Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:46

Mijn huis wordt vandaag aangeboden voor Funda, ik heb het niet meer :') Ik geloof dat ik dit nog spannender vind dan het kopen van een huis :))

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:34

Succes Berdien, ik hoop dat je er belachelijk veel geld voor krijgt ;-)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 12:41

Succes Berdien! Hoop dat je huis snel verkocht is en je er een mooi bedrag voor krijgt.

Ik zie een appartement te koop, precies wat wij willen. Kijken bij de verkoopmakelaar: is dat onze aankoopmakelaar! Hij is een 1mans bedrijf dus benieuwd hoe dat gaat. Mag hij ons wel helpen? Wettelijk gezien? Gaat hij dan in onderhandeling met zichzelf? Haha. Lastig hoor.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 12:43

1 keer googlen want ik was ook wel benieuwd:
Nee, dat kan niet. Voor beide partijen geldt dat ze tegen de voor hun klant meest gunstige voorwaarden willen kopen dan wel verkopen. Als een makelaar zowel voor de kopende als de verkopende partij moet onderhandelen, onderhandelt hij met zichzelf en dan vindt er belangenverstrengeling plaats.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 12:47

Nee, dat mag inderdaad niet. Maar, wij hebben uiteindelijk ook een huis gekocht dat bij onze aankoopmakelaar in de verkoop was gekomen. Hij heeft ons toen voor de aankoop overgedragen aan een andere makelaar uit de regio. (Ook specifiek voor de aankoop van die woning, als dat niet zou lukken zouden we weer terugkomen bij onze eigen aankoopmakelaar.)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 12:55

Ik had op google idd gevonden dat het niet mag, maar dat het in sommige gevallen wel gebeurt. Idd zoals xSwanheart typt.

We hebben vanavond contact, dan vragen we het na.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:06

Berdien schreef:
Mijn huis wordt vandaag aangeboden voor Funda, ik heb het niet meer :') Ik geloof dat ik dit nog spannender vind dan het kopen van een huis :))

Spannend! Ik weet precies wat je bedoelt. Vanaf gisteren (tot en met vrijdag) zijn er bezichtigingen in ons huis. We hebben de makelaar de sleutel gegeven en zijn zelf de hort op. We hebben dus één keer alles piekfijn aan kant hoeven maken. Is echt wel aan te raden! Nu duimen voor goede biedingen.

Succes met de verkoop! *\o/*

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:50

*\o/* helemaal blij! Ik had blijkbaar verkeerd gekeken: de verkoopmakelaar is een andere dan onze aankoopmakelaar. Naam lijkt er erg op, maar gelukkig toch niet dezelfde. Volgende week mogen we kijken. *\o/*

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:03

Ik zou het ook spannend vinden als ons huis te koop komt en zou zo nieuwsgierig zijn naar wie er zouden komen kijken, maar eerst een huis vinden...

Tipje, ik heb een keer een bezichtiging gehad met een eigenaar van een huis, dat was best ongemakkelijk en ik zou dan ook niet aanraden om zelf te bezichtigen te organiseren :o kan ook aan ons liggen maar je gaat de negatieve punten dan toch niet zo makkelijk durven te vragen of tegen je partner vertellen tijdens het bezichtigen bijvoorbeeld. En normaal vind ik fijn om even op de bank te zitten om te voelen hoe het ergens zit en voor het zicht, maar er zaten twee tieners :P Aan de andere kant kan het zelf doen wel veel makelaarskosten schelen.

@fohadie gelukkig :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:18

Mocht je niet even alleen door het huis? Als ik zelf de bezichtiging zou doen, zou ik kijkers na een rondleiding zelf nog een rondje laten maken, zodat ze vrijer kunnen bewegen/spreken.

Ik heb weinig huizen bekeken in mijn leven, maar heb nog nooit ergens op een bank gezeten. :P

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:40

:D ik probeer het altijd even om heel kort te denken 'zie ik mij hier zitten voor heel veel jaar'.

