[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:16

Gefeliciteerd FatCat!

Wij zijn weer druk aan het funda-en :')
Dindsdag een hypotheekgesprek, op basis van het verhoogde inkomen van mn vriend. Volgens de internet-berekeningen kunnen we nu zo'n 20.000 meer lenen dan voor zn functie-verhoging. Dat bied wel meer mogelijkheden natuurlijk! :D
Hebben jullie ook een oproepje op facebook o.i.d. gezet? Hoorde dat gisteren voorbij komen, dat huizenzoekers dat doen.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:31

Gefeliciteerd Fatcat! Het is je gegund!

En wat fijn Shanna, dat geeft meer ruimte :j Wij hebben het via fb, LinkedIn en marktplaats gedaan.
Wat je ook kunt doen op fb is om huis te koop en dan je stad invoeren. Soms zie je dat er een huis te koop staat zonder makelaar :)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:35

Gefeliciteerd Fatcat!

Laten we hopen dat het snel gaat!
Wij als kopers hebben gisteren gewoon gezellig met de verkopende partij(en) (getrouwd koppel) om tafel gezeten.
Hij was bijna bereid ter plekke te tekenen, zij wou er toch nog nachtje over slapen.
Gaaaaaaaah elke keer als Mn telefoon afgaat spring in 15cm omhoog in Mn stoel

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:53

hahah ja ik zat ook mijn email en GSM elke 5 min te checken!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:12

FatCat: Gefeliciteerd! *\o/*

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:33

Wat wij ons afvroegen.. tegenwoordig moet je de kosten koper zelf betalen. Maar hoe hoog zijn deze kosten dan/waar bestaan die uit?
Wij hebben nu namelijk een huis op het oog (eigenlijk waren wij niet actief op zoek, een beetje op funda aan het neuzen, maar van plan om er pas actief naar te handelen ná het afstuderen i.p.v. tijdens :') ) en hebben geen idee of het de moeite waard is om daar nu tijd (en geld) in te steken. Omdat wij dus niet weten of we het kunnen gaan betalen.
Als het goed is, daar gaan wij natuurlijk meteen achteraan als we ermee doorgaan, dan kan (en wil) een van ons wel een contract krijgen en daarmee (waarschijnlijk) een hypotheek die de kosten dekt. Maar wij hebben dus geen idee wat de kosten zijn die daar niet mee betaald kunnen/mogen worden.
Daar zouden wij ons nog in verdiepen voordat er actie ondernomen zou worden, maar het huis dat online langsvloog is een buitenkansje in vergelijking met wat er op funda rondzwerft in de lage prijsklasses (uiteraard houden wij er rekening mee dat het ook 'te mooi om waar te zijn' kan zijn en plannen wij ter vergelijking nog andere reëele bezichtigingen).

Naast de 'kosten koper' vroegen wij ons ook af wat een aankoopmakelaar zou kosten (wij denken er verstandig aan te doen om er een in te schakelen als wij na een eerste bezichtiging echt overtuigd zijn). En daarnaast vroegen wij ons nog af of je de waarborgsom van 10% bij tekenen van het koopcontract terug krijgt als je de financiering niet rond krijgt en dus de koop wordt afgeblazen :?

Alvast bedankt :)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:36

Gefeliciteerd FatCat!

Optiwolk, dat klinkt heel erg positief! Het huis waarvan we nu feedback verwachten op ons bod van de vraagprijs is ook uit de hand verkocht. Vind dat eigenlijk veel fijner om zo rechtstreeks contact te hebben met de kopers. :)

Wij moeten waarschijnlijk nog tot dinsdag wachten... Ons bod is tot 12/12 geldig ivm verkoopster die een week op vakantie is. Tot en met maandagavond laten ze de andere mensen die komen kijken zijn, bieden. Gelukkig waren dat niet heel veel mensen en heeft er nog niemand hoger geboden alleen één iemand 45.000 lager dan de vraagprijs die wij geboden hebben... Maar ik maak me er zo druk om, zit de hele tijd me af te vragen hoeveel mensen er zouden bieden, of ze niet allang geboden zouden hebben als ze vrijdag komen kijken zijn, of we misschien toch niet sneller wat zouden terughoren op ons bod :+ Ze heeft in haar laatste mail letterlijk ook geschreven dat het voor haar oké is dat wij het kopen, maar dat haar broer (mede-eigenaar van de studio onder het huis) het zo wil. Dat wordt nog nagelbijten tot dinsdag -O-

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:39

@Christina: Kosten koper kan je op veel site berekenen. Probeer eens op Indepeder. Ik reken zelf op 7K voor een huis van 175K. Ik ga wel zelf de hypotheek regelen - dat bespaart me 1-2K.

