Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:40

Daar kun je een apparaatje tussen zetten, dat geld heb je er snel uit :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:53

Wat voor een apparaatje is dat? Voor nu hebben we de stekkers er uit getrokken omdat de pomp afgelopen maandag ineens ging brommen, stinken en heel warm werd. Zal waarschijnlijk vervangen moeten worden dus even zoeken welke we gaan plaatsen. Maar dat mag vriendlief zich uitzoeken :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:10

Dat zijn dit soort apparaten: *link*
Je steekt ze in het stopcontact tussen de stekker van de pomp, en de thermostaat zet je op de verwarmingsbuis bij de ketel zodat de pomp alleen aan gaat als de buis warm begint te worden.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:39

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:43

Hier de knoop doorgehakt en een set zonnepanelen besteld. Kunnen over 2 weken al geplaatst worden. Heel benieuwd hoeveel we gaan opwekken. Waarschijnlijk veel meer dan we verbruiken, dus ga van energiecontract wisselen voor een betere terugleververgoeding.

En informatie inwinnen over (hybride) warmtepompen. Ons gasverbruik is al erg laag, 700 m3 per jaar, dus vraag me af of dat de investering waard is. Zou het liefst meteen voor all-electric gaan en zonder gas. Maar prijzen en voorwaarden is zo weinig informatie over te vinden.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:52

Eef_Bam schreef:
Hier de knoop doorgehakt en een set zonnepanelen besteld. Kunnen over 2 weken al geplaatst worden. Heel benieuwd hoeveel we gaan opwekken. Waarschijnlijk veel meer dan we verbruiken, dus ga van energiecontract wisselen voor een betere terugleververgoeding.

En informatie inwinnen over (hybride) warmtepompen. Ons gasverbruik is al erg laag, 700 m3 per jaar, dus vraag me af of dat de investering waard is. Zou het liefst meteen voor all-electric gaan en zonder gas. Maar prijzen en voorwaarden is zo weinig informatie over te vinden.

Zal niet teveel op het terugleveren richten, dit gaat er uiteindelijk helemaal af he ;) Dus zal vooral goed kijken hoeveel zonnepanelen je gaat installeren, meer dan dat je gebruikt is uiteindelijk helemaal niet meer interessant.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 13:40

Ik richt me daar ook niet te veel op, maar de komende paar jaar is het er nog, word langzaam afgebouwd en is wel interessant zolang we meer opwekken dan verbruiken. Nu een contract afgesloten voor 3 jaar omdat de terugleververgoedingen die er zijn steeds verder omlaag gaan. Doel is om binnen de komende 3 jaar meer elektrisch te gaan verwarmen en de energie zoveel mogelijk zelf te gebruiken.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:45

Ik kom me na veel meelezen even melden..

Hier nog mensen met ervaringen wat actuele aanbod is qua gasprijzen als je nu een 1 jarig of 3 jarig contract wil afsluiten?

Ik heb een aanbod van € 0.35 kWh & € 1.32 per m3. Is het huidige aanbod wat anderen gezien hebben lager?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:38

Ik heb iig een goedkope maand, want de pomp? Van mijn ketel is kapot. Geen verwarming dus, gelukkig doet het warme water het wel. Maar zo koud als het nu al is is het de hele winter vorig jaar niet geweest. Mijn elektrische kachel kan het niet bijbenen...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:16

Bienotje schreef:

Hier nog mensen met ervaringen wat actuele aanbod is qua gasprijzen als je nu een 1 jarig of 3 jarig contract wil afsluiten?

Ik heb een aanbod van € 0.35 kWh & € 1.32 per m3. Is het huidige aanbod wat anderen gezien hebben lager?

Dat kan je toch zo even zelf even checken bij easyswitch ofzo ?!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:59

En belangrijk of het voor 1 of 3 jaar is, daar zit vaak nog echt prijsverschil in

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:27

En of je al klant bent of een nieuwe klant

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:38

Bienotje schreef:

Ik kan nu 1 jarig afsluiten bij budget voor 0.36kwh om 1.29m3.
Twijfel nog

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:18

leest net op nos.nl dat miv 1/1 de prijzen gas omhoog gaan en die van elektra iets naar beneden.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 09:18

Dat heb ik ook gelezen inderdaad, maar bij ons doet enexis juist de gasprijs omlaag per 1-1-2024, ook de leverkosten, en de stroomprijs gaat omhoog en ook de vaste maandelijkse kosten daarvan (naar bijna €10 ipv €6.99) :+ Ik gok alvast een voorbode van betalen voor terugleveren met zonnepanelen? -O-

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:33

Ik heb een vraag…
Hebben jullie ervaring met isolatie behang? En zo ja wat is jullie ervaring dan?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 15:12

https://www.nu.nl/economie/6291890/gasp ... r-uit.html

Tjsa de gasprijs op de markt blijft maar dalen en wij als consument betalen er alleen maar meer voor. Ik vraag me af of dat ooit nog gaat bijtrekken of dat het hoe dan ook flink duurder blijft worden ondanks de inkoopsprijs.