Misschien had ik kunnen vragen of we alleen nog een rondje mochten. Maar de situatie leende er niet echt voor.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 19:12

Wij hebben eens een bezichtiging gehad waarbij het de makelaar zijn eigen huis betrof. :D
Die had wel netjes alle gezinsleden weggejaagd en het huis strakgetrokken. Wij vonden het niet ongemakkelijk, want uiteindelijk was die man wel gewoon een professional, maar met een particulier kan ik me inderdaad wel voorstellen dat je niet kritische vragen gaat stellen of in de kozijnen gaat porren :P

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 20:41

Succes met de verkoop, Berdien! Heel herkenbaar wat je zegt!

Fohadie, wat een opluchting dat die makelaars niet dezelfde bleken te zijn! Hopelijk is het een fijn plekje voor jullie.

Mijn appartement is uiteindelijk verkocht, ovb financiering. Er is maar 20k overboden, er was veel meer voorspeld. Maar ik heb er vrede mee. We hebben op onze nieuwe woning 60k moeten overbieden dus ik had wel gehoopt dat er wat meer in zit, maar het zij zo. Momenteel zijn er veel pandjesbazen die voormalig huurappartementen te koop aanbieden dus het aanbod is best groot in de stad. Wellicht had ik daar ook wat concurrentie van.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 17:12

Vandaag hebben wij een bod geaccepteerd! Wat een zenuwslopend proces zeg. :') We hadden 18 bezichtigingen en 7 biedingen. Al vrij snel kregen we een bod, met een leuk verhaaltje erbij. Deze mensen hebben later nóg een bod gedaan, maar dan iets meer. Ze wilden het huis duidelijk erg graag hebben. Vervolgens kregen we nog een bod (hoger) van een ander, maar die werd weer ingetrokken, waarna een lager bod werd geplaatst >;) . Eigenlijk is het laatste kwartier vóór de deadline het spannendst. Toen kwamen er nog vijf biedingen binnen. Uiteindelijk hebben die eerste mensen via een hypotheekadviseur nóg een bod gedaan en dat was ook de hoogste. Ze hebben 35k boven de vraagprijs geboden zonder financiële/bouwtechnische voorwaarde. Perfecter kan het voor ons niet eigenlijk. Het voelt ook goed dat we deze mensen echt heel blij hebben kunnen maken.

Het blijkt dus wel 'een ding' om pas tegen de deadline (lees: 2 minuten voor) te bieden. Dat heeft te maken met de aankoopmakelaren. Als je eerder een bod doet, kan een aankoopmakelaar daar via via wel achterkomen. Op het laatste moment gooien ze er dan alsnog een hoger bod in voor zijn/haar klanten. Een tip vanuit mij is dus wel om (als je zonder aankoopmakelaar zoekt) zo laat mogelijk te bieden. Zo werkt het wereldje dus wel. De hypotheekadviseur van de betreffende mensen heeft ook contact gehad met onze makelaar. Hij wist dus dat ze hoger moesten bieden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 17:44

Klopt zelfs daarna kun je eigenlijk nog een bod indienen als je wil, voor zover mij bekend moet de makelaar namelijk elk bod alsnog laten weten/in behandeling nemen.

Ik vind het wel oneerlijk dat aankoopmakelaars het in kunnen zien en anderen niet. Zorgt voor ongelijke kansen. Dan kun je zeggen daar betalen de mensen dan ook voor, maar alsnog het voelt niet fair. Misschien zou een ander zonder verkoopmakelaar ook nog wel over de prijs heen willen bieden.

Ben je tevreden met de verkoopprijs? Wel fijn dat het is gegaan naar mensen waarbij je het dan misschien ook iets meer gunde door de brief.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 18:07

moonsparkle schreef:
Ik vind het wel oneerlijk dat aankoopmakelaars het in kunnen zien en anderen niet. Zorg gewoon voor ongelijke kansen. Dan kun je zeggen daar betalen de mensen dan ook voor, maar alsnog het voelt niet fair.

