Dankjullie wel Ik heb geen flauw idee wat voor houtsoort het is..... Hoe kom ik daarachter? Ik had zaterdag al een plank uit vloer meegenomen naar de bouwmarkt, maar daar wisten ze ook niet wat het was of hoe het behandeld is geweest..... Het klopt toch dat als een vloer ooit in de olie is gezet, je m niet meer kan lakken? Maar hoe kom ik erachter of ie ooit geolied is??
DubbelFun
Geplaatst: 24-11-14 16:27
Proefstukje doen waar je het straks niet gaat zien. Voor de haard is het bijv. handig om een metalen plaat neer te leggen tegen evt vonken. Hieronder kun je dus mooi een klein proefstukje lakken en kijken of dat goed blijft zitten. Voor de herkenning van de houtsoort (ik gok op grenen) kun je op google via houtstructuur wel wat voorbeelden vinden.
Grenen staat bekend om zijn vele kwasten/knoesten en zijn rood/gele kleur. Het is ook erg zacht hout. Het wordt veelal gebruikt als goedkope ondervloer, niet als definitieve 'afwerk'vloer zoals eiken, beuken etc. (de hardere houtsoorten).
Die grijzige tint (kalk) zie je tegenwoordig best wel veel, veelal in olie, maar ook in lak is het er. Ik denk dat olie makkelijker werkt als lak en zeker gezien het grenen is zou ik niet al te veel geld aan (hele dure) lak uitgeven want die kan nog zo hard zijn, als de houtsoort zacht is zal de lak nooit echt 'hard' worden. Met olie schuur je kale plekken iets op en olie je nog eens in, terwijl lak toch wel een bewerkelijker aandacht nodig heeft.
palousa_boy
Geplaatst: 24-11-14 20:01
Wij hebben de houten planken (is wel eiken) na het schuren gebeitst met blanke beits.
Hierdoor ziet het er veel beter uit. (Dit was dan een balk, geen plank maar die zijn bijna hetzelfde kwa kleur) Links is gedaan, rechts nog niet.
Vloer schuren is echt een eitje ... hier is er ook de parket schuurmachine overheen gegaan en daarna alles nog eens met een vlakschuurmachine, tis niet eens vervelend werk, terwijl ik toch echt een schurfthekel aan schuren heb zoals kozijnen , deuren etc... maar de vloer schuren werkt soort van therapeutisch. en met minimale kosten een prachtige geoliede eiken vloer
meikemarieke
Geplaatst: 25-11-14 10:52
Ik ga vanmiddag schuren Tis indd een grenenvloer, die gebeitst is, waarschijnlijk. Enne, Benangelique, over hobbels en bobbels, die zitten er al veelvuldig in Zit zelfs een compleet gat in, dus veel erger kan het niet worden Bedankt voor de tips en het meedenken btw!
Test met beits even op een klein stukje ... als er nu beits op zit dan pakt nieuwe beits ook heel.mooi... als er olie op zit nu... dan droogt het heel lelijk op(blijft er een soort van op.liggen) Voordat je een geoliede vloer hebt terug geschuurd tot op het punt dat olie er echt uit is ben je wel even bezig. Maar als nou blijkt dat ie geolied is , ben je bijna veroordeeld tot olie. Hoewel olie flink voordelen heeft... gisteren een beschadiging opgeschuurd... druppie olie er op wrijven en niets meer van te zien. Ideaal. Met lak doe je dat niet even. Dat moet je dan eens in de zoveel tijd opschuren en opnieuw lakken (eens in de zoveel jaar) Beits heb ik niet echt ervaring mee.
En mocht je nu tot olie veroordeeld zijn... wij hebben de vloer hier in de naturel HG olie gezet... die is er ook in grey en whitewash, betaalbaar, goed verwerkbaar en hij is kwalitatief goed(hij heeft hier nogal wat te verduren met ons poezelige pupje) En met opschuren van een geoliede vloer en nieuwe olie aanbrengen ben je met 1 laag vaak wel klaar.
meikemarieke
Geplaatst: 25-11-14 20:04
Schuren is al klaar Het was gelukkig toch echt lak/beits, dus ging gemakkelijk met de bandschuurmachine. Een wereld van verschil zo: http://www.mijnalbum.nl/Foto650-8C76HYN6.jpg Nu de kanten nog en dan kan ik gaan lakken
Olie gaat er op het zicht ook heel makkelijk af hoor alleen bij evt lak of beits er op kom je er pas achter dat er stiekem nog olie in het hout zit... Wil je niet ontmoedigen, maar zou echt even nog teststukje doen
meikemarieke
Geplaatst: 26-11-14 12:37
Heb ik inmiddels al gedaan Gaat prima, alleen de kleur is niet naar mn zin... Veelste grijs... Zoek eigenlijk een kleur zoals dit: http://www.parketcentrale.nl/contents/m ... 0bruin.jpg Als jullie nog tips hebben, graag!
Kentaro
Geplaatst: 26-11-14 12:41
Die kleur hebben wij precies in zeil boven Zal eens kijken of ik de naam van die kleur terug kan vinden!
palousa_boy
Geplaatst: 26-11-14 23:48
Ik ben inmiddels aan de eerste van de 2 badkamers begonnen.
Door wat problemen met grondwater hebben we besloten om de vloer omhoog te brengen zodat we voorlopig geen last hebben van het vocht, tot we dat probleen buiten hebben aangepakt.
Dus eerst een fundering gemaakt, alle afvoeren gelegd, isolatie eroverheen tegen het vocht en om de warmte van de vloerverwarming in de vloer te houden, leidingen boven de isolatie gelegd tegen het bevriezen en platen gelegd waar straks de vloerverwarming op vast gemaakt wordt, waarna we beton kunnen storten.
De indeling gaat ongeveer zo worden:
Rechts de douche, in het midden de wastafel en links komt de wc. Naast de wasbak aan de linker kant is nog een raam, maar moet de isolatie nog inknippen
Ook gaat het plafond nog een heel stuk omhoog want die balken liggen nu voor mij op schouder hoogte ongeveer maar daar moet ik nog 2 muurtjes voor maken waar de balken op komen te liggen. Eerst de vloer maar maken
meikemarieke
Geplaatst: 27-11-14 20:24
Zo, dat ziet er nogal uit als een grot Das een hoop werk! Ga je alles helemaal zelf doen? En is de ruimte nu zo laag, of lijkt dat maar zo?
Hier nog steeds aan het twijfelen over de vloer.... Gisteravond en vanavond bezig met de kantjes te schuren met een handschuurmachine, gaat best. Maar mn collega vertelde over dit product: http://www.osmonederland.nl/houten-vloe ... arbig.html en was hier erg enthousiast over. Dus nu kom ik weer aan het twijfelen, lakken of toch waxen? En dan nog de juiste kleur vinden..... Valt niet mee! Had bij gamma 1 L lak gekocht, maarop grenen valt de kleur heel anders uit, dus weer een kleine 40 euro weggooid.... Als iemand DE tip voor me heeft, graag!
Ook deze tinten zijn geënt op eiken, dus gaan op grenen anders uitvallen. Wat je kunt doen is de vloer eerst een eiken tint geven en vervolgens met 'krijt' afwerken. Dan krijg je eerder het effect wat je hebben wilt. Maar het blijft gissen....
Haha een grot.. Tja als het straks maar een badkamer wordt
Ik doe alles zelf ja dus het gaat niet zo hard. Waar m'n vrouw kan helpen doet ze dat ook dus dat scheelt weer een paar handjes als ik net wat te kort kom.
En de balken hangen idd zo laag maar doe gaan nog omhoog.