[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:20

Wij zitten hier aan de doorgaande weg van de stad en daarnaast een belangrijk punt voor werkgelegenheid ( Philips HK)

We hoeven gelukkig ook niet heel veel te doen, huis was nieuwbouw 4 jaar geleden en we hebben alles eigenlijk heel wit en neutraal gehouden omdat het appartement niet gigantisch groot is :j

Zat van de week ook op funda te kijken maar mensen die gewoon nog allerlei rotzooi in het huis hebben staan. Hondenmand enzo gaat hier voor de foto's ook gewoon eventjes weg hoor kost zo veel zichtbaar vloeroppervlakte.

Ik moet zeggen dat ik de kosten van een makelaar ook echt gigantisch hoog vind, vraag me oprecht af of hun onkosten ook echt zo hoog zijn :=

Ik droom er van dat ons huis binnen een weekje verkocht is O:) maar dat zal wel niet _/-\o_

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:40

Het kan echt, zo snel :j Maken volgens mij deel uit van een succesvolle familie, want mijn ene schoonzusje heeft haar huis ook zelf te koop gezet en was binnen 2 weken verkocht. Andere schoonzusje was nog met een makelaar bezig, appartement zou komende weken op Funda komen. Is ze op straat aangesproken door een vrouw die het huis erboven had gekocht en een beetje de wijk aan het verkennen was. Toen schoonzusje vertelde dat haar huis ook te koop zou komen, was die vrouw geinteresseerd. Gelijk komen kijken (ondanks de zooi dus. En 2 dagen later hadden ze het verkocht! Zij hebben wel met de makelaar afgesproken dat ze alleen de opstartkosten hoeven te betalen, want de makelaar heeft echt niks hoeven doen. Zelfs de onderhandelingen hebben ze zelf gedaan, zonder tussenkomst van de makelaar.

Vind de courtage ook vaak vrij hoog. Maar aan de andere kant, als je ziet wat een lange dagen die jongens maken en hoeveel energie een goede makelaar in de verkoop stopt... We hebben overigens ook genoeg makelaars gezien die dat geld gewoon niet waard zijn, dat dan ook wel weer..

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:44

Ja dat vind ik het risico een beetje met die makelaars..
Heb er een die ons een half jaar geleden dat wel, een verkoop garantie binnen 3 maanden afgaf. Anders no cure no pay maja wat kan je er dan verwachten :=

We hebben er nu maandag 3, toch wel 3 goede bekende hier in de stad dus hopen op het beste maar gelukkig is er nog genoeg keus.

Stuur een beetje van die goede energie van jou familie deze kant op, zou makkelijk zijn als het snel verkocht is :') kunnen we even bij mijn ouders intrekken en flink hard sparen :=

We hebben wel het nadeel ergens dat er nog 3 appartementen meer te koop staan in ons complex van 12. Vind ze alleen alle drie hoog in de prijs staan :=

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:37

Vergeet niet dat een makelaar zijn loon ook moet krijgen, de assistentes/telefonisten, er nog wel meer personeel rondloopt, pand moet betaald worden, enz enz. En het is echt niet dat iedere makelaar van een kantoor dagelijks een huis verkoopt.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:43

Het scheelt oprecht als je een duidelijk lagere prijs vraagt dan vergelijkbare huizen in je omgeving :j In onze wijk stonden precies dezelfde huizen te koop, natuurlijk verschil in afwerking en inrichting. Ons huis was echt niet naar de modernste eisen aangepast, moest nog eea aan gebeuren en hebben dat bewust niet gedaan omdat we weg wilden. Maar wel gewoon flink lager gaan zitten dan de andere huizen. En die staan nog te koop terwijl allang weg zijn. Schoonzusje die haar flat dus heeft verkocht zelfde verhaal, die heeft ook een lagere prijs gevraagd dan andere flats in hetzelfde gebouw.

Toch wel grappig, zijn de afgelopen maanden onder andere bezig geweest met een huis wat al 7 jaar te koop staat. Wel een paar keer een bod gedaan, maar nooit ergens uitgekomen of in onderhandeling geweest. Wel regelmatig interesse getoond, af en toe gebeld om te vragen of hij inmiddels al wel bereid was om te zakken, want de prijs die hij wilde hebben, konden en wilden we niet betalen. Werd lief vandaag gebeld door die makelaar, dacht om te zeggen dat hij inmiddels wilde zakken maar nee, of wij inmiddels al meer wilden betalen. :') Heerlijk om dan te kunnen zeggen dat we inmiddels een beter huis hebben gevonden voor een betere prijs! Makelaar kon ons ook alleen maar gelijk geven, die vond dat we de markt inmiddels goed in de gaten hebben. Tsja genoeg gezien de afgelopen maanden om eea toch op waarde te kunnen schatten!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:47

Verhuren is zeker link, maar dubbele lasten hebben we sowieso. De lasten dan kwijt zijn, is dan toch wel prettig. Er komt een tussenpersoon die veel risico's op zich neemt en in hetzelfde complex al veel huurders heeft zitten. Huis blijft ondertussen ook gewoon te koop staan.

