Kamerplanten asiel

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:33

:= Ik lag gelukkig te slapen. Maar nu weer op marktplaats aan het kijken, zag wel mooie plantjes maar zo jammer als het te ver weg is want verzenden ga ik echt niet doen.

Even gekeken mooi planten Karlijn. Je nieuwe stekje is ook een plaatje. <3

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 15:26

Wow wat een prachtige planten hier! Heel slecht want mijn verlanglijstje is (alweer..) wat langer hahaha

Prachtige pink ook karlijn! Ik kan de mijne morgen ophalen, been heel benieuwd of hij een beetje goed erbij staat.

Vanochtend via fb een calathea surprises star overgenomen. Vooral gebruikt als stekjesbron volgens mij want is nogal sneu en had weinig aarde. Nu wat aarde icm spagnum gegeven (1/3 spagnum, dat is goed hoop ik?). En op een mooi indirect licht/ schaduw plekje gezet. Hopelijk komt hij er bovenop!

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 15:48

troi schreef:
Wow wat een prachtige planten hier! Heel slecht want mijn verlanglijstje is (alweer..) wat langer hahaha

Prachtige pink ook karlijn! Ik kan de mijne morgen ophalen, been heel benieuwd of hij een beetje goed erbij staat.

Vanochtend via fb een calathea surprises star overgenomen. Vooral gebruikt als stekjesbron volgens mij want is nogal sneu en had weinig aarde. Nu wat aarde icm spagnum gegeven (1/3 spagnum, dat is goed hoop ik?). En op een mooi indirect licht/ schaduw plekje gezet. Hopelijk komt hij er bovenop!


Je hebt de aarde niet gemixt met spagnum toch? Ze zeggen namelijk dat dat niet goed is, omdat spagnum tussen de aarde gaat rotten. Je kunt het wel bovenop aarde leggen voor extra vocht. Mocht hij echt zielig gaan doen, kun je nog een plastic zakje erover heen trekken, als een soort 'kas-idee'. Vinden ze vaak heel prettig.

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 17:58

Ik heb net een Macodes Petola (juweelorchidee) bestelt, zooo mooi blad! <3 Zag ook een stekje er van op marktplaats, ze willen wel het onderste uit de kan soms zeg. Dus bij een site bestelt waar hij ietsje duurder is maar wel een stuk groter, als het goed is.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:02

xCODA schreef:
Ailill schreef:
Weet iemand wat dit voor plant is? Zaten mega veel wortels aan, helemaal rondom in de pot. Laagje potgrond in de pot gedaan en met wat proppen de plant d'r in gekregen (zit misschien wat ruimte tussen de plant en potgrond):

[ [url=m/8SXIGP.jpg]Afbeelding[/url] ]


Is het niet de Tradescantia Albovittata? :)

Ik meld me ook wéér eindelijk een keer. Mijn laatste aanwinst is een Burle Marx variegata plant, gekocht bij Global garden. Echt een tuincentrum (net als Leurs in Venlo en plantencentrum Velden), met veel apart planten! Voornamelijk aparte philodendrons, monstera's, syngoniums en begonia's, maar hee, laat daar nu net mijn interesse liggen. :')
Yes, dat is d'r :D

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:13

1 plantje is niet aan mij besteed, had m eerst als miniplantje gekocht. Toen ging die dood, toch nog een stukje weten te redden en op water ging die leuk wortelen. In de grond weer dood. Vervolgens een stekje geruild met iemand en daar weer hetzelfde. Nu ziet het er zo uit :')

Afbeelding

wendy1987

Berichten: 6994
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 20:11

Die is wel zielig ja haha. Dat is zo'n hanger toch?

