[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:23

Nee, maar verbetering is net zo subjectief natuurlijk.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:30

Het blijft gewoon erg vaag gebied.
Banken hebben verschillend beleid en zou me niets verbazen als de antwoorden van de BD per medewerker die je spreekt verschillen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:40

Aan een telefonische toezegging van de Belastingtelefoon heb je dan ook helemaal niets.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:42

veerledec schreef:
Aan een telefonische toezegging van de Belastingtelefoon heb je dan ook helemaal niets.

Klopt.
Ik laat ook altijd telefoonnotities/registraties maken (los van hypotheek dingen enzo hoor, in het algemeen bedoel ik).

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:44

Ja, heel wijs! Kan je een boel gedoe schelen als je het idd gewoon op papier hebt staan. :j

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:57

Even offtopic, maar is het afscheid van Idefix mooi verlopen meis??

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:25

manzano schreef:
Heeft ook te maken met aftrek van hypotheekrente enzo....

Het was ook maximaal 2 of 3 jaar 'geldig' maar geen idee of ze nu nog steeds zo werken.
Hij heeft wel het laminaat eruit gedaan, maar dat komt omdat hij de complete vloer heeft vervangen (daar zakte je bijna doorheen).

Een nieuwe keuken ergens plaatsen als er al een nieuwe keuken is, werkt niet waardeverhogend verder trouwens.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:45

Manzano: Lief dat je het vraagt! Idéfix ging al demonstratief liggen slapen op de behandeltafel. Ze heeft niets gevoeld van de spuiten. De DA die het heeft gedaan was begripvol, maar wilde voor haarzelf natuurlijk ook zeker zijn, dat het de laatste optie was. Dus we moesten haar wel uitleggen, waarom we vonden dat het zo moest zijn. Op zich ook wel goed, dan kun je het voor jezelf ook nog een keer goed onderbouwen. Het was ook fijn, dat mijn moeder mee was. Die heeft haar gefokt. En mijn dochtertjes wilden ook graag bij het afscheid zijn. Vooral de jongste dochter heeft het er ook moeilijk mee gehad en Bas kan te pas en te onpas melden dat ze dood is. Ik heb echt gehuild hoor toen het echt gebeurde. En toen ik haar oogjes leeg zag worden, kon ik eindelijk stoppen met huilen en haar bedanken voor de fijne tijd die we samen hebben gehad. Ze lag er zo vredig bij! Alsof ze sliep. Ik had haar zo weer mee naar huis willen nemen, in de overtuiging dat ze gewoon sliep, maar ze is echt dood. Dat had ik aan haar ogen natuurlijk wel gezien.
Ach ik mis haar enorm. Ik zoek de voetstapjes die ze maakte in de sneeuw en ik ben tot mijn schande al een paar afspraken helemaal vergeten. Mijn hoofd zit gewoon te vol. Alle afspraken die ik nu maak, zet ik in de telefoon, zodat er een wekker af gaat. Maar het is goed, de tijd zal het slijten. Gevoelsmatig sliep ze alleen nog maar, maar ik merk gewoon, dat ik haar bij alles nog noem en dat ik mijn hele leven op haar had afgestemd. En telkens verman ik me, want het is natuurlijk máár een hond, maar ik kan dit ook weer niet met droge ogen schrijven. :o

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:54

Ach gut... Maarja zoveel jaar samen is ook niet niks. :n
Ik beschouw mijn kat van 20 ook als mijn levenspartner als het ware, ze heeft alle 20 jaar met mij meegemaakt, dat is méér in jaren dan mijn huidige vriend.
Voor mij is het nooit 'maar' een kat (of hond) maar echt een deel van mijn thuis.
Sterkte ermee.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:02

Tuurlijk is het niet "maar" een hond!!! Ben je mal.
Fijn dat het allemaal zo rustig is gegaan!!
Heel erg veel sterkte!! Ook voor je dochter. :(:)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:12

we zijn druk aan het isoleren, boven staan de nieuwe geraamtes voor de kamertjes ook al weer. morgen met gipsplaten aan de gang.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
muurtje op de nieuwe kamer boven afbreken

