Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:05

@Mywishmax: huur je via een woningstichting of particulier? Mocht je via een woningstichting huren zou je eens kunnen proberen om een officiele klacht in te dienen en als dat niks oplost naar de huurcommissie stappen. Sowieso zou ik eens op de website van de huurcommissie kijken wat je rechten en plichten zijn. Wellicht dat je daar iets verder mee komt. Ik weet natuurlijk niet wat jij nu aan huur betaalt maar in principe moeten er toch voldoende goede betaalbare woningen met lift zijn. Tenminste ik werk bij een woningstichting en weet dat wij best veel woningen hebben die volgens mij aan jouw eisen zouden voldoen en waar de energiekosten laag zijn.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:09

@Spenk: Dat is een prima vochtbalans. Schimmels doen het pas vanaf 70% en meer luchtvochtigheid.

MWM: Het prijsplafond ging in op 1 januari 2023. De tegemoetkoming energiekosten 1300 euro gaat over geheel 2023. Ja, jouw contractjaar loopt anders, maar die andere twee gaan wél gelijk op.

Verder dank voor het schetsen van jouw situatie. Ik neem aan dat de gemeente waarin jij woont prestatieafspraken heeft gemaakt met jouw sociale verhuurder. Dat is wettelijk verplicht en die moet ook op hun website staan (anders kun je hem altijd opvragen bij de gemeente). In dat document kan ook een clausule staan mbt vochtbeleid/schimmel/conditie woningen. Daar heeft een verhuurder zich aan te houden (mits ondertekend). Het is dus in jouw situatie ook goed om even te kijken welke afspraken een verhuurder heeft gemaakt.
Kom je daar niet uit: stap ook naar je gemeente. Ik weet niet of je een afspraak kan maken met een wethouder (zijn er bijvoorbeeld inloopspreekuren?), of dat er bijvoorbeeld buren in de buurt zijn met hetzelfde probleem. Je kan ook naar de raadsleden stappen die veel doen in het sociale domein. Of wie weet is er een Adviesraad Sociaal Domein in jouw gemeente waar je contact mee kan opnemen. (het algehele advies dus: Neem contact op met je gemeente. Maar niet via het algemene nummer of de balie, maar via een afdeling communicatie, secretaris van bestuur of als je het in de raad wil hebben: de griffier).

Verder: Huurcommissie. Maar die heb je vast wel al ingeseint.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:12

MwM, de tip van LV19952 is een goeie, huurcommissie inschakelen :j
Maar ik meen dat was al eens voorbij gekomen?

Dan heb ik nog volgende tip voor je, het noodfonds energie gaat in 2024 weer open, daar kun jij wel gebruik van maken:
https://www.noodfondsenergie.nl/

Het zal een vooruitgang zijn als er eindelijk energielabels aan huurwoningen zullen komen, dat is op lange termijn het enige wat soelaas zal bieden bij dit soort huizen.
Ik kan je helaas ook niet meer dan sterkte wensen :(:)

Mvdende: jouw huurwoning is in bezit van je ouders toch? Dan zou ik hun eens aan de jas trekken wat er evt nog aan energie-besparende maatregelen getroffen zouden kunnen worden.
Al is het maar een luchtreiniger die tevens ontvochtigt...dat scheelt zeker 2 graden in temperatuur.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:18

MyWishMax schreef:
knip

Edit: dit klinkt even heel dramatisch maar ik heb paar hele koude dagen achter de rug dus zo voelde het ook even. :') Komt vanzelf weer goed haha, maar fijn is het niet qua gasprijzen en hoge kosten zonder iets te kunnen doen.

:knuffel:

Het is ook gewoon k.t met peren bij jou...
Veel sterkte....

