Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 00:42

Het is hier nu onder de 16 graden en het is prima te doen. Ik heb wel 2 verwarminkjes op schoot. :+

Mijn slaapkamer is nu onder de 15, heerlijk! Niets lekkerders dan een koude neus boven het dekbed.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 01:17

Mijn slaapkamer zal ook rond de 14/15 graden zijn, deur is dicht altijd en er staat geen verwarming aan. Ik doe voor het slapen mijn elektrische deken aan en zet die uit als ik er in lig. Ik lig onder een verzwaringsdeken en een dubbel dekbed (in zomer enkel) dus warm genoeg haha.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 05:43

Slaapkamer koud is dikke prima uiteraard. Maar de woonkamer op 16 vind ik, voor ons huis echt niet comfortabel. En dan heb ik al een dik vest over mijn gewone kleding aan, dikke huissokken over mijn gewone sokken aan en soms een electrisch dekentje over.

Gister was de eerste heftige dag voor onze all electric warmtepomp met de hele dag vorst. Hij heeft wel flink stroom verbruikt. Hij doet op donderdag ook nog eens zijn legionella programma, dus het verbruik vertekend daardoor wel. En ons gehele verbruik ook nu mijn man een plug-in hybrid auto heeft. Gister was een pittige dag qua stroomverbruik :D
Maar het huis was aangenaam, dus top.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 07:23

Wij hebben nu twee weken een spaarpomp icm een nieuwe ketel, die springt alleen aan als je idioot hard stookt..
Tot nu toe doet de pomp goed zijn werk, verwarmt 1 of 2 graden elektrisch dus dat scheelt heel veel gas, alhoewel ik bijna nooit verwarming aan heb.
Het is hier meestal tussen de 17 en 19 graden met dit weer...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 08:05

Het is mij wel nog een beetje een raadsel hoe je zonder salderingsregeling de hele winter door zou moeten kunnen komen op eigen stroom zeg maar, gezien zonnepanelen in ons geval echt te weinig opleveren om zowel het huis draaiende te houden als de auto op te laden....laat staan als er nog een warmtepomp bij zou komen.... en dan hadden we al iets van 12 zonnepanelen waar we er nog iets van 20 bij hebben geplaatst :=

In de zomer hebben we flink over capaciteit maar in de winter als je juist de boel warm moet stoken levert het natuurlijk veel minder op.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 08:22

Helemaal leuk hoor, dat mensen (jonge mensen?) goed tegen de kou kunnen.. maar 16 graden in huis is niet perse het allerbeste.
De beste temperatuur om te werken schijnt rond de 19 graden te liggen, en je wil ook vocht uit je huis houden anders krijg je nog meer problemen..

het klinkt nu een beetje als een survival of the fittest..de mensen die wel tegen die lage temperaturen kunnen, doen het beter dan anderen.. "ik kan het ook dus iedereen kan dat"... :+

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 08:52

purny schreef:
Sorry maar dit klopt niet. Je mag bijverdienen in de wajong. Iedereen in de uitkeringen mogen iets bijverdienen.
Sterker nog ze zijn juist blij als mensen maar iets bij gaan verdienen.

Je mag bijverdienen, maar daar zijn wél regels voor. En een folderwijk geeft als consequentie dat je netto wat bijverdient en dit bruto verrekend wordt met je uitkering + alle toeslagen gaan omlaag. Het resultaat als je alle gevolgen bij elkaar optelt, is dat je mèt folderwijk aan het einde van de maand minder overhoudt dan zonder folderwijk. Dus is het financieel niet interessant om een folderwijk te gaan lopen en helpt het dus niet aan méér inkomsten, juist minder inkomsten!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 08:57

Dat is toch niet meer dan logisch? Ik ga straks misschien ook extra uren werken en dat wordt ook verrekend met de toeslagen. Maar goed, als jij liever geheel afhankelijk bent van de belastingbetaler be my guest.