Afbeelding
en zo de stenen afvoeren

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:01

Idefix wordt hier absoluut gemist. Ze was dan wel oud en vreemd genoeg herinner ik me vooral de tijd met haar, dat het haar allemaal nog makkelijk af ging. Voor mijn gevoel slaapt ze gewoon in mijn bed(weer). Mocht niet meer, omdat mijn lief geen honden in bed duldt. Helemaal niet als ze met een natte neus tegen hem aan kruipen. Dan merk je pas, hoe zo'n beestje verweven zit in je leven. Ik kijk regelmatig om me heen om te zien waar ze is. Maar dat neemt niet weg, dat het wel het juiste besluit was. Ze is beter af weet ik en het is goed zo. Dus ik probeer maar om weer vooruit te komen, maar ik heb een paar relevante afspraken deze week domweg vergeten. :oo Heel genant! Dus momenteel agendeer ik alles wat ik afspreek. :o Simpelweg, omdat mijn hoofd blijkbaar nog overloopt van mijn kleine Sprokkel, zoals ze hier ook vaak werd genoemd. Dus heel lief, denken de meiden nu ook aan de afspraken. Maar de middelste was gisteren toch ook vergeten, dat ze een afspraakje had met een vriendinnetje. Ik ook. Dat bedacht ik me een uur geleden dus weer. %)

Fokfanaat: Wouw! Jij bent ook flink bezig! Wat een mooi luik zit daar!

Ik wil ook bouwfoto's tonen. Helaas heb ik alleen schaatsfoto's van mijn paard... :P

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=76029747#p76029747
Ik doe het even zo, want ik weet niet waar de foto's ergens staan...

Bij onze rijvereniging hebben we nu een ijsbaan ipv een paardenbak. De bak is daar vol gezet met water toen de winter kwam en die was dus meteen schaats klaar, toen het begon te vriezen. Het hele dorp leeft zich er nu al anderhalve week op uit en de consumpties die ze kopen in de kantine zijn voor de club. Dat heeft ze geen windeieren gelegd.
Ik moet nog een bak aanleggen en ik opperde al om ook zo'n bak aan te leggen. In ons dorp kan je ook nergens schaatsen en volgens mij zou het wel storm lopen! Heb ik de bak in elk geval zo terug verdiend. :P

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:20

Jeetje Idefix, sterkte! Maar zo te lezen wel een verstandig besluit, ondanks dat het waarschijnlijk heel moeilijk is! Heel veel sterkte met het gemis.
Ik ga zo even naar je foto's kijken, als ik dat nu doe kan ik weer opnieuw gaan typen ;).

Ik kreeg mijn laminaat voor het hele huis wel gewoon teruggestort van het bouwdepot :j. Gamma-bonnetjes enzo laat ik gewoon zitten, heb geen zin om daar moeite voor te doen.
Verder gaat het weer de goeie kant op in mijn huis :D : electra in de woonkamer, eetkamer en gang zijn klaar, cv ook overal, behalve in de badkamer (maar die moeten we nog gaan bouwen, dus nog ff geduld tot de vorst weg is) en de vloer in de woonkamer, eetkamer, gang en keuken is alweer dicht. Gister heeft voor het eerst de CV gebrand; oh, wat was dat heerlijk! Morgen gaan ze de leidingen en alles voor de badkamer maken, zodat we van het weekend beton kunnen storten. Zaterdag gaan ze een muur doorbreken, de rest van de electra afmaken en de rest van de vloeren dichtgooien. Kan ik vandaag nog "even" behang krabben. Wat een rotklusje is dat zeg! Maar ach.. Vond wel weer wat leuks: Onder de 5 lagen behang stond er "mei 1972" op de stuclaag geschreven :D.