Hoop ontwikkelingen weer in het topic! Wij hebben gister de parketvloer een andere kleur gegeven, ben benieuwd hoe het er gedroogd uit ziet..

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:20

lager prijzen als onze buren kan echt niet helaas...
In ons complex is een constructie met erfpacht, wij hebben die af gekocht waardoor onze vraagprijs wel hoger moet zijn... Als ik die aanpas naar die prijs die zei vragen met een actieve canon blijf ik zitten mrt een restschuld van meer als 70k :Y) :+

Ladyson als je al met dubbel lasten zit is het wel een oplossing maar let wel goed op wat voor volk je in je huis krijgt en wie er verantwoordelijk is voor schade :)

Tamara dat is wel erg kneus om te gaan bellen, makelaar zou mijn inziens zich moeten schamen. Hallo zei moeten van hun huis af >;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:57

Als je onder de leegstandswet verhuurd is van je huurder afkomen goed geregeld bij verkoop

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:18

A_nouk schreef:
lager prijzen als onze buren kan echt niet helaas...
In ons complex is een constructie met erfpacht, wij hebben die af gekocht waardoor onze vraagprijs wel hoger moet zijn... Als ik die aanpas naar die prijs die zei vragen met een actieve canon blijf ik zitten mrt een restschuld van meer als 70k :Y) :+

Je kan ook als particulier je huis te koop zetten via erfpacht: in feite verkoop je dan de grond aan de koper en die verkoopt het gelijk door aan die derde partij.
http://duokoop.nl/erfpacht/verkopen-met ... p-regeling
Misschien is dat wat.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:06

Dammie er is al sprake van erfpacht van de grond ;) echter hebben wij bij de aanschaf besloten deze af te kopen. Aangezien de (hypotheek) financiering van de erfpacht goedkoper was als de maandelijkse canon ;)

We zijn dus geen grondeigenaar, maar hoeven de maandelijkse canon ook niet meer te betalen die is afgekocht levenslang..

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:40

Sonja_vR schreef:
Als je onder de leegstandswet verhuurd is van je huurder afkomen goed geregeld bij verkoop

Ja, wij huren nu dus ook onder leegstandswet. Maar bij ons is het zeker de bedoeling dat we niet te lang blijven huren haha. Morgen de eerste spulletjes daar naar toe brengen. Vandaag nog even heel hard aan het werk om van alles in te pakken. Trailer gisteren schoon gemaakt, dus nu kan ik het spul in de trailer pakken.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:51

A_nouk,wel een leuk plan daar in Oostelbeers!!!Leuke huizen maar ik zou voor geen goud in de Beerzen willen wonen.

Hier nog weinig schot in de zaak.Ze willen in september gaan starten met de bouw van ons huis in het plan maar we horen maar weinig van de makelaar.We moeten nog eerst naar de notaris maar weten nog steeds niet wanneer.Volgende week en de week erop zijn we op vakantie en dan wordt het wel erg kort dag als ze in september willen beginnen.Alles ligt al wel bij de notaris maar manlief moet ook nog tijd hebben om te gaan tekenen.
We wachten maar af hoe of wat.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:00

succes met verhuizen symbeami!!

tamara, leuk zulke telefoontjes :)

LmH, kun je de notaris niet even bellen wat de planning is?

Ik heb ook wel een paar keer overwogen om mijn huis destijds te gaan verhuren, maar ik durfde het toch niet aan, mede door slechte verhalen die je af en toe hoort over schade of niet betalende (of stiekum vertrokken) huurders.. of huurders die juist niet meer willen vertrekken.. maar goed, dubbele lasten is ook heeeel vervelend. moeilijk hoor.

hier in de straat is weer een leuk huis te koop gekomen.... http://www.funda.nl/koop/culemborg/huis ... g-oost-17/

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:13

Lovemyhorse, en waarom zou je niet in de Beerzen willen wonen ? Puur interesse :))
Waar kom je zelf ergens te wonen?

We wonen nu in de stad en zijn er zo klaar mee := veelte druk en een groet boevenbende := vriendlief komt uit Middelbeers ik ben opgegroeid in best dus we zijn eigenlijk wel wat rust gewend.
Vandaar ook de keuze om naar Beers de verhuizen, willen eigenlijk naar Oirschot maar ik vind de huizenprijzen voor wat je voor je geld krijgt daar gewoon te duur.

