[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:57

FatCat schreef:
Vandaag ook al meteen taxatie en bouwkundige keuring geregeld voor volgende week woensdag. Dan op vrijdag wordt het koop contract getekend.

Ik wil dit weekend mijn hypotheek online aanvragen - of wacht ik hier toch beter mee tot na de taxatie en keuring?

Wat toevallig zeg! Wij hebben het ook zo geregeld! Spannend! Wat doen jullie als er wat uit het bouwrapport komt?

FatCat

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:04

Als er wat uit het bouw rapport of taxatie komt ga ik gewoon weer keihard onderhandelen :D

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:26

FatCat schreef:
Vandaag ook al meteen taxatie en bouwkundige keuring geregeld voor volgende week woensdag. Dan op vrijdag wordt het koop contract getekend.

Ik wil dit weekend mijn hypotheek online aanvragen - of wacht ik hier toch beter mee tot na de taxatie en keuring?

Dat lijkt mij wel, aangezien je je maximale hypotheek krijgt op basis van je taxatiewaarde. Tenzij je een flinke pot eigen geld hebt en niet de gehele woningwaarde als hypotheek wil hebben.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 23:11

Bedankt Anne - het lijk me idd een risico om nu al aan te vragen. Ik heb wel eigen geld - maar dat hoeft de verkoper niet te weten....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:07

FatCat schreef:
Bedankt Anne - het lijk me idd een risico om nu al aan te vragen. Ik heb wel eigen geld - maar dat hoeft de verkoper niet te weten....

De verkoper wil meestal gewoon een zo hoog mogelijke opbrengst van zijn huis. En waar de koper dat vandaan haalt,dat gaat hem niets aan en kan hem in het algemeen ook niets schelen.Als er maar betaald wordt .

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:10

Ik zou inderdaad de taxatie afwachten. Een rente-aanbod kan wel aangepast worden, maar het gaat sneller als je direct het juiste bedrag aan kan vragen.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:07

anjali schreef:
FatCat schreef:

De verkoper wil meestal gewoon een zo hoog mogelijke opbrengst van zijn huis. En waar de koper dat vandaan haalt,dat gaat hem niets aan en kan hem in het algemeen ook niets schelen.Als er maar betaald wordt .

Ik bedoel dat mocht de taxatie lager liggen dan de verkoop prijs ik dit kan gebeurken om de prijs naar omlaag te onderhandelen. In principe kan ik het verschil zelf bijleggen met eigen geld, maar de verkoper hoeft niet te weten dat dit kan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:22

FatCat schreef:
anjali schreef:

Ik bedoel dat mocht de taxatie lager liggen dan de verkoop prijs ik dit kan gebeurken om de prijs naar omlaag te onderhandelen. In principe kan ik het verschil zelf bijleggen met eigen geld, maar de verkoper hoeft niet te weten dat dit kan.

Even nieuwsgierig: wil je het dan laten aankomen op het niet rond krijgen van de financiering vanwege een lagere taxatiewaarde?
Immers, de taxatie vindt pas plaats na het ondertekenen van het voorlopig koopcontract. Wil je de onderhandelingen dan daarna weer opstarten?

Ik ben gewoon benieuwd hoe je dat voor je ziet :)

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:30

Wendy schreef:
Even nieuwsgierig: wil je het dan laten aankomen op het niet rond krijgen van de financiering vanwege een lagere taxatiewaarde?
Immers, de taxatie vindt pas plaats na het ondertekenen van het voorlopig koopcontract. Wil je de onderhandelingen dan daarna weer opstarten?

Ik ben gewoon benieuwd hoe je dat voor je ziet :)

Klopt - maar ik heb ook een ontbindende voorwaarde bij mijn bod ivm lagere taxatie waarde bijgevoegd. OOk staat de taxatie volgende week woensdag gepland - en het tekenen pas op vrijdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:19

Het is niet ongewoon om na lagere taxatiewaarde opnieuw te gaan onderhandelen hoor :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 10:32

Dat moet de verkoper maar net willen....
Een taxatiewaarde is sowieso hartstikke beïnvloedbaar, dat weten verkopers ook. En zeker in de aantrekkende markt kunnen ze natuurlijk ook gewoon met een ander gaan onderhandelen.

