Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 10:06

Kun je het nog terugtrekken en maandag last minute indienen? Het gaat er om dat makelaars biedingen in kunnen zien en dan aankoopmakelaars dan op de laatste dag kunnen laten weten wat mensen moeten bieden om het hoogste bod te worden.

Ik vind het ook heel erg oneerlijk. Bieden kan prima zonder aankoopmakelaar, maar dit is dan een beetje waar je voor betaald...

KirstenHorse

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 10:12

Nee, we kunnen het bod helaas niet meer terugtrekken. We wachten het af en anders meteen een goede les voor de volgende keer :x

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 10:19

KirstenHorse schreef:
Ik wist helemaal niet dat biedingen nog doorgespeeld konden worden, wat erg eigenlijk :o Wij hebben voor het eerst een bod uitgebracht, meteen de dag na de bezichtiging. Hier sluit het ook maandag 12:00. De kans is dus zeer groot dat we worden overboden?

Dat hoeft helemaal niet hoor. En als je wel overboden bent hoeft het ook helemaal niet doorgespeeld te zijn door de makelaar. Het is meer een angst die mensen hebben en het daardoor zo laat doen.

Oh en een aankoopmakelaar is voor meer goed dan alleen een bod doen... Dat is zo'n dooddoener. Een goede aankoopmakelaar verdient zichzelf echt dubbel en dwars terug.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:12

Kan iemand mij vertellen of het normaal is dat je naast het procent wat je afspreekt van de woning verkoop ook normaal is dat er nog meer kosten betaald worden?

Er zijn aantal makelaars geweest en alle hebben het alleen gehad over de X procent over de verkoop van de woning. En over de kosten/korting die je krijgt als je ze ook erbij neemt als aankoopmakelaar.
Met 1 hadden we een goed gevoel en willen we mee in zee, zowel aankoopmakelaar als verkoopmakelaar.
Ik krijg het contract binnen en daar staat ineens ook op extra kosten voor o.a. kadaster etc. In onze beleving zat dit allemaal in die X procent.

Ik ga straks even mailen maar wat benieuwd of dit bij alle zo is. Alle drie die geweest zijn heb ik er niet over gehoord ook deze niet.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:33

Spaansepony schreef:
Kan iemand mij vertellen of het normaal is dat je naast het procent wat je afspreekt van de woning verkoop ook normaal is dat er nog meer kosten betaald worden?

Er zijn aantal makelaars geweest en alle hebben het alleen gehad over de X procent over de verkoop van de woning. En over de kosten/korting die je krijgt als je ze ook erbij neemt als aankoopmakelaar.
Met 1 hadden we een goed gevoel en willen we mee in zee, zowel aankoopmakelaar als verkoopmakelaar.
Ik krijg het contract binnen en daar staat ineens ook op extra kosten voor o.a. kadaster etc. In onze beleving zat dit allemaal in die X procent.

Ik ga straks even mailen maar wat benieuwd of dit bij alle zo is. Alle drie die geweest zijn heb ik er niet over gehoord ook deze niet.

nee, meestal alleen opstartkosten als er wat extra's betaald moet worden en dan een vast bedrag (%).

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:50

Hier was het ook een x bedrag aan opstartkosten (foto's, plattegrond) en een bepaald percentage aan courtage na verkoop woning.

Vanochtend mijn handtekening gezet onder het voorlopig koopcontract *\o/* Toch wel een gek moment, maar vooral heeeeeel blij met hoe het is gegaan :j

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 12:40

moonsparkle schreef:
Was er dan ook maar een bezichtigingsdag gepland? Dan kunnen er ook bijna niet meer dan 10 op een dag langskomen. Maar inderdaad ik zou ook last minute bieden zodat de kans dat je overboden wordt kleiner is.

Hangt heel erg af van de vorm. Wij hebben een huis bezichtigd met 40 bezichtigen op één dag, tien minuten uit elkaar. Basisinfo van de makelaar en daarna zelf rondlopen en de makelaar weer zoeken bij vragen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 15:57

Spaansepony schreef:

Dat zijn de opstartkosten die je vooraf betaald. Het percentage wordt verrekend bij de levering via de nota van de notaris.