Dit is toch gewoon te gek in onze gave landje.... |(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:39

Wingend, ja ik weet dat het voor 2023 is :+ Maar daar had ik bij laatste afrekening dus niks aan. Dus jouw berekening over kosten klopte gewoon niet voor de m3. Want die jaarrekening gaat wel over mijn contract, waar dus maar 2 maanden prijsplafond bij zaten. Datzelfde prijsplafond loopt af eind dit jaar, dus volgend jaar is er gewoon kans met alle stijgingen dat het weer duurder wordt en dat maakt mij onzeker ja. Zelfs dit jaar maakt mij onzeker, omdat de apps het prijsplafond niet meerekenen en de schatting of je goed zit qua termijnbedrag dus niet betrouwbaar is. Vandaar dat ik wel meer stook als vorige winter, maar meer niet aandurf. Ook al is dat grotendeels met prijsplafpnd. Ik ben enorm dankbaar voor het prijsplafond en de tegemoetkoming en zou geen enkel probleem zijn als energie de enige hoge kostenpost was. Daar gaat mijn onzekerheid om, het is en en en. En soms heb je daar gewoon enorm de ziekte in en helaas snappen heel veel mensen dat niet, omdat ze zelf nooit in zo'n situatie gezeten hebben. Je gaat nuneenmaal het ene gat met andere dichten, ook al is dat niet de bedoeling en ben ik heel streng in potjes die ik krijg ook daarvoor gebruiken, maar soms kan je niet anders als het toch ergens anders voor gebruiken. Al hoorde bij dat potje voor energie de isolatie enzo voor mij daar wel bij, want die zouden toch voor lagere energiekosten zorgen.

Ja, we zijn bezig met huurcommissie idd. Al na een tip hier idd. Eerst nog met woningbouw zelf geprobeerd, maar als zij geen toestemming voor reparatie geven hoor je gewoon niks ipv een afwijzing dus ging soms wat tijd overheen. Omdat er nogal wat punten zijn moesten er dus verschillende afspraken gemaakt worden en daarna nog opvolgen of het nu geweigerd was of gewoon druk.(En terugbelverzoek duurde ook al gauw 2 weken :+ ) Dus toen hulp gezocht om mee te kijken, want Ik moest toch echt toegeven het zelf niet meer te kunnen. Dus dat duurt langer als gehoopt en niet alle dingen zijn ook echt iets voor huurcommissie.

Via gemeente heb ik met sociaal team gesprekken gehad, maar in mijn gemeente kwam ik daar helaas niet verder mee. Die hadden geen verstand van de zaken waar ik hulp bij nodig had of geen mensen die naar mijn dorp toekwamen, want hier wordt dat geregeld door vrijwilligers. Daar word je naar doorgestuurd bij problemen, maar kan even verder kijken.

Noodfonds zal ik volgend jaar naar kijken :j Fijn dat dat wr weer is, ook voor de mensen die een hoger inkomen hebben. Dat vond ik zelfs nog een betere regeling als de tegemoetkoming.

Dank jullie wel allemaal hoor! Daarom zei ik ook, rot dagen gehad dus dan is het erg zwart :+ Komt wel weer goed en dan ben ik blij hier te wonen en de hulp die er is ook al komt die op sommige vlakken echt nog wel te kort.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:13

Volgend jaar komen huishoudens eerder voor hulp in aanmerking dan in 2023. Mensen met een laag inkomen kunnen steun aanvragen als zij minstens 8 procent van hun inkomen kwijt zijn aan de energierekening. In 2023 was het vereiste percentage nog 20 procent.

Houd dit even in de gaten!!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:19

BigOne schreef:
Volgend jaar komen huishoudens eerder voor hulp in aanmerking dan in 2023. Mensen met een laag inkomen kunnen steun aanvragen als zij minstens 8 procent van hun inkomen kwijt zijn aan de energierekening. In 2023 was het vereiste percentage nog 20 procent.

Houd dit even in de gaten!!

Waar moet je tegen die tijd kijken voor dit? is dat bij de gemeente of elders?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:20

Telpeva, in de link die ik daarnet plaatste.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:22

Dankje! ik had de link wel al opgeslagen om later een keer ervoor te gaan zitten om het door te lezen maar zo ver was ik nog niet gekomen. Fijn om te weten, bedankt!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:24

Onder het tabblad nieuws vind je meer info over de voorwaarden in 2024.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:27

Sansevieria schreef:
MwM, de tip van LV19952 is een goeie, huurcommissie inschakelen :j
Maar ik meen dat was al eens voorbij gekomen?

