[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 19:19

Ik heb verschillende offertes gekregen via zo'n tarieven vergelijkingssite. Daarna heb ik er eentje gemaild dat ik akkoord ging met het bedrag en vikr de rest hebben zij alles geregeld.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 19:22

Thanks, dan ga ik van de week eens bellen :) Heb hem idd via die site gevonden maar de hypotheekadviseur raadde hem ook aan.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 15:11

Wij zaten aan de dichtstbijzijnde notaris vast omdat we een ex huurwoning hebben gekocht en dat is een voorwaarde van de woningbouw, die notaris heeft nl. een volmacht van hun.

brease

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:35

Ik lees het topic alweer een paar pagina's stilzwijgend mee. Heb nog niks te vertellen tot nu.

Ik was van de week verbeisterd dat onze telefoon (geheim nummer gaat nooit) ineens ging. Een prive nummer. Ik neem op. Ja met de hypotheek adviseur van de ..bank. jullie zijn aan het kijken naar een andere woning met daarbij nodig een hypotheek. Heb de man vriendelijk doch dringend gevraagd hoe hij aan ons nummer kwam. Ook op onze beide mobiele nummers een prive oproep gemist.

Wisten jullie dat funda je gegevens doorverkoopt? Ik wist dat niet. Zo werkt funda zei hij.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:07

Maar hoe komt Funda dan aan jou privegegevens Brease? Als consument kun je toch niets op Funda plaatsen? Voert een makelaar die dan ''achter de schermen'' in bij Funda? Het lijkt mij er mee op dat een makelaar zijn klantenbestand heeft verkocht :=

Hoe hebben jullie je verkopend makelaar gekozen?
We hebben nu de 3 grootste en bekendste makelaars in Eindhoven uitgekozen die veel in appartementen doen. Maar het lijkt me ook niet geheel onverstandig om te kijken of de makelaar die je op bezoekt hebt ook bij de doelgroep past aan wie je wilt verkopen... Of klinkt dat heel gek?

Van het weekend zijn we heel hard bezig geweest om het appartement er op zijn paasbest te laten uit zien. Vriendlief gaat vandaag ons glazen afdak nog even schrobben zodat het melkglas weer netjes schoon is. Plinten zitten erop alle rotzooi is naar de stort of staat even tijdelijk gestald bij mijn ouders.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:05

Brease dat is vervelend dat je gegevens zijn doorverkocht... Overigens vraag ik me ook af of dat via Funda is gegaan, wellicht heeft de makelaar e.e.a. doorverkocht? Merkte overigens ook wel dat andere bedrijven Funda ook in de gaten houden, zodra we online stonden, kregen we van diverse verhuisbedrijven post over hun diensten :+ En toen we op 'Verkocht onder voorbehoud' stonden weer. Op zich wel een slimme manier, heb ik ook niet zoveel moeite mee, je complete adres staat tenslotte online. Maar telefoontjes op een privénummer zou ik ook van balen ja!

Anouk wij hebben wel gekeken naar makelaars die meerdere huizen in onze wijk te koop hadden staan of verkocht hadden. Het is een wijk waar je bewust voor moet kiezen en we wilden dus geen makelaar die bij voorbaat al negatief tegenover de wijk zou staan of een te elitaire houding zou hebben, want dat zou niet werken in ons geval. We hebben 2 makelaars op bezoek gehad en uiteindelijk gekozen voor de goedkoopste, het scheelde zo een paar honderd euro. Hoewel de andere makelaar qua persoonlijkheid fijner was.

Wat we wel gemerkt hebben bij het zoeken naar een huis en dus in het contact met makelaars van de verkopende partij, is dat het belangrijk is als een makelaar echt geïnteresseerd is in de kopers. Navragen wat die precies zoeken, de markt mee in de gaten houden, je bellen als ze een huis in de verkoop krijgen dat mogelijk iets voor jou zou kunnen zijn... En makelaars die oprecht hun best doen om het huis te leren kennen, er echt iets over kunnen vertellen. We hebben meerdere huizen bezocht met een makelaar die werkelijk niets van het huis wist, alles in de brochure na moest lezen (ja dat konden we zelf ook wel lezen, we kwamen bezichtigen om te weten te komen wat daar niet in stond) en die absoluut niet meedacht met ons. Na de 5e keer stelde hij zich nog voor aan mijn man 8)7 Pas toen ie mij zag (ik val nogal op met mijn haar :+ ) ging er een belletje rinkelen. Dat was bij onze eigen makelaar echt niet gebeurd :n

