Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 18:59

Kiezen tussen eten of de verwarming aan.
Gaat dat het nieuwe normaal worden?

Nee, wij hebben het nog goed, maar ik hoor het om ons heen steeds vaker.
En nogmaals nee, niet iedereen kan verduurzamen, de mensen in een heel slechte sociale huurwoning alvast niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 19:26

Maar je hebt verwarming aan en verwarming aan.

Hier staat die gewoon op 16 graden extra vest aan en prima te doen.

Savonds eventjes op 18 en meer niet. Ik denk dat we er ook aan moeten wennen dat fossiele brandstoffen eindig zijn en we niet meer de hele godganse dag ons huis op 20+ graden kunnen gaan stoken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 19:33

Ik meen dat iemand hier in dit topic de tip gaf om een gewone ventilator te laten blazen tegen nat wasgoed om te drogen. Wat een geweldige tip!

We hoeven nu op zolder ook geen gas meer te gebruiken door deze oplossing. Elke dag zetten we 1 uur een kleine heater aan met een waaier de achter. Als er natte was hangt op een wasdag dan blijft daarna alleen de waaier aan staan. Was is zo droog! Wel hebben we een energiezuinige ontvochtiger staan. Die combinatie werkt echt geweldig, dus dank voor de tip!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 19:38

Spenk schreef:

Savonds eventjes op 18 en meer niet. Ik denk dat we er ook aan moeten wennen dat fossiele brandstoffen eindig zijn en we niet meer de hele godganse dag ons huis op 20+ graden kunnen gaan stoken.

Behalve als je reuma hebt, dan is 16 graden niet te doen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 19:39

Spenk schreef:

Ik vermoed dat het eerder gaat bij de echt geld tekort komende mensen tussen de verwarming af en toe even aan om de ergste kou eraf te halen of hem helemaal uit telaten. Of te gaan verwarmen met kaarsen of andere brandgevaarlijke dingen -O-

Veel ouderen en zieken zittem de hele dag thuis. Ikzelf red het met een krappe 17/17,5 graden maar dan gaat mijn lichaam soms wel in protest. Ik weet van mensen die onder de 19 graden zitten te klappertanden van de kou met dikke kleding aan omdat hun lichaam gewoon niet doorwarmd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 19:43

Maar gas raakt op. Wat zie je dan voor je als alternatief? Dat de mensen nu maar alles opstoken en hoe de volgende generatie het red dat is maar aan hun? Ik heb net nog een contract afgesloten voor 1,30m3. Vorig jaar heb ik op den duur 3 euro per kuub betaald. Dan valt dit wel mee.

Er zijn ook nog ontzettend veel mensen en bedrijven die het maar op 21 graden zetten zodat ze lekker in een t shirtje kunnen zitten werken.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 19:45

Spenk schreef:

Oeph op 16 graden heb ik het echt niet aangenaam. 18 graden is hier prima met een vest.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 19:47

Spenk schreef:
Er zijn ook nog ontzettend veel mensen en bedrijven die het maar op 21 graden zetten zodat ze lekker in een t shirtje kunnen zitten werken.

21 of hoger, echt verschrikkelijk. Mijn fysio vroeg vanmiddag waarom ik zo lag te zweten: omdat het bloedverziekend heet is in dit pand! Lig je daar met je wollen trui weg te drijven omdat de rest in een dun bloesje wil zitten.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 19:49

Gas raakt op?
Bedoel je door de goedkope leveringscontracten naar Duitsland, waarmee het Nederlandse gas verkwanseld werd?

Ik vind het nog steeds van de zotte dat het Nederlandse gas in Duitsland goedkoper is dan hier.

Kijk, minderen is prima, in de winter in een t-shirt lopen vind ik ook van de zotte, dat hebben we nog nooit gedaan, ook niet 20 jaar geleden.

Anoniem

Benzz schreef:
Spenk schreef:

21 of hoger, echt verschrikkelijk. Mijn fysio vroeg vanmiddag waarom ik zo lag te zweten: omdat het bloedverziekend heet is in dit pand! Lig je daar met je wollen trui weg te drijven omdat de rest in een dun bloesje wil zitten.

Dit!

We zijn echt veel te veel gewend geraakt aan het moet altijd op standje zomer.... Je kunt in de winter ook een gewoon een trui of vest aantrekken ipv met een shirtje in de hitte te zitten.

Natuurlijk zieke of oudere mensen uitgezonderd! Maar er zijn nog ontzettend veel gewone gezonde mensen die lekker in een t shirtje in hun hete huis zitten.

Anoniem

Sansevieria schreef:
Gas raakt op?
Bedoel je door de goedkope leveringscontracten naar Duitsland, waarmee het Nederlandse gas verkwanseld werd?

