Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flicka12

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:16

Misschien een hele domme vraag.

Maar stel een huis staat te koop voor 180k. Wij bieden 200k, iemand anders anders bied 199k. Huis wordt aan ons verkocht voor 200k en getaxeerd op 199k. Kan je dan hypotheek krijgen over die 199k ipv de vraagprijs van 180k?
Blijft dan natuurlijk als nog een gokje waarop het huis getaxeerd wordt, maar als je onder voorbehoud van financiering biedt kan je niet zoveel gebeuren toch?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:18

Flicka12 schreef:
Misschien een hele domme vraag.

Maar stel een huis staat te koop voor 180k. Wij bieden 200k, iemand anders anders bied 199k. Huis wordt aan ons verkocht voor 200k en getaxeerd op 199k. Kan je dan hypotheek krijgen over die 199k ipv de vraagprijs van 180k?
Blijft dan natuurlijk als nog een gokje waarop het huis getaxeerd wordt, maar als je onder voorbehoud van financiering biedt kan je niet zoveel gebeuren toch?

Je kunt inderdaad dan 199 op je hypotheek krijgen :) en dat is dan inderdaad ingedekt met de voorwaarden als je taxatie veel lager uit valt dan je bod. Dan kun je het namelijk in sommige gevallen niet zelf inleggen.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:40

Je kunt (als je ook aan alle andere voorwaarden voldoet uiteraard) inderdaad een hypotheek krijgen ten hoogte van de taxatiewaarde.

Dat het vaak getaxeerd wordt op het bedrag van de op één na hoogste bieding zou (als iedereen eerlijk zijn werk doet) grote onzin moeten zijn. Als alles eerlijk verloopt weet de taxateur helemaal niet wat het één na hoogste bod was. Daarbij kom je op een taxatiewaarde uit door een berekening te maken en referentiepanden erbij te zoeken en daarmee de waarde te onderbouwen.

Edit: @Flicka12, let er in dat geval wel goed op dat je bied onder voorbehoud van financiering thv de koopsom en niet thv de taxatiewaarde, wat tegenwoordig ook vrij gebruikelijk is. Dan kun je dus alleen ontbinden als je geen financiering krijgt voor de hoogte van de taxatiewaarde (ook al zou dat in een dramatisch geval maar op 150.000 uitkomen).

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:44

Bij ons nieuwe huis was t zelfs zo dat de taxatie uit eindelijk boven het bod van mijn partner uit kwam. Dus in hoeverre de taxatie op het een na hoogste bod gezet wordt vraag ik mij af... daarnaast hoeven biedingen als ze het niet geworden zijn ook niet geregistreerd te worden...

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:52

Belangrijkste is dat je het huis het zelf ook echt waard moet vinden in de eerste plaatst en daarnaast incalculeren dat je wellicht zelf moet bijleggen of de koop moet afbreken omdat je het toch niet kunt financieren.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:00

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:03

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:08

Kijkdagen staan gepland op 6 en 7 april met sluiten van de biedingen op 9 april. Ik ben heel benieuwd wat voor mensen er op af komen en wat voor biedingen er gaan komen

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:20

Ik weet niet hoe gebruikelijk het is, maar mijn taxateur wist wat de koopprijs was en kwam precies daarop uit. :+

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:23

mylittlejoy schreef:
Ik weet niet hoe gebruikelijk het is, maar mijn taxateur wist wat de koopprijs was en kwam precies daarop uit. :+

Heeeel vaak gehoord. Mijn hypotheker had ook nog niet meegemaakt dat het niet goed kwam met de taxatie dusja. Volgens mij is dat echt handje klap als het niet belachelijk overboden is.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:26

Bij ons kwam het ook precies uit op de koopprijs :')

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:33

Die van mij is een stukje boven de vraagprijs getaxeerd, maar toch nog wel een behoorlijk stuk onder wat ik ervoor ga betalen. Is verder niet zo erg, ik vind het allang prima om niet meer te hoeven verbouwen totdat het helemaal mijn smaak is :+ Kopers hadden 2x hetzelfde bod, dus het is ook niet op het op een na hoogste bod uitgekomen oid.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:50

Bij ons kwam het precies uit op onze aankoopprijs, maar hebben dit ook gevraagd aan de taxateur. We konden dit zo stellig zeggen, omdat hij weer verkopend makelaar was van ons huidige huis.

Niet alle praktijken zijn zuiver hoor bij een makelaar ;-)

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:52

Mooi huis hoor Ynskek, die ben je vast zo kwijt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:06

CairnTerrier schreef:
Bij ons kwam het precies uit op onze aankoopprijs, maar hebben dit ook gevraagd aan de taxateur. We konden dit zo stellig zeggen, omdat hij weer verkopend makelaar was van ons huidige huis.

