Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 11

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:49

magda_90 schreef:
Wauw, op het briefje staat dus echt om de dag zoveel CC water. := Ik heb net alle briefjes er even bij gepakt maar gezien wat ze daar aangeven zal het eigenlijk ook niet gek zijn dat ik ze half verzopen heb. :n

Ligt natuurlijk ook aan de plek waar de planten staan en het klimaat in huis. In de zomer verdampt het water natuurlijk sneller. Ik lees die briefjes ook nooit en doe het op gevoel, werkt tot nu toe best goed :D En vet/groene planten kunnen aardig wat hebben, hebben wij iig gemerkt!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:52

Ik zal inderdaad ook maar wat meer afwijken daarvan en meer op gevoel doen. Het is sowieso frisser dan de vorige woning. :j

______

Kennen jullie Urban Outfitters (https://www.urbanoutfitters.com/dinnerware)? Het is (gelukkig) dat ze zo duur zijn, maar wat een gave dingen hebben ze daar. <3

MoniqueT

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 14:08

Ik woon in Spanje, mijn vetplanten staat buiten op een grote tafel en in de volle zon en krijgen misschien een keer in de drie weken water. Regenen doet het ook zelden. Ze zijn echt van nature gewend om wekenlang water vast te houden in hun dikke bladeren. De cactussen kunnen wel zes weken zonder water.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 14:38

Magda, ik zou idd de planten minder water geven. Maar het is wel een indicatie van een erg vochtig huis... Ik weet niet wat je allemaal in je huis hebt staan en wat je mogelijkheden zijn. Maar ik zou toch ook eens kijken naar een oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:29

Janine mooie kleur groen zeg!
Krijtverf komt hier ook op de muur. Zo mooi mat is dat.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:36

Ik hou die kaartjes als richtlijn aan, meer om ff te checken of een plant weinig water nodig heeft of veel.
Verder gaat het op gevoel, de planten in de woonkamer krijgen vaker (en meer) water omdat ze op de verwarming/vensterbank staan, die in de keuken en slaapkamer minder want ze staan niet op de verwarming/vensterbank en de slaapkamer is ijskoud.
Zo'n 2x per jaar gaan de 'normale' planten (dus niet de cacti en vetplanten) ook even onder de kraan of tuinslang (buiten in de regen zetten kan ook), even stof eraf spoelen en potgrond goed doorweken (te droge potgrond neemt slecht water op) en eenmaal uitgelekt gaan ze weer in de pot op hun vaste plek.
Verder krijgen ze ong 4x per jaar een pokon-mengsel (die voor groene planten of universeel, dopje op een volle gieter) als bemesting.

Het is echt per plant en per plek waar hij staat even kijken hoeveel water ze moeten hebben en hoe vaak.
Overigens hebben ze bij de supermarkten vaak wel diverse leuke planten, laatst nog bij Lidl grote kamerplanten voor nog geen 10tje en toevallig heb ik afgelopen week 3 van die mini calanchoë voor 80ct per stuk meegenomen bij Aldi.
De mini's gaan in de keuken op de vensterbank en anders in een schaal op de salontafel of het dressoir, alleen nog ff potjes/schaal kopen daarvoor. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:43

lor1_1984 schreef:
Ik hou die kaartjes als richtlijn aan, meer om ff te checken of een plant weinig water nodig heeft of veel.
Verder gaat het op gevoel, de planten in de woonkamer krijgen vaker (en meer) water omdat ze op de verwarming/vensterbank staan, die in de keuken en slaapkamer minder want ze staan niet op de verwarming/vensterbank en de slaapkamer is ijskoud.
Zo'n 2x per jaar gaan de 'normale' planten (dus niet de cacti en vetplanten) ook even onder de kraan of tuinslang (buiten in de regen zetten kan ook), even stof eraf spoelen en potgrond goed doorweken (te droge potgrond neemt slecht water op) en eenmaal uitgelekt gaan ze weer in de pot op hun vaste plek.
Verder krijgen ze ong 4x per jaar een pokon-mengsel (die voor groene planten of universeel, dopje op een volle gieter) als bemesting.

Het is echt per plant en per plek waar hij staat even kijken hoeveel water ze moeten hebben en hoe vaak.
Overigens hebben ze bij de supermarkten vaak wel diverse leuke planten, laatst nog bij Lidl grote kamerplanten voor nog geen 10tje en toevallig heb ik afgelopen week 3 van die mini calanchoë voor 80ct per stuk meegenomen bij Aldi.
De mini's gaan in de keuken op de vensterbank en anders in een schaal op de salontafel of het dressoir, alleen nog ff potjes/schaal kopen daarvoor. :)

Bedankt voor de tips. :)

Janine1990 schreef:
Magda, ik zou idd de planten minder water geven. Maar het is wel een indicatie van een erg vochtig huis... Ik weet niet wat je allemaal in je huis hebt staan en wat je mogelijkheden zijn. Maar ik zou toch ook eens kijken naar een oplossing.

