[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

A_nouk

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:53

Inderdaad, je kunt alleen van het beste uitgaan !
Zal ook duimen draaien voor je :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:20

Hier wordt ook geduimd!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:29

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:36

Makelaar belde net alweer, wij hadden vorige week een verklaring gemaild dat er geen beslag wordt gelegd op het spaargeld dat we voor de hypotheek gebruiken en had de adviseur gevraagd een mail te sturen met daarin hoe groot de kans is dat we netjes de hypotheek rond krijgen. Heeft ie blijkbaar niet gedaan... En de verkopers wilden toch wel graag zekerheid, dus of we dan toch een bankgarantie of waarborgsom wilden doen...

Gelijk nagevraagd hoe dat zit met uitstel aanvragen, daar hangt geen boete aan vast, dus dat scheelt weer. Waarborgsom hoeft ook pas gestort te worden als de financiering rond is, dus dat komt dan neer op ongeveer een maand. Maar de notaris geeft slechts 0,5% rente, ook niet echt gunstig dus, ten opzichte van de 1,75% waarvoor het nu op een spaarrekening staat. Kunnen dan misschien beter toch een bankgarantie doen, die kost iets van €300 maar als we die 10% gewoon op onze spaarrekening laten staan, krijgen we er nog €550 rente over als het goed is.

Kijk das mooi Anouk, die zetten er idd vaart achter!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:41

Dan zou ik toch eens even heel boos worden op je adviseur en hem vragen direct een mailtje te sturen...

Jammer als je hiervoor kosten moet maken !

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 18:02

Pfff, tamara, wat een gedoe.

a_nouk, dat klinkt lekker actief zeg!

Ons huis staat na een hele hoop gedoe, uitstel en niet rondkomen van de financiering van de koper nu op verkocht, yay!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 20:31

:wave:

Zou ik hier mee mogen kletsen? :)
Ik zal eerst even mijn situatie hier neer zetten zodat jullie wat meer van mij af weten.

Ik ben 19 jaar doe de opleiding secretaresse en ben als het goed is in 2015 klaar met mijn opleiding. In het weekend werk ik in een winkel. Ik heb een vriend van 22 met een vaste baan en al wat gespaarde centjes.
Sinds kort zijn wij opzoek naar een leuke koop woning voor ons twee-tjes. Mijn moeder is 5 maanden geleden overleden, en heb erg het gevoel dat ik toe ben aan mijn eigen plekje.
Morgen gaan wij voor het eerst bij een huisje kijken en donderdag hebben wij een gesprek met de bank over een lening etc. Voor als nu lijkt het allemaal heel leuk, dus ik ben benieuwd hoe het huis gaat zijn. :)

Ik hoop hier gezellig mee te mogen kletsen en wat tips te mogen krijgen bij het kijken/kopen van een huis etc.

:evaw:

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 20:48

Welkom Sanne :) Gecondoleerd met je moeder nog, kan me voorstellen dat je graag een plekje wilt voor jezelf. Succes & veel plezier met huizen kijken! Vragen stellen kan altijd, niet dat wij altijd de antwoorden weten maar wie weet ;)

Sec fijn dat het bij jullie nu ook rond is! Hoe zat dat met de koper die zijn financiering niet rond kreeg? Niet op tijd of in zijn geheel in eerste instantie niet? Omdat wij nu dus een beetje in hetzelfde schuitje zitten dat we het niet op tijd rondkomen.

Nou hier is het koopcontract getekend, nu de rest nog! Hypotheekadviseur gaf al aan dat het 3 tot 4 weken duurt voor het rond is, als ze de taxatie hebben gekregen. Taxatie is morgen, stel dat ie dan deze week zijn rapport nog doorstuurt (even in het gunstigste geval) dan is het in de week van 15 of 22 september rond. Das dus geen 11 september... Nou ja we zullen het zien... Nog 49 nachtjes slapen tot de overdracht, dan is alles achter de rug hoop ik :+

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 20:51

Hmm, waarom moet dat zo lang duren dan?

Bij mij was de taxatie binnen 1-2 weken of zo na het rapport sturen rond.

Hebben jullie al wel een hypotheek offerte en zo?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:16

Ik lees trouw mee maar heb te weinig verstand van zaken om op veel dingen te reageren.