Jouw verkoopmakelaar mag toch helemaal niet de taxateur zijn van jullie aangekochte huis :?
Die moet volledig onafhankelijk zijn

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:27

Net huis ynskek, vast zo weg

Wij kunnen toch kijken bij het huis waar we bezichtiging hadden aangevraagd.
7 april.
Ruim twee uur rijden maar we gaan zondag m'n zus haar pup ophalen in de buurt daar dus rijden er gelijk even langs voor een eerste indruk.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:39

horsii schreef:
Net huis ynskek, vast zo weg

Wij kunnen toch kijken bij het huis waar we bezichtiging hadden aangevraagd.
7 april.
Ruim twee uur rijden maar we gaan zondag m'n zus haar pup ophalen in de buurt daar dus rijden er gelijk even langs voor een eerste indruk.

Wat fijn!! Veel plezier alvast.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:59

knabbelgirl schreef:
NouskaMoos wat nobel van jullie en echt tof! Hopelijk gaat alles er soepel doorheen, en zoekt die andere partij anders nog steeds mocht dit niet doorgaan!

Spannend Shanna! Is dat die met het toilet (?) waar je over vertelde?

Ja! Meer huizen gezien nu en deze springt er qua huis én afwerking verder echt bovenuit, en die andere huizen gaan voor nog meer weg...

We zijn in overleg. Ze lijken het nu wel serieus to overwegen ipv een harde nee zoals ik voorheen kreeg.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:06

Annash schreef:
knabbelgirl schreef:
NouskaMoos wat nobel van jullie en echt tof! Hopelijk gaat alles er soepel doorheen, en zoekt die andere partij anders nog steeds mocht dit niet doorgaan!

Spannend Shanna! Is dat die met het toilet (?) waar je over vertelde?

Ja! Meer huizen gezien nu en deze springt er qua huis én afwerking verder echt bovenuit, en die andere huizen gaan voor nog meer weg...

We zijn in overleg. Ze lijken het nu wel serieus to overwegen ipv een harde nee zoals ik voorheen kreeg.

Dat is al positief.ik duim voor je.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:52

verootjoo schreef:
CairnTerrier schreef:

Jouw verkoopmakelaar mag toch helemaal niet de taxateur zijn van jullie aangekochte huis :?

En waarom niet volgens jou? Aangekocht huis is bij een andere makelaar gekocht en deze makelaar (voor het gemak X) heeft dus getaxeerd bij een woning wat bij makelaar Y te koop stond. Ons huidige huis stond bij X in de verkoop, zodoende kan je wat van de makelaar vragen.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:54

Fijn Horsii en Annash

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:02

CairnTerrier schreef:
verootjoo schreef:

En waarom niet volgens jou? Aangekocht huis is bij een andere makelaar gekocht en deze makelaar (voor het gemak X) heeft dus getaxeerd bij een woning wat bij makelaar Y te koop stond. Ons huidige huis stond bij X in de verkoop, zodoende kan je wat van de makelaar vragen.

Verootje heeft wel gelijk hoor. Volgens de beslisboom van het NRVT (Nederlands register vastgoed taxateurs) mag jij als verkopend makelaar van klant Pietje niet het huis dat Pietje aankoopt taxeren voor zijn financieringsaanvraag (sowieso niet wanneer het een financieringsaanvraag met NHG betreft, anders is het een discussie geval). Als verkopend makelaar kun jij hier namelijk belangen bij hebben.

Stel Pietje heeft een nieuwe woning gekocht, heeft deze laten taxeren door makelaar X en wanneer dit alles is afgerond besluit Pietje zijn eigen woning te koop te zetten bij makelaar X dan mag dat uiteraard wel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:10

CairnTerrier schreef:
verootjoo schreef:

Is niet mijn persoonlijke mening, maar zijn de officiële regels. Als jullie huis al bij X in de verkoop stond op het moment dat hij jullie aangekochte huis ging taxeren, mag dat niet ivm belangenverstrengeling. Zoals hierboven uitgelegd.
Gek dat dat er niet uitgekomen is bij de hypotheekaanvraag.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 22:00

Gek, dan zou zo'n makelaar toch beter moeten weten. Zal dan vast vaker gebeuren heb ik het idee :D

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 22:23

Ik kreeg van de makelaar een nummer door van de taxateur, en dat is de (tweede) vrouw van de opa van mijn neefje zijn vrouw (volg je 'm?)

Echt wel grappig. :') Dus ik zal morgen eens een belletje wagen en zeggen dat ik een nichtje ben van haar aangetrouwde kleindochters man.