Kamerplanten asiel

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:31

Gaaf Fading!

Heb een stekje van de Monkey in het water staan, duurde 2 weken voor ik wortel zag groeien. Nieuw blad komt er ook aan nu.

troi schreef:
Mooie planten! Gaaf om die wortelontwikkeling te zien.

Ondertussen mijn erwtenplant in de aarde gezet, wortels werden wat donker. Mijn stippenplant stek begint een nw blaadje te maken maar heeft nog steeds geen wortels, beetje gekke volgorde maar ik ga er maar vanuit dat het een goed teken is :D

En ik heb een bestelling voor 12 nwe stekjes gedaan. Marktplaats staat echt vol met advertenties voor stekjespakketten, super leuk! Zijn er hier ook mensen die dat doen? Ik vind het zo echt een stuk leuker dan grote planten kopen, beetje onnozel moedergevoel geloof ik :')
En het is een stuk goedkoper, das ook wel fijn!



Ik vind een paar joekels er al bij wel heel leuk maar ben stekjes wel erg gaan waarderen. :j Heel tof om ze van heel klein naar volwassen te zien gaan.

Nog nooit planten van marktplaats gekocht. Ik ga eens kijken, leuk!

J00P

Berichten: 614
Geregistreerd: 22-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:20

Arnon ik zou het niet weten, misschien toch de veel water in het verleden? Soms wordt zo een blaadje heel, als het niet erger wordt zou ik me niet druk maken. Leuke fotos weer. En creatief geknoopt.
Zijn er mee mensen met een epipremnum langs de muur ?
Ik zag dat bij mama botanica op YouTube, maar mijn plant vind het echt niet tof. Blaadjes worden slap.
Ik denk dat omdat hij met de lucht wortels nu geen water meer kan op opnemen, dat hij daarom slap wordt. Eerst zat hij aan de mosstok namelijk.
Ik twijfel of ik hem weer aan de stok moet doen of dat hij nog gaat bijtrekken.

Verder heb ik ook wat nieuwe plantjes ik zal ze even showen

J00P

Berichten: 614
Geregistreerd: 22-11-15

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:25

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:57

Ik ben het er helemaal mee eens dat het op zien groeien van een stekje tot plant heel gaaf is. Alleen vind ik stekjes vaak wel heel erg duur.

Net even gekeken op Marktplaats daar komt een stekjesbox incl verzenden op 2 euro per stekje. Zeker omdat 1 stekje vaak niet genoeg is voor een uiteindelijk mooi volle plant.

Bijvoorbeeld een Epipremnum aureum bestaat meestal uit minstens 5 strengen, voor 10 euro heb je er eentje met strengen met meerdere bladeren, laatst had ik geluk met strengen van 2 meter lang. Als je die in stekjes zou verdelen heb je tussen de 20 en 100 stekjes :+

Puera

Berichten: 8140
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 16:29

Die laatste is gaaf, J00P! Jouw avatar ook trouwens. :))

Stekjes op MP vind ik vaak ook te duur. Zeker de planten die veelvoorkomend zijn.

PLNTS.com heeft weer allemaal leuke planten. Heb al wat in m’n winkelmandje klaarstaan.
M’n zigzagplantjes staan op de nominatie om weg te gaan, beide doen ze het niet zo denderend. In de keuken wil ik een bakkersrek ophangen, daar moeten natuurlijk ook plantjes op. O:)

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 17:15

Stekjes ruilen vind ik wel heel erg leuk! Of gewoon zelf stekken en weggeven. Als ik een nieuwe plant koop kijk ik ook vaak of er al wat te stekken valt, of hem doormidden kan doen ofzo als ik een iets grotere maar daardoor voordeligere koop.

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 19:07

Wie is die prachtige plant achter je Maranta Joop? Dat is ook een leuke!

Leuk om te zien al die stekjes op MP. 1 vlakbij met heel veel soorten waar ik nog eens goed voor ga zitten om kijken of daar wat tussen zit. Ik geef stekjes ook liever weg dan verkopen geloof ik.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 19:22

Mooie planten komen er voorbij, grappig dat iedereen een eigen smaak heeft :)

Hier ook aan het knopen geweest, ik had er alleen niet bij stil gestaan dat die ook daadwerkelijk hangen, en dat hangplanten dus handig zijn (en geen olifantsoor) :')

Dus morgen wederom twee planten en potten halen, begint een beetje vol te raken hier.

J00P

Berichten: 614
Geregistreerd: 22-11-15

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 19:38

Jis dat zijn siernetels. Afgelopen lente een zakje gekocht voor nog geen twee euro. Ik denk dat ik wel 50 planten daarna naar het planten asiel heb gebracht :P
Zijn hele makkelijke en ook niet zo erg als er eentje mislukt

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:44

Vol raken heb ik ook last van helaas. :D

Dank je Joop! := Dat is een hoop.

Fearn

Berichten: 4785
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:27

Mooie planten J00P, die op de 2e foto heb ik ook, de nestvaren :D

Hoe lang duurt het bij jou voordat van die zaadjes tot een redelijk plantje uitgroeien? Ik heb het idee dat het bij sommige planten heel lang duurt voordat 't ergens op lijkt, en dat sommige als kool groeien. Lijkt mij ook wel leuk om nog eens te proberen. Ik heb wel eens zaadjes van kamille geplant, maar dat bleef heel lang een zielig kort grasje :') toen heb ik het op duur maar opgegeven.

