Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JustMe8484

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 17:38

Niet iedereen hoeft duur terug te kopen natuurlijk. Beide huizen die wij hebben bezichtigd waren van oud persoon die naar tehuis of overleden is. Daar moeten de kinderen verkopen...

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 18:16

Ik wilde mee gaan praten als stille meelezer omdat onze huizenjacht begonnen is. Maar deze is ook alweer geëindigd…. Om de vraag van een paar reacties terug te beantwoorden: onderbieden kan zeker nog. Maar mega afhankelijk van de situatie natuurlijk. Wij hebben zelf een huis gekocht voor een kleine €30.000 onder de vraagprijs.

Nu de mallemolen in om te verkopen. Op een paar duizend zouden wij nog wel gunnen aan voorwaarden die gemakkelijk zijn voor ons. Niet perse om een zielig verhaal.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 19:28

Wij hebben ons huis ook onder de vraagprijs gekocht, stond 9 maanden te koop. Dus onder bieden gewoon doen.

Mijn broer bood laatst flink over en toen hebben de verkopers het toch gegund aan een buurman die er minimaal 25k onderzet. Echt heel frustrerend voor ze want waarom te koop zetten als je al een koper hebt. Het voelde bij hun helemaal alsof het voor niks was geweest. Je neemt er toch vrij voor en hebt een boel denk werk voor je een bod doet.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 21:30

Volgens mij is het heel plaatsgebonden. In de (meeste plekken binnen de) Randstad klopt de term 'biedingsoorlog' echt wel. Een collega van mij heeft een huis gekocht in Harskamp (Gelderland) en heeft 15000 euro onder de vraagprijs een huis kunnen kopen. Sidenote is wel dat dit gaat om een huis van ruim 900k. Dan is 15000 euro onder de vraagprijs wel een soort lachtertje. :+

Ik had in mijn hoofd dat het voor starters echt heel lastig is, ook vanwege de stijgende rente en kosten, maar ik lees dat dat overbieden dus ook wel een prijsklasse hoger plaatsvindt. Bizar!

Ik heb eigenlijk nog niet nagedacht over aantrekkelijke voorwaarden. We hopen gewoon op een goed bod i.c.m. een korte overbrugging. We hebben hem wel 'laag' in de markt gezet (Randstad) t.b.v. een groter te bereiken doelgroep.

Hebben jullie al gehoord van de biedverzekering die je tegenwoordig kan kopen? Dan kan je bieden zonder voorbehoud van financiering. Mijn schoonzus is vorige week op die manier aan een huis gekomen. :)*

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 21:45

Marjolein schreef:
Wij hebben ons huis ook onder de vraagprijs gekocht, stond 9 maanden te koop. Dus onder bieden gewoon doen.

.

Ik ben wel even nieuwsgierig wat jullie situatie was, waarom de woning zo lang te koop stond en hoeveel jullie er uiteindelijk onder zaten... als je dat wilt vertellen natuurlijk...

Bied verzekering hadden wij nu ook gedaan. Je bent zonder voorbehoud net iets interessanter en het scheelt enorm op de boete die je anders betaald. Aangezien je pas betaald als je bod geaccepteerd wordt ben je daarvoor niks kwijt.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 00:46

Morpheus81 schreef:
Ik ben dan echt heel benieuwd wat voor soort huis dat dan is.....

Rijtjeswoning waar best veel aan gedaan moet... Ergens in de buurt van Leiden. Veel concurrentie van expats

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 00:08

Muppett schreef:
Morpheus81 schreef:
Ik ben dan echt heel benieuwd wat voor soort huis dat dan is.....

Rijtjeswoning waar best veel aan gedaan moet... Ergens in de buurt van Leiden. Veel concurrentie van expats

Dan zoeken wij in dezelfde buurt :+

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:07

JustMe8484 schreef:
Ik ben wel even nieuwsgierig wat jullie situatie was, waarom de woning zo lang te koop stond en hoeveel jullie er uiteindelijk onder zaten... als je dat wilt vertellen natuurlijk...