Ik mag morgen ochtend plant shoppen!! Moeten 1 hang plant, en 2 andere.
Ga voor 1 stekje en 1 iets grotere. Moet in huis ook nog even om zetten, want ze groeien te hard :')

Sting

Berichten: 12869
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 20:50

@ CorineP; dat is een tradescantia Zebrina. Veel licht, geen water van bovenaf (al doe ik dat bij mijn 2 planten wel omdat ze hangen en er anders niet bij kan O:) ). Dat rechtse stukje lijkt nog wel te redden, als hij 'pakt'.

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:11

Wat jammer corinep.

Hoe doe je dat dan Sting, water naast het plantje mikken om hem goed te houden?

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:02

Sting schreef:
@ CorineP; dat is een tradescantia Zebrina. Veel licht, geen water van bovenaf (al doe ik dat bij mijn 2 planten wel omdat ze hangen en er anders niet bij kan O:) ). Dat rechtse stukje lijkt nog wel te redden, als hij 'pakt'.


Klopt idd, licht had ie wel maar water van bovenaf zal wel het probleem geweest zijn...

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:20

Jis_ schreef:
Hoe doe je dat dan Sting, water naast het plantje mikken om hem goed te houden?


Misschien water in de buitenpot en dan de binnenpot erin zetten zodat die kan opzuigen. Zo gaf ik de planten op kantoor elke week 2 cm water. Werkte erg goed. Al zullen die ondertussen wel dood zijn vrees ik

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:28

troi schreef:
Jis_ schreef:
Hoe doe je dat dan Sting, water naast het plantje mikken om hem goed te houden?


Misschien water in de buitenpot en dan de binnenpot erin zetten zodat die kan opzuigen. Zo gaf ik de planten op kantoor elke week 2 cm water. Werkte erg goed. Al zullen die ondertussen wel dood zijn vrees ik


Zo doet ik het wel altijd. Planten waarbij dat niet kan zet ik in de binnenpot in het bad met een laagje water en laat ze zo dan even wat uurtjes staan. :j

Sting

Berichten: 12869
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:52

Bij mijn hang-Tradescantias doe ik het water op een stukje aarde. De pot is niet helemaal gevuld met de plant, er is gelukkig ook nog een stukje leeg. Daar giet ik het rustig bij. Deze staan beiden niet in een binnenpot. Doe ik tegenwoordig wel, maar deze zijn nog van daarvoor. Gelukkig doen ze het er goed op! Inmiddels zo'n 60-80 cm lang denk ik?

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:23

Ik ben ernstig verliefd :+: Afbeelding
En ze heeft al een rank met flink luchtwortels die ik over een paar weken op water ga zetten!

Kan ik de roze net zo behandelen als mijn white butterfly syngonium?

wendy1987

Berichten: 6994
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:50

Oke, klaar voor een foto invasie? :+:
Heb net een roermenietje gekocht <3
En mijn stip groter gezet.
En een hanger gekocht voor op de vitrine kast. En nog dat plantje in die kleine zwarte staander.

Dit is alleen beneden trouwens, boven ook nog 1 en ander staan.

Komen ze :+:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:53

Prachtig wendy! Welke soort staat er op je tweede foto?

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:02

troi schreef:
Prachtig wendy! Welke soort staat er op je tweede foto?
Inderdaad, mooie collectie zo!

Wat doen jullie nu we de winter ingaan? Hier best een oud huis en veel tropische planten.

En weet iemand wat dit voor plant is? Zat geen kaartje bij, was de laatste maar ik kon hem niet laten staan:

Afbeelding

Puera

Berichten: 8140
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:10

Mooie collectie inderdaad. Wat heb je gave salontafels, Wendy1987!

Aillil, dat is een Begonia. Mooi plekje heb je ‘m gegeven!

wendy1987

Berichten: 6994
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:13

troi schreef:
Prachtig wendy! Welke soort staat er op je tweede foto?

