Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 10:15

Spenk schreef:
Sansevieria schreef:
Misschien eens eerst beginnen met isoleren, dat lijkt me toch altijd stap 1 ;)

Je denkt dat we dat niet doen ofzo :) ?

We wonen in een redelijk groot ouder huis . Die kun je nooit zo goed isoleren zoals een nieuwbouwwoning.

Er is hier al heel veel geïnvesteerd in isoleren. Maar er zitten grenzen aan wat kan. De spouwmuur hier zit isolatie uit 1980 in en die kunnen ze niet vervangen. Ja dan is het accepteren of verhuizen :+
Hier komt er overigens wel een hybride warmtepomp dat zal het verbuik wel flink doen dalen maargoed die is nog niet leverbaar :D

Je kunt grote (vrijstaande) huizen niet vergelijken met bijvoorbeeld kleine seniorenwoningen die in rijtjes staan in verbruiken.

Maar ik zie en hoor steeds meer mensen die de verwarming laag laten om deze redenen in grotere huizen. Het kost nu eenmaal flink geld om de verwarming flink aan te doen.

_O-
Zeg je net tegen de verkeerde...
Ons gasverbruik in een vrijstaand huis uit het jaar 1898 wat 182 vierkante meter groot is hebben we terug weten te brengen van 3300 kuub/jaar (wat de vorige bewoner had) naar 1000 kuub/jaar :+
Ik zou af en toe willen dat we een spouwmuur hadden, maar hey, de hele dikke muren houden ook wel warmte/koude buiten. En voor de rest hebben we gewoon al heel veel aan verduurzaming gedaan.
Dankbaar dat we in de gelukkige positie zitten dat we dat konden doen.

Maar dat (andere) mensen in een slecht geisoleerde sociale huurwoning er zelf haast niks aan kunnen doen, en dan maar noodgedwongen in de kou zitten, dát is wat ik erg vind.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 11:01

MarliesV schreef:
Ik schrik er elke keer weer van hoe 'normaal' we het vinden dat 16 of 17.5 graad (als voorbeeld) met een dekentje en een dikke trui de standaard lijkt voor sommige mensen.

Ik vind dat nog steeds niet normaal en echt koud. Prima als mensen het doen als sport maar diep triest dat het moet omdat het anders niet te betalen is in mijn ogen.

Op mijn kantoor was het vanmorgen 18.4 graden, dan zet ik dus mijn infra rood paneel onder mijn bureau er bij aan, zodat het aangenaam werken is. Heb een shirt+blouse+schapenvacht giletje aan en een lange broek met sokken en sloffen. Maar dat is echt hier wel de grens.

Gelukkig hebben wij afgelopen jaren flink geinvesteerd en is ons huis gasloos.
Besef me goed dat dit in NL steeds meer een luxe positie wordt maar vind het nog steeds echt te gek voor woorden dat mensen letterlijk in de kou moeten zitten.

Inderdaad. En het normaal vinden dat de visite met een deken op de bank zit. Dan is het dus blijkbaar toch te koud, want anders hoeft er geen deken bij toch? Ik zie me al op kantoor zitten bij 17 graden met een jas aan en naar mate de dag vordert zullen dan ook de handschoenen aan moeten (wordt wel lastig typen)

Sanet

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 11:05

Wij hebben dat wel een poos gehad in de zomer op het werk, als het buiten boven de 20 kwam dan ging er iets qua koeling aan in ons kantoor, hoe warmer het buiten was, hoe kouder binnen.. dus buiten 30 graden was dik vest mee naar kantoor anders had je een ijspegel aan je neus hangen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 11:16

Sanet schreef:
Slaapkamer koud is dikke prima uiteraard. Maar de woonkamer op 16 vind ik, voor ons huis echt niet comfortabel. En dan heb ik al een dik vest over mijn gewone kleding aan, dikke huissokken over mijn gewone sokken aan en soms een electrisch dekentje over.

Gister was de eerste heftige dag voor onze all electric warmtepomp met de hele dag vorst. Hij heeft wel flink stroom verbruikt. Hij doet op donderdag ook nog eens zijn legionella programma, dus het verbruik vertekend daardoor wel. En ons gehele verbruik ook nu mijn man een plug-in hybrid auto heeft. Gister was een pittige dag qua stroomverbruik :D
Maar het huis was aangenaam, dus top.

Hoeveel Kw is jullie warmtepomp en wat is jullie verbruik per dag?
Wij hebben namelijk precies hetzelfde sinds 2 maand.
Warmtepomp 12kw en man een plugin hybride.
Als ik zie wat er per dag aan stroom verbruikt wordt :oo
Oh en hoe hoog heb je de thermostaat staan overdag en snachts?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 11:30

@kinke, ik heb USB-verwarmde handschoenen zonder vingertoppen :D . Overal is een oplossing voor.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 11:41

Firzoy, ga je daar echt mee zitten werken? Gaat mij echt te ver.