Net als water dat op meerdere manieren alleen maar duurder wordt.

Ik ben blij met mijn vaste contract, ik kreeg al meldingen ook dat de vaste transpostkosten en zo duurder werken en de opslagen enz. Allemaal kosten waar ook een leverancier niks aan kan doen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 15:16

mijn gasprijs zit onder het prijsplafond, maar met de belasting er weer bij straks, zit ie er toch weer boven.. en daar helpt geen vast contract tegen helaas :+ (toch?)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 15:18

Ik blijf er net onder goddank. De mail die ik als info kreeg van de leverancier meld dat wijzigingen voor mij wel of niet van toepassing zijn tot einde contract. Ik zoek hem even op. Zeg het maar wat het is?
:?
Citaat:
Je hebt bij ons een vaste overeenkomst. Wij willen je graag informeren over de wijziging in kosten per 1 januari 2024.

Wijziging overheidsheffingen en netbeheerder
Uiteraard blijven de tarieven en vaste leveringskosten gelden zoals die in je huidige overeenkomst staan. Deze zullen dus niet wijzigen per 1 januari 2024.

Ook wanneer je zonnepanelen hebt zijn de vaste terugleveringskosten die vanaf 1 januari 2024 worden doorgevoerd niet op jou van toepassing zolang jouw overeenkomst loopt. Ook als je binnen de duur van de overeenkomst nieuwe zonnepanelen plaatst. Kijk voor meer informatie hierover op deze pagina.

Wel zullen de tarieven van de netbeheerder en de overheidsheffingen wijzigen. Je vindt de nieuwe tarieven vanaf 1 januari 2024 in Mijn Nieuwe Energie.

Een uitgebreidere uitleg over de wijzigingen vind je hier.

Aanpassen termijnbedrag
Het termijnbedrag wordt niet automatisch aangepast aan deze nieuwe tarieven. Dat gebeurt alleen na het opstellen van de jaarafrekening. Mocht je naar aanleiding van deze mail je termijnbedrag wel willen aanpassen, dan kan dat eenvoudig via Mijn Nieuwe Energie of onze klantenservice.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 15:37

Komt gewoon "ff" €0,11 per m3 gas bij aan belastingen -:(- 8)7 totaal belasting op 1m3 gas straks €0,70.

Mijn vaste contact inclusief de oude belasting tot juli was €0,80 per m3 gas in totaal!

Dacht dat ik een redelijk voordelig gas contact had met €1,33 per m3. Maar dat wordt straks doodleuk €1,44 per m3. Bijna prijsplafond dus.

Verwarming staat hier nu op max 17,5°c. Maar wel met het resultaat dat ik iedere avond een bevroren ijsblokje ben en het uren duurt volledig onder dekbed om enigzins weer wat op te warmen. Heb het gewoon bijna 24/7 koud nu, is echt niet grappig meer. Extra Verwarming zet ik heel af en toe een paar uurtjes aan, maar met het vreselijke weer de afgelopen weken, brengen de zonnepanelen echt niets maar dan ook niets op, dus helaas, geen stroom "over" om te gebruiken voor Verwarming.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 15:44

Maar de vraag is gaat die verhoogde belasting ook gelden voor de vaste contracten? Ik lees eruit van wel maar wat heeft een vast contract dan nog zin als de overheid zo je rekening stevig duurder kan maken.
Als je uitgaat van 1000 m3 gas is dat een verhoging van 110 euro op jaarbasis.nog los van de verhoogde vastrecht. Dat is bijna 10 euro per maand -:(- terwijl je er weinig tegen kunt doen. Op stroom gaan verwarmen? Als je je gas wilt laten afsluiten kost het je ook een paar honderd euro. -O-

Op een gegeven moment is het geld van mensen op ;(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 16:13

Vaste contracten gaan over de verkoopprijs van het product, niet over bijkomende kosten als belastingen en kosten distributienetwerk als kabels en gasbuizen. Als btw van 9 naar 21% gaan, dan gaan jouw kosten ook omhoog, want bijkomende kosten die niet onder contract afspraak vallen, maar andersom ook zoals gebeurde vorig? jaar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 16:58

ja precies, maar goed, als je gas iig niet hoger kan, scheelt dat toch weer..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 18:20

Ja joh, men wil nu eenmaal dat we stoppen met het consumeren van fossiele brandstoffen. Dus het wordt duurder.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 18:49

Ja tot het moment dat veel mensen de rekening niet meer kunnen betalen. Of gezondheids problemen krijgen door te koude vochtige huizen.

Dit kwam er ook nog in het nieuws. Ook de netbeheerkosten gaan stevig omhoog -O-

https://www.nu.nl/economie/6292011/ener ... eheer.html

In het eerder genoemde 1000 m3 verbruik gas komt er nog een verhoging van 7 euro bij, dan zit je al op een bijna 17 euro per maand verhoogd waar je helemaal niks tegen kan doen %)