Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:09

Gas gaat zo'n 11 cent omhoog, denk dat bedoeling een wisselwerking is om prijsverschil zo groot te maken dat mensen overstappen naar airco, etc.
Met een berekening van zo'n 400m3 gas/jaar is dat voor mij nog steeds niet rendabel. 2025 gaat woningbouw hier onderhoud doen, geen idee wat, maar dat wacht ik ten eerste maar even af.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:41

Ja precies.. niet perse stroom aantrekkelijker maar gas gewoon VEUL duurder ..

Want iedereen heeft panelen natuurlijk ondertussen :roll:

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 22:07

Gewoon schandalig toch... Nog meer mensen in de kou.
Niemand voordeel dus. Gewoon weer geld harken onder de noemer klimaat.
Gaaf landje

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 22:15

Qua temperatuur zie je echt flinke verschillen tussen mensen. Bij mij op het werk is het door het type gebouw en de automatische schuifdeuren gemiddeld 15 graden in de hal. Gevalletje ik trek het liefst een jas aan over mijn trui, terwijl er collega's zijn die nog steeds rondlopen in een T-shirt.

Ik ga thuis niet zitten verkleumen, maar heb er geen problemen mee om 's avonds met een dekentje of lekkere Oodie op de bank te zitten.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 23:38

Even een vraagje want het sloeg mij net even om het hart...

Wij hebben een contract afgesloten voor 3 jaar bij vdbron. Dat contract loopt tot 1 december 2024.

Nu keek ik net in de app en staat daar de datum tot 1 januari 2024...

Dat is toch raar? Zouden ze dit tussentijds mogen veranderen?
Ik zal ook nog contact met ze zelf opnemen.

Edit: waarschijnlijk omdat nu net de datum om is van een heel jaar staat het er zo. Maar alsnog vond ik het wel wat vreemd...

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 17:33

DuoPenotti schreef:
Gewoon schandalig toch... Nog meer mensen in de kou.
Niemand voordeel dus. Gewoon weer geld harken onder de noemer klimaat.
Gaaf landje

Dit dus

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 10:38

Spenk schreef:
Ik ben dan wel benieuwd naar wat mensen dan wel normaal vinden met visite bijvoorbeeld.

Ik bedoel mijn schoonzusje bijvoorbeeld vind het pas lekker bij 22 graden omdat ze zelf gewend is voor de houtkachel te zitten.

Als ik de verwarming als zij komen op 19 zet vind ze dat veel en veel te koud.

Er is ook niet met alles en iedereen rekening te houden natuurlijk :)

Op kantoor hier is het ook 19 grade n dag vinden sommigen ook veel te koud en anderen lopen in t shirt.

Wij hebben de kachel op 20 graden staan. Als iemand het te koud vind pakken ze een dekentje en klaar. Doe ik zelf ook als ik stil tv zit te kijken bijv.

Moet er niet aan denken om lager te gaan.heb nu al thermoshirt aan en dikke trui.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:35

Mijn moeder heeft nu een jaarcontract afgesloten voor 1,34 euro m3 gas en 0,38 euro KWH stroom. Kan ze weer even jaar vooruit. Geen idee wat de prijzen gaan doen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:53

Suzanne F. schreef:
Mijn moeder heeft nu een jaarcontract afgesloten voor 1,34 euro m3 gas en 0,38 euro KWH stroom. Kan ze weer even jaar vooruit. Geen idee wat de prijzen gaan doen.

Per 1 Januari dus €1,45 voor gas.... aangezien de belasting omhoog gaat met 11 cent en dat niet onder "vast" valt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:55

mvdende schreef:
Suzanne F. schreef:

Per 1 Januari dus €1,45 voor gas.... aangezien de belasting omhoog gaat met 11 cent en dat niet onder "vast" valt.

Weet niet, zal eens in het contract lezen.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:25

Ik durfde variabel niet meer aan en heb ook contract afgesloten. Voor gas 1.26 en stroom 0,33.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:34

wouterpaard schreef:
Ik durfde variabel niet meer aan en heb ook contract afgesloten. Voor gas 1.26 en stroom 0,33.