Het kan wel zijn dat die opstartkosten straks verrekend worden met de rest van de courtage, maar dat zou je even moeten navragen.

Overigens kan je met een makelaar ook vaak nog wat onderhandelen over het tarief en is het altijd verstandig aan te geven dat er nog meer makelaars komen. Tipje van Flipje ;)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 16:21

Wat spannend,meerdere Bokkers die maandag horen of ze een huis hebben gekocht of verkocht! Hopelijk hebben we het niet over hetzelfde huis.

Over wat een aankoopmakelaar doet, dat is heel verschillend! Die van ons overlegd met ons wat de biedstrategie wordt, wat hij denkt waarop het getaxeerd wordt (hij is ook taxateur) kan eventueel me onderhandelen als jij dat niet wilt, heeft soms huizen te koop die niet op Funda staan en kan pas na de biedingen zien wat er geboden is. We hadden vorige week gekeken bij een appartement en twee deuren verderop was net verkocht. Volgens de verkoopmakelaar die ons rondleide was die met meer dan 10% overboden en ze raadde dat ook aan voor deze appartement. Onze aankoopmakelaar kon zien dat hij helemaal niet met 10% was overboden. Vraagprijs was 325.000 en verkoopprijs 336.000. en hij vertelde erbij dat het appartement wat wij hebben bekeken ook echt niet 10% meer waard is en dat we dan het verschil zelf mogen betalen, omdat de taxatiewaarde echt niet meer zou zijn. Wel gaf hij ons als tip om toch zonder voorbehoud van financiering te bieden. Blijkbaar wordt er in deze regio meer gekeken naar de voorwaarde en gaat het huis vaker naar een lager bod maar zonder voorbehoud dan naar een hoger bod met.

Maar dat vind ik best spannend. Dan moet je wel heel zeker weten dat het huis op een bepaald bedrag getaxeerd wordt. We weten hoeveel we kunnen lenen qua hypotheek maar hebben zelf weinig geld om in te leggen. Ook kregen we de tip om geen rond bedrag te bieden, maar er iets boven of onder. Dus nu zijn we van plan om iets minder dan 20k over te bieden zonder voorbehoud. Dan zitten we nog heel ruim onder het bedrag wat we kunnen krijgen qua hypotheek en de taxatiewaarde zal hopelijk dan niet onder de vraagprijs liggen. Vandaar dat ik dat vroeg donderdag.

Wat een zenuwslopend gedoe zeg! Hopelijk heeft iedereen goed nieuws maandag.

Edit: ik weet dat je makelaars een vast bedrag kan betalen, of alleen een percentage. Je hebt verschillende soorten constructies en het is wel belangrijk dat je precies weet waarvoor je gaat betalen en hoeveel.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 16:45

fohadie schreef:
Wat spannend,meerdere Bokkers die maandag horen of ze een huis hebben gekocht of verkocht! Hopelijk hebben we het niet over hetzelfde huis.

Over wat een aankoopmakelaar doet, dat is heel verschillend! Die van ons overlegd met ons wat de biedstrategie wordt, wat hij denkt waarop het getaxeerd wordt (hij is ook taxateur) kan eventueel me onderhandelen als jij dat niet wilt, heeft soms huizen te koop die niet op Funda staan en kan pas na de biedingen zien wat er geboden is. We hadden vorige week gekeken bij een appartement en twee deuren verderop was net verkocht. Volgens de verkoopmakelaar die ons rondleide was die met meer dan 10% overboden en ze raadde dat ook aan voor deze appartement. Onze aankoopmakelaar kon zien dat hij helemaal niet met 10% was overboden. Vraagprijs was 325.000 en verkoopprijs 336.000. en hij vertelde erbij dat het appartement wat wij hebben bekeken ook echt niet 10% meer waard is en dat we dan het verschil zelf mogen betalen, omdat de taxatiewaarde echt niet meer zou zijn. Wel gaf hij ons als tip om toch zonder voorbehoud van financiering te bieden. Blijkbaar wordt er in deze regio meer gekeken naar de voorwaarde en gaat het huis vaker naar een lager bod maar zonder voorbehoud dan naar een hoger bod met.

