Er staat de laatste tijd weinig op Funda naar onze smaak en van onze aankoopmakelaar kregen we de tip eens te kijken naar woningen die al wat langer op Funda staan. Er hoeft daar helemaal niets mis mee te zijn, vaak is de vraagprijs te hoog of is het net niet wat mensen zoeken. Al kan er natuurlijk altijd een andere oorzaak zijn. Nu zagen wij een woning die nu 2 maanden op Funda staat. De meeste woningen in die buurt zijn binnen drie weken onder bod. De vraagprijs was idd in onze ogen niet realistisch maar wilden het wel graag van binnen bekijken en wie weet wat er mogelijk is qua prijs. Ik zag dat de verkoopmakelaar er eentje was waar ik al niet echt een goede indruk van heb, maar de aankoopmakelaar had juist wel goede ervaringen met ze. (De vorige keer dat we deze makelaar zouden zien, was tijdens Open huizendag en toen stonden wij met een aantal andere geintereseerden voor een dichte deur. Er was die hele dag niemand aanwezig..)
Nu hadden we voor komende donderdag een bezichtiging gepland. De verkoopmakelaar had het druk, en kon alleen donderdag en anders pas over drie weken weer. Wordt mijn man ineens vanochtend gebeld of we ook vandaag kunnen? Er zijn ineens meer gegadigden en dan plannen ze iedereen op dezelfde dag. Voor ons komt dat ook beter uit, dus prima. Stuur de papieren met info over de woning en VVE maar per mail, of een link van naar Move dan lezen we dat nog even door.(We zoeken een appartement)
Krijgen we een replay mail van een woningzoekende die heel enthousiast is over een andere woning die degene net heeft bezichtigd en het bijbehorende bod. Lekker proffesioneel van de verkoop makelaar! Meteen gebelt, krijgen we antwoordapparaat. Zo krijg je lekker veel vertrouwen, zeg! Ben benieuwd vanmiddag, zal me niets verbazen als dat een van de redenen is dat het al een paar maanden te koop staat.
Daar ben je mooi klaar mee als verkoper. Dan ligt het dus waarschijnlijk aan de verkoopmakelaar dat het huis nog niet verkocht is ipv aan het huis…
Nou, het verhaal wordt nog mooier. Het is een combi van de makelaar en het huis zelf die in een totaal andere staat was dan de fotos lieten zien.
Sorry alvast voor het lange verhaal, ik probeer het zo kort mogelijk te houden:
Wij komen daar aan en de makelaar zei meteen al dat er een zeer goed bod lag in een vergevorderd stadium qua onderhandelen. Ik geloof daar helemaal niets van, was meer een middel om ons onder druk te zetten en daar hou ik niet van.
Vervolgens kregen we het appartement te zien. De beschrijving op Funda was: zeer net instapklaar appartement met nette keuken en badkamer, massief eikenhouten vloer,gallerij wat als balkon gebruikt wordt en een gezamelijk dakterras. Op de fotos was een gedateerde maar hele en goed onderhouden keuken en badkamer te zien. Wat het in het echt was:
Enorm smerige keuken waarvan het vet van de keukenkastjes droop, de kastdeuren hjngen op half zeven, de badkamer zat vol kalkaanslag, slaapkamer 1 had scheuren op de muren, slaapkamer twee schimmel, de vloer bleek laminaat te zijn van 25 jaar oud, vanwege de nieuwe regels wbt brandgevaar mag op de gallerij helemaal niets staan en het dakterras bleken twee stoeltjes op de begane grond te zijn. En dan nog de hoofdprijs durven te vragen!
Als we interesse hadden, moesten wd dezelfde dag nog een bod uitbrengen. Ik heb hem veel succes gewenst. Eikel!
En de advertentie op Funda gemeld met dat dit wel het huis is en de fotos ook van dit huis zijn, maar dat de fotos niet recent zijn en de woning absoluut niet in de staat is zoals op de fotos. Ook dat het en klushuis is ipv instapklaar.
Zo hee, wat een aanfluiting dan Dan verspilt zo'n makelaar toch iedereens tijd, het is echt niet dat het mensen niet opvalt dat het totaal niet op de foto lijkt.
Goed dat je melding hebt gemaakt!
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 15-04-25 13:07
Dan snap ik zowel de verkopers als de makelaar niet. Niemand schiet er wat mee op om niet eerlijk te zijn. Dat klinkt eerder als een huis dat door een bastgoed cowboy moet worden gekocht opgelapt en voor veel geld verhuurd daarna
Ik val ook heel vaak over onjuiste informatie. Bijvoorbeeld dat er dan staat 400m² perceel, blijkt het dat het meer 140m² is zet dat dan niet neer, want dan kom je ook niet in mijn filter terrecht. Huis hier in de straat staat 25 meter diepe tuin. Wij hebben dezelfde tuin en die is 15 meter diep. Zo slordig.. maar goed dat huis is wel in 1 week verkocht.
_Lorette_
Geplaatst: 16-04-25 21:34
Wij hebben een woning bekeken met volgens de advertentie een 20 x 55 m rijbak. Hij was 19 x 40 meter.
Maakt het echt uit? Nee. Het huis zouden we er nooit om laten staan. Maar ik snap gewoon niet. Wie komt dan aan die 15 meter extra? Als je wel een (bijna) Z-baan zoekt is het een teleurstelling. En tussen huis/stal en erfgrens was daar ook niet meer ruimte dan ze nu hadden gepakt.