Ik vind het nog steeds van de zotte dat het Nederlandse gas in Duitsland goedkoper is dan hier.

Kijk, minderen is prima, in de winter in een t-shirt lopen vind ik ook van de zotte, dat hebben we nog nooit gedaan, ook niet 20 jaar geleden.

Nee dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat er een einde komt aan fossiele brandstoffen. Er zit niet meer voor tig jaren in de grond. Nergens niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 19:51

Spenk: precies! Ik ken letterlijk mensen die zeggen: ik wil thuis in de winter gewoon in m'n shirt en boxershort op de bank zitten.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 19:51

Slmt9 schreef:
Ik meen dat iemand hier in dit topic de tip gaf om een gewone ventilator te laten blazen tegen nat wasgoed om te drogen. Wat een geweldige tip!

We hoeven nu op zolder ook geen gas meer te gebruiken door deze oplossing. Elke dag zetten we 1 uur een kleine heater aan met een waaier de achter. Als er natte was hangt op een wasdag dan blijft daarna alleen de waaier aan staan. Was is zo droog! Wel hebben we een energiezuinige ontvochtiger staan. Die combinatie werkt echt geweldig, dus dank voor de tip!

Ik heb naar aanleiding van die reacties vorige week een ontvochtiger gekocht, gewoon een simpel ding van bison (met een soort tablet er in, niet elektrisch) en ik meen te merken dat het in mijn badkamer in elk geval al effectief is. De deur van de badkamer staat altijd open omdat dat zo'n vochtige ruimte is en het raam vaak niet open kan, die vochtvreter pakt daarmee dus de badkamer en de gang (waar mijn was hangt) mee. Hebben mensen daar ook ervaring mee of hebben jullie allemaal een elektrisch apparaat daarvoor? Ik ben wel benieuwd of het echt helpt, want dan koop ik misschien een 2e erbij omdat de ruimte eigenlijk te groot is voor 1 zo'n vochtvreter.

Deze bedoel ik, ik heb die van 450g (voor een ruimte tot 45m3)
https://www.bison.nl/nl/product.6313256

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 19:56

Benzz schreef:
Spenk: precies! Ik ken letterlijk mensen die zeggen: ik wil thuis in de winter gewoon in m'n shirt en boxershort op de bank zitten.

Zulke mensen ken ik gelukkig niet :')

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 19:58

Sansevieria schreef:
Zulke mensen ken ik gelukkig niet :')

Het zijn gelukkig ook geen vrienden ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 20:32

Ik houd van onder een dekentje op de bank te liggen. Met 16 graden is dat echt heerlijk. Heb nu ook een elektrische deken voor op de bank, ideaal!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 20:39

laten we nou niet doen of het normaal is om met 16 graden onder een deken op de bank te zitten. Zie me al zitten met visite. (en nee, in de winter in t-shirt en korte broek is ook niet normaal)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:20

mvdende schreef:
Komt gewoon "ff" €0,11 per m3 gas bij aan belastingen -:(- 8)7 totaal belasting op 1m3 gas straks €0,70.

Mijn vaste contact inclusief de oude belasting tot juli was €0,80 per m3 gas in totaal!

Dacht dat ik een redelijk voordelig gas contact had met €1,33 per m3. Maar dat wordt straks doodleuk €1,44 per m3. Bijna prijsplafond dus.

Verwarming staat hier nu op max 17,5°c. Maar wel met het resultaat dat ik iedere avond een bevroren ijsblokje ben en het uren duurt volledig onder dekbed om enigzins weer wat op te warmen. Heb het gewoon bijna 24/7 koud nu, is echt niet grappig meer. Extra Verwarming zet ik heel af en toe een paar uurtjes aan, maar met het vreselijke weer de afgelopen weken, brengen de zonnepanelen echt niets maar dan ook niets op, dus helaas, geen stroom "over" om te gebruiken voor Verwarming.

Doe je 's morgens toch een krantenwijk?
Gezien de personeelstekorten in die branche betalen ze een leuke duit, ben jij lekker opgewarmd de rest van de dag, en wat extra geld om bovenstaand te kunnen ondervangen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:44

Wij hebben sinds een week een hybride warmtepomp. Het energieverbruik schiet omhoog, maar gas omlaag. Dat scheelt onder de eindstreep straks hopelijk behoorlijk! We hebben ook al extra Zonnepanelen gelegd hiervoor.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:53

Nielojram schreef:
mvdende schreef:
Komt gewoon "ff" €0,11 per m3 gas bij aan belastingen -:(- 8)7 totaal belasting op 1m3 gas straks €0,70.