Maar dat vind ik best spannend. Dan moet je wel heel zeker weten dat het huis op een bepaald bedrag getaxeerd wordt. We weten hoeveel we kunnen lenen qua hypotheek maar hebben zelf weinig geld om in te leggen. Ook kregen we de tip om geen rond bedrag te bieden, maar er iets boven of onder. Dus nu zijn we van plan om iets minder dan 20k over te bieden zonder voorbehoud. Dan zitten we nog heel ruim onder het bedrag wat we kunnen krijgen qua hypotheek en de taxatiewaarde zal hopelijk dan niet onder de vraagprijs liggen. Vandaar dat ik dat vroeg donderdag.

Wat een zenuwslopend gedoe zeg! Hopelijk heeft iedereen goed nieuws maandag.

Edit: ik weet dat je makelaars een vast bedrag kan betalen, of alleen een percentage. Je hebt verschillende soorten constructies en het is wel belangrijk dat je precies weet waarvoor je gaat betalen en hoeveel.

Er zijn partijen waar je een verzekering bij kunt afsluiten voor het risico dat je geen hypotheek krijgt als je biedt zonder voorbehoud van financiering. Zij betalen dan de 10% als je toch onverhoopt geen hypotheek krijgt.

Wat de kosten en voorwaarden hiervan zijn durf ik niet te zeggen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 17:15

Tink89 schreef:
moonsparkle schreef:
Was er dan ook maar een bezichtigingsdag gepland? Dan kunnen er ook bijna niet meer dan 10 op een dag langskomen. Maar inderdaad ik zou ook last minute bieden zodat de kans dat je overboden wordt kleiner is.

Hangt heel erg af van de vorm. Wij hebben een huis bezichtigd met 40 bezichtigen op één dag, tien minuten uit elkaar. Basisinfo van de makelaar en daarna zelf rondlopen en de makelaar weer zoeken bij vragen.

Zo kort, ik ken wel opendagen waarbij er heel veel mensen tegelijk kijken. In 10 minuten beslissen voor iets wat zoveel kost en waar je jaren wil blijven en je ook dingen wil testen want onderzoeksplicht dat lijkt me heel kort/moeilijk te beslissen
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 09-05-25 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 17:20

Mavantos je bedoelt denk ik een biedverzekering. Je kunt ook met financiële voorwaarden maar met biedcertificaat zodat je kan aantonen dat het financieel haalbaar is.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 17:45

moonsparkle schreef:

Nee hoor! Verspreid over 3 dagen. Er konden zelfs vandaag nog mensen komen als ze wilden.

Spannend Fohadie! Dus een aankoopmakelaar doet zoveel. Heb mij toen wij het kochten helemaal niet over ingelezen, maar wel slim dus. Al kost dat ook een hoop misschien.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 17:46

Die biedverzekeringen kan je niet binnen een paar dagen regelen, daar heb je langer voor nodig. Kosten zijn gemiddeld €1000! En zover ik het begrepen heb, ben je die €1000 kwijt als je het huis niet krijgt. Ik heb me er wel in verdiept, maar het klonk niet echt aantrekkelijk.

Biedcertificaat kan idd ook, maar dat zegt alleen hoeveel je max kan krijgen aan hypotheek en is maar een paar maanden geldig. We weten hoeveel we kunnen krjjgen, dat hoeven we niet te bewijzen. Dat zegt nog niets over de taxatiewaarden en andere voorwaarden om een hypotheek te krijgen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 18:23

Volgens mij als je zonder voorwaarde van Financiën bied maar de taxatie blijkt lager uit te vallen dan is het wel nodig om eigen geld te hebben.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 18:44

moonsparkle schreef:
Volgens mij als je zonder voorwaarde van Financiën bied maar de taxatie blijkt lager uit te vallen dan is het wel nodig om eigen geld te hebben.