Aankoop makelaars hebben allemaal hun eigen prijzen. Some fixed fee - some een %. Moet je even voor rond bellen.

I.v.m. de waarborg som - zolang je dit hebt op gegemomen in je ontbindende voorwaarden zou je dit geld teug moeten krijgen - maar hier zou ik zelf ook wel bevestiging willen hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:43

Is de hypotheek zelf regelen een beetje makkelijk zelf te doen? Wat zijn dat de punten waar je rekening mee moet houden? Hoe weet je dan hoeveel je kan lenen?

Dat klinkt wel heel aantrekkelijk namelijk! Maar ik ben ook bang dat het dan allemaal fout gaat :')

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:51

Shanna schreef:
Is de hypotheek zelf regelen een beetje makkelijk zelf te doen? Wat zijn dat de punten waar je rekening mee moet houden? Hoe weet je dan hoeveel je kan lenen?

Dat klinkt wel heel aantrekkelijk namelijk! Maar ik ben ook bang dat het dan allemaal fout gaat :')

Als dit de eerste keer is dat je een hypotheek neemt, en niet veel financiele kennis hebt (BV verschil tussen alle ypotheek vormen) - dan zou ik dit niet zelf regelen. Je moet ook zelf alle vorwaarden bekijken en vergelijken.

Je kan dit doen via Independer. Kan je ook meteen zien hoeveel je kan lenen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:54

Via internet berekenen wat je kunt lenen zitten nog best wat haken en ogen aan. Zeker als je net op het randje zit van wat je kunt financieren. Zelf een hypotheek afsluiten kán, maar ik raad het over het algemeen niet aan. Niet omdat ik bang ben voor m'n eigen boterham :)) maar omdat er best nog wel wat bij komt kijken. Alleen al het vergelijken van de voorwaarden van de verschillende aanbieders. Je moet maar net weten wat voor jou van toepassing is én in hoeverre dat ook zaken (negatief) kan beïnvloeden.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:55

Tegenwoordig zijn er niet zoveel hypotheekvormen meer.

Wij zitten nogal wat ingewikkeld met het contract van mijn man, dus wij laten het doen. Maar toen ik contact op nam met Obvion (zelf), zeiden ze ook dat ze alleen via een adviseur handelen.

_Christina: Bij de kosten koper moet je ongeveer denken aan 8.000 - 10.000 € maar dat ligt er ook aan hoeveel je leent.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:19

Ik reken 6% van het aankoopbedrag.
Ga eens langs een hypotheekadviseur en je komt ook genoeg te weten. En vraag eens wat verstandig is..
De meeste huizen die een buitenkansje zijn, daar is vaak wat mee en achteraf mag je blij zijn dat zoiets niet is door gegaan :)

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:11

_Christina schreef:
Wat wij ons afvroegen.. tegenwoordig moet je de kosten koper zelf betalen. Maar hoe hoog zijn deze kosten dan/waar bestaan die uit?

Ik reken bij kosten koper even alles mee waar je mee te maken krijgt, officieel valt niet alles onder de noemer kosten koper :) Sommige kosten zijn aftrekbaar van de belasting bij de aangifte inkomstenbelasting.

Ik ga even uit van een huis van 200.000 euro, dit heeft namelijk effect op de kosten van de overdrachtsbelasting, aanvraagkosten NHG en de bankgarantie.