Wat gaaf Fokfanaat! Als je straks die gipsplaatjes erop hebt, heb je al zo'n heerlijk fris gezicht!
Had dat luik vroeger nog ergens nut voor of niet? Vind het wel erg leuk! Ik heb ooit stage gelopen in Bakkeveen op een boerderij en onze slaapkamer daar had ook ergens een deur. Wij natuurlijk meteen kijken, maar dat was ook zo'n deur die nergens op uitkeek, ook op de eerste verdieping :D.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:30

Zo'n luik werd vroeger toch gebruikt om hooi op zolder te leggen? Hier is het wel te overwegen. Isoleert lekker! Ik wil dat luik bij ons in elk geval niet zo maar weggooien als dit huis wordt gesloopt. Mijn lief denkt daar anders over.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:41

Hahahaha, gewoon verstoppen tussen andere spullen :D

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:43

@Fokfanaat: <3 en die raampjes <3 .

Hier ook twee van die luiken, die zijn nu ook heel handig met verbouwen, een de nieuwe badkamer, de ander, onze slaapkamer.
Ze worden straks wel dicht gemaakt, maar blijven aan de buitenkant voor de sier.

Hier is weer een heleboel werk verzet, echt ontzettend leuk, vooral die dingen die je zo lekker ziet opschieten *\o/* .

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:48

@FF Was het een beetje te doen met dat losse dampwerend folie over de isolatie? Of is dat nog niet gedaan........ wij hebben uiteindelijk rollen genomen waar het al op zat (ook omdat dat dat de beste isolatie was, wat we perse wilden). Maar dat losse folie leek me zo lastig := (zag mezelf al als een mummie in zilverfolie door het huis gaan haha).

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:17

Ik meld me hier ook maar even. Mijn vriend en ik wonen sinds september samen in een huurappartement. Het appartement stond al 2 jaar in de verkoop en er is ooit eens 1 iemand komen kijken. Eigenaar had dus maar besloten te verhuren en ineens heel veel reacties op de huur. Wij waren de 1e die reageerden, dus wij hadden geluk :) . Ze hebben het appartement tijdelijk uit de verkoop gehaald en sinds begin februari weer in de verkoop gezet voor dezelfde prijs (voor geinteresseerden: klik Naar mijn mening een 'beetje' overprijst, maargoed. Ik was maar eens rond gaan kijken voor de zekerheid, planning was al om na een jaartje te gaan kopen. We hebben 3 maanden de tijd om te verhuizen als het appartement verkocht word en dat is vrij krap als je nog alles moet regelen. Eerst goed nagedacht waar we wouden gaan wonen, gericht gezocht en kwam op een (op foto's iig) ideale woning uit. Geen gezeur met nieuwe badkamer, nieuwe keuken, grote opknap dingen oid. Geheel instap klaar, ziet er goed uit en ligt ook nog eens op een fijne plek. Ouders en schoonouders wonen er in de omgeving, ken de buurt dus al en er zitten nog een heleboel andere voordelen aan zoals dicht bij hobbies (nu 2-3x per week 40 min rijden kost ook veel tijd en benzine). Ik zou ook wel wat vaker naar mijn bijrijdpaard willen en kunnen gaan, verder is de ruimte in het huis ook een stuk meer dan we nu hebben, tuintje erbij en een kelder. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het gaat om dit huis: http://www.uwwoning.nl/aanbod.php?com=g ... 171PPBAN00

