[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

A_nouk

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:13

Hopelijk hebben de verkopers het beste met je voor Tamara :j, klinkt wel een beetje als linke soep zo :=

Zijn jullie zeker van de financiering? :)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 16:12

Oei pmarena, zo had ik nog niet eens gedacht... Goed dat je dat zo zegt, makelaar moet nog terugbellen dus zal dat gelijk eens navragen. Uitstel aanvragen vind ik ook niet tof, we hadden niet voor niets die datum op 29 september gezet. Maar als wij akkoord gaan met het vervroegen van de datum naar 11 september, ga ik er toch wel vanuit dat zij dan niet moeilijk gaan doen met het verlenen van uitstel als het niet op tijd rond komt...

We zijn behoorlijk zeker van de financiering :j Hoewel we redelijk aan de top gaan lenen van wat we kunnen (wel op 1,5 salaris) kunnen we de rest opvangen met eigen geld en in echt geval van nood nog iets lenen van mijn schoonouders. De taxatiewaarde is nu even van belang, want dat heeft invloed op de executiewaarde en de meest gunstige rente en daarmee dus het meest gunstige hypotheekbedrag. Maar in principe zou het moeten kunnen, maar goed, het ligt nog niet bij de bank en wie weet wat er nog verandert... :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 16:29

Ik zou er toch een beetje onrustig van worden en even goed doorspreken of er nog mogelijkheden zijn om je in te dekken.

Als jullie ervoor tekenen dat de "onder voorbehoud van financiering" op 11 september afloopt, dan mogen de verkopers er officieel van uit gaan dat de woning na 11 september (als je niet aan hebt gegeven de financiering niet rond te kunnen krijgen) aan jullie verkocht is omdat de periode van de ontbindende voorwaarden is verlopen.

Zou je vervolgens na 11 september zeggen dat je het toch niet rond krijgt dan kun je die 10% gaan dokken....

Dus eigenlijk is die hele 11 september voor niemand een probleem of risico, alleen voor jullie.

Als je uitstel vraagt om die ontbindende voorwaarden nog iets langer door te laten lopen, kunnen zij prima nee zeggen met de opmerking dat jullie er zelf voor getekend hebben. Je kan wel mondeling afspreken met de makelaar / financier / mensen zelf dat je het niet gaat redden en alleen voor die 11 september wilt tekenen als zij jullie vervolgens uitstel beloven te verlenen... maar als je vervolgens toch tekent dan ligt die datum vast en zie dan maar eens te bewijzen dat je hebt afgesproken dat je er bvb. nog 2 weken langer over mag doen. Wat overigens nog kort zat is :=

Even kort door de bocht hoor, 1 en ander zal wellicht wat anders uit kunnen pakken.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 16:46

Gatsie. Daar word ik dus ook een beetje onrustig van. Ga altijd wel uit van het goede in mensen maar het kan idd heel anders uitpakken en heb gewoon geen zin in gezeur... Lastige is ook dat we een beetje aan 2 kanten klemgezet worden. Als wij niet met die 11 september akkoord gaan, lopen we het risico dat de koop van hun nieuwe huis afketst. Volgens de makelaar dan, die kan dat goed hebben aangedikt natuurlijk maar het viel mij ook al wel op dat hun onderhandelingen echt heel lang hebben geduurd, een week of 3, dus ergens geloof ik ook wel dat het moeizaam is gegaan. En als hun koop afketst, gaat onze koop ook niet door.

Sowieso wil ik dan wel ruim op tijd uitstel aan gaan vragen. Lief zei net al, dan gaan we volgende week tekenen en vragen gelijk uitstel aan :+ Heb ook gelijk de hypotheekadviseur gemaild, hoe we dit aan moeten gaan pakken. Wordt vervolgd...

Thanks voor het meedenken iig!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 18:23

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom de koop van hun nieuwe huis af zou ketsen?

Zoals ik het begrijp klinkt het mij alsof de verkopers een soort zekerheid willen dat jullie hun huis gaan kopen, voordat zij het koopcontract van hun nieuwe huis durven te gaan tekenen?

