[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:17

manzano schreef:
Maar ook met dat soort bedragen moet je weer uitkijken.
Ons vorige huis zat in een complex met allemaal dezelfde appartementen (qua indeling, oppervlakte etc).
Maar onze huis had een veel hogere waarde (en vraagprijs) dan gemiddeld. In zo'n tabel zie je niet in welke staat een huis is. Puur op basis van dat soort gegevens zou iedereen zeggen dat we niet goed bij ons hoofd waren :))

:j Daarom staat er ook:
Citaat:
Als u al zeker weet dat de staat van onderhoud van dit gemiddelde afwijkt, dan is 'Wat is dat huis waard' geen betrouwbaar instrument en raden wij u aan om een taxatie aan te vragen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:18

veerledec schreef:
manzano schreef:
Maar ook met dat soort bedragen moet je weer uitkijken.
Ons vorige huis zat in een complex met allemaal dezelfde appartementen (qua indeling, oppervlakte etc).
Maar onze huis had een veel hogere waarde (en vraagprijs) dan gemiddeld. In zo'n tabel zie je niet in welke staat een huis is. Puur op basis van dat soort gegevens zou iedereen zeggen dat we niet goed bij ons hoofd waren :))

:j Daarom staat er ook:
Citaat:
Als u al zeker weet dat de staat van onderhoud van dit gemiddelde afwijkt, dan is 'Wat is dat huis waard' geen betrouwbaar instrument en raden wij u aan om een taxatie aan te vragen.

Ja maar hoe weet je dat ;)
Ik heb van het rijtje huizen van mijn buren echt geen flauw benul hoe het er bij hun binnen uit ziet.

Stybba

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:30

@ pmarena: (zal je niet quoten, wat een verhaal... :P ) je hebt natuurlijk wel gelijk, ik was al meer en meer aan het twijfelen. Ik denk inderdaad toch niet voor de aankoop makelaar te gaan...
Dat taxeren doe je voordat je je 1e bod uitbrengt denk ik?

De gemiddelde prijzen in de buurt vergelijken heeft weinig zin. Daar heb ik al naar gekeken en het komt veel hoger uit dan de vraagprijs. In de wijk staan namelijk een aantal mooie grote dure huizen/villa's. :')

@rowo: spannend, succes!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:32

Taxeren voor de hypotheek gebeurd pas na het tekenen van de koopakte en als je de koopprijs (en randzaken) al rond hebt ;)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:36

manzano schreef:
Ja maar hoe weet je dat ;)

Ik heb van het rijtje huizen van mijn buren echt geen flauw benul hoe het er bij hun binnen uit ziet.[/quote]
Een zeer slecht of zeer goed onderhouden huis zal over het algemeen niet gemiddeld zijn. En anders weet de makelaar dat vaak ook wel, of kan hij in ieder geval onderbouwen waarom de vraagprijs afwijkt van het gemiddelde in de buurt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:41

Nou dat lag bij ons wat ingewikkelder........ maar goed.... met gezond verstand kom je een eind.
En het ligt er ook maar net aan wie je verkoper is. Een woningbouw is stug en heeft minder speling. Dan heb je minder aan een aankoopmakelaar dan bij particulieren.
Ik ken voorbeelden van mensen die een ton onder de vraagprijs hadden geboden en het denk ik voor 70.000 onder de VP kochten. Dankzij hun aankoopmakelaar. Zelf waren ze waarsch. ergens rond de 50.000 lager begonnen met bieden :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:47

Vergelijken met de buren schiet natuurlijk ook niet op , als er daarvan geen huizen "te zien" zijn :P

Kijk gewoon wat er zoal te koop staat en tegen welke vraagprijzen , vergelijk dat met het huis dat je op het oog hebt.

Net zoals je met andere zaken doet. Als je een nieuwe jas wilt kopen dan vergelijk je toch ook met andere jassen om te bepalen welke prijs je over hebt voor wat je zoekt :)

Als je echt een bepaald huis op het oog hebt kun je wellicht ook nog recente verkoopprijzen van soortgelijke woningen achterhalen via het Kadaster :)

EN je kunt natuurlijk altijd (proberen) opvragen voor welke prijs de huidige eigenaren het huis gekocht hebben. En proberen te achterhalen waarom ze het verkopen , is er haast met de verkoop ? Dat geeft ook wat inzicht in de financiële situatie en dus de mogelijkheden om te zakken.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:56

pmarena schreef:
Als je echt een bepaald huis op het oog hebt kun je wellicht ook nog recente verkoopprijzen van soortgelijke woningen achterhalen via het Kadaster :)

EN je kunt natuurlijk altijd (proberen) opvragen voor welke prijs de huidige eigenaren het huis gekocht hebben. En proberen te achterhalen waarom ze het verkopen , is er haast met de verkoop ? Dat geeft ook wat inzicht in de financiële situatie en dus de mogelijkheden om te zakken.