Het gaat om een grote boerderij (agrarische bestemming, geen monument) die op instorten staat in de driehoek Apeldoorn, Deventer, Voorst. Hij is ook in dit topic besproken. We zijn nu bezig met een bestemmingswijziging naar wonen. Te koop voor €650.000 excl 2 hectare grond, gekocht incl grond voor €750.000 en toen nog gedoe met asbest waardoor er nog wat afging. Dus voor 2 hectare extra hebben we een ton betaald.
Ik denk dat dit inderdaad niet een standaard huis is en dat het agrarische gedeelte en de staat van het huis ervoor hebben gezorgd dat het lastig te verkopen was. Maar je moet net een gek hebben die het wil kopen.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:13

Wij zijn ook een keer bij een huis gaan kijken met een lage vraagprijs (275.000) we vonden het al gek, want behalve de ligging was het huis verder echt perfect en af. Wij hebben toen 325.000 geboden en de makelaar lachte ons nog net niet uit. Het is uiteindelijk weggegaan voor 450.000.
Ik snap oprecht niet waarom je het dan voor zo’n lage vraagprijs op de markt zet. Want je krijgt dan in mijn ogen niet veel mensen die 450 kunnen bieden :')
Was sowieso een hele rare makelaar, deed het overkomen als een privé bezichtiging. Kwamen we daar, waren er nog minstens tien andere…. Prima in deze tijd, maar toch wel netjes als je laat weten dat het gewoon een open huis is. Hij zei dat hij ook meer dan 100 bezichtigingen had.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:21

Marjolein schreef:
JustMe8484 schreef:

Het gaat om een grote boerderij (agrarische bestemming, geen monument) die op instorten staat in de driehoek Apeldoorn, Deventer, Voorst. Hij is ook in dit topic besproken. We zijn nu bezig met een bestemmingswijziging naar wonen. Te koop voor €650.000 excl 2 hectare grond, gekocht incl grond voor €750.000 en toen nog gedoe met asbest waardoor er nog wat afging. Dus voor 2 hectare extra hebben we een ton betaald.
Ik denk dat dit inderdaad niet een standaard huis is en dat het agrarische gedeelte en de staat van het huis ervoor hebben gezorgd dat het lastig te verkopen was. Maar je moet net een gek hebben die het wil kopen.

Dat klinkt dan eerder als een uitzondering dan een standaard situatie.

Voor jullie natuurlijk heel fijn dat je het onder de vraagprijs kon kopen, maar de eerdere opmerking dat je onderbieden gewoon kan doen krijgt dan wel een wat andere lading.
Als je de NVM cijfers bekijkt is het op het moment zo dat er nog vaker wel overboden wordt dan niet, namelijk in 71% van de gevallen landelijk gezien.

Cijfers 4e kwartaal ‘24
https://www.nvm.nl/nieuws/2025/nvm-meer ... 20verkocht.

Natuurlijk zullen er regio’s en type woningen zijn waar je op kunt onderbieden. Zeker als iets al langer te koop staat.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:30

love_mandy schreef:
Wij zijn ook een keer bij een huis gaan kijken met een lage vraagprijs (275.000) we vonden het al gek, want behalve de ligging was het huis verder echt perfect en af. Wij hebben toen 325.000 geboden en de makelaar lachte ons nog net niet uit. Het is uiteindelijk weggegaan voor 450.000.
Ik snap oprecht niet waarom je het dan voor zo’n lage vraagprijs op de markt zet. Want je krijgt dan in mijn ogen niet veel mensen die 450 kunnen bieden :')
Was sowieso een hele rare makelaar, deed het overkomen als een privé bezichtiging. Kwamen we daar, waren er nog minstens tien andere…. Prima in deze tijd, maar toch wel netjes als je laat weten dat het gewoon een open huis is. Hij zei dat hij ook meer dan 100 bezichtigingen had.