Dan heb ik nog volgende tip voor je, het noodfonds energie gaat in 2024 weer open, daar kun jij wel gebruik van maken:
https://www.noodfondsenergie.nl/

Het zal een vooruitgang zijn als er eindelijk energielabels aan huurwoningen zullen komen, dat is op lange termijn het enige wat soelaas zal bieden bij dit soort huizen.
Ik kan je helaas ook niet meer dan sterkte wensen :(:)

Mvdende: jouw huurwoning is in bezit van je ouders toch? Dan zou ik hun eens aan de jas trekken wat er evt nog aan energie-besparende maatregelen getroffen zouden kunnen worden.
Al is het maar een luchtreiniger die tevens ontvochtigt...dat scheelt zeker 2 graden in temperatuur.

Er is de afgelopen tijd al enorm veel aan energie besparende dingen geïnvesteerd in mijn huisje. Zonnepanelen sinds april (verwachte opbrengst is ongeveer gelijk aan gemiddeld verbruik van de afgelopen jaren) huis is door de vorige eigenaren al heel goed geïsoleerd en is nog extra geïsoleerd toen ik erin kwam. Alle ramen zijn al dubbelglas enz. Er wordt hard aan gewerkt en gedacht om alles nog energiezuiniger te krijgen, maar op een gegeven moment houdt het ergens een beetje op, hoeveel je nog kan bezuinigingen op energie. Zoals ik eerder vandaag óók al aangaf: er is hier géén vochtprobleem! Een ontvochtiger gaat weinig uithalen....

Het is een zo goed als vrijstaand huis en het afgelopen jaar heb ik "maar" 580m3 verbruikt, wat normaal gezien "normaal" zou zijn voor een flat ipv vrijstaande woning. Jaar ervoor 750m3. Ook in vergelijking tot een normaal vrijstaand huis erg weinig.

Ik vind 17,5°c om in stil te zitten gewoon koud. Maar hopelijk wen ik er uiteindelijk aan. Tis niet dat ik in een diepvries zit :+

Het is gewoon alleen én én én....én veel duurdere energie (van 0,8 per m3, naar 1,34 per m3 en straks januari 1,45 per m3) én duurdere boodschappen (met €20- €30 een week 3 maaltijden per dag gaat je niet echt meer lukken) én duurdere zorgverzekering in combinatie met verlaging zorgtoeslag én ik wil ook nog een beetje leuk kunnen blijven leven en dus af en toe iets leuks kunnen doen en de mogelijkheid hebben eens op vakantie te gaan...

En op een gegeven moment gaat het er bij mij ook om, niet of ik het zou kunnen betalen, maar of ik ervoor wil betalen, sommige kosten worden zo hoog, dat ik zo iets heb van "laat maar"

Telpeva

De petroleum kachel stond vorig jaar naast de cv aan. Cv op 19,5 en als ik het nodig vond, de petroleum kachel erbij om het een paar graden warmer te stoken.

Dit jaar eigenlijk hetzelfde. Maar nu staat de cv op 17,5 en denk ik véél vaker "laat de petroleum kachel maar uit" af en toe een uurtje of 2 staat ie aan. Als ik visite heb of eens per week als ik de kou eens goed zat ben.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 06-12-23 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:30

Aanvulling op het bericht van Bigone, dit stukje zullen meer mensen mogelijk interessant vinden!

https://www.noodfondsenergie.nl/news
Citaat:
In vergelijking met 2023
In vergelijking met 2023 komen mensen eerder in aanmerking voor hulp:

Mensen met een laag inkomen (tot 130% sociaal minimum) kunnen steun aanvragen als zij 8% van hun inkomen kwijt zijn aan de energierekening. In 2023 was dit 10%.
Voor mensen met een laag middeninkomen (tot 200% sociaal minimum) ligt deze grens op 10% van het inkomen, in plaats van 13% vorig jaar.

Mvdende Het is ook gewoon rot allemaal, I feel you :knuffel: Hopelijk komen er snel betere tijden...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:36

Telpeva schreef:
Aanvulling op het bericht van Bigone, dit stukje zullen meer mensen mogelijk interessant vinden!

https://www.noodfondsenergie.nl/news
Citaat:
In vergelijking met 2023
In vergelijking met 2023 komen mensen eerder in aanmerking voor hulp:

Mensen met een laag inkomen (tot 130% sociaal minimum) kunnen steun aanvragen als zij 8% van hun inkomen kwijt zijn aan de energierekening. In 2023 was dit 10%.
Voor mensen met een laag middeninkomen (tot 200% sociaal minimum) ligt deze grens op 10% van het inkomen, in plaats van 13% vorig jaar.