Net als de visite idd een kleedje aanbieden. Of zelf onder een kleedje gaan zitten als we visitie hebben. Dus wat Kinke zegt.

Ik snap dat mensen het als sport doen, daar van denk ik, prima toch. Maar als het moet omdat het te duur is, vind ik echt ontzettend naar in een land als Nederland.
Zag dat bij ons in de gemeente je wel een energie compensatie kan krijgen (tot 130% inkomen boven het bestaansminimum kom je in aanmerking). Dat is fijn natuurlijk, maar er zijn altijd mensen die tussen wal en schip vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 11:47

Ik ben dan wel benieuwd naar wat mensen dan wel normaal vinden met visite bijvoorbeeld.

Ik bedoel mijn schoonzusje bijvoorbeeld vind het pas lekker bij 22 graden omdat ze zelf gewend is voor de houtkachel te zitten.

Als ik de verwarming als zij komen op 19 zet vind ze dat veel en veel te koud.

Er is ook niet met alles en iedereen rekening te houden natuurlijk :)

Op kantoor hier is het ook 19 grade n dag vinden sommigen ook veel te koud en anderen lopen in t shirt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 11:55

Als er oudere visite komt zet ik de verwarming wel aan. Maar stiekem baal ik dan toch van de 3 m3 die er dan doorheen gaat.
Deze grijze dagen zijn niet echt fijn voor de temperatuur in huis.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:10

Fitzroy schreef:
@kinke, ik heb USB-verwarmde handschoenen zonder vingertoppen :D . Overal is een oplossing voor.

het gaat er niet om of er een oplossing is, het slaat gewoon nergens op

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:11

heb in de 35 jaar dat ik werk al heel wat kantoren gezien, maar nog nooit collega's die bij 19 graden in een t-shirt lopen. Lijkt me toch echt dat dit uitzonderingen zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:12

Kinke schreef:
heb in de 35 jaar dat ik werk al heel wat kantoren gezien, maar nog nooit collega's die bij 19 graden in een t-shirt lopen. Lijkt me toch echt dat dit uitzonderingen zijn

Zijn er toch nog best wat.

Met 19 graden buiten lopen die overigens ook in een t shirt. 19 graden is toch ook niet koud? Ik heb dan buiten ook geen vest of jas meer aan. Maar ik zal wel een uitzondering zijn :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:18

ClaudiaHS schreef:

6 kw warmtepomp. En verbruik wisselt echt heel erg. Gister was om 9 u al 15kwh. En vandaag maar 5. Dus daar is nu nog geen concrete inschatting voor te doen. Het hangt van zoveel factoren af. Dit was onze eerste koude dag sinds hij is geplaatst in april.
We hebben sinds.. half november de temperatuur standaard op 19,5 staan.
Maar wij kunnen ook bijverwarmen met de houthaard of airco’s als ik snel meer warmte wil hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:20

Het zal er ook aan liggen of je bezig bent met lopen en dingen, of dat je achter een schermpje zit te blauwbekken. Ik heb het in huis ook wel koud met mijn wollen trui aan hoor, als ik aan een schermpje zit. Ben ik echter bezig met huishouden of in de best wel koude opslag, dan heb ik het absoluut niet koud. Buiten gaat de jas ook uit als ik flink bezig ben :=

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:23

Op thuiswerkdag (vandaag) heb ik de verwarming wel aan. Op andere momenten verwarm ik zoveel als de airco het trekt met de airco.

Vandaag hangt dus ook de was beneden te drogen bij de verwarming (en airco). trekt ook direct een hoop vocht uit het huis en de boel is tenminste sneller droog.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 13:09

Sanet schreef:
ClaudiaHS schreef:

6 kw warmtepomp. En verbruik wisselt echt heel erg. Gister was om 9 u al 15kwh. En vandaag maar 5. Dus daar is nu nog geen concrete inschatting voor te doen. Het hangt van zoveel factoren af. Dit was onze eerste koude dag sinds hij is geplaatst in april.
We hebben sinds.. half november de temperatuur standaard op 19,5 staan.
Maar wij kunnen ook bijverwarmen met de houthaard of airco’s als ik snel meer warmte wil hebben.

Wij hebben hem ook op 19.5 staan.
Ook een airco en een houtkachel.
Wij zitten incl laden vn de auto op zo'n 60kw per dag meen ik. Oef.
En het moet nog echt koud gaan worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 14:04

nou ja het zonnetje schijnt, het is nu 18 graden binnen, lekker warm, en kosteloos :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 14:18

Stuur de zon eens naar het Oosten des lands .. grijs en grauw hier.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 14:54

nee nee, jij had het makkelijk fris met je twee kacheltjes.. ik ben half bejaard, ik hou m lekker hier :D :+
(geintje)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 15:04

Zon?
Het is grijs met waterkou.