Wel een vraag: wat voor aanvaardingstermijn is normaal? Wij gaan nl een bod uitbrengen maar twijfelen nog over die aanvaardingstermijn dus. Dacht zelf aan medio oktober, dat is 6-7 weken vanaf nu, is dat realistisch?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:25

Nee dat is wel heel erg kort, 6 weken voor de financiering is normaal dus dat ga je niet redden ben ik bang.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:31

Shiloh het klinkt alsof het hier andersom is.. Offerte hangt volgens de adviseur af van de taxatiewaarde van het huis, heeft te maken met de executiewaarde, meest gunstige rente en de hoeveelheid eigen geld die er dan in moet. Dus zolang die taxatie er niet ligt, kan er geen offerte worden aangevraagd. We hebben alle andere dingen die we konden doen (werkgeversverklaring, gezondheidsverklaring) al wel in gang gezet. Heeft er wellicht ook mee te maken dat we een bestaande hypotheek meenemen :? Geen idee eigenlijk.

Plien 6-7 weken is echt heel snel, dat moeten de verkopers maar net willen :) Wij waren al heel verbaasd dat de verkopers akkoord gingen met onze 2 maanden bij de onderhandelingen, uiteindelijk is het 2,5 maand geworden omdat dat ons beter uit kwam. Bij onze eigen verkoop ging het om 3 maanden en dat vond ik al snel, ondanks dat je je voorbereid op de verkoop, moet toch dat hele huis nog ingepakt. Maar schoonzusje heeft wel die 6 weken voor elkaar gekregen, zowel bij de overdracht van hun eigen huis als van hun nieuwe huis. Volgens mij is 3 tot 6 maanden eerder 'normaal.' Wij hebben het als onderhandelingspunt gebruikt, zo van, openingsbod, tegenbod, wij weer een tegenbod, 'maar dan willen we er over 2 maanden in' met het idee dat zij dan terug zouden komen met een tegenbod en dan over 4 maanden ofzo. Maar goed, dat was niet zo, dus wij zijn happy, zij zitten meer in de stress omdat hun nieuwe huis ook snel rond moet :+

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:37

Daar was ik al bang voor. Dan gaan we eerst maar voor 1 november.

De verkopende partij zit enorm met dat huis in hun maag, staat al lang te koop, zij is -gok ik- tussen de 25-30wk zwanger en er is nog niks van babyspullen in het huis te zien. Vandaar dat we hopen op de mogelijkheid van een snelle overdracht, maar dat moet uiteraard wel realistisch zijn.
Zelf huren we nu dus wij zijn nergens afhankelijk van. Als het nodig is trekken we een maand bij m'n ouders in.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:41

Dan heb je al een heel andere beginsituatie, als je dat weet :j In geval van mijn schoonzusje wilden de verkopers graag naar België en nu het verkocht bleek te worden, wilden ze de kids daar het liefst met de start van het nieuwe schooljaar daar op school doen. Dus het kan wel, je kan het zeker als opening meenemen. Hoor je gauw genoeg of zij daar in mee willen of niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:44

Charaz schreef:
Nee dat is wel heel erg kort, 6 weken voor de financiering is normaal dus dat ga je niet redden ben ik bang.

Wij hadden een aanvaardingstermijn van 4 weken. Onze tussenpersoon heeft heel hard gewerkt voor ons :Y)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:50

Tamara schreef:
Shiloh het klinkt alsof het hier andersom is.. Offerte hangt volgens de adviseur af van de taxatiewaarde van het huis, heeft te maken met de executiewaarde, meest gunstige rente en de hoeveelheid eigen geld die er dan in moet. Dus zolang die taxatie er niet ligt, kan er geen offerte worden aangevraagd. We hebben alle andere dingen die we konden doen (werkgeversverklaring, gezondheidsverklaring) al wel in gang gezet. Heeft er wellicht ook mee te maken dat we een bestaande hypotheek meenemen :? Geen idee eigenlijk.

Hmmm, ging bij mij echt compleet anders, maar de situatie is inderdaad ook heel anders. De offerte stond helemaal los van de taxateur. Die was al wel ingeschakeld, maar was niet nodig voor de offerte. Wel voor de uiteindelijke aanvaarding vanuit de bank. Maar bij mij misschien ook anders omdat de woning al uitgebreid getaxateerd was in opdracht van de tegenpartij. Mijn taxateur hoefde dus alleen te bevestigen zeg maar.