Nou is dat allemaal redelijk moeilijk op te maken uit verkooppraatjes als je een makelaar op gesprek krijgt. Maar het loont ook de moeite om, als je mensen kent die hun huis te koop hebben of recent aan het zoeken zijn geweest, te vragen met welke makelaar ze wel en geen goede ervaringen hebben. Een grote makelaar wil niet per definitie zeggen dat het ook een goede makelaar is, zoals wij hebben ervaren met die specifieke makelaar. Die werkte bij een groot bedrijf.

Een makelaar die bij de doelgroep past zou in principe voor mij niet uitmaken, maar das persoonlijk :)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:05

Fijn zo'n meedenkende, goed bereikbare makelaar van de verkopers :D Had een mailtje gestuurd welke notaris ik had gevonden en of zij nu de afspraak zouden maken of dat ik dat zelf moest doen. Belt ie me netjes terug, dat ik het beste zelf even kon bellen omdat de notaris zo'n druk kantoor heeft (vanwege de prijs) dat ze vaak ver van tevoren vol zitten. Dan kon ik met hen kijken wat het beste uit zou komen. Taxatie stond ook al onder voorbehoud in hun agenda, ze zijn dus goed bezig om het allemaal rond te krijgen voor ons, fijn :j Notaris zei wel dat de makelaar eerst het koopcontract op moest sturen voordat er een afspraak gemaakt kon worden, dus dat gelijk teruggekoppeld naar de makelaar en die heeft het gelijk weer aangepast in het dossier. Zodra wij getekend hebben, gaat het hele verhaal richting notaris :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:46

Nou 3 makelaars verder en verkoopprijs van de woning is bekend.

Waren het alle overeen dat het 147.500 gaat worden. Verwachting is dat het met deze scherpe prijs tussen de 3 tot 6 maanden is verkocht.

Zaterdag afspraak met de bank voor goedkeuring verkoop met verlies en hoe en wat verder en dan gaat het bord op ons appartement :)

Nu alleen beslissen welke van 2 makelaars het gaat worden, beide prijzen zijn hetzelfde dus... Volgende beslissing.
En we hebben waarschijnlijk voor de tussentijd als het verkocht wordt voorzien van een tijdelijke woning in de schuur van mijn ouders :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:54

Ik hoop het voor je a_nouk!!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 08:00

Ik hoop het ook, je kunt ook niets anders al hopen :j

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 08:59

Inderdaad hopen dat het lekker 'snel' verkocht wordt. 3-6 maanden is wel een mooie termijn.
Makelaar kiezen lijkt me moeilijk. Ik neig snel naar grotere/bekendere makelaars, maar kregen vanuit de hypotheekadviseur ook een tip voor een kleinere makelaar. Keek even op de site en verkoopt toch ook wel behoorlijk wat huizen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:12

Ja dat zou ook een termijn zijn wat voor ons gemakkelijk is, voordeel is wel dat we direct kunnen aanvaarden en verhuizen. Ze zouden er in principe als een eventuele koper alles gemakkelijk rond krijgt met 6 weken uit kunnen zijn en dat is volgens de makelaars toch wel uitzonderlijk..

We hebben een hele grote bekend op bezoek gehad maar daar waren partner en ik beide als snel uit dat hem dat niet ging worden. Ontzettend duur door veel onnodige marketing dingen die eigenlijk alleen maar dienen om zichzelf zichtbaar te houden in de markt en niets toevoegen voor de verkoop van ons huis vanwege de doelgroep. Daarnaast kwam de man half voorbereid binnen en hebben we van hem geeneens een eventuele verkoopprijs gekregen omdat hij simpelweg weinig voorbereid had als zijn marketingpraatje.