Dat zij dus willen dat jullie tekenen om 11 september de financiering / bankgarantie rond te hebben, zodat zij op 11 september (?) het idee hebben dat ze veilig hun koopcontract voor hun nieuwe huis kunnen tekenen?

Ik vind dat de verkopers wel erg makkelijk zijn met alle problemen in jullie schoenen schuiven :=

Waarom zou al het risico bij jullie moeten liggen?

Maargoed, mooiste zou natuurlijk zijn als je voordat je hiervoor tekent, zekerheid hebt dat je de financiering rond krijgt.... is dat mogelijk denk je?

Een financiële man die zegt: "komt wel goed joh" is ook geen garantie natuurlijk.

brease

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 16:36

Ik ken ook mensen die hun huis tot twee keer toe hadden verkocht en door een andere reden dan de financiering geannuleerd. Ze kregen een flink bedrag overgemaakt wat ertoe heeft geleid dat ze het maar hebben opgeknapt en er zijn blijven wonen. 10% van de aankoopsom is niet mis. Getekend zit je eraan vast ookal mondeling in vertrouwen goed afgesproken. Ik zou het niet durven.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:12

Ik ben er ook zeker niet gelukkig mee :n Maar ja, we willen dat huis wel heel graag, dus om het hierom nou te laten afketsen... Maar de verkopers komen maandag ook tekenen dus wil dan als clausule vast laten leggen dat als wij de financiering dus niet voor de 11e rond krijgen, dat daar geen boete op volgt.

De verkopers hebben vandaag getekend, maar in hun contract is dus de ontbindende voorwaarde opgenomen dat als wij onze financiering niet rond krijgen (voor 11 september) dan gaat hun koop niet door. Snap ik ook wel, als zij hun huis niet verkocht krijgen, willen zij geen ander huis kopen. Zou ik ook niet doen. En die 11 september hebben zij dus vastgesteld met hun verkopers. En vanwege die moeizame onderhandelingen zijn ze bang dat als ze nu nog komen vragen om uitstel van die voorwaarden, dat dan de hele koop niet doorgaat. Maar die datum is dus gewoon niet haalbaar, alleen hebben zij niet op zitten letten met het tekenen van het contract rondom onze koop, want daarin stond die 29 september. Dus daar hebben zij in principe voor getekend. Alleen hebben wij nog niet getekend, dus dat is nog niet rechtsgeldig. En nu kunnen wij wel moeilijk gaan doen, maar daar schieten we ook niet veel mee op. Als hun koop niet doorgaat, gaat onze koop ook niet door. Vervelendste is gewoon dat zij idd van hun probleem (niet goed lezen, wel tekenen) en het probleem van de makelaar (updates niet doorgeven) nu volledig ons probleem maken. Maar we willen dat huis nog steeds, dus kunnen weinig anders dan akkoord gaan. Als wij niet akkoord gaan, konden zij niet tekenen vandaag en komen wij ook niet verder. Want dan staat er bij ons nog steeds een clausule in het contract dat zij de koop kunnen ontbinden als zij dat andere huis niet kunnen kopen, uiterlijk 15 september. Dus worden aan alle kanten klemgezet...

In principe zijn we behoorlijk zeker dat we de financiering rond krijgen. Hebben eigen geld wat we in kunnen zetten, vraag is vooral hoeveel. En desnoods lenen we bij mijn schoonouders maar das echt niet de opzet... Daar wilden ze dus ook nog een bewijs van, dat we onze financiering rond krijgen, we hebben de bankgarantie op de datum van overdracht laten zetten want anders kost het ons geld (advies adviseur). Maar nu willen zij van hem bericht hoe groot de kans is dat we het idd gaan redden en wij moesten nog een verklaring mailen dat het geld dat uit de overwaarde van het huis komt, ook daadwerkelijk in het huis gestoken kan worden en niet opgeëist door een schuldeiser.

