Spenk schreef:Sansevieria schreef:Misschien eens eerst beginnen met isoleren, dat lijkt me toch altijd stap 1
Je denkt dat we dat niet doen ofzo?
We wonen in een redelijk groot ouder huis . Die kun je nooit zo goed isoleren zoals een nieuwbouwwoning.
Er is hier al heel veel geïnvesteerd in isoleren. Maar er zitten grenzen aan wat kan. De spouwmuur hier zit isolatie uit 1980 in en die kunnen ze niet vervangen. Ja dan is het accepteren of verhuizen
Hier komt er overigens wel een hybride warmtepomp dat zal het verbuik wel flink doen dalen maargoed die is nog niet leverbaar![]()
Je kunt grote (vrijstaande) huizen niet vergelijken met bijvoorbeeld kleine seniorenwoningen die in rijtjes staan in verbruiken.
Maar ik zie en hoor steeds meer mensen die de verwarming laag laten om deze redenen in grotere huizen. Het kost nu eenmaal flink geld om de verwarming flink aan te doen.

Zeg je net tegen de verkeerde...
Ons gasverbruik in een vrijstaand huis uit het jaar 1898 wat 182 vierkante meter groot is hebben we terug weten te brengen van 3300 kuub/jaar (wat de vorige bewoner had) naar 1000 kuub/jaar

Ik zou af en toe willen dat we een spouwmuur hadden, maar hey, de hele dikke muren houden ook wel warmte/koude buiten. En voor de rest hebben we gewoon al heel veel aan verduurzaming gedaan.
Dankbaar dat we in de gelukkige positie zitten dat we dat konden doen.
Maar dat (andere) mensen in een slecht geisoleerde sociale huurwoning er zelf haast niks aan kunnen doen, en dan maar noodgedwongen in de kou zitten, dát is wat ik erg vind.