Bij mij ging het dan ook wel heel snel uiteindelijk. Koopcontract was 18 maart helemaal rond en 15 april was de overdracht al.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:03

Jeetje dat is idd snel, zowel Shiloh als Sec! Vrees dat dat bij ons gewoon niet gaat lukken :n Het moet wel snel, 13 oktober is de overdracht, maar zo snel als jullie noemen lukt dus niet. We kwamen 11 augustus terug van vakantie en hadden 13 augustus afspraak bij de adviseur, taxateur was toen al wel ingeschakeld maar die hebben we wel later afgesproken, omdat toen de koop nog niet definitief was. Wellicht was het dan nu sneller rond geweest, als we die in die week ook hadden laten komen. Maar toen was er nog sprake van een ontbindende voorwaarde vanuit de verkopers, dat als zij hun aankoop niet rond zouden krijgen, ging onze koop niet door. Doordat zij afgelopen vrijdag hebben getekend (ook weer later dan gehoopt) kon vandaag bij ons tekenen die voorwaarde eruit. Dus alles hangt weer met elkaar samen...

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:31

Fijn dat het toch weer samen hangt Tamara !
Ik heb daar gelukkig nog niet veel ervaring mee :)

Wij kregen gisteren met dat nieuwbouwproject toch een kleine tegenvaller...
Verkoop is de laatste week zo snel gegaan dat 6 van de 8 huizen verkocht zijn.
Er is nog een woning die we kunnen financieren, echter willen ze vanwege de goedlopende verkopen waarschijnlijk niet meewerken aan een No Risk clausule. ( aankoop gaat niet door als wij ons app niet verkocht hebben in x maanden) Nu hebben we een optie voor 3 weken, het is iets maar eigenlijk zo goed als kansloos.

Makelaar gaat nog bellen of ze eventueel aan een iets ruimer termijn willen meewerken maar zag weinig kans. Manlief heeft gisteren onze verkoopmakelaar al wel gebeld dat het appartement deze week echt al op Funda moet :=

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:46

@A_nouk, worden appartementen in jouw buurt snel verkocht?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:55

Ja er worden appartementen in de buurt snel verkocht, maar er is ook gigantisch veel aanbod dat is een beetje het probleem :)

Het is een voordeel maar ook direct een nadeel dat er van ons appartement niet een vergelijkbaar is op de markt.

Helaas kunnen we financieel het risico niet dragen om 2 hypotheken te hebben, dat is dus geen optie :)
Het is nu alleen nog maar duimen geblazen dat het wel snel wordt verkocht, en de makelaar achter zijn vodden aan zitten :=

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:00

Nee, twee hypotheken heb ik ook niet aangedurfd. Mijn appartement heeft 3 jaar te koop gestaan, echt drie jaar met twee hypotheken, dat hou je niet vol.
Maar ik hoop dat het voor jou sneller gaat natuurlijk :j
Er komt vast wel een nieuw nieuwbouwtraject je kant op.
En met de huidige strenge eisen en de bouwperiode kan het ook best zo zijn dat één van de kopers straks niet zijn hypotheek rondkrijgt of er een stel gaat scheiden voordat de bouw afgerond is.
(van beiden ken ik voorbeelden)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:24

Ja dat klopt is ook helemaal waar, en daarnaast mogen ze gaan bouwen met 7 van de 8 huizen verkocht..

Duurste huis staat nu nog te koop, en zou heel eventueel voor ons te financieren zijn. Maar geeft een maandlast die ons inziens net wat te hoog is maar wie weet :)
Het is even afwachten, 3 weken hebben we in ieder geval :j

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:30

Plien! Wij hebben toen druk gezet op snelle aanvaardingstermijn en dat was uiteindelijk 3 maanden vanaf acceptatie van het bod. Sneller was bij ons ook echt niet gelukt met dingen regelen.

Ben erg benieuwd naar het huisje wat je op het oog hebt.

Wij hebben sinds gisteren de sleutel :D!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:45

Gefeliciteerd Loes, nu lekker aan de klus ?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:16

Ik lees hier wel heel veel, maar vind het moeilijk om te reageren omdat ik er nog niet zo veel verstand van heb.

We zijn net terug van het huis bekijken. Eigenlijk wel helemaal zoals we verwachtten. Wel moet er heel veel geverft, geschuurd etc. worden. De keuken was wel erg mooi met vaatwasser etc.
Ook de kamer was erg ruim voor een starterswoning en veel en ruime slaapkamers.

Ik ga sowieso weer bellen om een nieuwe afspraak te maken. Ik denk dat dit verstandig is om over 2 dagen te doen en niet gelijk al morgen of wel?

Donderdag hebben we een gesprek over een lening met de bank. Ik ben benieuwd hoe veel de bank ons zouden willen lenen. Heb er nu eigenlijk nog helemaal geen idee van .. 22 jaar, vaste baan, al heel wat centjes gespaard.
Als mensen een indicatie willen maken van hoe veel zij denken dat wij kunnen lenen bij de bank mag het maandloon gelieve per PB. :)