1 andere is een bekend kantoor wat erg actief is met de verkoop van appartementen in Eindhoven. man hadden we al eerder gesproken maar is heel erg aanwezig. De andere is een kantoor die ook andere vestigingen heeft door Nederland maar zijn prijs wel aan wilde passen naar (iets onder) de prijs van het kantoor dat alleen in Eindhoven opereerde.

Nu heel even overwegen welke van de twee gesprekken wij het prettigst vinden.
Het laatste kantoor had wel een +je, maar we zijn nog niet helemaal zeker of we het als plus moeten zien voor ons object.

Ze bieden de kopers een aankoopservice die inhoud:
Kopers mogen interesse tonen in de woning en bieden naar een te overeenkomen verkoopprijs onder voorbehouden van verkoop van hun woning binnen 6 maanden. Je verkoopt dus i.p. maar met een ontbindende voorwaarde.

Huis wordt verder niet van de verkoopmarkt afgehaald. Als er een tweede koper komt, wordt dit voorgelegd aan de eerste koper waarna de eerste koper binnen 48 uur moet beslissen of hij het object alsnog direct wil aanvaarden zonder verkoop van eigen woning.

Dit is eigen het enige plusje dat deze makelaar op de andere heeft en wat we nu in afweging nemen. Onze doelgroep is de starter en eventueel een expat, dus eigenlijk zou er geen sprake zijn van een eigen woning die verkocht moet worden... Gelukkig hebben we nog tot zaterdag. Dan naar de bank en dan gaat alles in een sneltrein vaart.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:32

Misschien ben ik verkeerd, maar volgens mij kan dat altijd Anouk, zo'n ontbindende voorwaarde... Alleen is de termijn van 6 maanden volgens mij lang, normaal gesproken geldt dacht ik 3 maanden. Vraag me ook af of je die 6 maanden moet willen, het geeft wel meer rust voor de koper omdat je meer tijd krijgt om je huis te verkopen, 3 maanden is nog relatief kort. Succes met je overwegingen iig! Zou fijn zijn, zo snel verkocht!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:41

Overweging is gemaakt het is Hypodomus geworden, maandag fotos :wow: :j
Ja kan dat altijd ? Geen idee heb de andere makelaars er niet over gehoord....

Maandag hebben we ook een informerend gesprek bij de verkopend makelaar van de huizen en O' beers.. Kijken of ze daar ook een dergelijke constructie willen hanteren

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:58

6 maanden is voor de koper wel positief, maar als verkoper weet ik niet of ik er blij mee zou zijn. Je hebt dan zelf natuurlijk alsnog totaal geen zekerheid.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:05

Nee maar je hebt dan wel gewoon de vrijheid om te blijven verkopen he, het is niet dat het huis van de markt wordt gehaald.

Als een tweede koper zich meld dan wordt de eerste koper ( met dat contract) op de hoogte gebracht en moet dan binnen 48 uur beslissen of ze toch willen accepteren ondanks dat hun eigen huis niet is verkocht.

Enige wat niet mogelijk is dat je biedingen krijgt. Je spreekt met koper 1 een prijs af en besluiten ze binnen die 48 uur te kopen dan wordt hij ondanks dat een 2de koper misschien hoger bied verkocht voor de afgesproken prijs aan de eerste koper.

We hebben overigens voor deze makelaar gekozen :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:21

Onze makelaar gaf ook 3 tot 6 maanden als verkooptermijn voor onze woning. Hij kende de markt daar, en onze woning was gunstig voor ASML werknemers, die er toch met bosjes bijkomen uit compleet andere regio's/landen, en dus woningzoekend zijn.
Dat het na een week al verkocht werd stond hij toch ook wel van te kijken, was wel zijn makkelijkste verkoop, aangezien het via de open huizen dag verkocht is.

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:23

Okee, die prijs staat dan wel vast?! Als iemand anders interesse heeft, moeten ze dus ook met die prijs akkoord gaan. Mochten ze lager bieden maar wel gelijk een contract kunnen tekenen, kan je daar als verkoper niet mee akkoord gaan dus? Ga me daar ook eens in verdiepen, had nog niet van deze mogelijkheid gehoord.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:33

De prijs met koper 1 staat vast, die bespreek je wanneer er een voorlopig koopcontract wordt getekend. Als koper 1 binnen 48 uur niet akkoord gaat mag koper 2 een bod doen :)

Mocht koper 2 eerder kunnen accepteren gaat dat inderdaad helaas niet. Maar koper 1 is wel verplicht binnen 6 weken financiering en alles rond te hebben anders gaat het alsnog niet door.

