Fun-da deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:03

Zal vast te maken hebben met de dorpsgrenzen, maar wat je zegt staat dus ook gewoon in de tekst. Maare, rustig maar hoor, het is zondag :D

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:13

sureido schreef:
Zal vast te maken hebben met de dorpsgrenzen, maar wat je zegt staat dus ook gewoon in de tekst. Maare, rustig maar hoor, het is zondag :D

Ik haak weer af geloof ik, als er zo naar gedaan wordt omdat ik iets zeg wat ook in de tekst staat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:19

Leuk huis en mooie plek maar ik krijg al een verzakking als ik zie hoeveel geld ik kwijt zou zijn om het binnen naar mijn zin te maken.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:19

Anoeska27 schreef:
sureido schreef:

Ik haak weer af geloof ik, als er zo naar gedaan wordt omdat ik iets zeg wat ook in de tekst staat.

Het was niet eens stom bedoelt, ik dacht dat je dat gewoon niet gelezen had. Je reageert zelf echter heel fel. Om nu meteen uit het topic te gaan door gewoon een opmerking, of eigenlijk toevoeging, jammer, maar goed. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:23

Anoeska27 schreef:
Ja, wat wil je daarmee zeggen? Dat de makelaar het met me eens is? Het is gewoon vreemd dat de huizen eromheen allemaal het adres in Garderen hebben en deze niet.

Nee hoor, alles tot De Laak is Ermelo, daarna is Garderen (De Laak geeft de dorpsgrens aan), is altijd al zo geweest.
Na De laak (gemeente Garderen) heet hij niet meer de Garderenseweg maar Speulderweg.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 15:08

Het adres en de plaatsnaam moeten gewoon kloppen lijkt me. Daar valt verder weinig over te zeggen. Daar kan de makelaar nou eenmaal niet over liegen. Heel die discussie daarover is bij voorbaat zinloos ;)
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 02-01-22 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 15:10

Brainless schreef:
Erfpacht via staatbosbeheer is echt heel weinig vergeleken met de meeste soorten erfpacht.

Dat moet je eens vragen aan mensen met een huisje op Terschelling.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 15:29

Mijn hooiboer woont officieel in Nijkerk. Het is een weggetje vlak boven Voorthuizen, richting Putten. Zit geen logica in, maar ja, de gemeentegrens van Nijkerk loopt nou eenmaal met een 'wig' tussen Voorthuizen en Putten :D

Dat huis vlak boven Garderen - je zou ook nog kunnen vinden dat het daar Houtdorp heet, trouwens :)) - mag dan relatief lage erfpacht hebben, het is maandelijks zo'n beetje het huurbedrag voor een woning en méér dan een hypotheek moet kosten. Ik vind dat best aan de maat.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 16:53

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 17:07

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 17:16

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 17:30

ja zaten over 1 miljoen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 18:33

Nou als je weet hoe daar geklust is....nee bedankt. Daar zit echt nog heel veel werk in. Hum oude stek in Noordwijk staat toch ook nog op Funda?

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 18:33

BeFunny schreef:
Ik hou niet zo van een zwembad in de tuin. Maar vind Soest wel een mooie omgeving. Jammer dat er een grote loods mist. Ik vind de prijs heel netjes de prijs was daar altijd veel hoger dan hier maar dat is nu dus kennelijk andersom. Ik vind het wel een leuk optrekje.

https://www.funda.nl/koop/soest/huis-42 ... eweg-33-a/

Prijzen zijn nog steeds hoog in deze omgeving. Dit is echter erfpacht en ligt aan een drukke N-weg. Dat drukt de prijs flink.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:26

Esplendido schreef:
BeFunny schreef:
Ik hou niet zo van een zwembad in de tuin. Maar vind Soest wel een mooie omgeving. Jammer dat er een grote loods mist. Ik vind de prijs heel netjes de prijs was daar altijd veel hoger dan hier maar dat is nu dus kennelijk andersom. Ik vind het wel een leuk optrekje.

https://www.funda.nl/koop/soest/huis-42 ... eweg-33-a/

Prijzen zijn nog steeds hoog in deze omgeving. Dit is echter erfpacht en ligt aan een drukke N-weg. Dat drukt de prijs flink.