Maar dan moet je niet zeggen dat je niet van het uwv bij mag verdienen. Je mag het wel, maar wil het niet

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:00

pmarena schreef:
Het is mij wel nog een beetje een raadsel hoe je zonder salderingsregeling de hele winter door zou moeten kunnen komen op eigen stroom zeg maar, gezien zonnepanelen in ons geval echt te weinig opleveren om zowel het huis draaiende te houden als de auto op te laden....laat staan als er nog een warmtepomp bij zou komen.... en dan hadden we al iets van 12 zonnepanelen waar we er nog iets van 20 bij hebben geplaatst :=

In de zomer hebben we flink over capaciteit maar in de winter als je juist de boel warm moet stoken levert het natuurlijk veel minder op.

Ja hier loop ik ook tegen aan. Wij hadden 800 kwh meer opgewekt dan gebruikt, dus we stoken nu meer elektrisch om zo mooier uit te komen. Als dat straks niet meer kan zou dat echt balen zijn.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:11

pmarena schreef:

Precies de vinger op de zere plek, als straks de salderingsregeling eraf is, dan is ook verwarmen met een warmte pomp een dure hobby :=

Cer schreef:
Helemaal leuk hoor, dat mensen (jonge mensen?) goed tegen de kou kunnen.. maar 16 graden in huis is niet perse het allerbeste.
De beste temperatuur om te werken schijnt rond de 19 graden te liggen, en je wil ook vocht uit je huis houden anders krijg je nog meer problemen..

het klinkt nu een beetje als een survival of the fittest..de mensen die wel tegen die lage temperaturen kunnen, doen het beter dan anderen.. "ik kan het ook dus iedereen kan dat"... :+

Mee eens, maar ach, ouderen waren toch al "te duur" mbt tot bijvoorbeeld ziektekosten en houden te veel grote woningen bezet volgens de mening van sommigen :(

Ik ben ik elk geval blij dat mijn broer (die een heel stuk ouder is dan wij, en komend jaar 70 word) toch nog zonnepanelen en een airco aangeschaft heeft.
Die zit er met zijn reuma, artrose en COPD na een leven lang heel hard gewerkt te hebben (nu) in elk geval niet meer koud bij.
Zelfs op een mindere dag leveren zijn panelen terug terwijl de airco verwarmd.
Kan echt alleen maar blij voor hem zijn.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 01-12-23 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:13

Cer schreef:

Mee eens!
Het wordt een beetje humble braggen met posts over in welke temperatuur mensen het nog volhouden in hun huis :+
Dikke doei, daar doen wij niet aan mee en stook lekker 20 graden. Aangenaam voor ons en onze dieren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:14

Ik heb hem nu standaard op 20 staan. Toevallig nu 19,5 maar ik heb het idee dat als ik hem op de 20 zet hij minder moeite moet doen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:14

Cer schreef:
Helemaal leuk hoor, dat mensen (jonge mensen?) goed tegen de kou kunnen.. maar 16 graden in huis +

Dank voor het compliment :+ maar in die categorie val ik echt niet meer. Ik had altijd de verwarming op 21 staan voorheen. Bij mij is het dus wel degelijk een kwestie van gewenning. Ik werk thuis, op mijn werkkamer is het 14,8. Dekentje om je heen slaan en het gaat prima. Moet ik wel bij zeggen dat ik er nu echt een sport van maak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:19

Cer schreef:

Vocht is vooral ventileren... en een luchtontvochtiger werkt 10x beter dan de verwarming aan.

Het is niet zo dat het nieuw is ofzo he. We zijn jarenlang gewend geweest aan lage prijzen en lekker stoken. Dat gaat niet meer. Wil je lekker stoken, prima eigen keuze! Maar dan kost het meer dan 5 jaar geleden. Het is niet beter of slechter. Maar het is wel zo dat de consequenties van flink stoken flink betalen zijn. En dat gaat zo blijven. Daarom verwarm ik niet mijn hele huis maar mijzelf.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:19