Mvdende Het is ook gewoon rot allemaal, I feel you :knuffel: Hopelijk komen er snel betere tijden...

Ben sowieso al geen fan van de herfst/ winter. Niet z'n Nederlandse winter in ieder geval, met een hoop regen.

Het wordt gelukkig vanzelf wel weer een keer lente...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:42

Mvandende , laat je ouders ook een airco installeren. Juist die ivm zonnepanelen kan heel veel gas besparen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:57

BigOne schreef:
Mvandende , laat je ouders ook een airco installeren. Juist die ivm zonnepanelen kan heel veel gas besparen.

Niet onmogelijk, wél lastig aangezien dan mijn gehele meterkast vernieuwd moet worden omdat er extra groepen bij moeten dan. En kan niet simpel door de kruipruimte, want die heb ik niet.

+ dat ik verwacht dat de kosten van stroom nog wel eens mega hoog kunnen gaan worden in de toekomst in de winter. Huidige zonnepanelen leveren evenveel als Huidig stroomverbruik, heb dus niet of nauwelijks overproductie. Straks gaat het salderen eraf en dan ga je geheid krijgen dat je opgewekte stroom in de zomer voor héél weinig terug moet leveren aan het net en dat je in de winter je scheel betaald aan stroom omdat de prijzen dan sky high zijn, want véél vraag, weinig aanbod....

Ik zie een airco dus zo 123 nog niet zitten.

Zijn wel al ideeën om de huidige keter te vervangen voor een hybride ketel/ warmtepomp, maar de huidige ketel doet het nog en het geeft weer een hele verbouwing om dat mogelijk te maken. Ik blijf de komende jaren liever op gas. M'n ouders zijn deze maand wél omgeschakeld en van het gas af. Eens afwachten wat hun stroom verbruik is deze winter. Aangezien zij de hele beneden verdieping aan het verbouwen zijn, Inclusief nieuwe keuken, kunnen hun gemakkelijker overschakelen op inductie koken enz.

Dat zou in mijn keuken niet al te gemakkelijk gaan en keuken zit er pas 4 jaar in en is dus nog lang niet aan vervanging toe.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 18:05

mvdende schreef:
Hier wel een beetje een gevoel van "doe ik het hier voor?" Vorig jaar november de cv op 19,5 en 58m3 verbruikt. Dit jaar de cv op 17,5 en 55m3 verbruikt..... maar wél iedere dag ijsklompje spelen.

Ik hoop echt dat ik in december minder verbruik dan december Vorig jaar, toen zat ik aan de 130m3. Al zit ik nu dus al aan de 30m3 en het is pas 6 december -:(- verwarming staat tussen 11-19 op 17,5 en tussen 19-11 op 14,5.

Vorig jaar was november een droge, relatief zachte maand.
Dit jaar was het een buitengewoon natte, maar ook koudere maand.

Et voila, je verschil verklaard.

Als je dan toch je verbruiken wilt vergelijken, houdt dan svp ook rekening met de buitentemperaturen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 18:07

Ik ben blij dat het noodfonds energie weer open gaat! Daar heb ik afgelopen jaar een boel mensen blij mee kunnen maken. Het voorziet echt in een grote behoefte en het is een maatregel die echt goed gericht is op de lagere inkomens.

(al heb ik die mensen afgelopen zomer ook op tijd geholpen met een vast contract zodat hopelijk dit jaar de ellende niet meer zo hoog oploopt)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 18:30

Mooi dat je dat doet, dees!

Ik wilde ook zeggen, december vorig jaar was toch ook niet zonkoud als het nu geweest is? Dus dat het verbruik nu al hoog is is niet zo raar. Cv moet s nachts al werken om het die 14,5 graden te houden en dan de hele dag on het 17,5 te houden. Ipv s nachts en overdag minder hard werken.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:14

MyWishMax schreef:

Ik wilde ook zeggen, december vorig jaar was toch ook niet zonkoud als het nu geweest is? Dus dat het verbruik nu al hoog is is niet zo raar. Cv moet s nachts al werken om het die 14,5 graden te houden en dan de hele dag on het 17,5 te houden. Ipv s nachts en overdag minder hard werken.