Nogmaals, ben er echt niet happy mee :n Maar weet niet wat ik er aan moet doen, behalve dus vastleggen dat er geen boete komt als wij niet rondkomen voor 11 september. Want in principe zijn we voor dat uitstel ook weer afhankelijk van de goodwill van de verkopers van onze verkopers, want onze verkopers moeten dus weer uitstel bij hun aanvragen als wij uitstel vragen (snap je het nog? :+ )

Pfft... Zal blij zijn als dat verhaal van die financiering rond is, zijn wij van die onzekerheid en de grillen van die verkopers verlost :=

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 23:41

Die mensen... die willen 0% risico lopen en maken van hun probleem jouw probleem. Echt te gek voor woorden eigenlijk. Als ze het écht zeker hsdden willen weten hadden zij moeten wachten met tekenen tot jullie termijnen voorbij waren.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 08:50

Tsja maar dat was dus blijkbaar weer lastig met hun verkopers. En bovendien ziet er een behoorlijke tijdsdruk achter, zij zijn met het onderhandelen akkoord gegaan met een overdracht over 2,5 maand. Staat nu op 13 oktober. En vermoed dat zij dan ook direct in hun nieuwe huis willen/moeten, met twee kids ga je toch minder makkelijk even op een camping zoals wij. Dus als zij moesten wachten tot na 29 september voor zij tekenen, krijgen zij hun financiering niet op tijd rond vermoed ik. Plus dat bij onze koop de ontbindende voorwaarde was dat als zij niet rond komen met dat huis, onze koop niet doorgaat want dan blijven ze liever zitten. Is dus echt zon kringetje waarin alles met elkaar te maken heeft...

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:12

Blijft een vervelende situatie Tamara :)
Hopelijk komt het allemaal gewoon goed !

Wij moeten zo naar de bank :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:06

Nou we hebben in ieder geval goed nieuws van de bank, we kunnen gaan verkopen. En een aankoop kan ookrt financiering van de restschuld...

Nu nog een koper :D

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:59

A_nouk schreef:
Nou we hebben in ieder geval goed nieuws van de bank, we kunnen gaan verkopen. En een aankoop kan ookrt financiering van de restschuld...

Nu nog een koper :D

Detail :+

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 16:25

dammie1 schreef:
Detail :+

:')

Maar fijn Anouk, dan kun je iig met een gerust hart de boel te koop gaan zetten! Wanneer gaat het online, komende week toch?

En ach het zal allemaal wel loslopen hier vermoed ik, dit zal vast niet de eerste keer zijn dat er zo'n situatie ontstaat. Maar ik koop niet dagelijks een huis, dus zal blij zijn als alles gewoon netjes rond is. Nog een maandje geduld hoop ik!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 16:29

Tamara, mag ik een linkje via pb? Heb jarenlang in die omgeving gewoond...

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 17:28

Maandag foto's dus in de loop van volgende week staat hij erop :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:21

Hier zijn we na bijna twee maanden klussen aan het overhuizen, nog lang niet uitgeklust hoor. Maar het is leefbaar dus vooruit maar ;)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:36

jeetje wat een ingewikkelde situatie Tamara. Ik hoop dat de financiering snel rondkomt. succes!!

Sonja, fijn dat het leefbaar is, succes met de verhuizing!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:10

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:31

Fijn Anouk!

Grappig ook, wij zijn op Funda terecht gekomen en dat hele bord is er pas opgehangen toen het al verkocht was, omgekeerde volgorde dus :')

Vanmiddag gaan we tekenen voor het huis, toch wel spannend :):) Zien we ook gelijk de verkopers, die moeten dus opnieuw tekenen omdat de financieringsdatum is aangepast. Kunnen we dus ook gelijk benadrukken dat we dat niet gaan halen :+ Makelaar stuurt het contract dan gelijk door naar de notaris zodat die ook verder kan. Morgen taxatie, dan kan de hypotheekadviseur weer verder. Dan is het afwachten hoe snel hij dingen voor elkaar krijgt enzo. Hoop dat we, ondanks dat we die 11e niet gaan halen, wel dicht in de buurt kunnen komen. Hebben wij zekerheid en de verkopers ook, iedereen weer rust... En vanochtend gelijk even de stichting gebeld, die zijn eindelijk ook weer aan het werk en als het goed is komt deze week mijn werkgeversverklaring binnen.