Wij hebben destijds met de koop van ons nieuwbouwproject zo lang mogelijk gewacht met het laten passeren van de hypotheek. We hadden een hele goede regeling met de project ontwikkelaar over de betaling en heeft ons wat bouwrente gescheeld doordat we de hypotheek later hebben kunnen alten passeren. :)

Toen wij een klein jaar geleden ons huis zelf in de verkoop hadden staan hebben we ook tientallen mailtjes en telefoontjes gehad of we het niet wilde verhoren. Mensen hadden er echt gigantische bedragen voor over :wow: maar wij durven het risico niet te lopen en dan erbij kunnen we het ons financieel niet permitteren om een tweede hypotheek te kunnen dragen.

Dat is een heel mooi huis Juval, dat is ook nog een leuke prijs voor zon perceel dat kun je hier wel vergeten :=

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:44

dat huis hebben wij op funda idd ook langs zien komen, maar we hebben al wat anders. Ik vond dat er nog best wat aan lijkt te moeten gebeuren, maar idd wel een mooie perceelgrootte.
Laatst bijgewerkt door secricible op 14-08-14 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:47

Balen Secricible !

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:46

A_nouk schreef:
Tamara dat is wel erg kneus om te gaan bellen, makelaar zou mijn inziens zich moeten schamen. Hallo zei moeten van hun huis af >;)

Makelaar moest in opdracht van de verkoper bellen, die schaamde zich volgens mij ook een beetje maar ja, als de verkoper dat wil... Hebben er samen wel een beetje om moeten gniffelen, hebben maanden achter dat huis aan gevangen, nu iets waar we blijer mee zijn en de verkoper blijft wederom achter met lege handen, zoals ie al 7 jaar doet omdat ie maar niet lijkt te begrijpen dat de marktwaarde van zijn woning alleen maar verder daalt met de jaren...

Gister gesprek met de hypotheekadviseur en de eerste stappen zijn iig gezet. Hij gaat nu alles op een rijtje zetten wat voor ons het meest gunstig is, maar heeft daarvoor voornamelijk de taxatie nodig. Dus vandaag gelijk de afspraak bevestigen, die was verzet vanwege de onzekerheid over de aankoop. Ben benieuwd hoe het uit gaat komen, rente is echt gunstig momenteel dus dat scheelt al enorm. Nu mag de adviseur gaan schuiven met getalletjes om het meest gunstige scenario voor ons uit te zoeken, gelukkig hebben we zelf een behoorlijk financieel buffer dus kijken waar we op uitkomen! Ondertussen ook eens kijken of de stichting alweer aan het werk is zodat ze een werkgeversverklaring in kunnen vullen en op zoek naar een notaris.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:58

Och germ de makelaar := Ja sommige mensen zij gewoon niet slim... Blijkbaar kunnen ze het verlies over 20 jaar beter leiden.. maar in zo'n geval snap ik alleen niet waarom een makelaar een dergelijk object nog in zijn portefeuille wil hebben?

Jullie hebben nu jullie huidige hypotheek behouden toch, als ik me het goed herinner van het terug lezen? Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk, jullie zitten nu in een tijdelijke woning, maar moeten wel hypotheek door betalen of hoe gaat dat in zijn werk.

Inderdaad de rente is heel gunstig :j vertelde onze hypotheek verstrekker ook al !
Ik kreeg een checklist van de bank wat we mee moesten brengen voor onze afspraak volgende week. Hierop stond ook een werkgevers verklaring, maar dat ga ik nu allemaal nog niet regelen hoor := het is een oriënterend gesprek :\

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:08

Ik weet eigenlijk niet of je als makelaar kunt zeggen dat je een huis niet meer in je portefeuille wilt... Andersom kan natuurlijk wel, wisselen van makelaar, maar of hij dat kan aangeven, geen idee. Hij is er zelf ook niet happy mee, merkten we wel met de bezichtigingen en de contacten verder. Hij heeft het echt al heel vaak kunnen verkopen maar elke keer wil de verkoper het onderste uit de kan en dat onderste zit altijd nog hoger dan de kopers willen gaan. En het schijnt een principekwestie te zijn, hij kan het qua kosten makkelijk aan. Dus das helemaal suf...

Wij hebben idd onze hypotheek meegenomen. Bij ons komt die hypotheek nog neer op een deel aflossingsvrij en een deel spaarverzekering. Die spaarverzekering betalen we nu nog, paar tientjes per maand. Daardoor kunnen we hem meenemen. De rente voor de lening hoeven we niet meer te betalen, want die is dus afgelost. Voor het resterende deel doen we straks een annuïteitenhypotheek.

Werkgeversverklaring is in principe 3 maanden geldig, maar als jullie eerst je woning moeten verkopen en verwachten dat het niet snel zal gaan, zou ik dat idd ook niet doen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:20

Tamara dat is precies dezelfde opstelling als wij hem hebben :j
We hebben 50% aflossingsvrij, 25% op naam van mijn partner in spaar vorm en 25% op naam van mij is spaarvorm. Onze intentie is om straks inderdaad nog een 4de leningdeel erbij te nemen.