Vorig jaar hadden we rond 18 december een flinke koude periode. Ik had in m'n hoofd dat het 10 december was, maar blijkt dus rond 18 december te zijn. (Moest toen op zondag nog vóór de ijzel thuis zijn na een dagje Vlaardingen) was goed koud in die periode in ieder geval.

Dus klopt wel dat het nu kouder is dan vorig jaar. Gelukkig is die kou weer even klaar de komende dagen. Wordt niet echt warm, maar minder kou = minder werken voor de cv.

Koud mag het van mij best even zijn, maar dan graag wél met een dik pak sneeuw of juist een periode flinke vorst zodat je op natuurijs kan schaatsen. En nee, hier zuid west Brabant helaas geen sneeuw gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:16

Vorig jaar hadden wij in Zuid Limburg de eerste sneeuw op 5 december!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:21

mvdende schreef:
Niet onmogelijk, wél lastig aangezien dan mijn gehele meterkast vernieuwd moet worden omdat er extra groepen bij moeten dan. En kan niet simpel door de kruipruimte, want die heb ik niet.

+ dat ik verwacht dat de kosten van stroom nog wel eens mega hoog kunnen gaan worden in de toekomst in de winter. Huidige zonnepanelen leveren evenveel als Huidig stroomverbruik, heb dus niet of nauwelijks overproductie. Straks gaat het salderen eraf en dan ga je geheid krijgen dat je opgewekte stroom in de zomer voor héél weinig terug moet leveren aan het net en dat je in de winter je scheel betaald aan stroom omdat de prijzen dan sky high zijn, want véél vraag, weinig aanbod....

e.

Waarom moeten er extra groepen geplaatst worden als je airco zou nemen?
Zal aan het vermogen luggen maar ik heb een 3.5 kw en hier hoefde geen extra groep voor aangelegd te worden. Hij zit ook gewoon binnen in een bestaand stopcontact.

Zelfs zonder salderen is verwarmen met airco goedkoop. Zondag was het hier bijv -3 en heeft hij 24 uur aangestaan. Overdag was het hier 21 graden en snachts 19 graden. En dat voor totaal €3,12....
Met CV z9u ik hier minimaal 11 euro voor kwijt zijn.
Al zou de stroom duurder worden in de winter dan zal het verwarmen met airco nog goedkoper zijn. ,
gas zal zeker weten duurder gaan worden.
Laatst bijgewerkt door Tieme op 06-12-23 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:25

MyWishMax schreef:

Hier ook als ik hem aan hoor gaan op 15 graden denk ik al jakkie wat zonde dat hoefde vorig jaar om deze tijd niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:25

Maar we zijn nog niet eens op de helft van de maand, hoe kun je dan nu al december gaan vergelijken met een jaar terug?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:27

Ik ben zo blij met mijn airco al moet ik nog naar een hogere capaciteit. Nu al scheelt het me enorm in de stookkosten.
Maar ik moet zeggen dat ik ook beter oplet hoe hoog ik de temperatuur wil.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:30

Tieme schreef:
mvdende schreef:

e.

Waarom moeten er extra groepen geplaatst worden als je airco zou nemen?
Zal aan het vermogen luggen maar ik heb een 3.5 kw en hier hoefde geen extra groep voor aangelegd te worden. Hij zit ook gewoon binnen in een bestaand stopcontact.

Zelfs zonder salderen is verwarmen met airco goedkoop. Zondag was het hier bijv -3 en heeft hij 24 uur aangestaan. Overdag was het hier 21 graden en snachts 19 graden. En dat voor totaal €3,12....
Al zou de stroom duurder worden in de winter dan zal het verwarmen met airco nog goedkoper zijn. ,
gas zal zeker weten duurder gaan worden.

Voor een 3.5kw hoef je inderdaad niet perse nieuwe groep te zetten, tenzij je al een groepenkast uit het jaar stillekes hebt.
Is in principe dezelfde werking als een warmtepomp, enige nadeel is dat je maar de ruimte verwarmt waar die hangt en niet het hele huis.

Is een goedkopere oplossing, en zeker als je al zonnepanelen hebt.
Bij mijn broer leverden de zonnepanelen laatst nog terug, zelfs als de airco op verwarmen staat.