Notaris: eigendomsakte/leveringsakte (en inschrijving kadaster) - 400 euro - niet aftrekbaar
Notaris: hypotheekakte - 400 euro - wel aftrekbaar
Overdrachtsbelasting (2%) - 4000 euro - niet aftrekbaar
Advieskosten hypotheek - variërend van 800 tot 3000 euro - wel aftrekbaar
Aanvraagkosten NHG (1%) - 2000 euro - wel aftrekbaar
Bankgarantie (1% van de 10% aanbetaling) - 200 euro - niet aftrekbaar
Taxatie - 350 euro - wel aftrekbaar
Bouwkundige keuring - 350 euro - wel aftrekbaar

Totaal: 9700 euro (gerekend met 2000 euro hypotheekadvies)(van dit totaalbedrag krijg je ongeveer 2000 euro terug van de belasting)

Op degoedkoopstenotaris.nl kun je een notaris zoeken die het voor dit bedrag doet, de bodemprijs is zo'n 700 euro, maar bedragen van 1200 euro zijn ook geen uitzondering.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:44

Bedankt voor de reacties en goede tips!

Er staat al op de planning om langs een hypotheekadviseur te gaan (net als aankoopmakelaars afbellen) als het huis ons na de bezichtiging echt bevalt. Ook omdat de opgaves via internet slechts een indicatie zijn. Zo vertelde een vriendin, dat haar vriend significant meer kreeg dan online werd voorspeld, plus een startershypotheek (wat in de rekentools online niet eens wordt aangeboden).

Voor wie geïnteresseerd is:
Het huis is een buitenkans in onze ogen, omdat (o.a.) het binnen onze (vermoedelijke) prijscategorie valt, er nog spik en span uitziet (op de foto's in ieder geval, goed onderhouden), recent is geschilderd, nieuwe CV, keuken is niet al te krap en heeft een oven (echt verbazingwekkend hoe veel huizen géén oven hebben.. ok die kun je ook later zelf inbouwen natuurlijk), vaste trap naar zolder, energielabel A (in onze prijscategorie zijn de meeste huizen F/G, enkele uitzonderingen E/D en heel soms een C), tuin op 't zuiden én plek voor mijn motor!
Naast dat de ligging ook nog eens naar onze smaak is, zijn andere huizen in ons budget (naast het slechtere energielabel) vaak veel slechter onderhouden of zijn er andere dingen minder (krappe keukens etc). Maar zoals gezegd, zijn wij uiteraard op onze hoede voor adders onder het gras. Een ander (vergelijkbaar) huis uit dezelfde straat is enkele maanden geleden ook verkocht, en dat voor een stuk minder. Dus wij zijn ook wel benieuwd naar hoe de prijs is opgebouwd.
Als wij na de eerste bezichtiging echt overtuigd zijn, dan willen wij bij een tweede bezichtiging meer mensen meenemen (denk dan aan wijzere/verstandigere mensen zoals ouders) om de boel te beoordelen/inspecteren en door onze roze wolken heen te prikken.

Edit: spekkie dankjewel! Dat is precies wat ik te weten wilde krijgen! Ik neem aan dat er dan ook meteen een samenleefcontract kan worden ondertekend? Of is het taktisch om dat later pas te doen, omdat de hypotheek hoger is voor een alleenstaande als een partner geen contract heeft (wel een bijbaan overigens, maar niet op moment van aanvragen). Ik weet niet in hoeverre een notaris communiceert met de hypotheekverstrekker.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:49

Gefeliciteerd FatCat!

Maar waarom wordt het huis dan zo "goedkoop" aangeboden _Christina? Ik vraag mij dan altijd af wat het addertje is. Hopelijk is er geen en moeten de mensen er gewoon van af.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:51

Wanneer ga je kijken christina?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:53

_Christina: Hoop inderdaad ook voor je dat er geen addertjes onder het gras zitten, dat zou jammer zijn.