Neon, onze woning wordt ook als gunstig bestempeld voor expats en werkzoekende uit andere regio's..
Omdat we ook dicht bij Philips zitten. Maar dan meer als doorstromer en door de vraagprijs die we nu hebben zouden we hierop ook kans moeten maken. Hypodomus heeft ook andere kantoren in Nederland. Dat had de andere makelaar helaas niet.

Makelaar vond het ook erg moeilijk om een inschatting te maken. Er zijn weinig vergelijkbare woningen in Eindhoven door ons dakterras. Een vergelijkbare is van de week verkocht na 68 dagen te koop te hebben gestaan en voor een hogere prijs...

Uit de 2 marktonderzoeken kwam naar voren dat het wel een gewilde woning is op een plek in Eindhoven waar ook veel vraag naar is momenteel, enige nadeel was dat we maar 1 slaapkamer hebben.

Maandag komen ze al foto's maken, als de bank zaterdag geen bezwaren heeft. En dan staat hij volgende week al op Funda :wow: heb er eventjes de kriebels van tis toch weer een hele beslissing.
Maandag hebben we ook een afspraak met de verkopend makelaar van dat project waar we interesse in hebben dus maar eens even kijken of zei ook met zo'n 6 maanden contract werken.

We hadden overigens bij 2 van de 3 makelaars geen ruimte voor onderhandeling, deze derde wilde wel meewerken om zijn prijs de corrigeren naar de prijs van de makelaar waar we tussen twijfelde.

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:13

Binnen 6 weken de financiering rondkrijgen is dan wel een aandachtspuntje. Wij kunnen pas een ander huis kopen en de restschuld meenemen, op het moment dat het huidige huis niet verkocht is. De vraag is of de hypotheekverstrekker dan akkoord gaat dat het onder voorbehoud van verkoop eigen huis is.

Heb inmiddels even gezocht, zou gaan om de no-risk clausule. Zit geen vaste termijn aan vast zo te lezen.

Spannend A_nouk. Lijkt me ook spannend als alles in gang wordt gezet. Vooral spannend hoe lang het allemaal gaat duren. Dat lijkt me het ergste.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:21

Wanneer het huidige huis van de koper dan niet verkocht is, is dat natuurlijk het risico van de 1ste koper he je moet dan ook zeker zijn dat je een financiering kan krijgen op een tweede woning :)

Zegt ze nee is het inderdaad no Risk :)

Die 6 weken was het termijn dat er bij een normale verkoop ook voor staat als je een koopovereenkomst sluit zoals ik het begrepen heb. Ontbindende voorwaarde t.b.v. financiering? :o?

Het tijdsbestek waarin het verkocht gaat worden is inderdaad spannend :j maar dat heeft iedere verkoper denk ik wel !

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:54

Makelaar belt hier net, er zijn duidelijk 2 verschillende versies van het koopcontract in omloop. Datum van financiering rond hebben stond eerst op 4 september, dat gingen we nooit redden omdat we 11 augustus terug kwamen van vakantie. Opgeschoven naar 29 september. Maar bij de verkopers is een versie geweest waarin 11 september als financieringsdatum stond en dus de ontbindende voorwaarde waar wij niks vanaf wisten, dat het niet door gaat als zij dat huis niet kunnen kopen. Ze hebben dat huis gekocht op die datum, dus verzoek aan ons nu of wij voor 11 september de financiering rond kunnen hebben. Anders kunnen zij morgen niet tekenen voor hun nieuwe huis en als zij niet kunnen tekenen, gaat het bij ons ook niet door. En zij durven niet met een latere datum naar hun verkopers toe, bang dat hun koop dan niet doorgaat want de onderhandelingen waren al zo moeizaam. Pfoe, dat wordt nog ff aanpoten dus voor onze hypotheekadviseur, hoop dat hij het voor elkaar krijgt. Vermoed dat we dan uitstel aan moeten vragen maar dat was volgens de makelaar een minder groot probleem blijkbaar tegen die tijd dan nu een latere datum erin zetten.

