[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebombarie

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:52

blijven zitten waar we zitten en dan maar geen kids :+

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:54

manzano schreef:
Jammer!!! Want die afsluitprovisie was nog wel leuk op te onderhandelen. Zal met uurtarief moeilijker zijn.

Je hebt ook kans dat de 2e gesprekken, telefoontjes, al het uitzoekwerk en de offerte opmaken (en dan toch besluiten er niet mee in zee te gaan, hadden wij met de hypotheker) straks gefactureerd gaan worden :$
Ze willen het helderder maken voor de consument, maar ik denk niet dat deze manier de juiste is.

Wat ik me ook heb afgevraagd... Bij ons in de (oude) straat stonden ineens een paar woningen te koop, nadat wij 'm zo snel verkocht hadden, allemaal 'geisoleerd'.
Maar hoe weten ze nou of er geen krantenpapier tussen zit? Mijn vriend heeft hoogwaardige materialen gebruikt, de hele vloer opnieuw gelegd met isolatie enzo, maar volgens hem zijn er ook wel wat mensen geweest die het een stuk minder netjes hadden gedaan. Maar die worden dan wel ook gewoon verkocht als "geisoleerd en gerenoveerd" met ongeveer dezelfde vp.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:54

Ach joh! Dat kan ook in een klein huisje hoor! Vooral als ze nog klein zijn. ;) Dan hebben ze genoeg aan een bedje en een mama. _O- Wordt alleen lastiger als ze groter worden. Maar als je 3x jaarcijfers nodig hebt, is in jouw geval de oudste met wat geluk 2...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:55

Ariebombarie schreef:
heel irritant. volgens ING moet mijn vriend die ZZP'er is een 3jaarsprognose overleggen om mee te kunnen tellen in de hypotheek, maar volgens zijn boekhouder kan dat helemaal niet met 1 jr aan cijfers :\

Wat ik begreep moet je 3 jaar aan cijfers kunnen voorleggen en anders lukt het je niet een hypotheek te krijgen. Heel zuur maar ja.

En zo lees ik wel weer, dat iedereen het anders aan zal pakken bij een eventuele (ver)koop. En wellicht dat het per provincie/gedeelte van het land wel anders ligt?

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:57

nee bij ING kan het met 2jaar aan cijfers, als je dan wel een 3jaars prognose kan voorleggen.

idefix4

Nicolletje: En dáárom schakel je bij zo'n huis een bouwkundig adviseur in, die dat kan vaststellen. Je neemt natuurlijk altijd een risico met een ouder huis. Ons huis was bij aankoop al rijp voor de sloop. Dat wisten we toen we het kochten. Maar daarom zijn we ook bezig met een bouwvergunning. Dat het huis rijp is voor de sloop, maakte het knap waardeloos, dat het een mooie plek is om een nieuw huis neer te zetten, maakt de grond wat duurder. Maar ja, als het huis er straks staat (Kan er echt niet lang meer op wachten... ) dan ga ik hier nóóit meer weg!

Voor ons zijn er geen risico's van een slecht gedane renovatie. Dat weegt weer in ons voordeel. De sloopkosten van de woning hebben we afgestemd met de verkoper. Die is aannemer en neemt die kosten tzt voor zíjn rekening, dus ook hier hebben we geen onvoorzienigheden. Die zijn voor rekening en risico voor de verkoper. Daar staat tegenover, dat ie waarschijnlijk ons nieuwe huis ook mag bouwen, mits ie niet veel duurder is dan de anderen.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 15-02-12 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebombarie

idefix4 schreef:
Ach joh! Dat kan ook in een klein huisje hoor! Vooral als ze nog klein zijn. ;) Dan hebben ze genoeg aan een bedje en een mama. _O- Wordt alleen lastiger als ze groter worden. Maar als je 3x jaarcijfers nodig hebt, is in jouw geval de oudste met wat geluk 2...

