[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:03

Dat is toch ook wel een belangrijk aspect, dat je zelf een hoog woongenot hebt toch. En wie weet trekt je huis bij verkoop mensen waarvan jullie indeling echt precies hún smaak is...?

Ik heb een bouwdepot van € 15.000 meegenomen in mijn hypotheek. Vind dat bouwdepot wel lastig, eerlijk gezegd. Ik moet eerst voorschieten en dan een week later heb ik het geld terug. Nu is het natuurlijk op zich een hartstikke nette regeling, alleen zit ik nu dus al een week op € 5000 euro te wachten die ik heb voorgeschoten en heb nu dus geen cent meer (nouja, bij wijze van natuurlijk, maar heb geen 1000 euro meer liggen om de tegels van mijn badkamer alvast te bestellen bijv.) om aan de verbouwing uit te geven. Hoop dus maar dat ik het morgen op mijn rekening heb staan, dan kunnen we weer verder.

Net voor een badkamer wezen kijken, is uiteindelijk toch iets anders geworden wat ik in eerste instantie wilde, maar wel errug leuk <3.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:08

Wij hebben de verbouwing niet bij een bank gefinancierd :n Had niet zo veel zin in gedoe met zo'n bouwdepot.
Maar hoor van de meesten wel dat het gewoon netjes geregeld wordt :j Je moet alleen wel met je taxatie aan kunnen tonen dat het huis het traks na verbouwing waard is als je het mee wil financieren.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:23

Wij moeten ons daar maar eens goed in gaan verdiepen als we weten wat het gaat kosten etc.

Qua max. hypotheek blijven we zelfs met 110.000euro verbouwing nog binnen ons budget, maar ja. Zo kijken banken natuurlijk niet. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:41

Hier ook gewoon mee-gefinancierd. We zouden inderdaad ook zelf voor moeten schieten begreep ik van de hypotheekadviseur , en dan met het tonen van de facturen zou de bank het "terugbetalen".

Maar we kregen na afrekening met de notaris ineens iets van 16.000 euro op onze rekening gestort :oo

Nouja goed , vonden wij ook prima , het was wel zo op , wat valt dat vies tegen zeg hoe de duizendjes er uit vliegen :P

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:02

Rowo: Leuk spannend! Ik volg die verbouwings verhalen hier met veel interesse. De resultaten zijn ook vaak leerzaam. :j

Yv: Raar dat je zo lang op je centjes moet wachten. Voorheen beheerde ik depots bij de Rabo en zo lang we maar een factuur hadden, dan boekten we altijd meteen de kosten op de rekening van de klant. Sommigen kwamen zelfs met bonnetjes van de gamma zo. Ja, dat kon toen allemaal nog. Zal nu wel ondenkbaar zijn. :')

Pmarena: Dan is bij jullie het depot niet verpand? Dan doen ze wel vaker niet moeilijk.

Volgende week hopen we meer duidelijkheid te krijgen. Morgen komt de laatste ambtenaar bij onze contactpersoon en dan zou hij een samenvatting maken, van wat er moet gebeuren. Ben natuurlijk heel benieuwd! Het is koud hier, dus ik hoop dat we snel kunnen starten met de aanvraag. Met deze kou kan je toch geen gat in de grond graven, dan wil ik die benutten dat de gemeente kan gaan nadenken. Als zij er uit zijn, wil ik toch wel snel kunnen starten.. :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:04

Is ook niet normaal dat het zo lang duurt. Sterker, normaal kan je je factuur bij de bank indienen en dan betalen zij het gewoon. Dus niet voorschieten.
Gamma-bonnetjes kunnen tot zekere hoogte. Mijn collega kreeg zelfs zijn latex vergoedt := Maar dat is idd niet overal (en terecht).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:05

pmarena schreef:
Hier ook gewoon mee-gefinancierd. We zouden inderdaad ook zelf voor moeten schieten begreep ik van de hypotheekadviseur , en dan met het tonen van de facturen zou de bank het "terugbetalen".

Maar we kregen na afrekening met de notaris ineens iets van 16.000 euro op onze rekening gestort :oo

Nouja goed , vonden wij ook prima , het was wel zo op , wat valt dat vies tegen zeg hoe de duizendjes er uit vliegen :P

Dat is ook wel gek.... want op je bouwdepot betaal je normaal een lagere rente omdat het bij hun staat en betaal je pas je volledige hypotheekrente als je het benut.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:07

Mijn vriend had gewoon een bouwdepot van 30.000 euro en dat was een aparte rekening waar hij van kon opnemen en toen het op was, was het op.
Alles ten behoeve van de woning (oké geen nieuwe meubels) was gewoon voor dat depot.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:13

Nicolletje schreef:
Mijn vriend had gewoon een bouwdepot van 30.000 euro en dat was een aparte rekening waar hij van kon opnemen en toen het op was, was het op.
Alles ten behoeve van de woning (oké geen nieuwe meubels) was gewoon voor dat depot.

Zo doen wij dat ook nu maar dat is ons eigen "bouwdepot". Banken werken in principe zo niet en checken in principe alles.
Zelfs laminaat wordt vaak niet vergoed vanuit een bouwdepot omdat het niet vast is.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:20

Heeft ook te maken met aftrek van hypotheekrente enzo....