Welke aanbieder is dit?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:39

Energiedirect. Heb vergeleken bij gaslicht.com.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 14:39

Ik ga toch weer een koude winter tegemoed. Cv staat op 15 graden, daaronder komt er te veel vocht in huis. Dan slaat hij al flink aan, in de week dat de ketel kapot was (en het nog niet richting de 0 graden ging s nachts) werd het al 12 graden s nachts...
Als ik de cv een uurtje op 19 zet, omdat ik het te koud heb eb mijn lijf verkrampt dan is het na dat uurtje als ik geluk heb 17,5 graden. Maar kost wel 4m3 of meer. Als ik hem aan laat tot het echt 19 graden is zit ik al richting de 7m3 of meer.

Ik durf dus echt niet meer te stoken. Als de verwarming 1 keer per week aan gaag is het veel. Alleen de 1e week toen hij weer werkte vaker om de kou en het vocht uit huis te krijgen. Ik zit dus met extra truien, thermo kleding en dekentjes op de bank. Gelukkig een nieuwe elektrische fleecedeken gekocht, want dat scheelt enorm. Die ik vorig jaar kocht ging natuurlijk kapot...

Tegemoetkoming inderdaad gehad en zal ik hard nodig hebben. Heb een gedeelte moeten gebruiken voor wat onverwachte maar noodzakelijke medische kosten. De rest staat opzij, want per maand kan ik niet meer betalen qua termijnbedrag dus zal bij afrekening moeten.

Maar sociale huurwoning uit de jaren 40. Hoekwoning, met spouwmuur isolatie die al jaren zeiknat is en het enige wat die doet is schimmel geven in huis maar kan er niet uitgehaald worden ofzo. Enkel glas boven, slechte isolatie sowieso. En mankementen aan het huis wat volgens de woningbouw voor mijn rekening zijn, maar waar ik geen geld voor heb. Ook de schade aan vloer enzo door dat vocht is voor mijn rekening. Inboedelverzekering keert dat jiet uit omdat het achterstallig onderhoud is oid (net als lekkage op slaapkamer) en woningbouw stuurt je naar de verzekering. Zij reparen alleen en zijn nog niet van plan om het te vervangen ook al is dat volgens de bouwvakkers wel nodig.
Zelfs vorig jaar, toen de keren dat de cv oo 19 gezet is op 2 handen te tellen waren, heb ik 600m3 verbruikt. Normaal zat ik aan de 900 tot 1000m3 en ik ben al heel zuinig, alleen huis niet.

Ik ga iedereen steeds meer geld kosten :+ uitkering, door ziekte hoge medische kosten en door de hoge prijzen van alles bezuinigen op dingen die eigenlijk niet slim zijn vanwege ziekte. Dus weer meer medische kosten, deel voor mezelf en deel voor verzekering. :+ Maar de plannen om huis te verduurzamen zijn er nog niet, zonnepanelen mochten we niet leggen aantal jaar geleden en enkel glas is niet bekend wanneer dat vervangen gaat worden. Extra isolatie is niet nodig geloof ik volgens hen. Heb stukken zelf gedaan waar het kon

Edit: dit klinkt even heel dramatisch maar ik heb paar hele koude dagen achter de rug dus zo voelde het ook even. :') Komt vanzelf weer goed haha, maar fijn is het niet qua gasprijzen en hoge kosten zonder iets te kunnen doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 14:51

Het is echt te belachelijk voor woorden dat die woningen niet geisoleerd / gerepareerd worden, ik vind het echt plaatsvervangend frusterend gewoon...
helaas kan ik niet helpen, maar sjees zeg..

Hierbinnen is het volgens de thermostaat nu 17.5 graden doordat de zon weer even opgewarmd is. Ik kan het rustig 16 laten worden, ik heb een prima broek en vest.
Gister was ik in gewone kleren op kantoor en daar was het met CV aan heel onprettig :') Ergens te koud en ergens te warm, heel suf..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 14:55

Ik snap dat je in de klaagmodus zit. En toch ga ik even terugklagen. Want dat vochtprobleem dat komt eigenlijk grotendeels uit je eigen stookgedrag met zo weinig m3 op jaarbasis zonder bij te verwarmen.

Gasverbruik van een oude hoekwoning moet je gemiddeld genomen rekenen op ongeveer 1400m3. Zo weinig stoken zorgt ook voor vocht in huis. En vocht is automatisch ook koudere lucht waardoor je nog meer moet stoken. En vocht zorgt voor schimmel in huis. Dus als je minder schimmel wil moet je toch wat meer stoken. Als je 600m3 hebt verbruikt tegen een prijs van 1.45 (plafond) zit je op 870. Als je ook de tegemoetkoming hebt gehad (1300 euro) heb je nog 1075 KwH kunnen verbruiken (nav prijzenplafond). Een eenpersoons huishouden zit tot ongeveer 1500. Dus als ik het zo uitreken heb je dit jaar waarschijnlijk zelf iets van 250 aan energiekosten gehad.