Maargoed, omdat we nog starters zijn en weinig kennis hebben ben ik op internet een beetje rond gaan kijken over alle hoe wat waar en waarom, maar het is ook allemaal zo veel informatie. Volgende week een afspraak bij de bank over hoe hoge hypotheek we kunnen kijgen en wat handig voor ons is. Qua inkomen mag het geen probleem zijn (hoop ik); uitgerekend via internet en we kunnen meer lenen dan we nodig hebben, daarbij allebei vast contract, fulltime banen, geen schulden/andere leningen. Maar dan, wat is de volgende stap?
Een collega heeft net een nieuw huis gekocht en heeft daarbij hulp ingeschakeld in de vorm van een aankoop makelaar. Aangezien wij geen kennis hebben van huizen en biedingen lijkt me dat wel handig, maar wanneer schakel je zo iemand in? Gelijk bij de 1e bezichtiging? Ik heb toch al heel veel huizen voorbij zien komen en dit is de eeste waar ik gelijk enthousiast over was. Of is het misschien slim om eerst zelf te gaan kijken en dan voor een 2e bezichtiging een aankoop makelaar in te huren.
Ook wouden we graag een bouwkudig rapport laten uitvoeren (= hezelfde als een aankoop/verkoop keuring?), uiteraard door een bedrijf wat erkend is door de NHG. Maar door welk bedrijf? De een heeft goede ervaringen bij een bedrijf waar de ander weer hele slechte ervaring mee heeft. En als de verkopende partij al een verkoopkeuring heeft laten doen, is het dan nodig om zelf ook nog eens een aankoopkeuring uit te laten voeren?
En hoe zit het met samen wonen, een hypotheek krijgen, maar niet getrouwd zijn of een samemenlevings contract hebben?
Geen idee of ik nu nog wat vergeten ben, maar ik vroeg me af hoe jullie dat doen of al hebben gedaan?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:45

manzano schreef:
@FF Was het een beetje te doen met dat losse dampwerend folie over de isolatie? Of is dat nog niet gedaan........ wij hebben uiteindelijk rollen genomen waar het al op zat (ook omdat dat dat de beste isolatie was, wat we perse wilden). Maar dat losse folie leek me zo lastig := (zag mezelf al als een mummie in zilverfolie door het huis gaan haha).

dat moet nog, maar is volgens onze klusser een fluitje van een cent. hebben jullie ook steenwol?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:47

Stybba schreef:
Maargoed, omdat we nog starters zijn en weinig kennis hebben ben ik op internet een beetje rond gaan kijken over alle hoe wat waar en waarom, maar het is ook allemaal zo veel informatie. Volgende week een afspraak bij de bank over hoe hoge hypotheek we kunnen kijgen en wat handig voor ons is. Qua inkomen mag het geen probleem zijn (hoop ik); uitgerekend via internet en we kunnen meer lenen dan we nodig hebben, daarbij allebei vast contract, fulltime banen, geen schulden/andere leningen. Maar dan, wat is de volgende stap?

Langs hypotheekverstrekkers :) Banken , Hypotheker , dat soort dingen , die kunnen dan gaan rekenen en je dan een hypotheek-aanbod doen.

Citaat:
Een collega heeft net een nieuw huis gekocht en heeft daarbij hulp ingeschakeld in de vorm van een aankoop makelaar. Aangezien wij geen kennis hebben van huizen en biedingen lijkt me dat wel handig, maar wanneer schakel je zo iemand in? Gelijk bij de 1e bezichtiging? Ik heb toch al heel veel huizen voorbij zien komen en dit is de eeste waar ik gelijk enthousiast over was. Of is het misschien slim om eerst zelf te gaan kijken en dan voor een 2e bezichtiging een aankoop makelaar in te huren.

Zou ik NOOIT doen , een aankoopmakelaar :n

Zonde geld , dat kun je zelf ook wel normaal gesproken. Kijk naar prijzen en aanbod in de buurt , vergelijk huizen , bepaal een prijs voor het huis voor jezelf waarvoor je het maximaal wilt kopen...en ga daar onder zitten. Dan kun je altijd nog omhoog richting je max. prijs :)

Citaat:
Ook wouden we graag een bouwkudig rapport laten uitvoeren (= hezelfde als een aankoop/verkoop keuring?), uiteraard door een bedrijf wat erkend is door de NHG. Maar door welk bedrijf? De een heeft goede ervaringen bij een bedrijf waar de ander weer hele slechte ervaring mee heeft. En als de verkopende partij al een verkoopkeuring heeft laten doen, is het dan nodig om zelf ook nog eens een aankoopkeuring uit te laten voeren? {/quote]