Alleen nu gaat ie nog even bellen over de datum van de bankgarantie. Die hadden wij op de datum van overdracht laten zetten, om onnodige kosten te voorkomen. Maar in hun contract staat ie nog op een eerdere datum. Bankgarantie kost schijnbaar zo €250, beetje zonde... Dus daar zou ie nou even over gaan bellen, wat daar dan mee moet, want ben er toch niet zo happig op om die datum ook te verzetten aangezien dat voor ons onnodige kosten op gaat leveren. Hij zou kijken of die datum ook een rol speelt bij hun financieringsverhaal of dat dat niet uitmaakt.

Gedoe jongen, zo'n huis kopen :')

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:58

Verschillende overeenkomst is wel erg knullig van een van de makelaars..
Maar ik neem toch aan dat jullie beide toch hebben moeten tekenen?

Zo veel verschillende overeenkomsten getekend dan :+ :=

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:09

A_nouk schreef:
Verschillende overeenkomst is wel erg knullig van een van de makelaars..
Maar ik neem toch aan dat jullie beide toch hebben moeten tekenen?

Zo veel verschillende overeenkomsten getekend dan :+ :=

Nou ja dat is helemaal het rare... Omdat wij op vakantie waren, hebben we nog niet getekend, datum van tekenen staat op komende maandag omdat de verkopers morgen gaan tekenen voor hun nieuwe huis. Als dat gebeurd is, kan bij ons de ontbindende voorwaarde 'koop gaat alleen door bij aankoop nieuw huis verkopers' er volledig uit. Omdat de verkopers een week later op vakantie gingen, hebben zij toen al getekend. Maar vermoed dat zij, net als wij, een concept koopcontract hebben gehad van de makelaar. Wij hebben op dat concept gereageerd, maar later vanwege de vakantie. Zij hebben ook gereageerd, waarschijnlijk om die ontbindende voorwaarde toe te voegen en wellicht de datum van onze financiële voorwaarde. Die aangepaste versie hebben wij nooit meer gezien.

De makelaar heeft ons vervolgens gemaild met het nieuwe koopcontract (waar dus 29 september in stond als financieringsdatum) dat de verkopers dat hadden getekend. En dus die ontbindende voorwaarde erin, waar wij op hebben gereageerd en waardoor de datum van tekenen nog verder naar achter is verschoven, die 5 dagen haalden we vanwege de vakantie toch al niet. Dus snap sowieso even niet zo goed welke versie zij dan hebben getekend, die met 11 september erin of die met 29 september :? En of hij die aanpassingen dan wel heeft gecommuniceerd met de verkopers of die gedaan heeft nadat ze getekend hebben...

We wachten het af... M'n lief is nu op kamp in Duitsland, waar ie nauwelijks bereik heeft, ook lekker handig. Maar we hebben weinig keus, kunnen die datum moeilijk niet laten verplaatsen want dan is het risico dat hun koop niet doorgaat, wel groot...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:10

Lijkt me wel tricky, als jullie er voor tekenen dat je 11 september die financiering rond gaat hebben en het lukt je niet, dan ben je straks de pineut en zit je in het ergste geval aan een boetebedrag vast van een procent of 10 van de afgesproken verkoopprijs....

Op zich zal dat wel loslopen als jullie zeker zijn dat de financiering geen probleem is, en de verkopers inderdaad graag het huis aan jullie willen verkopen.

Maar uitstel aanvragen is voor alle partijen niet echt tof... en je bent dan toch afhankelijk van de goodwill van de verkopers of die daarmee akkoord gaan.

Kan me voorstellen dat de heren adviseurs er niet te moeilijk over denken: ten eerste maken die aanvragen van uitstel wel vaker mee en ten tweede hoeven zij geen boetebedrag te betalen als jullie je belofte waarvoor je tekent (financiering rond hebben op de 11e) niet kunnen waarmaken....het risico is voor jullie.

Maargoed er van uitgaande dat de verkopers sowieso liever aan jullie verkopen dan die 10% uit je zak kloppen.... zal het best wel goed komen :=