Voor de flat van mijn oom ook laag advies gekregen. Terwijl er zeker overboden gaat worden.

Al is er vorig jaar 1 onder de vraagprijs ook verkocht in het blokje. Maar die had ook berging en geen garage.

Maar VvE lasten zijn behoorlijk hoog.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:46

Zoiets hebben wij ook eens gehad love_mandyc maar dat was dan wel een aparte bezichtiging.
Dat is toch gewoon zonde van iedereens tijd???

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:14

MizzMontana schreef:
Dat klinkt dan eerder als een uitzondering dan een standaard situatie.

Voor jullie natuurlijk heel fijn dat je het onder de vraagprijs kon kopen, maar de eerdere opmerking dat je onderbieden gewoon kan doen krijgt dan wel een wat andere lading.
Als je de NVM cijfers bekijkt is het op het moment zo dat er nog vaker wel overboden wordt dan niet, namelijk in 71% van de gevallen landelijk gezien.

Cijfers 4e kwartaal ‘24
https://www.nvm.nl/nieuws/2025/nvm-meer ... 20verkocht.

Natuurlijk zullen er regio’s en type woningen zijn waar je op kunt onderbieden. Zeker als iets al langer te koop staat.

Mijn reactie was ook naar aanleiding van een huis dat al langer te koop stond. Dan zie ik geen enkele aanleiding om over te bieden.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:15

Oh dan had ik dat verkeerd begrepen Marjolein. Ik had het als algemene opmerking opgevat.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:44

Spaansepony schreef:

Sterkte.... In de Stevenshof Leiden is het nog wel enigszins betaalbaar... Wij hebben overigens al wat gevonden, maandag de sleutel gekregen.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:04

Muppett schreef:
Spaansepony schreef:

Sterkte.... In de Stevenshof Leiden is het nog wel enigszins betaalbaar... Wij hebben overigens al wat gevonden, maandag de sleutel gekregen.

Daar willen wij niet dood gevonden worden :+
Wij proberen meer in Oegstgeest te kijken en daarom heen.
Zijn jullie ver uitgewijkt?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 12:22

Spaansepony schreef:
Muppett schreef:

Daar willen wij niet dood gevonden worden :+
Wij proberen meer in Oegstgeest te kijken en daarom heen.
Zijn jullie ver uitgewijkt?

Zo te horen naar de stevenshof :p
Waar ik trouwens liever zou wonen dan de merenwijk

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:08

De Merenwijk begint te verzakken heb ik gehoord. Dus daar zou ik persoonlijk als koper niet zo warm van worden. De Stevenshof vind ik niet echt gezellig, maar was wel ons kijkgebied. Iets met niet al te hogen eisen stellen...

Ons appartement staat te koop, komen weinig kijkers op af en allemaal knappen ze af op de badkamer die aan vervanging toe is. Na 4 wk funda nog steeds geen bod. Wij hebben vooraf aan het het hele proces advies gevraagd of het beter verkoopbaar is met een nieuwe badkamer. Iedereen zei, niks meer aan doen, incl makelaars. Nu blijkt dat we het toch beter wel konden laten doen. Terwijl een paar maanden geleden in hetzelfde gebouw een appartement voor de topprijs verkocht is en die hebben ze helemaal leeggetrokken. Schiet mij maar lek, maar frustrerend vind ik het wel. Het is misschien geen woningnood in Nederland, maar luxe woningnood _O-

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:17

Ik zie het hier ook, Muppett.
In onze wijk vliegen kant en klare rijtjeshuizen over de toonbank voor serieus geld, en een tweekapper waar inderdaad de badkamer en keuken uit moeten, gelegen aan een stillere straat en met oprit staat er al maanden op voor diezelfde prijs.