We hebben een paar jaar geleden een huis bekeken dat eigenlijk met minder land en zonder de paardenstallen werd aangeboden, maar dat was niet aangepast in de advertentie. Was meteen niet meer interessant voor ons. Jammer om zo de tijd van makelaar en verkopers te verdoen... Er komt bijna nooit iets interessants te koop voor ons en tot nu toe bleek dat we niet beter kunnen zitten dan op onze huidige plek.
fohadie
Geplaatst: 16-04-25 22:56
Ook dat idd! Hebben een appartement van 70m3 bekeken en een van 94m3. Die eerste leek een stuk groter dan de tweede.
Peuk
Geplaatst: 18-04-25 09:37
Mijn vriend en ik zijn in de begin fase van het kopen van een huis. Best leuk (met een slag om de arm in deze tijd).
Wat zijn jullie belangrijkste tips en bevindingen bij het bezichtigen en aankopen van een woning? Ik neem het graag mee in onze zoektocht.
Wat voor ons heeft gewerkt is echt kijken naar de potentie van het huis. Hier twee huizen bezichtigd. 1 op de foto echt kant en klaar. Maar op het oog echt overal slordig afgewerkt. Andere huis totaal oud, verrookt en die is het toch geworden. Qua plek, buurt en eigen oprit.
Konstantine
Geplaatst: 18-04-25 10:25
Je kunt alles aan een huis veranderen, maar niet waar het staat. Dat hebben wij onszelf steeds voorgehouden.
Het kan verleidelijk zijn als de zoektocht lang duurt, maar laat je niet gek maken om een huis te kopen in een wijk waar je niet dood gevonden wilt worden "om dan maar een huis te hebben".
@Peuk: Bel eens bij de buren aan. Ze blijven er wellicht niet hun hele leven wonen, maar als jij bij de eerste ontmoeting al de rillingen krijgt zou ik het wel mee laten wegen.
Ga langs op eigen gelegenheid. Hoe is de drukte dan in de omgeving. Bij voorkeur op n goede dag in de vroege avond. Ga op google earth kijken of er bv voetbalvelden in de regio liggen (herrie). Neem je tijd om even in of net buiten de woning te zijn en te voelen of je hier kunt aarden. Wat voor energie hangt er, voel je je fijn.
Oh en geloof geen donder van wat de makelaar zegt. Neem een knikker mee om te checken of de vloer afloopt. Wij hebben echt in woningen gelopen waar je daadwerkelijk zeeziek van werd maar de makelaar beweerde dat de vloer echt waterpas was.
moonsparkle
Geplaatst: 19-04-25 07:18
Mocht het lukken in de tijd van de bezichtiging, probeer zoveel mogelijk ramen en deuren en of ze goed openen en sluiten Test of kranen het doen Zorg als er een vliering of zolder is dat je er op kunt(kwam een keer in een huis wat verder top leek maar op zolder zachte vloerdelen en veel schimmel) Als je verder wil met het huis na de bezichtiging bel bij de buren aan, vraag hoe het bevalt om daar te wonen Kijk hoe de staat van het dak en buitenmuren eruit zien (een dak vervangen is enorm duur) Vraag nog of alle lampen, keukenapparatuur en stopcontacten het doen
Sommige punten komen ook wel aan bod bij een bouwkundige keuring als je die laat doen, maar je hebt zelf ook onderzoeksplicht.
Maar vooral, voel je je thuis? Zie je dat mogelijkheden? En inderdaad wat zijn je wensen en zijn die daar mogelijk om te realiseren?
Ons eerste huis was echt een bende, ook veel gerookt en niet goed onderhouden. Ik vond het eerst niks maar mijn man wist me te overtuigen en uiteindelijk zo blij mee. Alles naar smaak aangepast, sommige dingen gelijk, sommige dingen later. De ruimte, tuin, ligging qua zon en buurt kunnen doorslag geven. Maar natuurlijk ook de vraagprijs want het is wel de vraag of er gelijk dure kosten komen en of je dat dan kunt betalen of mee financieren.
Oh en ga ‘s avonds een keer kijken, rond etenstijd. Dan zie je hoe druk het is met parkeren
En een keer als het donker is. Wij zijn ooit ergens wezen bezichtigen waar we later een zieke lichtreclame ontdekte. Dat verlichtte de halve straat daar.
Heb geboden op een huis maar onder de vraagprijs. Zal kansloos zijn maar ach, ik zou spijt hebben als ik achteraf zou horen dat het voor dat geld was weggegaan. Maar met 11 kijkers wordt er vast overboden.
Succes Suzanne! Was het huis minder waard denk je, dat je onder de vraagprijs bood?
Suzanne F.
Geplaatst: 20-04-25 14:20
fohadie schreef:
Succes Suzanne! Was het huis minder waard denk je, dat je onder de vraagprijs bood?
Voor mij wel. Maar dat is lastig te zeggen natuurlijk. Iemand anders kan het misschien wel waard vinden. Voor mij was dit de grens. Maar zal kansloos zijn hoor.
fohadie
Geplaatst: 20-04-25 14:31
Zal toch mooi zijn als je em toch krijgt. Zal voor je duimen.
Peuk
Geplaatst: 20-04-25 16:26
Succes Suzanne!
En bedankt voor alle bruikbare tips. Neem het mee!
moonsparkle
Geplaatst: 20-04-25 16:39
Je weet het maar nooit. Ik denk altijd als je bied dan is er een kans. Heel veel succes