Ben je tevreden met de verkoopprijs? Wel fijn dat het is gegaan naar mensen waarbij je het dan misschien ook iets meer gunde door de brief.

Wij vinden het ook oneerlijk en waren in eerste instantie van plan om het hogere bod voor te leggen aan 'de leuke mensen'. Er was namelijk 5k meer geboden door een aankoopmakelaar. Wellicht dat we een middenweg konden vinden. Uiteindelijk kwam er nog een hoog bod én boden 'de leuke mensen' nog meer. Het voelt dus oprecht goed dat zij het zijn geworden. Ik vind het verder maar een smerig spel wat er gespeeld wordt.

We zijn heel erg blij met het bod! Meer dan we hadden voorzien. Het is een echte starterswoning van bijna 100 jaar oud (houten vloeren, weinig isolatie) en stond ook (strategisch) voor een startersprijs te koop. We hebben er zelf toendertijd nieteens de helft voor betaald. Enerzijds hartstikke krom natuurlijk, maar in 2029 zou de gunstige rente voor ons toch ook aflopen. Helaas maar voor 10 jaar vastgezet toen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 21:23

Ik vind het echt niet leuk meer :') Er staan inderdaad ineens heel veel appartementen te koop ^) al is mijne wel groter, beter gelegen en echt af. Maar toch!

Morgen en vrijdag bezichtigingen, het aantal viel me niet perse tegen maar had er wel wat meer verwacht? Toch last van de vakantie? Iedereen zegt dat je maar één koper nodig hebt maar ja.. die moet er dan wel tussen zitten :))

Maar wie wil niet een appartement met zoveel ruimte en zo’n uitzicht? :+:

Afbeelding

Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 22:12

Wel een fijn uitzicht en mooi licht :D ik denk dat het nog wel verschil kan maken dat het nu vakantietijd is waarbij mensen toch met andere dingen bezig zijn of weg nu met het mooie weer.

Ual blij met het bod en de mensen die het hebben gekocht, dat klinkt positief!

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:37

makelaars kunnen ook de woning aanbieden via "eerlijk bieden" daar kunnen ze zelf en andere niet de biedingen inzien.
pas op moment van openen, dit doen ze dan samen met verkoper na sluitingstijd van de biedingen.
dit is veel eerlijker.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 11:16

Wel fijn dat er toch mensen een plekje vinden, dat geeft de woningzoeker hoop.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:11

diesuus schreef:
makelaars kunnen ook de woning aanbieden via "eerlijk bieden" daar kunnen ze zelf en andere niet de biedingen inzien.
pas op moment van openen, dit doen ze dan samen met verkoper na sluitingstijd van de biedingen.
dit is veel eerlijker.

Precies dit. Zo ga je niet mee in het smerige spelletje dat makelaars andermans bod achterhalen en weer hoger bieden. Er wordt zo toch een systeem gecreëerd van tegen elkaar op bieden en dat je een aankoopmakelaar moet nemen.

Wij hebben 2 huizen verkocht via Eerlijk bieden en voelden ons daar het beste bij.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 17:22

Ik wil jullie niet uit de droom helpen maar ook dat systeem geeft die garantie niet..

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 08:09

Wil je die uitleggen? :) Mijn makelaar gaf aan zelf ook geen idee te hebben van de biedingen in ieder geval.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:27

Sarah_Elise schreef:
Wil je die uitleggen? :) Mijn makelaar gaf aan zelf ook geen idee te hebben van de biedingen in ieder geval.

De verkopende makelaar heeft in mijn geval losgelaten (of: los kunnen laten) wat ongeveer het hoogste bod was en of dat met voorbehouden was..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 13:06

Afbeelding

*\%/* :):)