Klopt, dat moet je dan uit eigen zak betalen. Daarom weten we ook ongeveer hoeveel we max kunnen bieden. Er vanuitgaande dat de taxatie niet lager uitvalt dan de vraagprijs.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:03

Kan je ook bieden onder voorwaarde dat de taxatiewaarde minimaal bedrag x is? De verkoopmakelaar heeft als het goed is het huis voor een marktconforme verkoopprijs te koop staan. Alleen als hij het totaal overgewaardeerd heeft zal hij dat een rare voorwaarde vinden anders zou het geen probleem moeten zijn lijkt mij.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:09

Tink89 schreef:
moonsparkle schreef:

Wauw, dat klinkt echt als lopende band werk voor de makelaar :=

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:14

MizzMontana schreef:
Kan je ook bieden onder voorwaarde dat de taxatiewaarde minimaal bedrag x is? De verkoopmakelaar heeft als het goed is het huis voor een marktconforme verkoopprijs te koop staan. Alleen als hij het totaal overgewaardeerd heeft zal hij dat een rare voorwaarde vinden anders zou het geen probleem moeten zijn lijkt mij.

Dan neem je een voorbehoud van financiering op voor het bedrag dat je minimaal aan taxatiewaarde nodig hebt.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:34

mavantos schreef:
MizzMontana schreef:

Dan neem je een voorbehoud van financiering op voor het bedrag dat je minimaal aan taxatiewaarde nodig hebt.

Klinkt logisch, en die duurt denk ik korter dan een standaard voorbehoud van financiering?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:47

Dat zou misschien wel een optie zijn. We spreken morgen de aankoopmakelaar om de laatste strategie te bespreken.

Ik ben echt zo blij met dit topic! Op internet is een hoop info te vinden, maar niet altijd even betrouwbaar of verouderd. In dit topic zitten mensen die net als ik in hetzelfde schuitje zitten. Ik wil ook niet voor elke vraag de makelaar bellen, dus dank voor jullie hulp!

Dan nog maar een vraag: hebben jullie allemaal een overlijdensrisicoverzekering? Ik weet dat het niet verplicht meer is bij een nhg hypotheek, maar het lijkt me wel verstandig.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:49

MizzMontana schreef:

Wij hebben dit opgenomen inderdaad! Kan gewoon, onze verkoper vond het geen probleem maar die hadden ook niet veel te kiezen, dus dat scheelt natuurlijk wel.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:53

fohadie schreef:
Dat zou misschien wel een optie zijn. We spreken morgen de aankoopmakelaar om de laatste strategie te bespreken.

Ik ben echt zo blij met dit topic! Op internet is een hoop info te vinden, maar niet altijd even betrouwbaar of verouderd. In dit topic zitten mensen die net als ik in hetzelfde schuitje zitten. Ik wil ook niet voor elke vraag de makelaar bellen, dus dank voor jullie hulp!

Dan nog maar een vraag: hebben jullie allemaal een overlijdensrisicoverzekering? Ik weet dat het niet verplicht meer is bij een nhg hypotheek, maar het lijkt me wel verstandig.

Absoluut en zeker, geen grotere nachtmerrie dan naast je partner ook je huis kwijtraken. Zo gek duur is dat ook niet.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 22:23

smurffie schreef:
fohadie schreef:

Absoluut en zeker, geen grotere nachtmerrie dan naast je partner ook je huis kwijtraken. Zo gek duur is dat ook niet.

Wel als je chronisch ziek bent (ookal kan ik er volgens de cardioloog heel oud mee worden) of een bmi hoger dan 40 hebt. Als je dan al in aanmerking komt voor een overlijdensrisico verzekering.

Maar je huis kwijt raken is idd zuurder.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 23:51

Nee, overlijdensverzekering heb ik niet. Ik heb een goedkope uitvaart en daarnaast ook een goede buffer.

Ik kies liever voor weten dat ik het nu kan betalen en dan langzaam steeds meer oververhuizen naar een apart potje dan een verzekering.

Wel sowieso zorgen dat het goed geregeld is met het huis en de financiën.