Dat was al gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 20:58

Had ze dan alleen mogen zeggen dat de N weg de prijs drukt? :+

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 00:23

De N weg is denk niet het geen wat de prijs drukt, de erfpacht wel. Daar had ik zoals ik al aangaf overheen gezien. En dat maakt het gelijk een stuk minder aantrekkelijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 09:19

Ik vraag me af - dat weet iemand hier vast wel - in hoeverre erfpacht mee wordt geteld met je hypotheekmogelijkheden?

Voorbeeld: Je koopt een huis van 5 ton op erfpachtgrond. Je kunt met je inkomen ook een hypotheek voor 4,5 ton krijgen, no problemo.
Maar de erfpacht maakt dat je maandlasten verdubbelen (minimaal). Maw, je hebt maandlasten voor een hypotheek van 9 ton. Een hypotheek van 9 ton krijg je never nooit niet met jouw inkomen. Krijg je dan tóch die hypotheek van 4,5 ton bij de bank?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 09:23

Ibbel schreef:
Ik vraag me af - dat weet iemand hier vast wel - in hoeverre erfpacht mee wordt geteld met je hypotheekmogelijkheden?

Voorbeeld: Je koopt een huis van 5 ton op erfpachtgrond. Je kunt met je inkomen ook een hypotheek voor 4,5 ton krijgen, no problemo.
Maar de erfpacht maakt dat je maandlasten verdubbelen (minimaal). Maw, je hebt maandlasten voor een hypotheek van 9 ton. Een hypotheek van 9 ton krijg je never nooit niet met jouw inkomen. Krijg je dan tóch die hypotheek van 4,5 ton bij de bank?

Een bank houdt absoluut rekening met erfpacht. Er wordt niet alleen gekeken naar de hoogte hiervan, maar ook de looptijd. Een kortere looptijd geeft een bank meer risico, omdat er een kans is dat de canon verhoogt gaat worden en daardoor de lasten niet meer gedragen kunnen worden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 09:33

Je kan online bij de Rabo ook rekenen met erfpacht. Erfpacht is wel aftrekbaar voor de belasting.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 09:38

Maar bij alle woningen die ik hier zie langskomen houdt het maandelijkse erfpachtbedrag in dat de woonlasten verdubbelen (of nog meer). Zo'n huis in Garderen van bijna 5 ton zou dan dus alleen gekocht kunnen worden door mensen die 7-8 ton hypotheek kunnen krijgen. Als je dat soort bedragen kunt lenen koop je toch nooit zo'n 'ex-boswachterswoning'?

In Amsterdam en andere grote steden heb je (vaak) geen keuze, dus daar 'moet' je wel. Maar vrijstaande huizen in het bos zijn er ook zonder erfpacht. Ook al kosten ze dan de helft qua aanschafprijs, je maandlasten zijn net zo hoog als een 2x zo duur huis.

En als je dan ook voor dat goedkopere vrijstaande huis geen hypotheek kunt krijgen maakt dat voor je kans éindelijk dat huis in het bos te kunnen kopen ook niet uit, dat blijft dan net zo onbereikbaar. Ook al kun je die erfpacht er best bovenop betalen, omdat je nog ander inkomen hebt, een partner hebt etc (wat tegenwoordig niet meer voor hypotheken wordt meegerekend)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 10:24

Dat kleine boswachters huisje vind ik zonder erfpacht al behoorlijk aan de prijs.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 10:32

BeFunny schreef:
Dat kleine boswachters huisje vind ik zonder erfpacht al behoorlijk aan de prijs.

Locatie, locatie, locatie en oh ja, leuk verhaal erbij...

:j

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 10:36

Nou locatie.. Ermelo het is nou niet dat dat nou die prijs voor dat hutje verklaard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 10:40

Dat huis is echt wel goedkoop voor deze streek, en je loopt daar zó de stuwwallen op. Ligt best mooi hoor. Die weg is 's zomers wel redelijk druk met toeristen, maar het is een 60 km weg, er wordt niet idioot hard gereden naar mijn ervaring (ik ga daar vaak wandelen, er is daar ook een hondenlosloopgebied vlakbij)