Je zal het vast allemaal niet ruim hebben. Maar er zitten hier ook mensen die niet die 1300 euro gehad hebben en het allemaal zelf hebben moeten betalen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 14:56

Mywishmax, kijk eens naar raamfolie als extra isolatie wanneer je dit nog niet hebt. Zal ongetwijfeld wat helpen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 14:58

Jeetje MWM, het klinkt niet dramatisch, dat IS het gewoon!

Heb het met je te doen -O-.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:03

Eventueel verhuizen? Want dit schiet natuurlijk ook niet op zo. Vooral als ze niet van plan zijn om er iets aan te gaan doen is het zonde om daar te blijven wonen. Weet je ook waarom zij er niks aan doen? Kan zijn dat ze die woningen willen verkopen. Vanaf 2030 moeten ze sowieso geen woningen meer verhuren met energielabel E, F of G. Dus wellicht dat ze die investeringen niet meer willen doen en de woning willen verkopen/slopen. Vocht in je woning is dan inderdaad wel het gevolg van niet stoken helaas…

Hier staat de cv op 15 en verwarmen we verder bij met de airco als we thuis zijn. Vandaag wel een goede dag want de zon schijnt en ondanks het verwarmen met de airco leveren we alsnog een klein beetje terug. Dit is het eerste jaar dat we het op deze manier doen dus het is even puzzelen en uitzoeken wat het voordeligste is. We hebben wel nog een oude airco maar die willen we op korte termijn laten vervangen door een zuinigere.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:14

Hier wel een beetje een gevoel van "doe ik het hier voor?" Vorig jaar november de cv op 19,5 en 58m3 verbruikt. Dit jaar de cv op 17,5 en 55m3 verbruikt..... maar wél iedere dag ijsklompje spelen.

Ik hoop echt dat ik in december minder verbruik dan december Vorig jaar, toen zat ik aan de 130m3. Al zit ik nu dus al aan de 30m3 en het is pas 6 december -:(- verwarming staat tussen 11-19 op 17,5 en tussen 19-11 op 14,5.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:26

mvdende schreef:
Hier wel een beetje een gevoel van "doe ik het hier voor?" Vorig jaar november de cv op 19,5 en 58m3 verbruikt. Dit jaar de cv op 17,5 en 55m3 verbruikt..... maar wél iedere dag ijsklompje spelen.

Ik hoop echt dat ik in december minder verbruik dan december Vorig jaar, toen zat ik aan de 130m3. Al zit ik nu dus al aan de 30m3 en het is pas 6 december -:(- verwarming staat tussen 11-19 op 17,5 en tussen 19-11 op 14,5.

Hier krijg je straks hetzelfde probleem als MWM. Je krijgt hierin echt een cirkel van niet stoken - wel vocht - vocht is moeilijker te verwarmen - staat de verwarming wel aan dan blijft het koud - je verbruikt dus bijna evenveel terwijl het wél koud is - je zet de verwarming niet aan om toch maar te besparen - etc etc etc.

Een vochtig huis krijg je moeilijker warm. Dus pak in ieder geval iets aan rondom het vochtprobleem. Al dan niet ventileren, al dan niet verwarming zachtjes aan.

Ik ben nu misschien wel even heel hard tegen 2 bokkers die een lager - tot geen - inkomen hebben. Maar ik probeer wel even wat te triggeren en uit te leggen waar het probleem door komt. En waardoor dus die cirkel ontstaat. Is niet leuk, niet lief en zeker niet aardig. Maar soms wel goed om een ander geluid te horen.

Tipje: Google ook even goed op vochtproblemen voorkomen!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:33

Winged schreef:
mvdende schreef:

Hier krijg je straks hetzelfde probleem als MWM. Je krijgt hierin echt een cirkel van niet stoken - wel vocht - vocht is moeilijker te verwarmen - staat de verwarming wel aan dan blijft het koud - je verbruikt dus bijna evenveel terwijl het wél koud is - je zet de verwarming niet aan om toch maar te besparen - etc etc etc.