Ailill, opzich kunnen niet-hangplanten ook wel in een hanger hoor! Mits ze niet te hoog zijn. Misschien is de olifantsoor minder geschikt ja, maar ik denk dat veel vetplantjes het ook wel goed doen in een hanger bij het raam :)

Deze plant die ik bij het raam heb hangen (calissia fragrans) begint nu te bloeien <3
Afbeelding

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:12

Mooi Isa! <3

Hier aan het genieten van de zon in de keuken. Mijn Musa waardeert het ook. Groeit hard.
Afbeelding


Monstera ook goed bezig met nieuw blad, een 3e blad is op komst.
Afbeelding

_Karlijn
Berichten: 6526
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:38

Ik heb een vraag probleem met mijn Marble Queen.. Het lijkt alsof er een kat aan geknaagd heeft, maar hij staat op een plank op 1,70 hoog waarvan ik 100% zeker weet dat mijn katten daar niet komen. Ik denk dat die plank (of de bevestiging aan de muur), dat niet eens zou houden. Ik zie ook geen beestjes.
Maar de blaadjes halveren zichzelf???!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:38

Prachtig isa!

Geen idee wat er loos kan zijn met de marble queen, al weet ik wel dat katten echt op de meest onwaarschijnlijke plekken kunnen komen, zoals bovenop deuren enzo, dus echt zeker dat je katten er niet bij kunnen zou ik misschien niet zijn..

Ik heb zojuist op mp een roze syngonium gespot. Had ik nog nooit gezien, erg fraai! En nog in de buurt ook. Met een beetje mazzel kan ik die straks al ophalen. :P

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:41

Heel mooi Isa!

Ooooh Jis, ik ben fan van jou Calathea haha! <3 Zo groot al, mijn stekje mag nog even dus haha!

Ik heb geen idee Karlijn! Sorry!


Hier geen planten meer gekocht, maar ik wordt zo gelukkig van het feit dat alle plantjes het (zelfs in de winter) zo goed doen nu <3 <3

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:42

Amber_anne schreef:
Oh wauw die syngonium is prachtig. Nog nooit gezien. Mag ik vragen waar je die vandaan hebt


Dankjewel bij MeerGroenInHuis. :)

Meelezen doe ik weer even als ik wifi heb.

_Karlijn
Berichten: 6526
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:36

Ik heb ook een roze Syngonium.

Nee ik weet écht zeker dat de katten niet op de plank kunnen :D De plank staat vrij vol en zit maar met enkele spijkertjes bevestigd aan de muur, die zou meteen naar beneden donderen wanneer er een kat op springt :))

Edit: foto van m'n baby syngonium Neon

Afbeelding

carola

Berichten: 8698
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:25

JOOP: ik vind die eerste plant prachtig met die roze nerven!

Gisteren was ik bij mijn oma van 98 en heb ik een paar stekjes van een anthurium meegenomen. Ik heb de originele plant ook maar even verpot voor haar, want dat was heeeeeeel hard nodig. Ik ben benieuwd hoe de stekjes het gaan doen. Er zitten al flinke wortels aan dus ik denk dat het snel gaat.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:01

Weet iemand wat dit voor plant is? Zaten mega veel wortels aan, helemaal rondom in de pot. Laagje potgrond in de pot gedaan en met wat proppen de plant d'r in gekregen (zit misschien wat ruimte tussen de plant en potgrond):

Afbeelding

_Karlijn
Berichten: 6526
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:06

Kan het niet goed zien, misschien een Tradescantia soort?

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:16

Klopt, maar dan zijn er ong. 75 opties :')

_Karlijn
Berichten: 6526
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:30

Oh zo bedoel je, nee geen idee :') Heb je Plantnet al geprobeerd? (determinatie app)

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:05

Ailill schreef:
Weet iemand wat dit voor plant is? Zaten mega veel wortels aan, helemaal rondom in de pot. Laagje potgrond in de pot gedaan en met wat proppen de plant d'r in gekregen (zit misschien wat ruimte tussen de plant en potgrond):

[ [url=m/8SXIGP.jpg]Afbeelding[/url] ]


Is het niet de Tradescantia Albovittata? :)

Ik meld me ook wéér eindelijk een keer. Mijn laatste aanwinst is een Burle Marx variegata plant, gekocht bij Global garden. Echt een tuincentrum (net als Leurs in Venlo en plantencentrum Velden), met veel apart planten! Voornamelijk aparte philodendrons, monstera's, syngoniums en begonia's, maar hee, laat daar nu net mijn interesse liggen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:08

xCODA schreef:
Ailill schreef:
Weet iemand wat dit voor plant is? Zaten mega veel wortels aan, helemaal rondom in de pot. Laagje potgrond in de pot gedaan en met wat proppen de plant d'r in gekregen (zit misschien wat ruimte tussen de plant en potgrond):

[ [url=m/8SXIGP.jpg]Afbeelding[/url] ]


Is het niet de Tradescantia Albovittata? :)

Ik meld me ook wéér eindelijk een keer. Mijn laatste aanwinst is een Burle Marx variegata plant, gekocht bij Global garden. Echt een tuincentrum (net als Leurs in Venlo en plantencentrum Velden), met veel apart planten! Voornamelijk aparte philodendrons, monstera's, syngoniums en begonia's, maar hee, laat daar nu net mijn interesse liggen. :')


Oeh die zitten bij mij in de buurt {:}

Hier ook nog geen nieuwe planten gekocht, iets te druk geweest. Wel de kerstboom opgezet, telt dat ook? :')

_Karlijn
Berichten: 6526
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:10

Ik heb vannacht een Stromanthe Triostar en een Aralia Ming besteld :=