Dat staat dus ook in dat rapport.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:00

Kadaster heeft ook van die rapporten trouwens.
Heeft vriendlief ooit opgevraagd/gekocht van een huis. Was echt inhoudelijk drie keer niks :n Geen aanrader.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:02

Mwoah , ik vind dat rapport totaal niet interessant klinken eigenlijk :o

Misschien valt het anders uit dan hoe het nu klinkt , maar ik heb geen behoefte aan hun interpretatie van de prijs gebaseerd op allerlei huizen die misschien weinig met het huis te maken hebben dat ik op het oog heb.

Als ze in het rapport er helemaal uitgewerkt bij zetten om welke huizen het gaat , de details van die huizen , de prijzen waarvoor ze verkocht zijn en in welk jaar zodat je ZIET waar het op gebaseerd is : dan is het interessant.

Maar als ze domweg een prijs noemen , een beetje zoals de OZB bepaald wordt : daar hecht ik geen waarde aan.

Is mij teveel natte vinger werk.

Dan vraag ik liever zelf gericht informatie op bij het Kadaster :)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:14

rowo schreef:
Taxeren voor de hypotheek gebeurd pas na het tekenen van de koopakte en als je de koopprijs (en randzaken) al rond hebt ;)

Hierdoor ging ik twijfelen

pmarena schreef:
De marktwaarde kun je zelf ook prima bepalen door goed te vergelijken met andere woningen. En daarbij zul je voor je hypotheekverstrekker toch de woning moeten laten taxeren dus dan krijg je ook al een bepaling van de marktwaarde.

Taxeren na het tekenen van de koopakte zorgt er dus alleen voor dat je kan zien of je met je biedingen een beetje in de groede richting zat?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:15

Als je wil kan je ook best vooraf laten taxeren hoor......

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:22

pmarena schreef:
Mwoah , ik vind dat rapport totaal niet interessant klinken eigenlijk :o

Als ze in het rapport er helemaal uitgewerkt bij zetten om welke huizen het gaat , de details van die huizen , de prijzen waarvoor ze verkocht zijn en in welk jaar zodat je ZIET waar het op gebaseerd is : dan is het interessant.

Ja, de waarde wordt gebaseerd op ten minste 25 vergelijkbare referentieverkopen. Drie daarvan worden gespecificeerd, alle drie in onze straat, waarvan twee huizen hetzelfde zijn als het onze. Koopsom, datum verkoop en perceel staan erbij. Plus de koopsom van het betreffende huis zelf met de datum, en de geactualiseerde koopsom. Je kan er verder inderdaad niks mee zodra het huis afwijkt, maar als dat niet het geval is dan zou het een indicatie kunnen zijn.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:34

Als je een idee van de waarde wilt hebben (vooraf) moet je een waardeverklaring laten op maken! Dat is heel wat anders dan een taxatie ;) Van een taxatie komt een echt rapport, wat de banken ook accepteren. Een waardeverklaring is meer voor jezelf. Krijg je gewoon 1 a4'tje met een waarde, het adres, kadastrale gegevens erop etc. Een waardeverklaring kost je niets, of amper wat, een taxatie is heel wat duurder. Helemaal als het gevalideerd moet worden.

Volgens mij worden die 2 termen hier door elkaar gehaald ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:35

Dat kan ook!
Maar weet dat er ook weldegelijk mensen zijn die gewoon een echte taxatie laten doen in de hoop dat de koop daarna rond komt en hij mee kan voor de hypotheek.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:38

manzano schreef:
Dat kan ook!
Maar weet dat er ook weldegelijk mensen zijn die gewoon een echte taxatie laten doen in de hoop dat de koop daarna rond komt en hij mee kan voor de hypotheek.

Dat heb ik in al die jaren nog nooit gehoord. :n Aan een taxatie zitten namelijk behoorlijke kosten verbonden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:39

rowo schreef:
manzano schreef:
Dat kan ook!