Dat sowieso van een vochtig huis, vooral nu met die vele regen ook.
Ik heb de ramen al op een kiertje staan en probeer het goed warm te houden. En meestal lukt dat ook wel. Maar gisteren was het wasdag (was hangt in een kamer met raam open en radiator die aan staat) en nu met die regen is de RV hoog inderdaad.
Ik heb het nog niet onder de knie hoe ik mijn huis 'droog' houdt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:55

Ik heb een rijhuis uit de jaren 70 (tussenwoning), waar boven nog gewoon enkel glas in zit.
Maar zelfs daar is het niet vochtig... Dus ik weet niet of je het in je eigen management moet zoeken.
Mijn kruipruimte is wel eens wat vochtig, waardoor mijn trapkast wel eens stonk. Hiertegen heeft mijn vader de kast helemaal geverfd van binnen, over de houten vloer ligt een stuk zeil en er staat een vochtvreter. Helpt behoorlijk goed tegen de nare geur.

Het huis van mijn ouders is meer dan 100 jaar oud en ook beslist niet vochtig, alleen je merkt wel wanneer de verschillen groot zijn. Dat huis zakt wel eens wat (ongefundeerd) waardoor sommige deuren tijdelijk even klemmen. Maar hier heb je binnenshuis geen last van. Nu moet ik zeggen, dat huis is wel erg gemoderniseerd. Beneden verdieping zit veelal beton en vloerverwarming in. Maar ook toen er nog een houten vloer lag, was het er niet vochtig.

Misschien eens kijken of je iemand vrijblijvend om advies kan vragen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:12

Dit gaat om een jaren 60 of 70 huurflat, derde verdieping helemaal op het hoekje. We hebben een moederhaard waarbij we op gevoel moeten stoken (geen thermostaat), er staat wel een digitale thermometer zodat we het nog enigzins kunnen peilen.
Sinds kort hebben we bij de radiatoren aan de buitenmuren isolatiemateriaal geplakt.

Verder dubbel glas, kunstofkozijnen, veel tocht bij kozijnen wat we zo goed mogelijk hebben kunnen dichtmaken. De ramen kunnen op een smal kiertje zodat we goed kunnen ventileren.

De was hangt in een kamer naast de badkamer. Daar staan standaard 2 ramen meer of minder los met een radiator die aanstaat. De was is altijd wel rond 1 a 1,5 dag droog.

Bij het koken gaat de balkondeur ook altijd even los. In de slaapkamer staat ook het raam los en radiator overdag aan daarna uit. In het kantoor staat alleen de radiator aan en blijft de deur naar de gang los anders wordt het daar echt te koud.

Desondanks heb ik nog nooit ergens condens gespot (na het douchen in de badkamer na dan) en volgens bezoek is het ook niet muf eerder fris.

Zo'n meter staat er:
Afbeelding

Advies inwinnen elders is wel handig ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:28

Bij mij binnen is de humidity ook 56% momenteel. Is dat zo afwijkend dan?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:34

Tussen de 40 en 60 procent is prima voor een huis. Niets mis dus met 56 procent.

Wij zitten net boven de 40 procent. Iets hogere luchtvochtigheid zou ik wel fijn vinden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:00

Volgens de Energiewacht-monteur destijds is dat te hoog...? Maar helemaal niet dus. :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:13

Ik heb geen idee wat bij mij thuis de vochtigheidsgraad is, maar ik vind het wel bijzonder dat je planten zo lang vochtig blijven dan, als dit inderdaad een normale vochtigheidsgraad is...
Maar ik ben duidelijk niet de persoon die jou advies kan geven, totaal geen ervaring met flatwonen...
Lijkt me ook lastig wanneer je huurt, je kan niet zomaar dingen gaan aanpassen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:16

Mijn moeder heeft als tip gegeven om even alle planten boven de kachel op de vensterbak te zetten en dan met de uitdruipbakjes op kranten. Zo schijnt vrij snel het overtollige vocht weg te gaan. Daarbij moet ik dan toch echt minder water gaan geven dan ik al doe. In het vorige huis was het ook constant 20 graden en goed geïsoleerd natuurlijk.