Lid worden van Verenging Eigen Huis en daar een aankoopkeuring regelen :)
Je wilt toch graag weten wat de staat van het huis is en welke kosten er nog aan zitten te komen , welke punten van twijfel er zijn.... je hebt wel een onderzoeksplicht en daar voldoe je aan met zo'n keuring :) Ook geeft een goede keurmeester je tijdens het rondje door het huis heen meteen allemaal tips en prijsschattingen voor aanpassingen die je zou willen doen :)

Citaat:
En hoe zit het met samen wonen, een hypotheek krijgen, maar niet getrouwd zijn of een samemenlevings contract hebben?
Geen idee of ik nu nog wat vergeten ben, maar ik vroeg me af hoe jullie dat doen of al hebben gedaan?

Afspraak maken met de notaris. Die kan tijdens een gesprek met jullie precies uitzoeken wat er bij jullie speelt en waar jullie in jullie situatie baat bij hebben om wat precies allemaal vast te leggen , en op welke manier , zodat je geen gezeur krijgt achteraf maar alles gewoon heel eerlijk op papier staat.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:49

idd aankoopmakelaar hebben wij ook expres niet voor gekozen, dat geld heb je niet snel terugverdiend.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:22

Bedankt voor de reacties. Lid worden van Vereniging Eigen Huis stond ook al op de planning ja :j (heb gelijk via hun site lidmaatschap aangevraagd voor ik het vergeet). Zo’n aankoopkeuring is het beste te plannen tussen de 1e en 2e bezichtiging toch? Iig voor je een bod doet lijkt me.

Over de aankoop makelaar daar ben ik nog niet helemaal uit. Dit kwam ik toevallig tegen toen ik aan het rondkijken was naar mogelijkheden: http://www.aankoop-makelaar.nl/faq en dan bij de vraag wat verzorgt de NVM aankoopmakelaar? Het bedrag dat je betaalt is €1249,- incl. btw en alle mogelijk bijkomende kosten. Koop je het huis niet dan betaal je €175,- incl. en dat geld kan je weer terug krijgen als je ze weer in schakelt bij een volgende bezichtiging. Ze doen eigenlijk erg veel waar wij allemaal geen weet van hebben en ik vind het qua prijs meevallen. Ik verwacht iig flink meer dan 1300 van de prijs af te krijgen, of is dat niet reëel?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:26

ik verwacht niet dat een aankoopmakelaar 1300 meer van de prijs af kan halen dan jezelf.

is wel heel veel geld voor een paar telefoontjes en bezichtigingen.

heb je geen vriend of oom of vader ofzo die verstand van onderhandelingen hebben, als je dat zelf niet ziet zitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:27

Natuurlijk is dat reëel in veel gevallen , en als je dat gewoon zelf doet is dan bespaar je dat geld dus i.p.v. dat je het aan die aankoopmakelaar betaalt.

Schakel je ook een tussenpersoon in als je een paard gaat kopen ? Of bepaal je dan zelf wat je dat betreffende dier waard vindt / er aan uit wilt geven ? En voor een auto ? En voor een paar schoenen ?

Kun je toch best zelf joh , uiteindelijk ben jij degene die bepaalt wat je er aan uit wilt geven. Sowieso zul je dat bedrag ook moeten zeggen tegen die aankoopmakelaar want die moet het toch weten waar die mee kan werken.

Ik vind het echt geld over de balk smijten :P

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:31

Een bouwkundige keuring is voor jezelf, een taxatie is voor de bank en/of de hypotheek. Een bouwkundige keuring wijst eventueel op problemen (let op, alleen oppervlakkige problemen en dus geen garantie op onderliggende problemen) en een taxatie is simpelweg een waardebepaling. Dat zijn dus wel twee verschillende dingen.

Ik zou als ik jullie was toch wel minimaal aan een samenlevingscontract denken, je weet het nooit. Kan je bij dezelfde notaris laten doen als de overdracht en voor een paar honderd euro ben je klaar.