meter weg.

Mijn moeder wees me ook altijd aan waar het verdronken vee begraven was, net buiten het dorp.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:44

Ja dat had je wel eens verteld inderdaad, over de rotonde bij Stellendam was dat toch...?

Welke dijk woonden zij als ik vragen mag...?
Ik weet niet exact waar wel of geen water heeft gestaan. Maar begrijp dat ze hier destijds een deur van een sluis ofzo niet dicht hadden gedaan en door de stroming niet meer dicht kregen en uiteindelijk een landbouwvoertuig erin hebben laten zakken om het water tegen te houden en dat dat de redding is geweest :(:)

Wij hebben ook een echte dijkwoning. Heeft nadelen, maar bij zoiets kan wat hoger gelegen zijn wel weer voordelen hebben. Hier loopt eerst het dorp en de achterliggende akkers vol voordat wij aan de beurt zijn. Duimen maar dat het voor niemand zover komt :(:)

Paar jaar geleden stond de kern van Stellendam ook blank, dat was toen ook met zandzakken hopen het water buiten de deur te houden :(:)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:50

Waar ik nu woon zit ik 0,0 meter en dat in het westen, dat had ik niet verwacht. En waar ik naar toe ga verhuizen geen overstromingsgevaar :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:52

Mijn eigen flat 1,5 meter valt nog mee gezien ik 4 hoog zit.

Flat van mijn oom 3 meter, maar daar zit je ook 4 hoog.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:54

Ik woon op ongeveer het diepste punt van Nederland. Ik ben reddeloos verloren met een overstroming.

Oh, -3 dat valt nog mee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:59

pmarena schreef:
Ja dat had je wel eens verteld inderdaad, over de rotonde bij Stellendam was dat toch...?

Welke dijk woonden zij als ik vragen mag...?

De verdronken koeien liggen onder waar nu Mijnders zit, dat voor mij 'nieuwe' kleine industrieterreintje, net buiten waar de Molendijk en Julianaweg samen komen en op de provinciale weg uitkomen.

Mijn moeder (en grootouders) woonden aan de Julianaweg op de hoek van De Heul/Voorstraat met de rug van het huis in de Molendijk, oom en tante woonden op de hoek van de Bouwdijk en de Molendijk.

De Bouwdijk en de Molendijk hebben het toen dus gehouden.

Ik woon zelf trouwens comfortabel op plus 16 :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:25

Oh getsie bedoel je onder de bussen of het hele industrie terreintje...? Wat een rot-idee dan eigenlijk hè.... daar achter de rotonde aan de andere kant willen ze nu 300 arbeidsmigranten gaan vestigen. Is best wel consternatie over :=

Ik vraag me eigenlijk af of dat soort dingen ergens op te vragen zijn als je ergens een huis op het oog hebt, dat je met 1 druk op de knop alles dat er in de buurt aan het rommelen is, bij je op je scherm komt.

Oh je bedoelt zeg maar tegenover de kerk en dan echt helemaal op de hoek...? Of daarnaast in "de patatzaak" zeg maar, met dat gekke uitgebouwde raampje in de verdieping? Huisje op de hoek dat stond een paar jaar geleden te koop. Je zag zo'n hele natte hoek met afgebladderd stuc. Dat was ineens weer netjes wit om er wat van te maken maar dat hield niet lang := Leek best een vochtig huis.

Hoek van Bouwdijk en Molendijk ligt volgens mij wel een stuk hoger, maar dat was dan dus juist nat??
Typisch zeg. Of je bedoelt natuurlijk de hoek met daarachter de Roxenisse polder waar nu de golfbaan zit, dat zou logischer zijn :

Haha ben ik nou dom dat ik niet snap wat plus16 betekent, enige dat ik ken met een plus verwijzing is Enschede..... :P

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:33

mijn huis staat op -2 dus zolder blijft droog. In 1953 zag t er zo uitAfbeelding
Mijn huis staat aan de rechterkant, onder aan de dijk, met die witte boeiboorden

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:33

Tsja, ook al zit je op een bovenverdieping, als alles onder water staat kun je de straat ook niet meer op zonder boot :=

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:35

nee maar mijn moeder woonde in Oude Tonge, en aan hun kant van de straat konden ze op de zolder op hulp wachten maar de overburen moesten het dak op omdat die lager lagen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:36

Handige site. Wij zitten veilig, mijn moeder ook. Alleen mijn paarden verzuipen in 2,5 meter. Dat is dan weer jammer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:36

Oef, Oude-Tonge dat was niet zo best als je daar toen woonde.....

Op de zolder wachten lijkt me doodeng. Stel je voor dat er nog een golf komt en je gevangen raakt in je vol met water stromende huis :oo

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:38

Zou maximaal 0,5 meter overstromen.
Woon op een dijk lichaam dus ik zit sowieso al hoger dan de huizen die hier in de wijk achter mij staan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:43

Ik zit safe. :D

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:43

Dat is inderdaad wel een handige site! Wij hebben een kanaal in de achtertuin en ik heb me nooit druk gemaakt over overstromingen (kanaal ligt ook verdiept), maar volgens die site hoef ik me ook absoluut niet druk te maken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:45

Ons huis staat op 0 meter (staat ook op een oude zandrug), maar mijn stal en weide is een heel stuk lager.
Dan moet ik de paardjes maar op de dam gaan zetten :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:49

Ik vind het wel grof giswerk hoor hoe hoog het water zou komen, want dat ligt natuurlijk maar net aan wat de reden van de overstroming is, hoe erg het is, wat er eventueel kapot geslagen is door water of een aanslag of ongeluk ofzo....

Zouden hier wel goed moeten zitten :) Huis ligt boven de 2 meter, bijna 2,5 meter en alles er omheen ligt dieper. Dus je zou an sich zou dan best wat tijd moeten hebben om weg te komen als je ziet dat het begint vol te lopen. Tenzij er natuurlijk een enorme golf in 1 keer komt :(:)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:53

pmarena schreef:
Oef, Oude-Tonge dat was niet zo best als je daar toen woonde.....

Op de zolder wachten lijkt me doodeng. Stel je voor dat er nog een golf komt en je gevangen raakt in je vol met water stromende huis :oo

Heel veel huizen hielden het idd niet, als je geluk had werd je dak een vlot en dreef je rond.

Plus 16 = 16 meter boven NAP :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:56

Oh dat is wel relaxed ja als je zo hoog zit :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:30

Bij ons overstroomt het maximaal 0,5 meter zegt de website. Denk dat het huis droog blijft, mijn paarden hebben wel natte voeten dan, maar die kunnen wel aan de overkant op een dam lopen bij nood of als ik op tijd ben breng ik ze naar ander gebied met de trailer.