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:30

Absoluut! Dat bouwdepot wordt volgestort met hypotheekgeld. Ik heb eens een belastingcontrole meegemaakt bij een klant, die had de bonnetjes weggegooid en kon een naheffing gaan betalen. Gelukkig had die bank de gewoonte om de depots te bewaren, ook al zijn ze dat blijkbaar niet verplicht. Naar de belastingdienst toe moet de klánt namelijk kunnen aantonen dat het bouwdepot benut is voor de woning. De bank wilde bij ons wel originele facturen en dat vond ik dan wel weer raar. Wij deden nooit moeilijk en schreven dan op de kopie, dat we het origineel gezien hadden, zodat de klant het origineel kon bewaren als er belastingcontrole kwam. Maar deze klant was wel heel blij, dat wij het depot mét bonnen nog in het archief hadden zitten. Kon ie alsnog aantonen bij de belastingdienst, dat het geld dus echt voor de woning was benut. Ik heb ook een bank meegemaakt, die alles zo de kliko in mikten, als het depot gesloten werd. Daar heb ik toen wel een opmerking over gemaakt, maar die redeneerden dus dat dat klantverantwoordelijkheid was.
Als je genoeg 'overwaarde' hebt in de woning, verpanden ze een bouwdepot niet altijd en als dat depot niet verpand is, dan kan je er zelf ook van opnemen. De bank ziet het als je eigen verantwoordelijkheid wat of je er mee doet.
Grote voordeel idd van een bouwdepot is, dat als je het geld niet benut, dat je er dan net zo veel rente over vangt (of soms een procent minder dan), als dat je hypotheekrente betaalt. Per saldo betaal je dan minder hypotheekrente.

Die controle is idd wel ter bescherming van de klant. Als er belastingcontrole komt, dan mag je het deel van je laminaat ook niet meerekenen voor de hypotheek. Het is dus echt meedenken van de bank op zo'n moment om je te behoeden voor een belastingnadeel.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:38

Nou wij hebben de BD gebeld en die vinden laminaat wel ok.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:47

Dat is handig om te weten. :D Volgens mij weet de bank dat nog niet. ;) Vloerbedekking valt toch niet onder opknappen eigen woning?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:50

Wij moeten ons ook nodig verdiepen in zo'n bouwdepot etc :o
Nu heb ik zoiets van: alleen verbouwing daaruit, meubels, inrichting etc gewoon van eigen geld. Maar ja, of dat haalbaar is :))

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:51

Het moet waardeverhogend zijn. En in principe niet makkelijk te verwijderen. Dat laatste is het probleem van laminaat.
Maar in een huis zonder vloer is elke vloer waardeverhogend ;)
Collega kreeg overigens haar laminaat ook bij de bank gewoon uit bouwdepot.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:56

Bij ons zal alles wat wij doen waardeverhogend zijn := Okee, moet je er geen keuken van 25.000 ofzo in doen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:58

Ach en zelfs dat criterium is voor de BD niet te checken aan de hand van bonnen. Vrienden kochten huis met gloednieuwe keuken erin. Niet hun smaak.... Vervangen dmv bouwdepot. Dat was echt niet waardeverhogend ;)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:59

Dat is ook zo... :j Maar goed, ik heb verder echt veel te weinig kaas gegeten van hypotheken en bouwdepots. En dat werkt bij een makelaarskantoor, als assistent makelaar :o

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:01

Manzano: Geen keuken is natuurlijk wel weer waardeverlagend. :D En over smaak valt te twisten. Mss is de nieuwe keuken waardeverhogend hihi. In elk geval wel voor de koper, anders deed ie het niet. Voordeel is, dat de BD nooit komt kijken hoe of het was. Dat zou wat zijn! Dan raken we helemaal geen huis meer kwijt!

Rowo: Het leukste onderdeel van de hypotheekbranche is het taxatierapport. Dus ik had er ook graag gewerkt. Met de kennis in hypotheken die ik al heb, had me dat een heel leuke aanvulling geleken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:05

Precies dat is ook zo. Maar bedoel ermee dat het een ruim begrip is.
Er zat een keuken in van denk ik 25.000 euro. Alleen heel strak. Nu zit er een landelijke Ikea keuken in.
Prima als het je smaak is, maar financieel gezien wat onverstandig.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:05

Taxeren :D Ik mag het helaas nog niet, maar dat is wel 1 van de leukere dingen idd.

Ik zou andersom graag me meer in de hypotheken willen verdiepen. Toch wel een must eigenlijk als makelaar zijnde.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:07

Zijn veel cursussen in. Maar zou eerst je verbouwing doen :')

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:09

manzano schreef:
Zijn veel cursussen in. Maar zou eerst je verbouwing doen :')

Hahaha, dit wordt ons eerste koophuis. Dus daardoor zal ik iig al wat meer kennis op doen. En die verbouwing idd eerst maar, dan mijn certificering halen en daarna pas in hypotheken verdiepen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:14

Haha, één ding tegelijk.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:22

De criteria voor renteaftrek zijn verbetering of onderhoud. Een verbetering aan een woning is toch niet per definitie waardeverhogend, omdat waardeverhogend of niet marktafhankelijk is? Een woning drempelvrij maken bijvoorbeeld zou toch een verbetering kunnen zijn zonder waardeverhogend te zijn? Of denk ik nu krom?