Weet iemand of er ook winkels zoals Mandemakers keukens voor badkamers is? Dus waar je totale badkamers kunt bekijken.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:54

Bijna alle sanitairwinkels hebben complete badkamers tenzij je echt naar sanitair outlets toe gaat.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:55

Daarvan zijn er bijna net zoveel als van keukenwinkels :P Sanidirect kom ik zo even op, maar er zijn er echt veel van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:56

Sanidirect is een van de badkamertakken van Mandemakers. Maar daar was ik niet zo over te spreken als Sanidump, niet gerelateerd aan Ben Mandemakers. (SDirect leverde huismerken en extreem dure montage, zouden voor badkamer en toilet meer dan 21000!! kwijt zijn. En we wilden echt geen luxe op een infrarood van 800 euro na. Bij SDump waren we voor exact hetzelfde, maar dan allemaal Villeroy & Boch, Sphinx en Bruynzeel, ofwel A merken kwijt, incl montage 15.000 kwijt. Voor badkamer en toilet.)

Sanidirect vond ik ook nog eens heel opdringerig, ze belden op een gegeven moment elke dag meerdere keren :=
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-17 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:56

Kijk goed naar bestemingsplannen en ga op gekke tijden langs om te zien of luisteren of er een adder zit die zo op het oog niet zichtbaar of hoorbaar is. Dat zou knap ellendig zijn. Verder klinkt het goed.

Gefeliciteerd fatcat

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:03

Jans schreef:
Sanidirect is een van de badkamertakken van Mandemakers. Maar daar was ik niet zo over te spreken als Sanidump, niet gerelateerd aan Ben Mandemakers. (SDirect leverde huismerken en extreem dure montage, zouden voor badkamer en toilet meer dan 21000!! kwijt zijn. En we wilden echt geen luxe op een infrarood van 800 euro na. Bij SDump waren we voor exact hetzelfde, maar dan allemaal Villeroy & Boch, Sphinx en Bruynzeel, ofwel A merken kwijt, incl montage 15.000 kwijt. Voor badkamer en toilet.)

Sanidirect vond ik ook nog eens heel opdringerig, ze belden op een gegeven moment elke dag meerdere keren :=

Wij hebben via BVA auctions laatst een infrarood sauna gekocht met winkelprijs van bijna 4000 euro, was een showmodel maar weinig gebruikt, met kosten etc erbij, hebben wij 750 euro betaald. En dat was de luxe versie dus. Erg fijn om in huis te hebben :D

Daar hebben ze heel vaak de goede (nieuwe) spullen voor een fractie van de prijs als je goed oplet, daar kun je je sanitair dus voor een leuke prijs kopen. Huur je een tegelman en een goede loodgieter, en dan is die luxe badkamer van 21.000 euro ineens 'maar' 10.000 ;)

Waarvoor je uiteraard wel '21.000 (of iets minder) voor betaald hebt voor je hypotheek' :$

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:05

_Christina schreef:
Edit: spekkie dankjewel! Dat is precies wat ik te weten wilde krijgen! Ik neem aan dat er dan ook meteen een samenleefcontract kan worden ondertekend? Of is het taktisch om dat later pas te doen, omdat de hypotheek hoger is voor een alleenstaande als een partner geen contract heeft (wel een bijbaan overigens, maar niet op moment van aanvragen). Ik weet niet in hoeverre een notaris communiceert met de hypotheekverstrekker.

Daar heb ik geen verstand van, want ik koop alleen :)
Maar via de website van de goedkoopste notaris kun je de kosten daarvoor ook vergelijken. En ik denk dat een hypotheekadviseur hierin ook kan adviseren.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:09

Morgen gaan wij kijken!
Ik ken de buurt gelukkig al wel en woon vrij dichtbij, dus de tip om er op rare tijden langs te gaan is een goed idee (en uitvoerbaar!). Ik denk dat ik er straks ook al even langs rol, ik rijd er toevallig elke dag parallel langs :')
De bestemming is 'wonen' dus dat lijkt mij goed? Of bedoelde je dat niet? Ik ben wel benieuwd naar de bestemming van het gebouw ernaast (misschien is dat wel de adder). Het is namelijk het laatste huis uit het rijtje en daarnaast staat een groter gebouw met een maatschappelijke bestemming, maar ik kon niet vinden wat daar nu in zit/mee gedaan wordt. Ik denk dat wij niet zo'n behoefte hebben aan dat ze dat misschien gaan slopen 8)7