Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MyWishMax schreef:knip
Edit: dit klinkt even heel dramatisch maar ik heb paar hele koude dagen achter de rug dus zo voelde het ook even.Komt vanzelf weer goed haha, maar fijn is het niet qua gasprijzen en hoge kosten zonder iets te kunnen doen.
BigOne schreef:Volgend jaar komen huishoudens eerder voor hulp in aanmerking dan in 2023. Mensen met een laag inkomen kunnen steun aanvragen als zij minstens 8 procent van hun inkomen kwijt zijn aan de energierekening. In 2023 was het vereiste percentage nog 20 procent.
Houd dit even in de gaten!!
Sansevieria schreef:MwM, de tip van LV19952 is een goeie, huurcommissie inschakelen![]()
Maar ik meen dat was al eens voorbij gekomen?
Dan heb ik nog volgende tip voor je, het noodfonds energie gaat in 2024 weer open, daar kun jij wel gebruik van maken:
https://www.noodfondsenergie.nl/
Het zal een vooruitgang zijn als er eindelijk energielabels aan huurwoningen zullen komen, dat is op lange termijn het enige wat soelaas zal bieden bij dit soort huizen.
Ik kan je helaas ook niet meer dan sterkte wensen![]()
Mvdende: jouw huurwoning is in bezit van je ouders toch? Dan zou ik hun eens aan de jas trekken wat er evt nog aan energie-besparende maatregelen getroffen zouden kunnen worden.
Al is het maar een luchtreiniger die tevens ontvochtigt...dat scheelt zeker 2 graden in temperatuur.
Citaat:In vergelijking met 2023
In vergelijking met 2023 komen mensen eerder in aanmerking voor hulp:
Mensen met een laag inkomen (tot 130% sociaal minimum) kunnen steun aanvragen als zij 8% van hun inkomen kwijt zijn aan de energierekening. In 2023 was dit 10%.
Voor mensen met een laag middeninkomen (tot 200% sociaal minimum) ligt deze grens op 10% van het inkomen, in plaats van 13% vorig jaar.
Telpeva schreef:Aanvulling op het bericht van Bigone, dit stukje zullen meer mensen mogelijk interessant vinden!
https://www.noodfondsenergie.nl/newsCitaat:In vergelijking met 2023
In vergelijking met 2023 komen mensen eerder in aanmerking voor hulp:
Mensen met een laag inkomen (tot 130% sociaal minimum) kunnen steun aanvragen als zij 8% van hun inkomen kwijt zijn aan de energierekening. In 2023 was dit 10%.
Voor mensen met een laag middeninkomen (tot 200% sociaal minimum) ligt deze grens op 10% van het inkomen, in plaats van 13% vorig jaar.
Mvdende Het is ook gewoon rot allemaal, I feel youHopelijk komen er snel betere tijden...
BigOne schreef:Mvandende , laat je ouders ook een airco installeren. Juist die ivm zonnepanelen kan heel veel gas besparen.
mvdende schreef:Hier wel een beetje een gevoel van "doe ik het hier voor?" Vorig jaar november de cv op 19,5 en 58m3 verbruikt. Dit jaar de cv op 17,5 en 55m3 verbruikt..... maar wél iedere dag ijsklompje spelen.
Ik hoop echt dat ik in december minder verbruik dan december Vorig jaar, toen zat ik aan de 130m3. Al zit ik nu dus al aan de 30m3 en het is pas 6 decemberverwarming staat tussen 11-19 op 17,5 en tussen 19-11 op 14,5.
MyWishMax schreef:Mooi dat je dat doet, dees!
Ik wilde ook zeggen, december vorig jaar was toch ook niet zonkoud als het nu geweest is? Dus dat het verbruik nu al hoog is is niet zo raar. Cv moet s nachts al werken om het die 14,5 graden te houden en dan de hele dag on het 17,5 te houden. Ipv s nachts en overdag minder hard werken.
mvdende schreef:Niet onmogelijk, wél lastig aangezien dan mijn gehele meterkast vernieuwd moet worden omdat er extra groepen bij moeten dan. En kan niet simpel door de kruipruimte, want die heb ik niet.
+ dat ik verwacht dat de kosten van stroom nog wel eens mega hoog kunnen gaan worden in de toekomst in de winter. Huidige zonnepanelen leveren evenveel als Huidig stroomverbruik, heb dus niet of nauwelijks overproductie. Straks gaat het salderen eraf en dan ga je geheid krijgen dat je opgewekte stroom in de zomer voor héél weinig terug moet leveren aan het net en dat je in de winter je scheel betaald aan stroom omdat de prijzen dan sky high zijn, want véél vraag, weinig aanbod....
Ik zie een airco dus zo 123 nog niet zitten.
e.
MyWishMax schreef:Mooi dat je dat doet, dees!
Ik wilde ook zeggen, december vorig jaar was toch ook niet zonkoud als het nu geweest is? Dus dat het verbruik nu al hoog is is niet zo raar. Cv moet s nachts al werken om het die 14,5 graden te houden en dan de hele dag on het 17,5 te houden. Ipv s nachts en overdag minder hard werken.
Tieme schreef:mvdende schreef:Niet onmogelijk, wél lastig aangezien dan mijn gehele meterkast vernieuwd moet worden omdat er extra groepen bij moeten dan. En kan niet simpel door de kruipruimte, want die heb ik niet.
+ dat ik verwacht dat de kosten van stroom nog wel eens mega hoog kunnen gaan worden in de toekomst in de winter. Huidige zonnepanelen leveren evenveel als Huidig stroomverbruik, heb dus niet of nauwelijks overproductie. Straks gaat het salderen eraf en dan ga je geheid krijgen dat je opgewekte stroom in de zomer voor héél weinig terug moet leveren aan het net en dat je in de winter je scheel betaald aan stroom omdat de prijzen dan sky high zijn, want véél vraag, weinig aanbod....
Ik zie een airco dus zo 123 nog niet zitten.
e.
Waarom moeten er extra groepen geplaatst worden als je airco zou nemen?
Zal aan het vermogen luggen maar ik heb een 3.5 kw en hier hoefde geen extra groep voor aangelegd te worden. Hij zit ook gewoon binnen in een bestaand stopcontact.
Zelfs zonder salderen is verwarmen met airco goedkoop. Zondag was het hier bijv -3 en heeft hij 24 uur aangestaan. Overdag was het hier 21 graden en snachts 19 graden. En dat voor totaal €3,12....
Al zou de stroom duurder worden in de winter dan zal het verwarmen met airco nog goedkoper zijn. ,
gas zal zeker weten duurder gaan worden.