Das de roer me niet. Zo'n leuk plantje. Wilde ik al heel lang maar mocht nooit van mijn vriendin. Nu kwam ze er ineens zelf mee aanzetten :+
Eerst wilde ze niet zoveel planten, maar beetje bij beetje kom ik steeds met planten terug en gaat er eigenlijk nooit iets weg :')

Heb ook steeds meer ruimte nodig want de kleintjes die ik koop worden dan te groot, dan moet alles weer omgepot worden :Y)
Maar heb gister 1 plant naar boven gedaan en toen beneden wat geschoven. Dus kon nu weer wat kwijt :+:

Hoop vooral dat die bovenop mooi gaat hangen over de rand heen, staat mooi groot dus kan goed vooruit.


Puera: dank je :) langer naar gezocht maar nu zie je ze overal haha. Hebben inmiddels alles in huis van mango hout. Kijkt heel rustig maar toch ook robuuster ofzo

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:23

@Ailill: ik doe in de winter niets speciaals en dat gaat nu al zo'n 4 winters goed... Als je merkt dat planten crispy randen krijgen door de verwarming/lagere luchtvochtigheid kun je proberen bakjes water neer te zetten/aan de radiator hangen of eventueel een luchtbevochtiger aan te schaffen. Nogmaals, ik doe niets anders, geef alleen minder water dan in de zomer. Ik heb al mijn planten op mijn slaapkamer staan, omdat ik nog thuis woon, en dat gaat al 4 jaar goed. :j

Badeendje

Berichten: 3942
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:36

Wendy, wat een fantastische foto's! Ik heb laatst in de intratuin het kruidje-roer-me-niet ontdekt, maar ik dacht dat het een vleesetende plant was. Ik vond hem zó leuk, wat een grappige plant! Wat heb je al je planten trouwens prachtig staan in je huis, erg mooi om te zien!

Aili, prachtige begonia, ik heb 'm ook en helemaal verliefd op!

In de winter zet ik sommige planten van de jungle-muur naar de vensterbank, omdat ze anders heel erg weinig licht krijgen. Het meeste laat ik gewoon staan en krijgt minder water. Ik zou ze wat vaker moeten sproeien maar ben er een beetje laks mee geworden, als je ze af en toe sproeit heb je veel minder kans op bruine puntjes op de uiteindes, dus zeker een aanrader!

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:14

Zouden jullie trouwens verwachten dat deze twee tradescantia stekjes dezelfde soort zijn? Ik meende van wel maar ga nu toch twijfelen omdat het bladpatroon anders lijkt.

Afbeelding

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:30

troi schreef:
Zouden jullie trouwens verwachten dat deze twee tradescantia stekjes dezelfde soort zijn? Ik meende van wel maar ga nu toch twijfelen omdat het bladpatroon anders lijkt.

[ [url=m/HDXU7W.jpg]Afbeelding[/url] ]


Lijken me beide een tricolor. Dat is een plant met samengestelde kleuren. Ook compleet groene blaadjes, met geel of roze. ;)

_Karlijn
Berichten: 6526
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:31

Nieuwe aanwinsten:
Afbeelding
Philodendron Scandens

Afbeelding
Calathea/Stromanthe Triostar

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:57

xCODA schreef:
troi schreef:
Zouden jullie trouwens verwachten dat deze twee tradescantia stekjes dezelfde soort zijn? Ik meende van wel maar ga nu toch twijfelen omdat het bladpatroon anders lijkt.

[ [url=m/HDXU7W.jpg]Afbeelding[/url] ]


Lijken me beide een tricolor. Dat is een plant met samengestelde kleuren. Ook compleet groene blaadjes, met geel of roze. ;)


Oh das tof zeg!

Dat roze worden doen ze uit zichzelf? Of moet ik nog iets doen om er roze blaadjes aan te krijgen? Het is nog een superjong stekje (nog maar 2 weken oud ) dus ik ben al heel blij met hoe goed hij al groeit hoor maar het zou toch tof zijn als dat roze wel gaat komen!

Mooi karlijn, die triostar staat ook op mijn verlanglijstje!