jaja, nou, liever niet ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:58

Ik zou nu echt geen appartement kopen :n
Vrienden van mij proberen al een tijd hun appartement in Amsterdam te slijten, zijn verhuisd naar een groot huis met tuin in Krommenie in verband met komst kind.
Vreemd genoeg :') hebben ze heimwee (echt heul verrassend) en willen ze terug naar A'dam. Maar dat is van de zotte, hebben ze 2 huizen in de verkoop staan.
Ik hoor echt heel veel mensen om me heen die hun appartement niet aan de straatstenen kunnen slijten.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:59

Daar kijk ik dan weer van op. Ik wil zeker niet in een appartement wonen, maar ik dacht altijd dat daar best animo voor was.

Arie: :')
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 15-02-12 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:00

idefix4 schreef:
Nicolletje: En dáárom schakel je bij zo'n huis een bouwkundig adviseur in, die dat kan vaststellen. !

Ik bedoel dus, de makelaar/ taxateur van de kopende partij heeft 1 dagje de sleutel gekregen. Mijn vriend heeft een hele documentaire gemaakt over alle werkzaamheden, maar er is nooit iets gevraagd.
Op zich vonden wij dat wel vreemd. Zo iemand kan toch niet even het laminaat optillen? Of een gaatje in de muur boren, kijken wat er in zit?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:00

Ligt ook wel heel erg aan waar het appartement ligt, welke prijs etc. Hier in ons dorp zijn er een aantal zo verkocht, maar staan er ook genoeg lang te koop. Wisselt heel erg.
En voor veel andere woningen is het niet beter hoor. Al zijn er ook nog genoeg woningen die wel met een week (of korter) of een paar weken weg zijn.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:01

Echt??? Dat is wel bijzonder.
Bij ons in Utrecht zijn ze allemaal zo weg.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:02

Helemaal waar. Daarom was mijn man er heel huiverig voor om een wat ouder huis te kopen. Hij keek er hetzelfde tegen aan als jij. Maar mensen die niet thuis zijn in deze materie denken niet verder dan de neus lang is. Als de muren maar mooi geverfd zijn enzo, dan denken ze dat de rest ook wel in orde zal zijn. Daardoor kunnen ze op de commerciële zenders zulke leuke programma's maken over een "Help ik heb een bouwval gekocht" enzo. :j Maar dat is dus stommigheid van de kopers.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:03

idefix4 schreef:
Daar kijk ik dan weer van op. Ik wil zeker niet in een appartement wonen, maar ik dacht altijd dat daar best animo voor was.

Een paar jaar geleden wel, maar nu zijn ze eigenlijk te duur geworden, omdat veel mensen achteraf in hun eentje een te hoge hypotheek hebben afgesloten en ineens kwamen er kids en moest er een groter huis gekocht worden.

Voor 200.000 euro een appartement en voor 235.000 euro een compleet huis, nou dan weten de meeste mensen het wel. Die 200.000 euro krijg je met die nieuwe regels niet meer los in je eentje en als je samen bent dan kijk je [lijkt mij] toch liever naar wat groters.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:05

Nicolletje schreef:
Ik zou nu echt geen appartement kopen :n
Vrienden van mij proberen al een tijd hun appartement in Amsterdam te slijten, zijn verhuisd naar een groot huis met tuin in Krommenie in verband met komst kind.
Vreemd genoeg :') hebben ze heimwee (echt heul verrassend) en willen ze terug naar A'dam. Maar dat is van de zotte, hebben ze 2 huizen in de verkoop staan.
Ik hoor echt heel veel mensen om me heen die hun appartement niet aan de straatstenen kunnen slijten.

waarom niet kopen? dit is de tijd om te kopen :j

ik verwacht mijn appartement, wanneer eenmaal te koop :+ , met een periode van 1 a 2 jr verkocht te hebben. tenminste, daar mocht ik van de makelaar uit gaan. mijn kant en klare appartement heeft ook niet de hoofdprijs, en is prima voor een starter :)

ik zou ook echt niet weg kunnen uit A'dam, ook al weet ik dat ik voor alleen mijn salaris een prima huisje buiten A'dam kan kopen :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:05

manzano schreef:

Ik hoor het echt vaak tegenwoordig.
Meestal zijn dat de 'overpriced' appartementen en willen ze niet zakken.