Een vochtig huis krijg je moeilijker warm. Dus pak in ieder geval iets aan rondom het vochtprobleem. Al dan niet ventileren, al dan niet verwarming zachtjes aan.

Hier gelukkig minder tot geen last van vocht. Omdat ik de temperatuur niet langdurig onder de 15°c laat komen. Daarnaast staat er 24/7 een ventilatie rooster open in de keuken. Alleen bij het gebruik van de hogedrukpan willen de ramen in de keuken even beslaan als ik daar de druk vanaf haal en er in één keer een puist stoom de keuken in wordt geblazen. (Staat onder de afzuigkap, maar die red het niet zoveel stoom in eens) andere jaren met 19,5 juist last van het tegenovergestelde: veel te droge lucht in huis en had zelfs een luchtbevochtiger nodig.

Tis gewoon alleen koud als je stil zit met 17,5. Wel met dekbed op de bank, maar alsnog...

Huis is trouwens wél goed geïsoleerd, dat scheelt enorm

Edit: met dweilen gaat echt alles tegen elkaar open: voordeur, gang, raam woonkamer, buitendeur keuken, deur naar bijkeuken. Ik dweil met de stoomreiniger, dus is echt nodig om dan goed het vocht kwijt te raken. Scheelt max 1 graad, tussen voor en na het dweilen. Dweil Hier 2x per maand uitgebreid ongeveer.

Komt binnenkort een vocht en temperatuur meter bij, om inderdaad het vocht in de gaten te houden
Laatst bijgewerkt door mvdende op 06-12-23 15:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:36

Dat is niet altijd waar Winged.

Hier luchtvochtigheid in huis van 50%. En toch wel meer verbruikt dan vorig jaar in december eerste dagen. Logisch want het is veel kouder dan vorig jaar deze dagen waren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:39

Winged schreef:
Ik snap dat je in de klaagmodus zit. En toch ga ik even terugklagen. Want dat vochtprobleem dat komt eigenlijk grotendeels uit je eigen stookgedrag met zo weinig m3 op jaarbasis zonder bij te verwarmen.

Gasverbruik van een oude hoekwoning moet je gemiddeld genomen rekenen op ongeveer 1400m3. Zo weinig stoken zorgt ook voor vocht in huis. En vocht is automatisch ook koudere lucht waardoor je nog meer moet stoken. En vocht zorgt voor schimmel in huis. Dus als je minder schimmel wil moet je toch wat meer stoken. Als je 600m3 hebt verbruikt tegen een prijs van 1.45 (plafond) zit je op 870. Als je ook de tegemoetkoming hebt gehad (1300 euro) heb je nog 1075 KwH kunnen verbruiken (nav prijzenplafond). Een eenpersoons huishouden zit tot ongeveer 1500. Dus als ik het zo uitreken heb je dit jaar waarschijnlijk zelf iets van 250 aan energiekosten gehad.

Je zal het vast allemaal niet ruim hebben. Maar er zitten hier ook mensen die niet die 1300 euro gehad hebben en het allemaal zelf hebben moeten betalen.

Misschien moet je eerst gewoon vragen stellen ipv aannames doen.
Ja, die mensen krijgen meer binnen per maand en hebben waarschijnlijk minder kosten aan gezondheid. Als je de tegemoedkoming hier niet kreeg had je een inkomen van 30 procent meer minimaal als wat er hier binnenkomt. Ik wil met alle liefde ruilen hoor, zelfs met wajong uitkering want zelfs dat is per jaar honderden euro's meer. Ik doe het ook niet voor de lol of als sport. :+ Enorm dankbaar voor de hulp die er is, maar die komt volgend jaar niet meer net als het prijsplafond en ik zie daar enorm tegenop ja. Dat zou jij ook doen als jij in zo'n situatie zou komen waar je niet uit kan.

Dat vocht beneden en de schimmel komt niet door het stoken, maar door de natte isolatie die niet verwijderd kan worden. Dat is al zolang als dat ik hier woon en elke zoveel jaar moet de muur opnieuw gestuct worden omdat het loslaat. Ook toen er veel meer gestookt werd. Natte isolatie zorgt gewoon dat muur continu vochtig is en dat trekt er vanzelf doorheen. Niet tegenaan te stoken, wordt ook aangegeven door de mensen die er verstand van hebben. De enige echte oplossing zou die isolatie verwijderen zijn, maar dan moet de buitenmuur gesloopt worden.