Mijn vaste contact inclusief de oude belasting tot juli was €0,80 per m3 gas in totaal!

Dacht dat ik een redelijk voordelig gas contact had met €1,33 per m3. Maar dat wordt straks doodleuk €1,44 per m3. Bijna prijsplafond dus.

Verwarming staat hier nu op max 17,5°c. Maar wel met het resultaat dat ik iedere avond een bevroren ijsblokje ben en het uren duurt volledig onder dekbed om enigzins weer wat op te warmen. Heb het gewoon bijna 24/7 koud nu, is echt niet grappig meer. Extra Verwarming zet ik heel af en toe een paar uurtjes aan, maar met het vreselijke weer de afgelopen weken, brengen de zonnepanelen echt niets maar dan ook niets op, dus helaas, geen stroom "over" om te gebruiken voor Verwarming.

Doe je 's morgens toch een krantenwijk?
Gezien de personeelstekorten in die branche betalen ze een leuke duit, ben jij lekker opgewarmd de rest van de dag, en wat extra geld om bovenstaand te kunnen ondervangen.

Ivm uwv en uitkering kan/mag ik geen krantenwijk lopen. 2 jaar geleden een paar weken folders gelopen, en dat resulteerde in er financieel op achteruit gaan ipv er op vooruit. Heeft te maken met bepaalde regels van de wajong. Ik wandel iedere dag met de hond, vanmiddag ruim een uur hard doorgestapt, maar ik kwam kouder thuis dan vóór m'n wandeling...

Ik heb in het verleden (vóór de wajong) een jaar of 6 folders en krantjes rond gebracht en weet nog wel dat ik juist altijd versteend terug kwam ipv opgewarmd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:54

Sorry maar dit klopt niet. Je mag bijverdienen in de wajong. Iedereen in de uitkeringen mogen iets bijverdienen.
Sterker nog ze zijn juist blij als mensen maar iets bij gaan verdienen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 23:42

Kinke schreef:
laten we nou niet doen of het normaal is om met 16 graden onder een deken op de bank te zitten. Zie me al zitten met visite. (en nee, in de winter in t-shirt en korte broek is ook niet normaal)

Zo koud is 16 graden niet hoor? Ik wissel het af met 17,5 mocht er bezoek zijn maar veel warmer doe ik het niet. En als visite het toch koud heeft, heb ik genoeg dekentjes en dat vinden ze echt niet vervelend hoor :') ik zit bij mijn ouders ook met een dekentje op de bank. Niks mis mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 23:45

Ik wou net zeggen zo koud is dat ook niet. Een gezond mens kan daar prima tegen en je went er ook aan. Bij visite zet ik hem iets hoger maar dat komt niet zo heel vaak. En onverwachte visite heeft pech.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 23:55

Telpeva schreef:
Ik heb naar aanleiding van die reacties vorige week een ontvochtiger gekocht, gewoon een simpel ding van bison (met een soort tablet er in, niet elektrisch) en ik meen te merken dat het in mijn badkamer in elk geval al effectief is. De deur van de badkamer staat altijd open omdat dat zo'n vochtige ruimte is en het raam vaak niet open kan, die vochtvreter pakt daarmee dus de badkamer en de gang (waar mijn was hangt) mee. Hebben mensen daar ook ervaring mee of hebben jullie allemaal een elektrisch apparaat daarvoor? Ik ben wel benieuwd of het echt helpt, want dan koop ik misschien een 2e erbij omdat de ruimte eigenlijk te groot is voor 1 zo'n vochtvreter.

Deze bedoel ik, ik heb die van 450g (voor een ruimte tot 45m3)
https://www.bison.nl/nl/product.6313256

Meten = weten. Wij hebben in veel ruimtes thermo/hydrometers staan. Die vochtvangers hebben we in de (niet geïsoleerde) schuur. 4 stuks op een schuur van 9m2. Het vangt vocht, maar de luchtvochtigheid verandert in percentage niet.
Dus ik vind het weinig toevoegen. Onze elektrische blaast warme lucht uit en na wasjes legen we die driemaaldaags. Hij kan ook aan een slang, maar dan moeten we het raam open houden, is het nu te koud voor.
Die gaat aan als de luchtvochtigheid boven de 60% komt en zorgt dat hij daarop blijft. Gaat weer uit als hij eronder komt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 00:39

Oh my, bij 16 graden trek ik t niet in huis hoor :=

Lager dan 20 gaat ie zelden bij ons in de winter en dan nog lig ik in lange broek, trui en elektrische deken op de bank. Maar goed, wij kunnen het betalen gelukkig, ik vrees voor de mensen die het steeds krapper krijgen en die idd moeten kiezen tussen eten en het huis verwarmen:\