Ik maak er ook een sport van, ik ben 50.. hier staat ie op 17 als ik aan het werk ben thuis, en anders op 15. Alleen in het weekend gaat ie soms ietsje hoger.. november heb ik 42m2 gas verbruikt, ik vond dat nog net wat veel
Vorig jaar december zat ik op 94,dus ik ga proberen daar deze maand onder te blijven

maar, ik denk daarbij dus niet alleen aan mezelf en wat ik kan..
er zijn ook mensen van 70+ die ergens wonen, of mensen die gewoon niet zo goed tegen kou kunnen... :)

(overigens, er stond een vraagteken achter he :+ )

"wil je lekker stoken".. nou ja, zie mijn bovenstaande opmerking over andere mensen.
Ik vind het 'wil je lekker stoken' wat zuur overkomen..'... en niet heel sociaal tegenover mensen voor wie dit misschien anders is. maar goed, zal aan mij liggen..
ga jij toch fijn in de kou zitten als je daar zo goed tegen kan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:21

Mars schreef:
Cer schreef:

Mee eens!
Het wordt een beetje humble braggen met posts over in welke temperatuur mensen het nog volhouden in hun huis :+
Dikke doei, daar doen wij niet aan mee en stook lekker 20 graden. Aangenaam voor ons en onze dieren.

Dat is toch ook prima? Alleen de consequentie is dat het geld kost en als mensen steeds daar over vallen ja het is zo duur. Ja stoken was decennia lang veel te goedkoop :+ de prijzen gaan niet meer naar die bizar lage bedragen terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:24

Cer schreef:
Ik maak er ook een sport van, ik ben 50.. hier staat ie op 17 als ik aan het werk ben thuis, en anders op 15. Alleen in het weekend gaat ie soms ietsje hoger.. november heb ik 42m2 gas verbruikt, ik vond dat nog net wat veel
Vorig jaar december zat ik op 94,dus ik ga proberen daar deze maand onder te blijven

maar, ik denk daarbij dus niet alleen aan mezelf en wat ik kan..
er zijn ook mensen van 70+ die ergens wonen, of mensen die gewoon niet zo goed tegen kou kunnen... :)

(overigens, er stond een vraagteken achter he :+ )

"wil je lekker stoken".. nou ja, zie mijn bovenstaande opmerking over andere mensen.
Ik vind het 'wil je lekker stoken' wat zuur overkomen..'... en niet heel sociaal tegenover mensen voor wie dit misschien anders is. maar goed, zal aan mij liggen..
ga jij toch fijn in de kou zitten als je daar zo goed tegen kan :)

Voor jou beeldvorming wij hebben 140 kuub gas verbruikt in november. Redelijk groot huis hebben wij waar de wind aan 1 kant altijd lekker opstaat. En dat is dus met de verwarming op 16 graden en savonds soms even ietsjes hoger.

Dus ja dat mensen hem laag laten is niet zo heel gek.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:29

Nou als jij 140 kuub verbruikt vind ik eigenlijk dat mensen daar wat aan moeten doen.. dat is me daar een partijtje veel... :+
Maar goed (gekheid) , dan is het dus niet te vergelijken, én heel vreemd om dan jouw waarheid over anderen te leggen "dan moeten mensen maar minder verbruiken!", ik verbruik dus al veel minder dan jij :+ zelfs als ik de temperatuur hoger zet. Het gaat dus niet om temperatuur, maar om verbruik :)

En dan is er dit:
Citaat:
Verwacht wordt dat China alleen al tussen 2022 en 2026 bijna de helft van de totale groei van de wereldwijde vraag naar gas voor zijn rekening zal nemen.

En dat Nederland 1 van de hoogste gasprijzen in europa heeft.. (1 europa, das ook een beetje facultatief dan?)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:31

Misschien eens eerst beginnen met isoleren, dat lijkt me toch altijd stap 1 ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:31

Ik schrik er elke keer weer van hoe 'normaal' we het vinden dat 16 of 17.5 graad (als voorbeeld) met een dekentje en een dikke trui de standaard lijkt voor sommige mensen.

Ik vind dat nog steeds niet normaal en echt koud. Prima als mensen het doen als sport maar diep triest dat het moet omdat het anders niet te betalen is in mijn ogen.