Daarnaast klopt jouw berekening niet, het grootste gedeelte van mijn jaarrekening die ik dit jaar kreeg was zonder prijsplafond. Degene met prijsplafond krijg ik pas volgend jaar die idd beter uit moet pakken. Met mijn verbruik kwam ik niet uit met totale termijnbedragen van rond de 1800 euro, daar moest geld bij ondanks het weinige stoken. Mijn volgende komt pas volgend jaar en daarvoor staat er dus een gedeelte apart van de tegemoetkoming van dit jaar. Maar daar was veel onzekerheid over of die überhaupt zou komen.
Ik heb gewoon hulp voor ingeroepen om te kijken hoe en wat. Van de 1e tegemoetkoming heb ik, naast de jaarrekening afbetalen, allerlei spullen aangekocht zoals radiator folie, tochtstrippen en noem alle opties maar die hier mogelijk waren. Oke en een noodzakelijk huishoudelijk apparaat, want van spaargeld is hier geen sprake.
Die hulp heeft dus alles meegekeken en ja, het zou beter zijn om te meer te stoken maar dat moet je wel kunnen betalen. Daarom ook hulp ingeschakeld om mee te kijken en op deze manier red ik het allemaal net en durf ik af en toe de kachel aan te zetten ipv bijna niet zoals vorige winter. Maar met 15 graden slaat die alsnog vaak aan en er wordt genoeg gelucht. 15 graden was juist het advies en niet lager, want daarmee zou je het vocht in de rest van het huis juist nog tegenhouden. Hij slaat daar ook regelmatig op aan.
Anders zou iedereen die in slaapkamers niet stookt een groot probleem hebben? Hier gaat overal dan iig regelmatig de verwarming aan, alleen hoger dan die 15 graden maar minimaal en kort.

Er zit een enorm verschil in per gemeente waar je eventueel hulp bij kan krijgen en waar niet. Ik draai zelf voor dingen op waar een vriendin wel hulp bij krijgt bijvoorbeeld. Dat kan dus ook al flink schelen in besteedbaar budget.
Mijn elektra zit hoger als gemiddeld voor 1 persoon. Dat krijg je als je thuis zit, dat zag je toch ook met corona met thuiswerken. Mensen kregen of wilden een thuiswerkvergoeding, omdat ze meer verbruiken. Plus dat bepaalde apparaten ouder zijn, maar het nog doen en er geen geld is om te vervangen.

Ik denk dat jij geen idee hebt hoe het is om op het bestaansminimum te leven, laat staan met hoge medische kosten. Er gaat per maand al rond de 400 euro of meer naar zorgverzekering en andere medische dingen. Die worden niet minder als ik meer ga stoken, alleen budget voor eten wel.

Verhuizen houd ik inderdaad in de gaten, maar of ik ga er enorm op achteruit (duurder en niet beter geïsoleerd oid) of het is qua gezondheid niet geschikt helaas. (Komt niet zoveel vrij en ben wel afhankelijk van deze regio door familie, hulp vanuit gemeente en therapeuten enzovoorts) Appartementen zonder lift bijvoorbeeld.
Woningen worden niet gesloopt en ze zijn al jaren bezig in andere dorpen en wijken met verbouwen, maar ze geven geen richtlijn aan wanneer deze woningen aan de beurt zijn. Sommige hebben wel dubbel glas, anderen geen eens cv. Dus het komt wel, maar wanneer geen idee. Niet volgend jaar, want staat niet op die planning. Energielabel is hier sowieso discussie over, bij meerdere huizen maar hoe of wat weet ik niet meer.
Zijn trouwens wel bezig met de juridische kant te bekijken bij bepaalde zaken die zij niet willen repareren, omdat dat blijkbaar niet helemaal klopt.
Maar ik houd het zeker in de gaten! Dank je iig LV19952!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:46

mvdende schreef:

Gebruik je deze winter nog die andere kachel ernaast, want die zie ik niet terug in je berekening. Vorig jaar had je die dacht ik sowieso in gebruik naast je cv toch? het gebruik daarvan zou je dan nog op moeten rekenen bij je verbruik van vorig jaar. Die kosten horen ook bij je verbruik aan verwarmen, als je je extra kachel nu minder vaak hoeft te gebruiken als vorig jaar dan heb je daar vanaf nu misschien alsnog je winst? dat hoop ik voor je!