Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Spenk schreef:Ik ben dan wel benieuwd naar wat mensen dan wel normaal vinden met visite bijvoorbeeld.
Ik bedoel mijn schoonzusje bijvoorbeeld vind het pas lekker bij 22 graden omdat ze zelf gewend is voor de houtkachel te zitten.
Als ik de verwarming als zij komen op 19 zet vind ze dat veel en veel te koud.
Er is ook niet met alles en iedereen rekening te houden natuurlijk
Op kantoor hier is het ook 19 grade n dag vinden sommigen ook veel te koud en anderen lopen in t shirt.
mvdende schreef:Suzanne F. schreef:Mijn moeder heeft nu een jaarcontract afgesloten voor 1,34 euro m3 gas en 0,38 euro KWH stroom. Kan ze weer even jaar vooruit. Geen idee wat de prijzen gaan doen.
Per 1 Januari dus €1,45 voor gas.... aangezien de belasting omhoog gaat met 11 cent en dat niet onder "vast" valt.
mvdende schreef:Hier wel een beetje een gevoel van "doe ik het hier voor?" Vorig jaar november de cv op 19,5 en 58m3 verbruikt. Dit jaar de cv op 17,5 en 55m3 verbruikt..... maar wél iedere dag ijsklompje spelen.
Ik hoop echt dat ik in december minder verbruik dan december Vorig jaar, toen zat ik aan de 130m3. Al zit ik nu dus al aan de 30m3 en het is pas 6 decemberverwarming staat tussen 11-19 op 17,5 en tussen 19-11 op 14,5.
Winged schreef:mvdende schreef:Hier wel een beetje een gevoel van "doe ik het hier voor?" Vorig jaar november de cv op 19,5 en 58m3 verbruikt. Dit jaar de cv op 17,5 en 55m3 verbruikt..... maar wél iedere dag ijsklompje spelen.
Ik hoop echt dat ik in december minder verbruik dan december Vorig jaar, toen zat ik aan de 130m3. Al zit ik nu dus al aan de 30m3 en het is pas 6 decemberverwarming staat tussen 11-19 op 17,5 en tussen 19-11 op 14,5.
Hier krijg je straks hetzelfde probleem als MWM. Je krijgt hierin echt een cirkel van niet stoken - wel vocht - vocht is moeilijker te verwarmen - staat de verwarming wel aan dan blijft het koud - je verbruikt dus bijna evenveel terwijl het wél koud is - je zet de verwarming niet aan om toch maar te besparen - etc etc etc.
Een vochtig huis krijg je moeilijker warm. Dus pak in ieder geval iets aan rondom het vochtprobleem. Al dan niet ventileren, al dan niet verwarming zachtjes aan.
Winged schreef:Ik snap dat je in de klaagmodus zit. En toch ga ik even terugklagen. Want dat vochtprobleem dat komt eigenlijk grotendeels uit je eigen stookgedrag met zo weinig m3 op jaarbasis zonder bij te verwarmen.
Gasverbruik van een oude hoekwoning moet je gemiddeld genomen rekenen op ongeveer 1400m3. Zo weinig stoken zorgt ook voor vocht in huis. En vocht is automatisch ook koudere lucht waardoor je nog meer moet stoken. En vocht zorgt voor schimmel in huis. Dus als je minder schimmel wil moet je toch wat meer stoken. Als je 600m3 hebt verbruikt tegen een prijs van 1.45 (plafond) zit je op 870. Als je ook de tegemoetkoming hebt gehad (1300 euro) heb je nog 1075 KwH kunnen verbruiken (nav prijzenplafond). Een eenpersoons huishouden zit tot ongeveer 1500. Dus als ik het zo uitreken heb je dit jaar waarschijnlijk zelf iets van 250 aan energiekosten gehad.
Je zal het vast allemaal niet ruim hebben. Maar er zitten hier ook mensen die niet die 1300 euro gehad hebben en het allemaal zelf hebben moeten betalen.
mvdende schreef:Hier wel een beetje een gevoel van "doe ik het hier voor?" Vorig jaar november de cv op 19,5 en 58m3 verbruikt. Dit jaar de cv op 17,5 en 55m3 verbruikt..... maar wél iedere dag ijsklompje spelen.