Op mijn kantoor was het vanmorgen 18.4 graden, dan zet ik dus mijn infra rood paneel onder mijn bureau er bij aan, zodat het aangenaam werken is. Heb een shirt+blouse+schapenvacht giletje aan en een lange broek met sokken en sloffen. Maar dat is echt hier wel de grens.

Gelukkig hebben wij afgelopen jaren flink geinvesteerd en is ons huis gasloos.
Besef me goed dat dit in NL steeds meer een luxe positie wordt maar vind het nog steeds echt te gek voor woorden dat mensen letterlijk in de kou moeten zitten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:34

Spenk schreef:
Dat is toch ook prima? Alleen de consequentie is dat het geld kost en als mensen steeds daar over vallen ja het is zo duur. Ja stoken was decennia lang veel te goedkoop :+ de prijzen gaan niet meer naar die bizar lage bedragen terug.

Wij betalen met liefde extra voor die warmte, dus klagen dat t duur is doen we ook niet. Het zal anders zijn als je het niet kúnt betalen natuurlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:36

En er zijn nog steeds huizen met een gaskacheltje.. die verbruiken volgens mij standaard meer? maar dat weet ik eigenlijk niet zeker

Dat er veel gas gebruikt is door mensen met kasten van huizen (of oude boerderijen met tochtgaten) heeft nu ook invloed op de prijs voor mensen met een 2kamer woninkje die bij lange na niet zoveel gas gebruiken.. Maar goed, de mensen met de kasten van huizen blijven toch wel stoken (bij mij in de omgeving wel) hun salaris is vaak ook anders (maar ook daarover kan je eigenlijk niet generaliseren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:44

Sansevieria schreef:

Je denkt dat we dat niet doen ofzo :) ?

We wonen in een redelijk groot ouder huis . Die kun je nooit zo goed isoleren zoals een nieuwbouwwoning.

Er is hier al heel veel geïnvesteerd in isoleren. Maar er zitten grenzen aan wat kan. De spouwmuur hier zit isolatie uit 1980 in en die kunnen ze niet vervangen. Ja dan is het accepteren of verhuizen :+
Hier komt er overigens wel een hybride warmtepomp dat zal het verbuik wel flink doen dalen maargoed die is nog niet leverbaar :D

Je kunt grote (vrijstaande) huizen niet vergelijken met bijvoorbeeld kleine seniorenwoningen die in rijtjes staan in verbruiken.

Maar ik zie en hoor steeds meer mensen die de verwarming laag laten om deze redenen in grotere huizen. Het kost nu eenmaal flink geld om de verwarming flink aan te doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:58

Spenk schreef:
Je kunt grote (vrijstaande) huizen niet vergelijken met bijvoorbeeld kleine seniorenwoningen die in rijtjes staan in verbruiken.

Maar ik zie en hoor steeds meer mensen die de verwarming laag laten om deze redenen in grotere huizen. Het kost nu eenmaal flink geld om de verwarming flink aan te doen.

Dus kan ik nog steeds met 20 graden binnenzitten als ik dat wil, want dan verbruik ik nog steeds minder dan 140m3 per maand :)

maar dan nog is een verbruik van 80m2 duur, vooral als die belasting weer omhoog gaat. Waarmee ze dus nog steeds minder stoken dan grotere huizen. Simpelweg zeggen dat iedereen maar gewoon kouder moet gaan zitten, gaat imo niet op..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 10:13

Sansevieria schreef:

Alsof dat dé oplossing is? Hier spouwmuurisolatie, dubbel glas, vloer geïsoleerd en nog daalt de temperatuur beneden van 19 naar 13 graden in 1 nacht als de cv uit gezet wordt. Terwijl bij mijn ouders de temperatuur ‘s nachts zonder cv aan misschien 2 graden daalt. Maar met een oudere vrijstaande grote woning die redelijk vrij ligt kun je nooit net zo weinig gas gebruiken als een nieuwe 2 onder een kapper uit de wind…

Het enige wat we nog niet hebben is dakisolatie maar dat gaat er binnenkort ook nog komen.