Maar ik sluit me aan bij Marlies en Kinke.
Als het echt er een keuze is of je bent warmbloedig ;)
Dan fijn bij 17 graden gaan zitten.
Maar ik vind het in een welvarend land als wat Nederland zou moeten zijn toch erg triest dat er mensen zijn die dit zonder keuze moeten.

Want hier in de huiskamer is het nu 20 graden. En heb een lang shirt met fleece vest aan. En heb het prima. Maar echt niet te heet. Bij 17 zou ik het naar koud vinden.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 15:54

Ik hoef gelukkig niet meer in de kou te zitten, mijn verwarming staat in de nacht op 18 graden (voor mijn huisdieren, 18 is voor deze diersoort de minimum temperatuur waarbij zij zich comfortabel voelen). Overdag staat hij op 19 en ik zet hem ook gewoon hoger wanneer ik het koud heb en als ik visite heb. Door ziekte zit ik hele dagen thuis, en om de kosten nog een beetje te drukken zit ikwannewr ik stil zit lekker onder een dekentje. Het zou niet per se hoeven (dekentje), ik doe dat meer voor de sport zodat ik op die manier wat geld kan besparen, al het geld wat niet naar de energierekening hoeft dat kan naar leukere spaardoelen gaan :D

Zijn er bokkers die dit jaar geen keuze hebben en echt weer een winter in de kou moeten zitten?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:25

MarliesV schreef:
Ik schrik er elke keer weer van hoe 'normaal' we het vinden dat 16 of 17.5 graad (als voorbeeld) met een dekentje en een dikke trui de standaard lijkt voor sommige mensen.

Ik vind dat nog steeds niet normaal en echt koud. Prima als mensen het doen als sport maar diep triest dat het moet omdat het anders niet te betalen is in mijn ogen.

Op mijn kantoor was het vanmorgen 18.4 graden, dan zet ik dus mijn infra rood paneel onder mijn bureau er bij aan, zodat het aangenaam werken is. Heb een shirt+blouse+schapenvacht giletje aan en een lange broek met sokken en sloffen. Maar dat is echt hier wel de grens.

Gelukkig hebben wij afgelopen jaren flink geinvesteerd en is ons huis gasloos.
Besef me goed dat dit in NL steeds meer een luxe positie wordt maar vind het nog steeds echt te gek voor woorden dat mensen letterlijk in de kou moeten zitten.

Wel goed voor het klimaat :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:30

Hier staat de petroleumkachel lekker de hele dag aan, het is 18 graden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 17:40

ANWB deelt deze informatie tav heffingen op energie 2024:

Citaat:
Belastingen
De belastingen op energie voor 2024 moeten nog definitief worden vastgesteld, maar dit is nu het voorstel bij de overheid (incl. btw):

Stroom: € 0,1524 wordt € 0,1312 per kWh
Gas: € 0,5927 wordt € 0,7065 per m3
Vermindering op je energiebelasting: € 596,86 wordt € 631,39 per jaar

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:31

Hier sociale huurwoning, waarbij de mogelijkheden voor zelf isoleren idd aardig beperkt zijn. Nu is dit redelijk nieuwbouw, het complex is 7 jaar oud. Ik heb een appartement onder het dak, op de hoek. Mijn verwarming staat op 15, en ik zit idd met 2 truien en een dekentje op de bank.

Niet zozeer voor de sport, wel zo zeer dat ik het gewend ben, en paar financiële drama-jaren achter de rug heb. Hiervoor woonde ik particulier in een mini aanbouw woning. Gas electra ging samen met buurvrouw/ huiseigenaar. In de jaren dat ik er gewoond heb, ben ik paar x aangesproken dat ik de kachel te hoog zou zetten. Zelfs toen ik hem op 15 had, wilde ze dat ik nog lager zou gaan. Heb daar de grens getrokken. Doordat het een oud huisje was, enkel glas en veel tocht, en ronduit last van frozen schoulder. Toen de ramen werden vervangen voor dubbelglas kon ik naar 12 graden, en het net zo warm (of koud) hebben met de eerdere ramen.

Nu houd ik hem dus laag om mijn eigen spaarrekening weer beetje aan te vullen. Heel fijn ook dat de buren wel graag stoken, en zo al grotendeels mijn huisje mee verwarmen. :') Als ik weet dat er visite komt, zet ik de kachel wel op 19 graden. Visite een dekentje aanbieden gaat me net te ver.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:45

Ik ben niet goed met cijfers .. maar 2ct lager op stroom … is dat een stimulans?

Voor mensen zonder panelen bv?