Nu je het zegd inderdaad je rente vervalt natuurlijk wel als je bank het geld uit de verkoop ontvangt :)*

Zag net ook in de brochure van de bank dat dat behoorlijk in de kosten scheelt. Alleen advieskosten dan..

Volledig nieuwe hypotheek ( afsluit en advieskosten) bij de ABN kosten €1.750 voor een starter en bestaande klant.

Voor een nieuwe klant is dat € 2100.
Afsluiten zonder advies kosten €850
Verhogingen of 2de hypotheek afsluiten kost €1.350

Naja ik hoop dat het gruwelijk snel gaat gebeuren, het liefst gisteren als vandaag ! _O-
Maar als je op advies gesprek komt i.v.m. een eventueel verkoop van de woning met een restschuld, wat moeten ze dan met een werkgevers verklaring...?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:52

Ik heb bij de ABN zonder advies gedaan... is me prima bevallen!

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:57

Zou het niet zo kunnen zijn dat ze die werkgeversverklaring willen zien om te zien dat je een baan hebt waardoor je de restschuld kunt financieren?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:15

Huidige hypotheek is op die banen berekent := en we zitten met onze 'gelden' ook bij hen dus dat is allemaal bekend. Maar dat zou wel kunnen maar dan nog vind ik het een beetje raar :o

Liezel, hoe gaat dat precies te werk zonder advies dan, dat je zelfstandig je hypotheek vorm en dergelijk uit kiest?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:33

Wij hebben een intro gesprek gehad en daaruit bleek al wel wat ik kon lenen en welke leenopties er waren (lineair en annuteit). Ik had geen ander huis, hypotheek moest op 1 naam, ik leende niet de maximale capaciteit en had eigen middelen. Dus in principe echt een héél makkelijke situatie.
Als je dan kiest voor "zonder advies" moet je jezelf góed inlezen en vooral erover praten en je oor goed te luister leggen. Zo had ik bv geen gekoppelde OVR nodig, omdat ik onder de grens van 80% bleef (woningwaarde tov lening).
Je komt dan in een ander traject dan "regulier" als je voor zonder advies kiest. Je moet een testje doen op hun website en de rest gaat telefonisch. Je krijgt een belletje om aan te geven wat ze allemaal van je nodig hebben, incl een gesprekje. Dat moet je dan naar ze toe sturen en dan krijg je na verloop van tijd een mailtje of alles akkoord is en of je de officiële offerte krijgt.

2 dingetjes:
- ze proberen je echt érnstig te ontmoedigen dit te doen, ze zullen je dus meermaals overhalen het tóch via hen te doen.
- Tijdens het eerste gesprek (en eerste ontmoedigingspoging) geven ze aan dat je zelf verantwoordelijk bent voor de voortgang van je dossier. Dus ik heb gemaild om te vragen of het ontvangen was en 2x gemaild om te vragen hoe het ervoor stond, omdat je volgens hen dus zélf moet zorgen dat het bij hén in order komt. Na mijn 3 mailtjes was de betreffende contactpersoon het al zat en mailde ze dat ze zelf wel contact op zou nemen als ze meer wist.... Tja, dan moet je ook niet zeggen dat ík verantwoordelijk ben voor de voortgang, want ergens achteraan zitten is mij niet vreemd ;)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:10

Eigenlijk ook een soort gelijke situaties als wat er bij ons gaat zijn, ken zelf de regeltjes van de hypotheek wereld wel enigszins.

Alleen hier gaan geen eigen middelen ingebracht worden zoals het er nu uit ziet. maar wel sprake van een restschuld dus dat wordt denk ik wel wat moeilijker.

Daarnaast hebben zowel partner en ik al een OVR die tot voorlopig de aanschaf van een toekomstig huis dekt. Zou het alleen de vraag zijn of deze gekoppeld moet worden aan de hypotheek. maar dat vind ik ergens ook niet in advies passen. Dat is uitvoerend.

Ik heb overigens maandag ook al telefonisch te horen gekregen wat wij konden lenen, dat ging 4 jaar geleden allemaal niet zo gemakkelijk :=

Maar zoals je het traject omschrijft is het niet anders als toen wij 4 jaar geleden onze hypotheek hebben afgesloten. We hebben een informerend gesprek gehad, en de rest hebben we allemaal zelf moeten regelen kregen ook per post een lijst met wat we in moeten leveren heb er een keer of 6 achterna moeten bellen omdat het allemaal heel lang duurde en we maar niets te horen kregen :+

Ken zelf ook geen schaamte om ergens 100x achteraan te bellen haha