Sommige dingen pas ik gewoon aan hoor. Op een gegeven moment had ik letterlijk de douchedeur in handen, zo vaak gebeld om hem te laten vervangen. Ik heb die er helemaal uitgehaald en vervangen door een stang met gordijn. Deuren staan in de berging, mogen ze zo hebben. :=

Edit, en sinds kort hebben we onderburen en dus een soort van vloerverwarming. O:)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:20

Ik kom even weer binnenvallen met een vraag. :D
Mijn man heeft vandaag een muur in de achterkamer ontdaan van het stucwerk.
Er kwan een best wel slecht gemetselde muur onder vandaan.
Maar eigenlijk vind ik hem supermooi hoe hij nu is en mijn man ook.
Het nadeel is dat de voeg erg slecht/brokkelig is, er zit een wittege waas op de muur en rechts is een deur dichtgemaakt waar ze beton op hebben gesmeerd.
Nu zaten we te denken om de voegen deels uit te krabben en weer opnieuw te voegen. En de muur zelf wat schoon te maken met een staalborstel.
Maar wat doen we met die plakaat beton.
Iemand goede ideeën??

Afbeelding

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:26

In welke ruimte is het? Zou het beton of wegwerken (kast oid er voor) of 'wegschilderen' (bruinige kleur in tint van stenen) of juist zichtbaar maken (bijv. door het te verven met schoolbordverf en als notitiebord te gebruiken).

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:33

Afbikken? Of is het geen laag beton die op de stenen zit?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:33

Misschien een houten paneel waartegen de tv kan hangen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:34

Kan je met zandstralen (of hoe ze dat tegenwoordig ook doen) de kleur niet terug krijgen?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:48

Het beton zit helaas niet op de stenen dus wegbikken kan niet.
Het zit ook precies in de hoek waar ook een andere deur zit dus een kast er voor zetten lukt niet.
Een tv ophangen dus ook niet. :(
Zal morgen even een foto maken van die hoek dan is het duidelijker.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:52

Waarom niet een gedeeltelijke stuc op de muur?

Afbeelding

Ik zou niet opnieuw gaan voegen, dat haalt de charme er helemaal af... Zag alleen onlangs in de bouwbroers iets soortgelijks voorbij komen, waarbij nog wel de brandveiligheid aan werd gehaald. Het fijne weet ik hier niet meer van helaas...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:00

Heb inderdaad al wat voorbeelden bekeken op internet maar zo'n gedeeltelijke stuclaag vinden wij beide niet mooi.

Het opnieuw voegen moet waarschijnlijk wel omdat op veel plekken de voeg echt los zit.
Het is een halfsteens muur maar wel een draagmuur, dus hij moet wel stevig zijn.
Mijn man zei al, kunnen we de muur niet behandelen met een blank iets (lak oid) zodat we ook dat poederige niet meer hebben. Als je nu met je hand langs de muur gaat dan is de vloer wit :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:07

ClaudiaHS schreef:
Heb inderdaad al wat voorbeelden bekeken op internet maar zo'n gedeeltelijke stuclaag vinden wij beide niet mooi.

Het opnieuw voegen moet waarschijnlijk wel omdat op veel plekken de voeg echt los zit.
Het is een halfsteens muur maar wel een draagmuur, dus hij moet wel stevig zijn.
Mijn man zei al, kunnen we de muur niet behandelen met een blank iets (lak oid) zodat we ook dat poederige niet meer hebben. Als je nu met je hand langs de muur gaat dan is de vloer wit :')

Zonde, want een strakke voeg maakt de muur vaak niet echt charmant/karakteristiek.
Even over een heel andere boeg... Je hebt als het goed is ook strips op een plaat. Mijn ouders hebben dit eind jaren 80 in de woonkamer gemaakt. Ik was 16 jaar later zwaar teleurgesteld dat het dus allemaal nep was en op gipsplaten zat. Ze hadden het zo gekocht. Is zoiets niet nog steeds te vinden? Dan kan je opnieuw voegen en heb je hetzelfde resultaat. Aangezien die blote muren best hip zijn, kan ik me voorstellen dat het weer verkrijgbaar is. Ik heb het zelf alleen nog nooit gezien.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:23

Wij hadden ook zo’n oude muur en in een slechte staat...hebben m strak laten stuccen :D Geen spijt van gehad

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:43

Jazeker zijn die strips nog te koop, heb er naar zitten kijken vandaag :D

Maar wij zijn nu over 1 ding zeker uit... de muur blijft zo als hij is. We gaan al het losse gruis weghalen en dan een speciale vernis er op zetten. Alleen het betonvlak zijn we nog niet over uit.
Heb even een nieuwe foto gemaakt van die hoek dan is het voor jullie ook duidelijker hoe de situatie is.
Afbeelding

Die lelijke glazen deur en kozijn gaan er uit en wordt gewoon een open doorgang naar de woonkamer. Recht van wat nu die glasdeur zit komt straks een houtkachel. Daar zit de schoorsteen ook.
Die witte tegels gaan er ook af.
Daar zat 'vroeger' een gaskachel.