Dat heb ik in al die jaren nog nooit gehoord. :n Aan een taxatie zitten namelijk behoorlijke kosten verbonden.

Whahaha, zegt degene die een architect in de arm neemt :)) :D :D

(is grapje, niet gemeen :D )

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:41

Maar die betaal ik zelf niet :o Anders had ik het ook niet gedaan.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:41

heel irritant. volgens ING moet mijn vriend die ZZP'er is een 3jaarsprognose overleggen om mee te kunnen tellen in de hypotheek, maar volgens zijn boekhouder kan dat helemaal niet met 1 jr aan cijfers :\

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:42

rowo schreef:
Maar die betaal ik zelf niet :o Anders had ik het ook niet gedaan.

Haha ja ok....
Maar zo duur is een taxatie toch niet.... paar honderd euri. Als je bijna zeker bent dat je het huis gaat kopen en er uit gaat komen qua prjis.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:43

taxatie is iets van 300 euro als ik het me goed herinner

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:44

Alleen een taxatie door een makelaar laten doen is altijd goedkoper dan hem in de arm nemen als aankoopmakelaar , vandaar dat ik vind dat je dan beter daar voor kan kiezen , als je per-sé een waardebepaling wilt van iemand die "in de huizen" zit :)

Maar ik heb zelf die behoefte niet zo , zoek zelf wel uit wat een passende prijs is gezien de markt...en daarnaast dan nog wat IK er voor over heb , want dat kan wel eens iets anders zijn :)

Het kan bvb. best zijn dat als je kritisch kijkt , een bepaald huis 250.000 op zou moeten kunnen leveren in de verkoop , gezien je "onderzoek" , maar dat je zelf hooguit 235.000 er voor wilt betalen omdat de keuken totaal niet jouw smaak is , of omdat het net aan de verkeerde kant van het dorp is (voor jou, waarschijnlijk niet voor anderen) , dat soort dingen.

Of wellicht juist anderom : dat het huis op zich niet zo heel bijzonder is en er meerdere vergelijkbare huizen in vergelijkbare rijtjes op vergelijkbare locaties te koop staan....maar dat dit bepaalde huis nu net in het rijtje staat waar jij het allerliefste wilt wonen...omdat bvb. je oma vroeger in die straat heeft gewoond.

Dan is het die 250.000 die een ander er best voor zal willen geven ook waard. Maar wil je zelf wellicht nog wel iets hoger gaan omdat het voor jou een huis is dat meer waard is dan een zelfde soort huis in een andere straat.

Hoe makkelijk of moeilijk je een woning met een zelfde "goed gevoel" zou kunnen gaan vinden telt natuurlijk ook heel hard mee :j

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:46

Ik ken iemand die heeft laten taxeren voor ze gaan bieden. Hebben ze doelbewust gedaan, omdat ze vonden dat de verkoper te veel vroeg. Die taxatie heeft daar wel geholpen. Ze zijn echt heel erg gezakt daarna met de prijs. Maar deze mensen wisten al, dat het dát huis was of gewoon blijven waar ze zaten. Anders is het natuurlijk nogal van de zotten om huizen te taxeren. Jij draait immers op voor de kosten. Als je dan al vindt dat het te duur is, laat je zo'n huis staan.

Edit: Het is idd echt zoals manzano het omschrijft: Jij bepaalt voor jezelf wat het huis je waard is. En als je gaat bieden, dan ga je er onder bieden in de hoop dat je dan wat goedkoper uit bent. Je kan altijd meer bieden, als je een huis echt graag wil hebben. Hoe graag jij het wil hebben, bepaald de waarde van het huis. :j

Ga op Funda snuffelen. Daar heb ik best een indruk van prijzen gekregen. Je kan ook goed volgen dan wat voor huizen snel gaan en welke niet.

Arie: Klopt! Daarom hadden wij vorig jaar dus een probleem. Mijn lief kon wel meerdere jaarcijfers voorleggen, maar die waren dik verlies, dus dan worden banken ook niet zo happig om te verstrekken.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 15-02-12 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:47

ja, daarom heb ik dus ook een probleem en moeten we blijven zitten waar we zitten, of iets kleins kopen op alleen mijn salaris :\

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:50

Ik kan me helemaal voorstellen hoe je je voelt. Je besluit immers niet voor niks, dat je wil verhuizen. Wat gaan jullie doen? Iets kleins kopen voor tijdelijk is momenteel niet echt de slimste keuze.