Ik denk dat veel mensen zelf niet handig zijn of er geen tijd voor hebben, en als je het wilt laten doen kom je op een lange wachtlijst en kost het aardig wat geld. Zelf zou ik die tweekapper ook laten staan. Het is niet dat ik er niet doorheen kan kijken bij de bezichtiging, maar al die jaren erna hè :')

Hopelijk komt er bij jullie snel iemand langs die het wel ziet zitten!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:21

Ik hoor ook veel dat af heel veel geld extra oplevert, meer dan het waard is :=.
Ik vond een badkamer die af was ook belangrijk: keuken wilde ik naar eigen smaak ( en dat was hij eigenlijk nergens omdat ik zwart met koper wilde, zal tegenwoordig makkelijker zijn) en wilde niet zowel een badkamer als een keuken moeten verbouwen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:28

Dat snap ik wel. Wij hebben ook geboden op ons nieuwe huis omdat daarvan de badkamer en keuken niet perse hoefden. Maar wel jammer dat ik een verkeerd advies heb gehad over mijn eigen appartement.
Overigens sloopt iedereen alles eruit die hier komen wonen en geven er alsnog de hoofdprijs voor, dus wat hier dan misgaat - geen idee

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:32

Hier in de buurt vind ik de huizen die niet “af” zijn vaak best duur in verhouding en snap wel dat ze dan langer blijven staan.

De kosten om dingen te laten doen zijn echt hoog, los van de wachttijden. Dan wordt alles bij elkaar de prijs voor een gedateerde woning gewoon te veel.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 17:04

Muppett schreef:
Dat snap ik wel. Wij hebben ook geboden op ons nieuwe huis omdat daarvan de badkamer en keuken niet perse hoefden. Maar wel jammer dat ik een verkeerd advies heb gehad over mijn eigen appartement.
Overigens sloopt iedereen alles eruit die hier komen wonen en geven er alsnog de hoofdprijs voor, dus wat hier dan misgaat - geen idee

Dat snap ik ook.. vervelend dat het bij jullie nu dan niet loopt. Je zou zeggen dat eigenlijk alles tegenwoordig wel verkoopt. Zeker als je ook in omgeving leiden zit al. Hopen dat er snel een goede koper komt voor jullie!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 17:06

Mijn ervaring is hetzelfde als van MizzMontana. Als de vraagprijs al hoog is en ef dan ook nog wat aan gedaan moet worden, laat ik het appartement links liggen.

Nu zag ik een appartement te koop voor een mooie prijs, moet ook een en ander aan gebeuren en staat al sinds 9 december te koop.

Lees ik goed het verhaaltje wat erbij staat op Funda: Eigendom: zie akte. En dan nergens de akte te vinden. Wat betekent dat? Wordt het nooit je volle eigendom? Zit er een huurder in die je erbij moet nemen? Is het erfpacht? Zet dat gewoon in de omschrijving neer!

Helaas nam de makelaar de telefoon niet op, maar ben wel heel benieuwd wat er met dit appartement aan de hand is.

Edit: ik hoor ook vaker van Makelaars dat het weinig zin hebt om een nieuwe badkamer te plaatsen vlak voor de verkoop. Mensen willen toch hun eigen smaak kiezen. Wel raar dat er niet op geboden wordt. Mag ik misschien een linkje naar de advertentie? Niet dat ik in die regio zoek, maar ik weet wel wat de huizen gemiddeld doen daar.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 17:54

Ik zal hem via pb sturen. De vraagprijs is niet te hoog als ik het vergelijk met andere appartementen in dezelfde categorie, denk ik. Een zelfde appartement wat wel in betere staat is, staat te koop voor 20k meer

Missmontana, dat klopt hoor. Ik zag echt huizen te koop staan waar alles aan gedaan moest worden, alles bruin betegeld, kachel erin, lelijke plafondbalken enzo. En dan nog 650k ervoor vragen. Koekoek