Als verkoper zou ik je dan gewoon vragen om het contract te laten ontbinden, op basis van de voorwaarden.
Voer maar een nieuwe taxatie uit, leg maar eigen geld in. Het zou mij als verkoper echt niet uitmaken hoe jij je financiering voor elkaar krijgt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 10:38

Als een taxatierapport eenmaal gevalideerd is, kan er niet zomaar een nieuwe taxatie op hetzelfde pand gedaan worden. De nieuwe taxateur moet dan wel met een heel goed verhaal komen waarom hij denkt dat de waarde hoger ligt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 10:40

Maar daar heeft een verkoper toch geen boodschap aan?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 10:43

Nee, als verkoper hoef je daar niet perse wat van te vinden. Maar in de situatie van FatCat is er nog geen koopcontract getekend, en kun je een lagere taxatiewaarde dus inzetten voor nieuwe onderhandeling. Maar ook dan kun je als verkopende partij vasthouden aan je prijs.

Hangt ook van de situatie af. Heb je haast, loop je anders tegen een restschuld aan of heb je tijd en ruimte qua hypotheek, dan kun je inderdaad vasthouden aan de afgesproken prijs.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 10:54

Onze hypotheek adviseur had ook aangeraden om eerst een bouwkundige keuring te laten doen en daarna het biedingsproces in te gaan. Dat heeft ons ook echt best veel geld gescheeld. En daar hadden we die 300 eurie wel voor over!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:01

Als je de woning heel graag wilt hebben zou ik niet te lang treuzelen.Want in de huidige woningmarkt heb je dan kans dat een andere koper je voor is.Een verkoper wil meestal ook snel zekerheid of zijn woning nu wel of niet verkocht is.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:21

Ik ben blij dat wij de bouwkundige keuring niet voor het biedingsproces hebben gedaan anders hadden we €350 in het putje gegooid. We werden het namelijk niet eens over de prijs :+

Wij gaan zo bij een ander huis kijken! Ben benieuwd :D

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:47

Uiteraard is dit geen populair huis - anders waren mijn voorwaarden nooit aanvaard geweest. De woning staal 'al' 2 maanden te koop en er stond ook geen ander bod op de tafel (wat lang is in deze omgeving en prijs klasse). Dus ik heb daar gebruik van de gemaakt in de onderhandeling. En waarom zou je dit niet doen al het kan?

Het hangt er allemaal van af welke partij het meest wanhopig is....en wie het beste kan bluffen.

Op donderdag zijn we akkoord gegaan, op Woensdag is de taxatie en keuring en op Vrijdag tekenen. Is dat treuzelen? (oprecht vraag - ik weet het niet)

Iets anders - Ik zou echt nooit een bouwkundige keuring laten uitvoeren voordat je het biedings process in gaat. Anders was ik zelf al een mooie 1K kwijt geweest.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:13

Ik ben de koopakte aan het doorlezen

Hier staat dat ze de waarborg will hebben voor 26.01. De geplande overdracht staat op 05.02. Is dat niet vreselijk laat? Ik had verwatch dat ik de waarborg in 2 weken ofzo moest regelen.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:32

Weet er iemand trouwens hoe ik kan checken of er in het verleden overstromingen zijn geweest in de wijk?

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 17:11

FatCat schreef:
Ik ben de koopakte aan het doorlezen

Hier staat dat ze de waarborg will hebben voor 26.01. De geplande overdracht staat op 05.02. Is dat niet vreselijk laat? Ik had verwatch dat ik de waarborg in 2 weken ofzo moest regelen.

Bij ons moest de waarborg gisteren binnen zijn en is de overdracht vrijdag de 15e. Bij ons een week en bij jou anderhalve week, redelijk normaal dus.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 17:42

Nee hoor, dat is niet laat. Je krijgt je bankgarantie namelijk pas als je hypotheek finaal is, over het algemeen. En je hypotheek voor 26-01 rond krijgen is niets te ruim, gezien de drukte momenteel bij banken en de feestdagen die er nog tussendoor komen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:54

Huis bezichtigd vandaag... was niks, makelaar had nog wel een ander huis wat bij ons zou passen. Daar had ze alleen geen sleutel van bij, en geen tijd voor. Wel even langs gereden.. weet niet of ik de tuin speciaal genoeg vind om daarvoor naar een ander dorp te verhuizen.

Net een huis op Funda gezien. Weer boven ons budget :+
Maar als ik het adres Google zie ik dat er afgelopen zomer een executie veiling is geweest. Waarschijnlijk dan verkocht aan de makelaar denk ik..

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:47

Jammer booooo! Verder zoeken maar weer.

Wij zijn vandaag naar een open huis geweest. Erg veel potentie en ook wel een kriebel in de onderbuik... even een nachtje over slapen

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 23:53

Jammer booooo - ben je al lang aan het zoeken? Is dit je eerste huis?

djuulsie - wat leuk! was er veel volk?