Mijn collega heeft de pecht dat er nog 6 andere huizen in zijn straat te koop staan, dan ben je ook niet blij :=

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:06

Ariebombarie schreef:

Als jouw reden is, omdat je kinderen wil en wat groters, dan zou ik geen appartement kopen maar zoeken naar wat groters met een tuintje ofzoiets.
In plaats van nog een keer een appartement totdat je wat groters hebt.
Laatst bijgewerkt door Nic op 15-02-12 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:06

Nicolletje schreef:
Voor 200.000 euro een appartement en voor 235.000 euro een compleet huis, nou dan weten de meeste mensen het wel. Die 200.000 euro krijg je met die nieuwe regels niet meer los in je eentje en als je samen bent dan kijk je [lijkt mij] toch liever naar wat groters.

dat is een keuze ;)
wij hebben de wens om voor dat geld een ruimer appartement te kopen in A'dam :j

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:07

Nicolletje schreef:
Ariebombarie schreef:

Als jouw reden is, omdat je kinderen wil en wat groters, dan zou ik geen appartement kopen maar zoeken naar wat groters met een tuintje ofzoiets.

eh nee bedankt :D :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:07

Dat zeiden mijn makelaars ook ruim 3 jaar geleden :)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:08

Nicolletje schreef:
Ariebombarie schreef:

Ik denk dat zij doelt op kopen in het algemeen?

En de reden wat hier genoemd werd over de appartement qua prijzen tov een huisje met een tuin, is hier in Haaksbergen ook de reden. Appartementen worden hier eigenlijk alleen gekocht door wat ouderen, behalve 1 complex waar er wel 14 te koop staan. Voor hetzelfde geld (of nog minder) heb je een huis me tuin. Ik had het ook wel geweten :j

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:08

Nicolletje schreef:
manzano schreef:

Ik hoor het echt vaak tegenwoordig.
Meestal zijn dat de 'overpriced' appartementen en willen ze niet zakken.

Mijn collega heeft de pecht dat er nog 6 andere huizen in zijn straat te koop staan, dan ben je ook niet blij :=

Tja, bij ons in het complex stonden we met 4 of 5 te koop..... inmiddels zijn ze allemaal verkocht en degene die er later bij te koop zijn gekomen zijn ook verkocht. Alleen een klein appartement van 40m2 wil niet echt lopen :n :(:)
De rest is eigenlijk altijd binnen een half jaar weg.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:09

pmarena schreef:
Dat zeiden mijn makelaars ook ruim 3 jaar geleden :)

ja, maar toen veranderde er een boel. de mijne vind ik zeer realistisch. zegt ook dat de prijs die ik in mn hoofd heb te hoog is, maar ik ben eigenwijs :+

Nic

Ik dacht dat je kinderen wou op termijn ofzo... Ja dan kan je natuurlijk een ander appartement kopen als het jou niet uitmaakt.
Scheelt wel traplopen en een tuin onderhouden...
In IJburg waren een aantal ruime appartementen gebouwd, m'n zusje was er gaan kijken.
Laatst bijgewerkt door Nic op 15-02-12 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

En tuurlijk heb je voor 2 ton ook elders een huisje. Maar er zijn genoeg mensen die persé in een stad als A'dam/Utrecht willen wonen en dan kom je niet verder dan een appartement.

Vrienden van ons hadden een bovenwoning in Utrecht (stuk kleiner dan ons appartement). Was ook in 3 maanden weg.