Gister een rondje meubelboulevard geweest, we zijn er al uit wat we willen qua bank. Ook bedacht dat we toch gelijk de keuken mee gaan pakken, willen het plafond laten verven/spuiten/stuken (nog even kijken wat nodig is, iemand ervaring mee met het weer glad maken van een schuurwerkplafond?) en dan kunnen we het beste de schouw & achterwand er ook gelijk uithalen en die muur laten stuken. En dan kijken hoeveel budget er overblijft na het afsluiten van de hypotheek voor de rest :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:35

Ja ik vond het ook wel grappig eigenlijk, had namelijk ook verwacht dat de borden zouden komen het moment dat we op Funda staan. Dit is aankomende vrijdag pas.

Het gaat overigens om de bovenste woning op de foto :) :D

Makelaar was wel erg positief en zijn verkoop cijfers van de afgelopen week/maand liegen er ook niet om :=

Fijn dat jullie eindelijk kunnen gaan tekenen tamara !
Wat zijn de gevolgen nu precies als jullie de financiering op die datum niet rond hebben?
Meubels kijken is heel erg leuk!

Wij hebben gisteren bij mijn ouders ook wat gewerkt aan onze tijdelijke woonruimte. Hopelijk is het snel verkocht en kunnen we lekker volle bak aan het sparen :)
Vanmiddag hebben we een afspraak met de verkopende makelaar van het project waar wij interesse in hebben. Eventjes duimen dat ze aan een voorlopige overeenkomst met ontbindingsclausule mee willen werken :)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:41

Dat zou inderdaad fijn zijn, als ze daar aan mee willen werken! En duim voor jullie mee dat de verkoopcijfers van de makelaar bij jullie ook gelden! Spannend joh!

Ga het vanmiddag nog even navragen waar de verkopers ook bij zijn, zodat iedereen hetzelfde verhaal hoort. Maar in principe komt het er op neer dat als wij uitstel aanvragen, zij uitstel aan moeten vragen bij hun verkopers. Dus dan zijn we eigenlijk nog overgeleverd aan de grillen van hun verkopers.. Maar volgens de makelaar hebben die verkopers dan waarschijnlijk ook wat meer rust & zekerheid over de verkoop van hun huis en zullen ze eerder akkoord gaan met het uitstel, omdat er inmiddels ook voor hun huis is getekend. Vind het allemaal nogal wat, dus wil vanmiddag ook duidelijk hebben dat er geen boete volgt op het moment dat wij te laat zijn, omdat dit dus niet onze fout is dat er uitstel aangevraagd moet worden. Desnoods in het koopcontract vastgelegd ofzo.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:43

Spannend vanmiddag Tamara!

Hier was het ook de omgekeerde wereld, bord kwam pas in de tuin toen het voorlopig koopcontract al getekend was. :')

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:43

Tamara, is dat niet alleen te ondervangen door de termijn op te rekken?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:48

Het blijft maar eng Tamara, toch veel geld bij gemoeid.
Maar als een makelaar dit verteld en uitlegt zou het toch wel goed moeten komen !

Raar dat het bij jullie allemaal andersom gaat, moet er wel bij zeggen dat de makelaar er echt werk van maakt :j Gaat allemaal heel snel :)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:49

Liezel1 schreef:
Tamara, is dat niet alleen te ondervangen door de termijn op te rekken?

Weet ik niet, dat wil ik dus vanmiddag navragen. Want vind niet dat, omdat onze verkopers niet hebben gelezen en moeizame onderhandelingen hadden, wij met een boete moeten komen te zitten. Dus ben benieuwd waar de makelaar vanmiddag mee komt :)

Succes met verhuizen trouwens Sonja!

Ja ben er echt niet happy mee Anouk... Maar zo vervelend dat je er eigenlijk weinig aan kunt veranderen, omdat we van alle kanten klem zitten.. Duim dus maar gewoon voor een goede afloop zonder verder gedoe, ga er nog steeds vanuit dat onze verkopers graag naar dat andere huis willen en dat hun verkopers hun huis graag verkocht willen hebben, anders zet je het niet te koop nietwaar? Dus fingers crossed!